Keskustelut
touko 21
tiistai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Ansa
  • Darkki
  • Emelie
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 4 käyttäjää
  • 48 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Tupakka ja tupakointiFormaldehyde62 vastaustaklo 00:48
Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2Rasimus426 vastaustaklo 21:12
Milloin on kevät?Kirjaneito20 vastaustaklo 20:52
Catherynne M. ValenteKirjaneito3 vastaustaklo 20:50
LyriikatKirjaneito35 vastaustaklo 20:47
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Erin Morgenstern  (Luettu 529 kertaa)
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« : 13.Kesäkuu 2012, 13:58 »

Erin Morgensternin Yösirkus oli todella miellyttävä lukukokemus. Tarina oli mielenkiintoinen, hahmot onnistuneita, kuvailu käsittämättömän hienoa ja tahti tasaisen rauhallinen mutta silti jännitystä ylläpitävä. Tarinan fokus pysyi maagisen kiehtovassa sirkuksessa ja pari romantillista sivujuonnetta eivät vallanneet liikaa huomiota, mitä pidän hyvänä ratkaisuna. Kirja ei taatusti olisi tehnyt yhtä suurta vaikutusta jos jatkuvasti olisi vain vatvottu ihmissuhteita. Yleensä olen varannut viisi tähteä kirjoille, jotka ovat niin hyviä että haluaisin omistaa ne itse, mutta vaikken Yösirkuksesta ihan niin paljon pitänyt, on neljä tähteä sille kuitenkin liian vähän.

Hieman harmitti kylläkin, että kirjan takakansi spoilasi tarinaa aika tavalla. Koittakaa välttää sitä jos vain suinkin voitte.
« Viimeksi muokattu: 09.Huhtikuu 2013, 23:27 kirjoittanut Tiuku » tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #1 : 25.Kesäkuu 2012, 19:48 »

Tämä vaikuttaa niin lupaavalta kirjailijalta, että perustan ketjun siitäkin huolimatta, etten itse ole vielä ehtinyt Yösirkusta lukemaan. Tiu'un arvostelun sen sijaan voi käydä lukemassa tuolta. Pro tip, takakansiteksti kannattaa kuulemma jättää lukematta (itse luin, mutta aion lukea vielä myös kirjan).

edit// Napsinkin Mitä viimeksi luettua -ketjusta tänne tavaraa. :)
« Viimeksi muokattu: 25.Kesäkuu 2012, 19:54 kirjoittanut Dyn » tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #2 : 25.Kesäkuu 2012, 22:13 »

Erin Morgernsternin kirja on tosiaan mielenkiintoinen lukukokemus. Luin sen alkuperäiskielellä jokin aika sitten, koska se vaikutti vähän erilaiselta ja massasta erottuvalta teokselta.

Parasta tässä kirjassa oli se, että kirjailija kuvaili hienosti sirkuksen ihmeitä ja onnistui luomaan maagisen tunnelman. Pidin myös siitä, että tarina eteni rauhallisesti. (Alkuperäisteos on kirjoitettu hienosti.)

Vaikka pidin tästä kirjasta, minua häiritsi se, että hahmot jäivät melko etäisiksi. Tämä oli kuitenkin loppujen lopuksi melko pieni ongelma, koska tarina oli kiehtova.

(Edit: Korjasin yhden kielioppivirheen.)
« Viimeksi muokattu: 26.Kesäkuu 2012, 21:53 kirjoittanut Seregil of Rhiminee » tallennettu
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #3 : 26.Kesäkuu 2012, 10:35 »

Oho, olen näköjään aloittanut keskustelun. Järkyttynyt Pitäisi kai tehdä jotain tälle unissakävely /-kirjoitteluongelmalleni...

Mutta kirja oli kyllä erinomainen, varmasti vuoden parhaita lukukokemuksia. Seregiliä vaivannut hamojen etäisyys oli minusta vain plussaa. Hahmot ovat kirjoissa yleensä niitä juttuja, jotka tökkivät eniten vastaan, mutta Yösirkuksessa ei ollut sitä ongelmaa. Ne jäivät mukavan mystisiksi eivätkä vieneet tilaa itse sirkukselta, jonka kuvailu, niin kuin aiemmin totesinkin, oli valtavan upeaa.

Jatko-osaa ei kai tule, mutta toivottavasti Morgensterniltä ilmestyy lisää teoksia.
tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #4 : 26.Kesäkuu 2012, 12:10 »

Minä tykkäsin Yösirkuksesta kovasti, vaikken antanut täysiä pisteitä tietokannassa. Kirja oli omaperäinen ja kerronta kaunista suomennoksessakin. Hahmot eivät mielestäni olleet liian etäisiä.

Luulisi, että Yösirkus on vahvoilla ensi vuoden Tähtifantasia-palkintoa jaettaessa. Kirja voitti juuri parhaan esikoisromaanin Locus Awardin.
tallennettu
Ara
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #5 : 26.Kesäkuu 2012, 12:59 »

Yhdyn melkein kaikkien edeltäjien kommenteihin: Yösirkus on todellakin ihana kirja (sanon näin, vaikka olenkin lukenut vain suomennoksen). Hahmoihin ei pidä kiinnittyä liikaa, koska jos kirjaa lukee sopivalla etäisyydellä, huomaa, että jokaisen hahmon tarina erikseen on oikeastaan vain pala yhteistä, suurempaa, koko Yösirkuksen tarinaa, joka samalla kertoo jokaisen hahmon oman tarinan.
Ympäri käydään ja yhteen tullaan, niin sanotusti.
Morgenstern on luonut massoista erottuvan kirjan, joka ainakin tällä hetkellä lukeutuu yhteen suosikeistani erikoisen kirjoitustapansa ansiosta, vaikka ei aivan viittä tähteä ansaitsekkaan. Neljä ja puoli, jos puolikkaat olisivat mahdollisia.
tallennettu

Kirjat ja musiikki ovat samanlaisia. Kun kerran on jäänyt koukkuun, ei pysty enää elämään ilman niitä.
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #6 : 26.Kesäkuu 2012, 22:05 »

[...]Ne jäivät mukavan mystisiksi eivätkä vieneet tilaa itse sirkukselta, jonka kuvailu, niin kuin aiemmin totesinkin, oli valtavan upeaa.

Jatko-osaa ei kai tule, mutta toivottavasti Morgensterniltä ilmestyy lisää teoksia.

Totta, hahmot jäävät mystisiksi. Vaikka pidän hyvästä ja syvällisestä henkilökuvauksesta, henkilöiden mystisuus on tämän kirjan kohdalla oikeastaan ihan hyvä asia, koska kyseessä on aikuisille kirjoitettu "satu". Sirkusta tosiaan kuvailtiin upeasti (pidin todella paljon siitä, että kirjailija käytti aikaa sirkuksen ihmeiden kuvailemiseen).

Jatko-osaa ei pitäisi olla tulossa, joten kyseessä on standalone-kirja. Toivon itsekin, että Morgenstern kirjoittaa lisää kirjoja, koska hän kirjoittaa kaunista ja kuvailevaa tekstiä.

Kirja oli omaperäinen ja kerronta kaunista suomennoksessakin.

Mukava kuulla, että kerronta on kaunista suomennoksessakin, koska tämä kirja on kirjoitettu hämmästyttävän kauniisti.

Hahmoihin ei pidä kiinnittyä liikaa, koska jos kirjaa lukee sopivalla etäisyydellä, huomaa, että jokaisen hahmon tarina erikseen on oikeastaan vain pala yhteistä, suurempaa, koko Yösirkuksen tarinaa, joka samalla kertoo jokaisen hahmon oman tarinan.

Tuo on hyvin sanottu. Hahmoihin ei tosiaankaan kannata kiinnittyä liikaa, koska hahmot ovat osa tarinaa ja kaikki asiat liittyvät toisiinsa.
tallennettu
Xariel
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 19.Maaliskuu 2013, 22:32 »

Oi, törmäsin tähän ketjuun vahingossa. Yösirkus oli aivan ihana! Vaikka sen lukemisesta onkin jo kulunut päälle kuukausi, sitä muistellessa pompahtaa mieleen mitä erikoisimpia mielikuvia, jotka ovat kuin unesta. Celian väriään mukauttava mekko tanssiaisissa ja toivepuu ja, ja, ja... Huvittavaa - kirjan lukeneelle - miten osuvasti unenomainen kuvaakaan itse sirkusta.

Yösirkus pitäisi lukea kahteen kertaan, koska toisella kerralla sen lukee aivan eri tavalla ja kiinnittää huomiota eri asioihin.
tallennettu
Yoana
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #8 : 10.Toukokuu 2013, 20:50 »

Mä ostin Yösirkuksen omaan hyllyyn tässä pari päivää sitten. Olin aikaisemmin käynyt vain katselemassa Suomalaisen Kirjakaupan tarjontaa, ja kyseinen opus kiinnitti huomioni hyvin äkkiä. Korkean hinnan takia se ei silloin vielä tarttunut matkaan, mutta kirja jäi kuitenkin vaivaamaan mieltä niin pahasti että paria päivää myöhemmin mun oli vaan pakko käydä hakemassa se. :D Vielä en ole ehtinyt aloittaa, kun edellinen kirja kesken, mutta kyllä vaan sormet syyhyää jo päästä opuksen kimppuun....!
tallennettu

Ihmiselle on enemmän etua siitä, että kukin saa elää mielensä mukaan kuin että hänet pakotettaisiin elämään niin kuin kaikista muista näyttäisi parhaalta.
- J. S. Mill
http://bloodmanifestvampireblog.blogspot.fi/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut