Minä en itse jaksa kauheasti lukea ketjuja, joissa on nimenomaan vastattu vain aloitusviestiin ja jotka ovat täynnä yksittäistä listausta. Ei sillä että osoittaisin ketään käyttäjää tässä sormella, mutta yksityiskohtaiset kuvaukset ilman yleisempää pohdintaa aiheesta saavat äkkiä aikaan informaatioähkyn, ainakin jos alkaa lukemaan ketjun ollessa jo pitkällä. Esimerkiksi Tavernassa on kuitenkin mielestäni todella interaktiivistakin keskustelua, jota on mukava seurata vaikkei itse siihen osallistuisikaan.
Muistan hyvin millainen moderointipolitiikka oli vielä vanhan foorumin puolella ja silloin kun itse olin vielä uusi käyttäjä. Koska olin aika nuori ja epävarma, minua suorastaan pelotti välillä kirjoittaa, varsinkin kun katsoi millä tavalla jotkut muut joutuivat moderoinnin kynsiin.. keskustelun taso on varmasti korkeampi kuin monilla muilla foorumeilla, mutta ikävää niille, joille on jäänyt jotain traumoja. Kun on itse vähän vanhempi ja on ison osan aktiivikäyttäjistä tavannut (ja todennut etteivät ne niin pelottavia ole vaan ihan kilttejäkin) tuntuu rennommalta kirjoittaa. Voi olla että uudet käyttäjät kokevat itsensä helposti ei-tervetulleiksi jos lyödään heti ensiksi listaus laatuvaatimuksista eteen. Asiaa ei helpota se, jos modet/adminit itse kirjoittavat lyhyitä yhden virkkeen viestejä.

Oikeastihan ihminen yleensä kuitenkin löytää aikaa niille asioille jotka kaikkein eniten kiinnostavat, varsinkin kun kyse on netinkäyttämisen kaltaisesta aktiviteetista jota voi tehdä missä ja milloin vain ilman suurta rahallista panostusta.
Olen tässä asiassa ihan samaa mieltä ja en tiedä miksi tarvitisi tuntea huonoa omatuntoa oman foorumiaktiivisuuden vähemisestä. Ehkä tuntuu jotenkin karulta huomata, että jokin joskus todella tärkeä asia ei enää olekaan niin merkittävä elämässä. Minä olen välillä ollut pitkiä aikoja käymättä täällä ollenkaan, mutta jos jotain kirjoitan, en tee sitä velvollisuudentunnosta tai palatakseni ajassa taaksepäin.