Keskustelut
touko 23
torstai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Scartti
  • Jussi
  • Dyn
  • Rituri
  • Dragan
  • Darkki
  • Iivari
  • Zisatto
Yhteensä paikalla:
  • 8 käyttäjää
  • 37 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kesäprojekti 2012: kirjoitusaika 25.6.-22.7.  (Luettu 1708 kertaa)
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« : 25.Kesäkuu 2012, 20:27 »

Kesäprojekti 2012

Luethan nämä ohjeet läpi.

Projektit ovat yhteisöllisiä kirjoitustempauksia, jossa Risingin väki raapustaa yhdessä sovitusta aiheesta. Tällä kertaa kirjoitamme yhteisestä lopetuslauseesta. Osallistuaksesi toimi näin:

1. Valitse yksi (1) seuraavista lopetuslauseista:
* Käänsin radion päälle ensimmäistä kertaa vuosiin ja jäin kuuntelemaan ihmisten sorinaa.
* Hän ei luovuttaisi, ei niin pitkään kuin kirjeitä oli vielä jäljellä.
* Nostin palavat silmäni ylös kohti aurinkoa.

2. Kirjoita teksti, joka päättyy valitsemaasi lauseeseen. Lause tulee käyttää kokonaisena, muokkaamatta sitä. Teksti voi olla scifiä, fantasiaa, kauhua, mainstreamia tai ihan mitä vain genreä. Pituutta mielellään enintään kolme (3) koneella kirjoitettua liuskaa, mutta mitään ehdotonta rajaa ei ole. Toivomme myös proosaa, mutta toki muillakin tyylilajeilla saa osallistua.

3. Lähetä tekstisi tänne Tarinatehtaaseen. Ei siis Leirinuotion puolelle, vaan tänne alafoorumille. Perusta tekstillesi uusi aihe ja laita sen otsikoksi "Kesäprojekti 2012: XXXX:n teksti". XXXX:n paikalle tulee oma nimimerkkisi. Mallia voi ottaa aiemmista projekteista. Tekstin tulee olla lähetettynä 22.7. klo 23:59 mennessä.

4. Dodih, oma osuus hoidettu, voit siirtyä arvostelemaan muiden tekstejä! Lyhytkin kommentti on parempi kuin ei kommenttia lainkaan, ja yksi projektien hyvistä puolista on ollut, että yleensä niihin on tullut hyvänlaisesti kommentteja.

5. Kun projektiaika on päättynyt ja ihmiset ovat jonkin aikaa saaneet lueskella toistensa tekstejä, pidetään vielä kokoava suosikkiäänestys. Äänestystä ei pidä ottaa liian vakavasti, ja jokaisella on kaksi (2) ääntä käytettävissään. Äänestämään pääsee, jos on lukenut kaikki tekstit läpi - omalla tekstillä ei ole tarvinnut osallistua. Myös tekstien kommentointi on toki iloinen asia, vaikka et tällä kertaa olisi itse osallistunutkaan tekstillä.

Kirjoittamisen iloa!

P.s.  Tässä topikissa voi jutskata projektista, kertoa tekstinsä etenemisestä, ilmoittaa osallistumisensa (ei mitenkään pakollista) ja muuta mukavaa.
« Viimeksi muokattu: 27.Kesäkuu 2012, 11:50 kirjoittanut Dyn » tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #1 : 26.Kesäkuu 2012, 00:36 »

Hoo, näköjään sitä oli tällä kertaa suun avaamisella jotakin vaikutustakin, kun tuo minun toivomani otsikko pääsi lopulta mukaan. Pannahinen. Olin jo ehtinyt tottua ajatukseen, etten ota tänä vuonna osaa lainkaan, mutta ei kai sitä nyt kehtaa jättää osallistumatta... Näyttää kieltä
tallennettu

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Huoleton
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 26.Kesäkuu 2012, 12:05 »

Kesäprojekti 2012
Pituutta mielellään enintään kolme (3) tekstitiedostollista, mutta mitään ehdotonta rajaa ei ole.
Mitenkäs paljon tuo kolme tekstitiedostollista on?

Tarinani on nyt pisteessä, jossa tulisi päättää tehdäkö tarinasta elämäntarina vai rikostarina... Saa siis vaikuttaa päätökseen.
« Viimeksi muokattu: 26.Kesäkuu 2012, 12:32 kirjoittanut Huoleton » tallennettu
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 26.Kesäkuu 2012, 18:02 »

Lainaus käyttäjältä: Huoleton
Mitenkäs paljon tuo kolme tekstitiedostollista on?

Haha, aika paljon enemmän kuin oli tarkoitus sanoa. :D
tallennettu

Ara
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #4 : 26.Kesäkuu 2012, 19:58 »

Uskomatonta, että olen ollut Risingshadow'ssa v. 2008 ja vasta tämän viime talvena aloin tarkastella tarkemmin tätä keskustelu osiota. Ette varmaan usko sitä harmin määrää, mikä iski, kun tajusin kuinka paljosta olin jäänyt neljän vuoden aikana paitsi.

Kuitenkin edelliseen kirjoitusprojektiin en ehtinyt osallistua, mutta aivan vakavissani harkitsen tätä projektia. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!  Hymyilee leveästi
tallennettu

Kirjat ja musiikki ovat samanlaisia. Kun kerran on jäänyt koukkuun, ei pysty enää elämään ilman niitä.
EndlessMoment
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #5 : 27.Kesäkuu 2012, 11:03 »

Näistä yhteisistä loppulauseista...... Saako niiden persoonamuotoa muuttaa? Esim. Hän nosti palavat silmänsä kohti ylös kohti aurinkoa tai En luovuttaisi, en niin pitkään kuin kirjeitä oli vielä jäljellä. Tai voiko lopetuslauseen rakennetta muuttaa, jos tarkoitus/idea pysyy samana?? Esim: Hän ei luovuttaisi, hän kirjoittaisi, kunnes kirjeet loppuisivat tai jotain tonne päin....

Harkitsen siis kilpiluun osallistumista, ja pohdiskelen tuollaisia yksityiskohtia :D
tallennettu
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 27.Kesäkuu 2012, 11:49 »

Pidetään loppulauseet sellaisina kuin ovat, niin on selkeintä. Pienen muutoksen määrittely olisi aika hankalaa (ja näissä projekteissahan on vähän tarkoituskin, että tehtävänanto rajaa jonkin verran. Iskee silmää)
tallennettu

Wanda
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 28.Kesäkuu 2012, 08:56 »

Ikinä en ole saanut näitä valmiiksi, mutta tuo yksi lause... Argh, pakko yrittää vielä yhden kerran :)
tallennettu
Huoleton
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 28.Kesäkuu 2012, 11:37 »

Tuo pituus meinaa kyllä nyt aiheuttaa ongelmia... Mulla on jo 1,5 sivua ja oon vasta alottamassa tarinaa... Taidan aloittaa uudelleen toisella tarinalla ja siirtää tuon alun myöhempään käyttöön...
tallennettu
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 28.Kesäkuu 2012, 11:45 »

Pituusrajasta päätettiin joskus Muinoin lähinnä siksi, että tekstit saavat enemmän palautetta, kun ovat vähän lyhyempiä. Näitä nyt kuitenkin tuli aikanaan kymmeniä per projekti. :) Tuskin se nyt ihan tarkkaa on, meneekö toi kolme sivua enemmänkin rikki.
tallennettu

Huoleton
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 28.Kesäkuu 2012, 11:53 »

Kyllä yritän pitäytyä siinä kolmessa sivussa-ei sitä itsekään pakosti jaksa lukea muiden romaaneja. Vaikkakin nyt vaikuttaa että tästä lyhyemmästä tarinasta tulee sellainen, jota saa lukea vain pikku hiprakassa tai todella väsyneenä, jotta jaksaa olla yhtä pöhköllä tuulella kuin minä kirjoittaessani tätä. :D Olen jo saanut kirjoitettua kukon päähenkilön avuksi...
tallennettu
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #11 : 28.Kesäkuu 2012, 18:42 »

Tuli muuten tuossa kirjoittaessa mieleen aika mielenkiintoinen huomio: Kaksi kolmesta projektin tehtävänantoon valikoituneesta virkkeestä sisältää ensimmäisen persoonan kerrontaa. Kolmannen persoonan kerronta on nykykirjallisuudessa sen verran hallitsevassa asemassa, että taitaa tulla aika monille kokeiltua ihan uudenlaista kirjoitustyyliä? 
tallennettu

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Antti
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 29.Kesäkuu 2012, 21:06 »

Kolmannen persoonan kerronta on nykykirjallisuudessa sen verran hallitsevassa asemassa, että taitaa tulla aika monille kokeiltua ihan uudenlaista kirjoitustyyliä? 

Minulle ei ainakaan tule ongelmaa, tykkään kirjoittaa ensimmäisessä persoonassa.

Voisihan tässä kertoa, että oman tarinan rakenne on lähes kokonaan suunniteltu ja kirjoittaminen alkaa varmaan pikapuoliin.
tallennettu
Muitalus
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 05.Heinäkuu 2012, 21:33 »

Jo kolme osallistujaa, jipii! Vilkuilin tekstit läpi, aika hyvältä näyttää. Scifi vaikuttaisi olevan kowa sana täällä.

Oma hiekkakakku on jollain tavalla valmis. Pitää katsoa, kehtaanko julkaista sitä muutaman editointikierroksen jälkeen projektissa. Loppulauseen sovittaminen osoittautui yllättävän haastavaksi tehtäväksi, mutta se on edelleen hauska idea.

Kommenttikierros alkaa sitten, kun tekstejä on enempi.
tallennettu
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 05.Heinäkuu 2012, 21:52 »

Joo, oon itekin sitä mieltä, että loppulause asetti omia haasteitaan. Eniten mua riivasi ehkä aikamuoto, kun lopetuslause oli imperfektissä ja musta tuntui koko ajan, että tällainen lyhyt intensiivitarina pitäisi kertoa preesensissä. Muttajoo, kaikkea ei voi saada.
tallennettu

Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #15 : 05.Heinäkuu 2012, 23:42 »

Logikärmeksen ja Dynin tekstit luettuani houkuttaa kirjoittaa itsekin jotain. Nyt olisi jopa aikaa sellaiseen. Sci-fiä tosiaan mukavasti täällä. :)
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 07.Heinäkuu 2012, 01:08 »

Nafisankin liityit sitten scifikerhoon. :D
tallennettu

Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #17 : 07.Heinäkuu 2012, 01:16 »

Nafisankin liityit sitten scifikerhoon. :D

Pitihän sitä kun alkoi pyöriä päässä kirjoitusvimma. :)
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 10.Heinäkuu 2012, 11:57 »

Valmista tuli ja hyvin pysyin kolmella sivulla. Meillä on nyt jo/vasta seitsemän tekstiä, aika scifipainotteinen tosiaan ja yksi aloituslause selvästi suosituin...
tallennettu

Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 10.Heinäkuu 2012, 12:11 »

Vielä vajaa pari viikkoa kirjoitusaikaa. Toivottavasti deadlineorientoituneimmat meistä saa siihen mennessä valmista... :)
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut