|
Dyn
|
 |
« : 29.Heinäkuu 2012, 12:05 » |
|
Kesäprojektiin saapui kaikkiaan 16 tekstiä, hienoa! Kommentteja kaivataan vielä moneen tekstiin, lyhytkin sananen on parempi kuin ei sanasta lainkaan.
Tässä äänestyksessä voit ilmiantaa kaksi (2) suosikkiasi projektiin osallistuneista teksteistä. Myös kirjallisia perusteluja voi jättää ketjun jatkoksi. :)
Äänestysoikeus on kaikilla, jotka ovat lukeneet kaikki projektiin osallistuneet tekstit. Omaa tekstiä ei siis tarvitse olla mukana. Oman tekstinsä äänestäminen sen sijaan on jokaisen henkilökohtainen moraalikysymys. Tekstit on listattu kirjoittajien nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä.
Äänestys on auki kaksi viikkoa, mutta projektitekstit jäävät toki Tarinatehtaaseen myöhemminkin kommentoitaviksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
Tapsa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #1 : 03.Elokuu 2012, 19:47 » |
|
Oman tekstinsä äänestäminen sen sijaan on jokaisen henkilökohtainen moraalikysymys.
Elikkä ihan tosissanne päätitte luottaa mun henkilökohtaiseen moraaliin? Kuitenkin ylläpito näkee kuka on äänestänyt mitäkin! Vaadin anarkiaa!! Jokaiselle vain yksi ääni ja kukin äänestää itseään!!! Mmh, tai vielä parempaa, huutoäänestys... Punnortin työn nimi ei varsinaisesti ole "Ruskehtava", pikemminkin ilmeisesti "Diogenes-trilogia". Kaikki osallistuneet tekstit olivat aika hyviä, ilolla tuli ne luettua. Mikään ei kovin selvästi pistänyt silmään parhaana. Avaruusoopperaa oli peräti neljä tekstiä, ja keskenään kaikki aika tasaisia. Annoin äänet sellaisille teksteille, jotka olivat kirjallisesti pätevimpiä, kun en oikein osannut päättää, mitkä minuun eniten vetosivat subjektiivisesti. Niin monissa oli aineksia, joista nautin. edit// Tai ehkä olisi sittenkin pitänyt vain äänestää kavereita...
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.Elokuu 2012, 19:58 kirjoittanut Tapsa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Karajishi
Noviisi
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #2 : 03.Elokuu 2012, 22:04 » |
|
Elikkä ihan tosissanne päätitte luottaa mun henkilökohtaiseen moraaliin? Kuitenkin ylläpito näkee kuka on äänestänyt mitäkin! Vaadin anarkiaa!! Jokaiselle vain yksi ääni ja kukin äänestää itseään!!! Mmh, tai vielä parempaa, huutoäänestys...
Pakko käyttää tämä mahtava tilaisuus itsensä kehumiseen; minä en äänestänyt/äänestäisi itseäni. Mielestäni se on lapsellista ja säälittävää - ellei muuten pärjää niin kannattaa siinä tapauksessa varmaankin vain hyväksyä faktat...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
''My dreams are there where my heart belongs..''
|
|
|
Blackbird
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Turku
|
 |
« Vastaus #3 : 05.Elokuu 2012, 01:11 » |
|
Tämä oli ensimmäinen kirjoitusprojekti johon olen osallistunut. Uteliaisuuttani olen aina seurannut sivusta kun projekteja on suunniteltu ja toteutettu, ja miettinyt mahtaisinko itse saada tarinaa aikaiseksi. Nyt sitten otin itseäni niskasta kiinni ja osallistuin! Vaikkakin ihan viime tingassa sain kuin sainkin kolme sivua tekstiä postattua ennen deadlinea. Vastaanotto oli todella hyvä, ja olenkin ihan yllättynyt kuinka tasokasta rakentavaa palautetta täällä annetaan. Olen iloinen että sain osallistuttua. Olen itsekin yrittänyt ehtiä antamaan muille palautetta aina kun minulla on jäänyt ylimääräistä aikaa kesätöiltä. (nopea hatunnosto kaikille jotka tekevät 3-vuorotöitä!) Kaksi ääntäni annoin lopulta Dark Clarkin tekstille Voittamattomat ja Lachesiksen Pesä-tarinalle. Kummassakin novellissa oli hyvä tarttuva tunnelma, ja tapahtumat olivat helppo kuvitella silmien eteen. Kumassakin oli myös todella kauniita "kauheita" kuvauksia. Äänestysvalinta oli yllättävän vaikea koska monet täällä ovat niin lahjakkaita kirjoittajia. Selailin äsken projektitekstejä läpi ja ihmettelin vielä kuinka erilaisia tarinoita oli syntynyt kolmesta lopetuslauseesta. "Käänsin radion päälle"-lause löytyi omastani, Dynin ja punnortin teksteistä, ja kaikki kolme olivat ihan erilaisia. Kaiken kaikkiaan projektista jäi ainakin itselleni hyvä maku suuhun ja nälkää jäi vielä kirjoittaa lisääkin. Kiitän vielä että sain tulla leikkimään teidän hiekkalaatikollenne ja pääsin rakentamaan omia hiekkalinnojani. Nyt hiljenen enemmän tai vähemmän. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.Elokuu 2012, 02:26 kirjoittanut Blackbird »
|
tallennettu
|
Blackbird singing in the dead of night/ Take these broken wings and learn to fly/ All your life/ You were only waiting for this moment to arise
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #4 : 06.Elokuu 2012, 02:08 » |
|
Vielä alkava viikko aikaa äänestää!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Huoleton
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #5 : 06.Elokuu 2012, 10:22 » |
|
Lukasin kaikki tekstit kerralla ja aivan mahtavia olivat! Kiitokset kaikille kirjoittajille. Äänestin suosikkejani fiilispohjalta, vaikkakin kahden valitseminen kuuden suursuosikin väliltä oli vaikeaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lachesis
|
 |
« Vastaus #6 : 06.Elokuu 2012, 21:20 » |
|
Ääneni menivät Dark Clarkin ja Muitaluksen teksteille (koitan pukertaa vielä kommenttia jälkimmäisestä ko. ketjuun). Molemmissa oli tunnelmallista hienoutta ja vaivatonta työnjälkeä, vaikka temaattisesti olivat toki hyvin eri maailmoista. Bubbling under myös Draganin ja punnortin tekstit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Valomuurin tuolla puolen nopeuden kantamattomissa
|
|
|
Muitalus
Noviisi
Poissa
|
 |
« Vastaus #7 : 07.Elokuu 2012, 16:25 » |
|
Vaikka olen kyllä lukenut kaikki tekstit, olen kommentoinut vain yhtä, koska olen viettänyt viime viikon mettässä ilman internetin ihmemaailmaa. Jotenkin osasin olla äänestämättä itseäni. Sen sijaan ääneni menivät Blackbirdin hienolle ja yksityiskohtaiselle novellille ja Draganin hilpeälle huumoripätkälle. Pidin paljon myös Punnortin kyynisestä ja merkillisestä raapaletrilogiasta ja muista scifiteksteistä. Tämä oli laatuprojekti! Kiitoksia Tiiroja ja kajavia äänestäneille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiuku
|
 |
« Vastaus #8 : 07.Elokuu 2012, 17:58 » |
|
No niin, siinäpäs oli urakka. Sietää taas olla ylpeä itsestään.  Viime projektin aikaan en muistaakseni kommentoinut ketään ajanpuutteen tai jonkin vastaavan vuoksi, joten nyt piti ottaa vahinko takaisin. Nopeastihan lukeminen ja kommentointi on hoidettu, kun vaan itsensä saa aloittamaan. Kunnon vertailu taitaisi vaatia pikaisen uusintalukukierroksen, mutta haluan silti hoitaa äänestyksen nyt näillä fiiliksillä. Ensimmäinen lukukerta kun on luultavasti ollut suurimman osan kohdalla se merkityksellisin, enkä halua uusintaluvulla sotkea niitä muistoja. No, äänestin ensinnäkin Muitaluksen tekstiä, josta sain irti poikkeuksellisen vahvan tunnelman. Moista ei aiheuttanut niinkään sisältö vaan tyyli. Toinen ääni minun oli annettava Dark Clarkin tekstille, joka oli päällekäyvyydessään vahva kuin härkä. Jos minulla olisi ollut kolmas ääni käytössäni, sen saamisesta olisivat vahvasti ja melkoisen tasaveroisesti kisanneet Draganin, Blackbirdin ja Logikärmeksen tekstit. Kunniamaininnan saa myös Aran teksti. Huonoa ja ideatonta tekstiä ei joukossa ollut ainuttakaan, mutta tällä(kin) kertaa taso oli kova, ja tällaisessa suosikkiäänestysjärjestelmässä etenkin uudet kirjoittajat varmasti tuntevat olonsa vähän pettyneeksi. Kannattaa keskittyä henkilökohtaisessa palautteessa saatuihin hyviin palautteisiin, koska ne osoittavat, että jokainen teksti on luettu ja jokaisesta on myöskin nautittu. Kiitän puolestani niitä äänestäjiä, jotka ovat nähneet minun tekstini äänensä arvoisena. Ihan lohdullista se, että potentiaalia on taas ollut, vaikka parannettavaa jäi. Olen selkeästi kuitenkin petrannut niistä vuosista, joina en saanut ainuttakaan ääntä. :P
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
punnort
Velho

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 08.Elokuu 2012, 18:03 » |
|
Huonoa ja ideatonta tekstiä ei joukossa ollut ainuttakaan, mutta tällä(kin) kertaa taso oli kova, ja tällaisessa suosikkiäänestysjärjestelmässä etenkin uudet kirjoittajat varmasti tuntevat olonsa vähän pettyneeksi.
Minusta taas oikeastaan yhdessäkään novellissa ei ollut sellaista pään pyörälle pistävää uutta ideaa (oma tekstini ei missään nimessä ollut tässä suhteessa poikkeus), joten lukukokemus oli hiukan vaisu. Loppujen lopuksi päädyin äänestämään niitä kahta tekstiä, jotka olivat kirjoitusteknisesti parhaat, eli Lachesiksen ja Dark Clarkin tekstejä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiuku
|
 |
« Vastaus #10 : 08.Elokuu 2012, 18:09 » |
|
Minusta taas oikeastaan yhdessäkään novellissa ei ollut sellaista pään pyörälle pistävää uutta ideaa Kukapa niitä parhaita ideoitaan tällaiseen tuhlaisikaan, jos kerran niitä voi säästää kovemman luokan käyttöön? Jokainen tänne lähetetty teksti on myös julkaisu, eivätkä ne siten kelpaa enää useimpiin kirjoituskilpailuihinkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Dragan
Kriitikko
Velho

Paikalla
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #11 : 09.Elokuu 2012, 06:21 » |
|
Minulla oli vaikeuksia valita joukosta kaksi itseäni eniten miellyttävintä. Olisin voinut äänestää Lachesiksen tekstiä, sillä se oli minusta kilpailun teksteistä teknisesti ehjin. Dark Clarkin tekstissä oli minusta eniten tunnelmaa.
Pidin myös Punnortin toisiinsa kytköksissä olevien raapaletarinoiden ideasta ja Tiu'un tekstin tunteikkaasta surrealismista. Silti päädyin antamaan ääneni Nafisanin Siniselle unelle ja Tapsan: Miksei hän ollut kertonut aikaisemmin tekstille.
Näistä ensimmäinen taklasi aiheutta, joka oli kenties tutuhko, mutta samalla minulle mielekkäästi kerrottu. Tapsan teksti taas herävöitti eloon muistoja, jotka olin tyystin unohtanut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Oulu
|
 |
« Vastaus #12 : 09.Elokuu 2012, 12:32 » |
|
Silti päädyin antamaan ääneni Nafisanin Siniselle unelle --
Näistä ensimmäinen taklasi aiheutta, joka oli kenties tutuhko, mutta samalla minulle mielekkäästi kerrottu.
Kiitos Dragan! Olipas todella miellyttävä herättyään lukea, että olen saanut yhden äänen. Kommenttisi lämmittää kivasti kylmässä kämpässä (mikseivät patterit ole päällä?). Jospa vaikka NaNoWriMon aikaan täällä saamani palautteen avulla jaksaisin kirjoittaa tekstistäni uuden version.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
|
|
|
Jaragil
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 11.Elokuu 2012, 23:33 » |
|
Minusta taas oikeastaan yhdessäkään novellissa ei ollut sellaista pään pyörälle pistävää uutta ideaa (oma tekstini ei missään nimessä ollut tässä suhteessa poikkeus), joten lukukokemus oli hiukan vaisu. Väitän tässä kohtaa, että sinulla oli ehkä hitusen liian korkeat odotukset harrastelijakirjoittajien kesän ratoksi järjestämälle projektille, jolla oli vieläpä varsin vaativa maksimimitta. Kunnianhimoinen pitää tietysti omakohtaisesti olla, mutta liikojen vaatiminen ei aina toimi. Omista äänistäni ensimmäinen meni miettimättä Muitaluksen Tiirat ja Kajavat -tekstille. Tunnelmallinen ja helposti lähestyttävä teksti, jonka juoni oli juuri sopivan pitkä kolmeen sivuun. Ei ehkä toteutukseltaan ja kokonaisuudeltaan aivan niin hiottu kuin jotkut muut projektin tekstit, mutta ehdottomasti se, jonka mielikuvat jäivät itselleni vahvimmin elämään. Toista ääntä piti arpoa, mutta se meni lopulta Tiu'un Neulos-teokselle. Jännittävä ja kutkuttava teksti, jonka pohtiminen antoi minulle rattoisan parikytminuuttisen, kun maistelin sen eri osioita ja pohdin värien symboliikkaa. Lopetus olisi kaivannut vielä sitä jotain, mutta jälleen se teksti, jonka mielikuvat jäivät elämään. Seuraavat äänet olisivat menneet Logikärmeksen klassiselle avaruusoopperalle ja Lachesiksen tasaisen varmalle kuvailutyölle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
But the raven, sitting lonely on the placid bust, spoke only That one word, as if his soul in that one word he did outpour. - Edgar Allan Poe: The Raven
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #14 : 11.Elokuu 2012, 23:57 » |
|
Väitän tässä kohtaa, että sinulla oli ehkä hitusen liian korkeat odotukset harrastelijakirjoittajien kesän ratoksi järjestämälle projektille, jolla oli vieläpä varsin vaativa maksimimitta. Joo, unohdin ehkä mainita projektin aloitusviestissä uusille käyttäjille, että perimmäinen tarkoitus on tosiaan kirjoittamisen vetreyttely ja "blokkien aukaisu", siksi nämä yhteiset teematkin. Samalla myös ehkä haetaan keinoja uusien ideoiden kehittelyyn (kuvasta, otsikosta kirjoittaminen yms). Uskon, että suurin osa "vakavammin kirjoittavista" käyttäjistä ottaa nämä projektit harjoittelupaikkana ja "kirjoitetaanpa välillä huviksi tällaistakin" -hengellä, kun taas parhaat ideat säästetään novellikilpailuihin. :) Itse ainakin myönnän, että oma tekstini oli sangen kertaistumalta laadittu ja yhden idean varassa pyörivä rääpäle, jonka ei ollut tarkoituskaan olla mikään novellistiikkani mallinäyte. Kunhan nyt oli kiva kerrankin kirjoittaa perinteisempää avaruusscifiä. Se minussa näissä projekteissa onkin ollut parasta, että niin kovin otsa rypyssä ei tarvitse vääntää, vaan myös "hetken mielijohde" kelpaa tekstiksi. Lyhyt mittakin johtuu varmaan siitä historiallisesta painolastista, että haluttiin sekä nopeasti kirjoitettuja, myös helposti kommentoitavia tekstejä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|