Itse en vaihtanut rahaa materiaan, mutta toisaalta laskisin sen ennemmin olosuhteiden kuin oman moraalisuuteni ansioksi.
Herätepäivään lukeutui toki enemmänkin kuin pelkkä periaate. Eri kaupungeissa järjestettiin oheisohjelmaa: tavaranvaihtotoria, kirjanvapautusta, zombiewalkia ja ilmaiskonserttia. Omassa kotikaupungissani olisi ollut kulutuskriittinen keskustelutilaisuus maksuttomalla teellä&kahvilla, mutta ajankäytöllisesti biologiankoe terrorisoi osallistumisaikeeni.
Itse en ehkä ollut kaikkein ideaalein kohde teemapäivälle, sillä taloutemme rahanyörit eivät ole käsissäni ja toisaalta olen ainakin henkisesti aatteen takana. Mitä itse aatteeseen tulee, on mielenkiintoista luodata vaihtoehtovisioita kulutusyhteiskunnalle. Itse leikkaisin kuviosta kertakäyttöisyyden ja voitontavoittelun - jos ei täysi vallankumous, niin ainakin inhimillistys, ympäristösuosiollisella ulottuvuudella.
Erästä Facebookin
Vihreä vassaripaska -ryhmän keskustelijaa siteeraten:
"Yleisesti ottaen menisin sanomaan, ettei kaikella politiikalla ole tällä hetkellä ihmiskunnalle juuri enempää annettavaa kuin (kaiken murskaavalla voimalla jylläävän) rahan vallan inhimillinen arvottaminen."
Kulutusvalinnat lukien luonnolliseksi osaksi arkipäivän vaikuttamista. Varsinaisen ostamisen ohella tulee aina törmättyä muihinkin kysymyksiin: kenelle rahansa syytää? Ostaako lähimmäisestä kaupasta, joka kuitenkin kuuluu tiettyyn boikotoitavaan yritysryhmään? (esimerkkinä boikotin syistä eräs kotikaupungissani tehty kaavapäätös, jossa yritysmaailma oli vahvasti mukana lobbaamassa. Sivumennen sanottuna
rakennushanke on ekologisesta, kaupunkikuvallisesta, kulttuurihistoriallisesta ja monesta muusta näkökulmasta katsottuna
sietämätön.)
Ylipäätään siirtäisin arkiset kamppailut kulutuksen eettisyydestä pieneltä ihmiseltä valtiolle. Esimerkiksi jo verotuksen kohdistaminen luomua ja vihreyttä suosivaksi tekisi kauneutta.
Tässä esseistivegaani Antti Nylénin ajattelunprosessinkäynnistävä kirjoitus Hesarista, käsittelee mainosten maailmaa, lihateollisuutta ja maailmanparannusta. Kirjallisuusfoorumilla kun liikumme, niin suositeltakoon myös herran
esseekokoelmaa. Erinomaisen mielenkiintoista luettavaa, vaikka en kaikkia mielipiteitänsä allekirjoitakaan.