Keskustelut
touko 20
maanantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• VMN
  • Darkki
  • Rituri
  • Ansa
  • Alice
  • Kirjaneito
  • haplotus
  • Dyn
  • Metusalem
  • Iivari
Yhteensä paikalla:
  • 10 käyttäjää
  • 53 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Prometheus  (Luettu 678 kertaa)
Raimu
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Oulu
« : 02.Kesäkuu 2012, 00:38 »

Prometheus. Se oli hyvä elokuva, vaikka keksisin pari muutosta, joilla siitä tulisi parempi.
tallennettu

I love you for the books you read
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 02.Kesäkuu 2012, 02:13 »

Prometheus (tai pikemminkin Alien -1)

Yritti olla Half-Life, Deus Ex ja Liero samaan aikaan mutta jäi vain molezmaiseksi luolalentelyksi. Hukattu potentiaalia enemmän kuin Saarijärven Paavossa mutta parempi silti kuin Ylösnousemus.
tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Ansa
Noviisi
*

Paikalla Paikalla
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: SJK/VSA
« Vastaus #2 : 02.Kesäkuu 2012, 10:42 »

Tuli käytyä katsomassa samainen leffa eileen, ja mielessä oli kyllä Alien elokuvan edetessä. Aika pliisu, kuitenkin ihan ok katsottava, ja 3D oli ihan turhaa koko elokuvalle.

Katsottiin jälkeenpäin Totoro, kun kämpille päästiin. Hieman eri ääripäistä menivät leffavalinnat eiliselle, mutta Totoro on aina yhtä viihdyttävä ja hauska.  Hymyilee leveästi
tallennettu

The world is changing, the sun sets, and the vodka is coming to an end.
- Dandilion
Toni
Tähtivaeltaja

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 03.Kesäkuu 2012, 18:50 »

No onhan se kans tuo Prometheus, jonka kohdalla asetun mielipiteissä vahvasti kahtialeikatuksi uunoksi:

http://babeknabel.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=1610&Itemid=58
tallennettu
Dyn
Velhoruhtinatar

Paikalla Paikalla
« Vastaus #4 : 11.Kesäkuu 2012, 00:11 »

Poiminpa törkeästi viimeksi katsottujen elokuvien ketjusta Prometheus-aiheiset omaan aiheeseensa. Kivempi keskustella elokuvista erikseen kuin kaikki samassa massaketjussa, vai mitä?

Käytiin Risingin leffamiittiporukalla katsomassa tämä. Mä kyllä tykkäsin, mutta toisaalta mä tykkään helposti visuaalisesti näteistä elokuvista, ilman että niissä tarvitsee olla suuria aivoja räjäyttäviä ideoita tai uhkeita juonikuvioita. Perusjuoni toimi (mennään planeetalle ja siellä on örkkejä) ja sehän luvattiinkin jo trailerissa. Se, miten Alien tämä oli, oli mulle vähän yllätys (ja pettymys). Odotin itsenäisempää elokuvaa.

Hyvä elokuva katsoa, ei liian äklö, muikeat miljööt, mutta jälkeenpäin kaljalla ei hirveästi irronnut keskusteltavaa itse elokuvasta. Luulen saaneeni sen, mitä odotinkin.
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 11.Kesäkuu 2012, 14:06 »

Ainakin markkinointi on ollut hämäävää. Leffaa on mainostettu koko ajan alienin esiosana, mutta muuten on yritetty parhaan mukaan peittää ja hälventää sitä, että kyseessä on alien-elokuva.

Kuulemma tulee pidennetty versio bluray:lle (ja oletan että myös dvd:lle?)
tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #6 : 11.Kesäkuu 2012, 15:09 »

Minä kyllä petyin rankasti. Alienit 1-3 ovat kerta kaikkiaan lempileffojani, ja odotin tästä jotain paljon parempaa kuin sain. "Tutkijoiden" typeryys, materiaalitekniikan erraattisuus, liika mörköjen paljastelu, filosofisen syvyyden mahalasku, päähenkilön olematon karisma etc etc ad naus. Parhaat (eli yhteensä 2-3) kohtausta oli kössitty suoraan aiemmista leffoista.

Yhden hyvän väristyksen taisin saada, kun luolastossa käytettiin äänitaustan osana vaskipuhaltimien matalaa murahdusta, joka on (ainakin minulle) muodostunut nimenomaan Alien-hirvityksen tavaramerkiksi.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Huoleton
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 11.Kesäkuu 2012, 19:08 »

Ei ole leffamaksun arvoinen pläjäys, kannattaa odottaa telkkuun tuloa. En muista alienejä ja jonnin verran oli sekava elokuva, kun en ihan tuntunut tajuavan miksi mitäkin kävi ja oli ja joku teki. Omalla tavallaan elokuva oli hyvin hidastempoinen. Näyttelijöistä ja kuvauksesta pidin. Juoni ja "ei ole muka alienin esiosa"-kusetus ärsytti.
tallennettu
Huoleton
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 13.Kesäkuu 2012, 14:05 »

Leffan katsoneet voivat käydä kurkkaamassa tämän pätkän:
http://dome.fi/elokuvat/ajankohtaista/kavitko-sinakin-tallaisen-keskustelun-prometheuksen-nahtyasi-video

Siinä kysytään kaikkia niitä kysymyksiä mitä itsekin pohdin leffan aikana :D Kaikkein eniten itseä häiritsi leffan aikana juuri tuo
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
tallennettu
Platypus
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo (Kotikunta Hyvinkää)
« Vastaus #9 : 17.Kesäkuu 2012, 23:11 »

Kyllähän leffaa katsoessa viihtyi.
3D ei ollut mitenkään erityisen tarpeellinen, taaskaan. Vaikka se kyllä näytti hienolta ainakin alkuteksteissä... Leffa oli kyllä ihan hieno. Tarpeeksi jännä.

Mutta tottahan se on, ettei leffa loppujen lopuksi kertonut mitään. Herätti vaan lisää kysymyksiä. Ööh... En siis ihmettele, miksi kommenttini on niin tyhjä tämäkin.
tallennettu

"Then you're destined for the world without chores and sweating - the eternal hell of boredom in heaven"  ~M. Skinner
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #10 : 20.Kesäkuu 2012, 01:44 »

Jokseenkin osuva kuvaus. Itse pidin elokuvaa ihan mielenkiintoisena ja viihdyttävänäkin; vaikka happoveri ja rinnan läpi tunkeutuvat loisoliot ovat jo hieman vanha juttu, elokuva tarjosi joukon miellyttävän värisyttäviä ihmiskohtaloita. Prometheus myös näytti hyvältä, ja Alieneista tutun "Space Jockeyn" rodun taustojen valottaminen oli ihan mielenkiintoista. Pidin myös siitä, miten lopussa asiat jätettiin sopivasti auki.

Mitenkään loistava katselukokemus elokuva ei kuitenkaan ollut. Ketjussa jo mainittujen epäloogisuuksien lisäksi petyin hahmonkehityksen tasoon. Ridley Scottin Alien ja James Cameronin jatko-osa Aliens olivat täynnä kiinnostavia hahmoja, mutta Prometheuksessa oikein kukaan ei noussut toista paremmin esille.

Joka tapauksessa ihan katsottava elokuva, jos siltä ei odota liikoja.
tallennettu

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 26.Heinäkuu 2012, 14:35 »

Mä kuulun siihen vähemmistöön, joka yllättyi siitä kuinka vähän tuo leffa oli Alien. Visuaalisuus, avaruuspuvut, kuvasto jne. toi enemmänkin mieleen Mass Effectit, mutta se saattaa johtua mun tän kesän ME-maratonista  Näyttää kieltä

Mä en nyt jaksa käyttää spoiler-tageja, kun kyse on jo vanhentuneesta leffasta joka tuskin on jännittämisen arvoinen, ja muutenkin inhoan koko spoilaushysteriaa... Olette siis varoitettuja...

Suurta kysymystä ihmisen alkuperästä jankattiin aivan liikaa, tuli vaikutelma ihmehörhöilyelokuvasta. Sitten kun suurta kysymystä olisi pitänyt alkaa vastata, selvisikin että jumalalienit ovatkin muuttaneet mielensä ja seuraavaksi ihmetellään miksi näin. Eikä mihinkään kysymyksiin alkuperästä tai mielenmuutosta anneta minkäänlaista yritystäkään selitykseksi. Musta tuollainen kahden tunnin tulokseton ihmettely on turhauttavaa, mutta haistan option tarinan jatkamiselle jatko-osien ja oheistuotteiden muodossa. Tosin eipä se käsikirjoitus muutenkaan loistamaan päässyt - liikaa epäloogista, tyhmää tai vain selittelemätöntä käytöstä (ei kestänyt kovin kauaa androidillamme ryhtyä epätieteellisiin ihmiskokeisiin, joista saa vain nollatulosta).

Missasinko mä jotain, vai jäikö "space jockeyn" päätyminen kuuluisalle tuolilleen pois leffasta?

Face hugger oli... massiivinen...
tallennettu

Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #12 : 26.Heinäkuu 2012, 17:13 »

Missasinko mä jotain, vai jäikö "space jockeyn" päätyminen kuuluisalle tuolilleen pois leffasta?

Kyllä se Jockey siihen tuoliinsa vähäksi aikaa istahti alkaessaan ohjata alusta, mutta ei kai tuon aluksen missään vaiheessa väitetty olevan se samainen, joka Alienin munia kuljetti? Kaikki elokuvassa olleet alienithan olivat tavallaan vasta sen meille tutun xenomorfin prototyyppejä (kuten myös juuri se mainitsemasi facehugger).
tallennettu

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 26.Heinäkuu 2012, 17:27 »

Hah! Aivan oikein. Lueskelin netistä aika hauskaa juoniselostusta elokuvasta, ja siinähän mainittiin, että planeetan koodi oli kuin olikin eri. Sitä vain ei katsojalle vaivauduttu erikseen kertomaan, että paikka on eri - se on itse hoksattava muistamalla mikä kirjain- ja numeroyhdistelmä se olikaan alkuperäisessä Alienissa ja tajuttava verrata elokuvassa ohimennen mainittuun.

Jotta harhautus olisi täydellinen, tehtiin muuten vain samanlainen terraformoitavissa oleva kivikasaplaneetta, johon on ihan samanlainen alus rysähtänyt (samanlaiseen?) asentoon kuin ensimmäisessäkin leffassa.

Ihan oikeastiko ne yrittää saada katsojan luulemaan katsovansa epäloogista elokuvaa?  Näyttää kieltä

Ehkä se pidennetty bluray-versio tekee hommasta vähän tolkullisemman.

Hmm... Ykkös-Alienin munat ja pienemmät facehuggerit mä olisin pistänyt ihan sen piikkiin, että jockeysta esiin tullut emo muni pienempiä jonnekin aluksen lastiruumaan - alienithan muuttuvat sen mukaan missä otuksessa ne ovat pesineet. Esim. leffan mato-alienit "jotenkin" lähtöisin juuri niistä planeetan madoista jne.
tallennettu

Moonlord
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #14 : 12.Syyskuu 2012, 19:59 »

Katsoin Prometheuksen viime yönä ja olihan se melko heikko tapaus. Ei ollut varsinaisesti pettymys koska viidakkorummun kertoman mukaan sen olisi pitäyt olla vielä paskempi. Komppaan Rasismusta kun hän sanoi elokuvan olevan epälooginen ja tyyppien käyttäytyvän typerästi. Kaikki hahmot jäivät vähän etäisiksi, kenestäkään ei oppinut välittämään niin että olisi reagoinut kun ne sitten menivät kuolemaan.

Vähän spoilausta...

Koko "suuri juoni" maapallon esihistorioineen oli tökerösti tehty. Esimerkiksi vanhin viesteistä oli 35 000 vuotta vanha, paikassa missä oli ensimmäinen ihmisasutus korkeintaan 10 500 vuotta sitten. Ja kun maalauksia esiintyi eri kulttuureissa niin uusimpien olisi pitänyt olla vain pari tuhatta vuotta vanhoja. Eli melkoisen pitkä visiitti. No, tietty teoriassa mahdollinen hyvän cryotekniikan avulla. Ja tämä vieraililija sitten muka muokkasi ihmistä, joka kehittyi nykyiselleen jo liki 200 000 vuotta sitten. Ehkä oli tarkoitus sanoa että patsasteli maapallolla eri kulttuurien jumalana esiintyen?

Sitten kun vieraalle planeetalle asti päästiin niin lähes jokaisen käyttäytyminen rasitti melkein koko ajan. Alussa symppispisteitä saaneesta androidistakin tuli sitten täysi kusipää. Loppukahinoiden typeryydestä ja aluksen tippumisesta en jaksa edes saarnata. No, se oli hieno kohta sentään kun "hirviöt" taistelivat keskenään. Mutta en olisi uskonut että Ridley Scott edes saa aikaan tällaista huttua.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut