Suosittelen ehdottomasti vuonna 1927 ilmestynyttä romaania Arosusi, made by Herman Hesse. Se on yksi koukuttavimmista vanhoista kirjoista, jonka olen lukenut. Ei liian selittelevä, mutta ei myöskään liian hämärärajainen tai vaikeaselkoinen. Ja päähenkilöön on helppo samaistua. (Kenties siksi, että meissä kaikissa elää pieni Arosusi...)
Hei, Chiad, mistä sinä tykkäsit Herman Hessen tyylissä? Eikö se tuottanut sinulle lainkaan vaikeuksia? Minusta se oli aika vaikeaa. Kuvailua oli vähän ja sekin oli tavanomaista, hahmoihin oli vaikea päästä sisälle ja vanhahtava kieli hätkähdytti minua koko ensimmäisen Hesseltä lukemani kirjan (
Narkissos ja Kultasuu) ajan. En toki tarkoita että Hessen teokset olisivat huonoja, ne ovat varsin mielenkiintoisia ja tyyli tosiaan erilaisella tavalla vanhahtava, mutta ainakin minulta teoksien sisään pääseminen vaati työtä.
Vastaan, vaikkei minulta kysytty. Olen samaa mieltä Chiadin kanssa siitä, että Arosusi (muuta en ole Hesseltä lukenut, joten en osaa laajemmin arvioida) oli varsin selkeä, ei ollenkaan hankalalukuinen, vaikka vaatikin paikoin lukijalta aika paljon paneutumista ja aivotyötä - ihan yksinkertaisesti siksi, että kirja on aika tiivis paketti ihmisen olemuksen pohdintaa. Eli ei ihan köykäinen aihe

Mutta todella koukuttava kirja, ilman muuta. Kiitokset Chiadille suosittelusta, ilman sitä en varmaankaan olisi näin innokkaasti kirjaa isäni kirjahyllystä ryöstänyt ja saman tien lukenut

Arosuden suomenkielisestä toteutuksesta muuten vastaa Eeva-Liisa Manner, joka käyttää suomen kieltä todella taitavasti ja tekee omalta osaltaan lukemisesta elämyksen. Hiukan vanhahtavaa kieli toki on, mutta minua se ei haitannut, melkein päinvastoin.
Lisään vielä kommentin tuohon, että henkilöihin oli vaikea päästä sisälle. Arosudessa itse henkilöt eivät ole varsinaisesti kuvauksen kohteena, vaan tärkeämpi on ihminen yleensä. Päähenkilön sisäistä maailmaa kuvataan tästä näkökulmasta, eli ihmiseen mennään paljon syvemmälle kuin normaalisti kirjoissa - haetaan esim. tietoa siitä, onko ihmisellä yksi vai monta persoonallisuutta, eikä niinkään välitetä siitä, mitä nimenomaisia persoonallisuuksia ihmisellä on... Kuulostaako hankalalta? Ei se niin hankalaa Hessen kirjoittamana ole, vaan aivan ymmärrettävää.