25.Huhtikuu 2014, 02:52 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kirjan ja ruusun päivä  (Luettu 570 kertaa)
Dynierax
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« : 23.Huhtikuu 2012, 19:25 »

Tänään se taas on ollut ja kohta mennytkin. Itselleni päivä ei ole niitä suurimpia merkkipäiviä vuodessa, mutta mustan sen kuitenkin monia kirkollisia pyhäpäiviä paremmin. Päivän ajatus on varsin kaunis: miehet muistavat naisia ruusulla ja naiset muistavat mihiä kirjalla. (Tai yrittävät epätoivoisesti sivistää ja saada ukonköriläitä lukemaan edes jotain...)

Idea ei ole aivan uuden uutukainen: päivää ehdotettiin vietettäväksi jo lähes sata vuotta sitten. Nykyisellä päivämäärällä (23.4.) on kirjallisuushistoriallinen merkitys, sillä sekä Shakespeare että Cervantes kuolivat tiuona päivänä armon vuonna 1616. Tänä vuonna kirjailija Tuomas Kyrö valitiin kotimaassamme Kirjan ja ruusun päivän kirjailijaksi ja hänen teostaan Miniä on jaettu kaupantekijäisenä kirjanostajille. Myös osa verkkokaupoista on mukana kampanjassa, joten vielä ehtii. Itse kävin vartavasten Suomalaisessa kirjakaupassa ostamassa Kvanttivarkaan tarjouksesta, jotta Miniänkin saisin hyllyyn. Kirjan saamisen taisin siis kuitata itse, enkä kyllä ruusuakaan konkreettisesti ole kellekkään antanut... Sen sijaan ruusn kuva vaihtui kirjan kuvaan.

Miten teidän laitanne on ollut? Onko kukaan muu tätä kaupanpäälistä tänään saanut? Tai onko joku muistanut ruusuilla tai kirjoilla läheistään? Entä onko teitä muistettu?
« Viimeksi muokattu: 23.Huhtikuu 2013, 18:09 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Spekuloikaa fiktiota!
Velhoruhtinatar

« Vastaus #1 : 23.Huhtikuu 2012, 20:01 »

Ruusu vs. kirja -asettelussa saisi kyllä luvan antaa vähintään ruusukimpun. :)

Ei, en ole juhlinut päivää ikinä, eikä tämäkään kerta tee poikkeusta. Annan ylipäätään harvoin kirjoja lahjaksi, on niin hankala tietää sopivaa - ainakaan sellaista, mitä toinen ei olisi varmasti jo lukenut. Kukkia annan useammin, mutta yleensä ruusun sijaan jotain vähemmän pateettista. :) Itselleni ostan kyllä sekä kirjoja että ruusuja ihan päivästä riippumatta.

Until one day, the boundary gives way.
jukkahoo
Leopardihattu

Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #2 : 23.Huhtikuu 2012, 21:32 »

Tämähän on siitä hauska tarina, että se pidä aivan kutiaan. Haaksenperä kuoli tosiaankin 23.4., kun sen sijaan Cervantes kuoli jo edellisenä päivänä (22.4.), mutta häntä muistellaan nimenomaan 23.4. johdosta, jolloin hänet haudattiin. Eikä siinä vielä kaikki! Espanja kun oli 1616 jo hyvän matkaa seurannut gregoriaanista kalenteria, mutta Englannissa tultaisiin elämään juliaanisessa menossa vielä yli sata vuotta tästä eteenkin päin (bardi kuoli oikeasti siis kymmenen päivää spanjaardin jälkeen).

Itse hankin tänään, mahdollisesti ensimmäistä kertaa Kirjan ja Ruusun päivänä, rouvalle ruusun. Olen tavallisesti ostanut kirjan, mutta nyt ajattelin juhlistaa tätä Pyhän Yrjön päivää muinaisessa hengessä, onhan ruusujen antamisen perinne peräisin vuosisatojen takaa. Ensi vuonna sitten taas kirja. Tai kaksi.

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.
Dynierax
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 24.Huhtikuu 2012, 10:35 »

Tämähän on siitä hauska tarina, että se pidä aivan kutiaan.

Kiitos oikaisusta! .-D
Tässä tapahtui se, mistä itse aina vaahtoan... WIKIPEDIASSA oli väärää tietoa. Ja jos olisin tarkistanut, mitä englanninkielinen wiki sanoo, olisin hämmentynyt: me kylmän Pohjolan asukit tiedämme tuon herra Miguelin syntymäpäivän ja -paikan, mutta englanniksi kerrotaan ettei asiasta olla varmoja. Lisäksi tieto tuosta Cervantesin kuolemasta on todellakin tullut Suomalaisille päivän myöhässä.

Ainainen valp... lähdekritiikki!

Spekuloikaa fiktiota!
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #4 : 23.Huhtikuu 2013, 19:01 »

Muokkasin aloitusviestistä vuosiluvun pois otsikosta, niin menee samalla alustuksella tämäkin vuosi..  Hymyilee

Tänään on ollut olo, että kirjan ja ruusun päivää pitäisi juhlistaa jotenkin, mutten keksinyt mitään muuta tapaa kuin lukea hetken aikaa kaunokirjaa (kunnes nukahdin). Kirjakaupat toki yrittävät parhaansa mukaan vakuuttaa, että haluan heidän kylkiäiskirjansa (tänä vuonna Jari Tervolta), mutta ei minulla ole tällä hetkellä mikään kirjaostoskaan ajankohtainen, ei omaksi eikä lahjaksi. Jos olisin Vihdissä, olisin käynyt Karkkilan kirjastossa, josta sai tänään kaikki poistokirjat ilmaiseksi. .. Ehkä olisi pitänyt panostaa ruusuun. Ulkona tosin on niin ankea ilma, ettei ole yhtään ruusufiilis.

Ajatuksena kirjojen juhliminen (ja Pyhän Yrjänän lohikäärmeen verestä versoavat ruusut) on kyllä ihastuttava.

Viettikö joku päivää jotenkin spesiaalisti?

Tavallaan.
Sivuja: [1]   Siirry ylös