Keskustelut
kesä 20
torstai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Mainonta

Mainospalkki

Keitä paikalla

• haplotus
  • Emelie
Yhteensä paikalla:
  • 2 käyttäjää
  • 34 vierasta

Facebook

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

LapsetNafisan39 vastaustaklo 06:28
George R.R. Martinin muu tuotantoJussi93 vastaustaklo 02:10
Elämä on ihanaa, koska...Kirjaneito571 vastaustaklo 23:55
Palasitko pitkän tauon jälkeen? Mitä elämällesi ta...Iivari44 vastaustaklo 21:52
LemmikitFere343 vastaustaklo 21:38
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirjat divariin?  (Luettu 1885 kertaa)
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« : 29.Maaliskuu 2007, 13:21 »

Tuli mieleen tuosta "Mitä teet jo lukemillesi kirjoille" -topikista vähän syventyä yhteen tiettyyn aiheeseen. =) Olen itse miettinyt, että kun hyllyt pursuavat yli, teoksen tai pari siitä turhimmasta päästä voisi käydä kippaamassa uusiokäyttöön divariin.

Millaisia kokemuksia teillä on kirjojen myynnistä divareihin tai antikvariaatteihin? Antavatko ne vastineeksi rahaa ja millaisilla summilla olette liikkuneet, vai onko yleisempi vaihtoehto saada toisen kirjan vaihdossa? Kannattaako kiertää useampia paikkoja vertailumielessä? Yleisesti niitä kokemuksia?
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Neanna
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #1 : 29.Maaliskuu 2007, 14:20 »

Annettavissa hinnoissa on kieltämättä suuria eroja. Siitä on aikaa, kun viimeksi suoranaisesti myin kirjoja divariin, sillä esimerkiksi syksyn tarinatuokiomiitin yhteydessä vaihtelin kirjoja toisiin. Yhdessä paikassa myyjä olisi pihdannut hirveän kasan minun kirjojani parista pokkarista, jotka halusin, toisessa paikassa taas tuntui siltä, että tein oikeasti hyvän vaihtokaupan.

tallennettu
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 29.Maaliskuu 2007, 15:11 »

Pärstäkertoimella, kanta-asiakkuus kannattaa. Silloin saa alennusta ja jäätelön. Sanon siis, jos on hyvissä väleissä myyjän kanssa niin bonusta ja kookosta tulee. Muuten miinusta.
tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Xariel
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 29.Maaliskuu 2007, 15:18 »

Itse käytän jonkin verran divareita, aina siellä missä milloinkin satun olemaankin.
Maksusysteemi on useimmissa se, että kirjoistasi maksettava hinta on suurempi, jos vaihdat ne muihin kirjoihin/lehtiin, mutta jos haluat vain rahaa puhtaana käteen, summa on pienempi kuin jos ilmoittaisit vaihtavasti kirjat uusiin.

Tosin, kuten Miksu huomautti, kanta-asiakkuus kannattaa. Viimeksi tuli kaksikymmentä euroa alennusta yhdestä sarjapaketista kun vain valitti tutulle myyjälle, "ettei minulla ole noin paljoa rahaa..."

Divareista minulla on hyviä kokemuksia muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Hinnat ovat useimmiten kohtuullisia, sekä pyydettävät, että vaihdettavat. Jos myymästäni kirjasta tarjotaan (siis oikeasti) liian vähän, eikä hintaa suostuta korottamaan, vien sen sitten johonkin toiseen puotiin.

Muuten ainoa paikka, johon olen törmännyt ja tiedän myyvän hyviäkin kirjoja halvalla (joskus jopa paljon halvemmalla kuin divarit) on kirpputorit. Ihme juttu mitä ihmiset tunbkevat kirppareille. Varmasti se myyjä, joka sattui laittamaan tänne kirpputorille aivan uuden kappaleen uusinta Artemis Fowlia, (hinta kaksi viisikymmentä (!!!), olisi saanut siitä vähintään kolminkertaisen, ellein nelinkertaisenkin hinnan jos olisi vienyt sen divariin.

Tosin, mitä minä siitä valitan. Säästin reilut 25€.
tallennettu
Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #4 : 29.Maaliskuu 2007, 16:52 »

Meikäläisen käsitys on, että kovin kummoisia summia ei kannata odottaa jos kirjojaan vie divariin. Tässä kannattaa kuitenkin taktikoida: kalliit divarit maksavat yleensä enemmän kuin halvat. Divarit eivät myöskään ota kaikkia kirjoja, edes ilmaiseksi.
Itse olen joskus vienyt jonkun aivan uuden kirjan divariin, kun olen vahingossa saanut tuplana arvostelukappaleen. Sain tuolloin alle puolet kirjan kirjakauppahinnasta, vaihdossa olisi saanut enemmän, mutta olin rahapulassa.

Ostoksissa meikäläinenkin suosii kirpputoreja divareiden ohi. Lähes kirjan kuin kirjan voi saada 50 sentillä, jos tarpeeksi kiertää.
tallennettu
Thialfi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 29.Maaliskuu 2007, 17:04 »

Kuten edellä on todettu, myynnin kannalta huutonetit tai kirpputorit ovat selvästi parempi vaihtoehto. Vaihto saattaa kannattaa, jos kirjat ovat sopivia.
tallennettu
jPekka
suomentaja, kirjailija

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Töyrynummi, Pohjois-Helsinki
« Vastaus #6 : 29.Maaliskuu 2007, 18:21 »

Meikäläisen käsitys on, että kovin kummoisia summia ei kannata odottaa jos kirjojaan vie divariin.
Totta. Minun kokemusteni mukaan sekä kirja- että levydivareissa voi olettaa saavansa korkeintaan 30-50 prosenttia siitä hinnasta, millä divari myy saman kirjan sitten seuraavalle ostajalle. Uudenveroisesta kirjasta voi saada enemmän, koska sen voi myydäkin vähän kalliimmalla. Ja sama pätee tietysti harvinaisuuksiin tai sellaisiin kirjoihin, jotka ovat syystä tai toisesta erityisen kysyttyjä. Divarin pyörittäminen ei ole ilmaista, joten tuollainen kate on minun mielestäni ihan kohtuullinen.

Joten realistisen hintatasokäsityksen saamiseksi kannattaa selailla divarin valikoimaa ja katsella, millaisia hintoja kirjoista pyydetään. Hyvä ostava tai myyväkin asiakas voi saada vähän hyvänhenkilönlisää - itsekin taisin saada siihen aikaan, kun tein levyarvosteluja ja kannoin miltei parin viikon välein Hakaniemen Black & Whiteen ainakin muutaman uutuuden pinon.

Suoramyynti vaikkapa netitse suoraan ostajalle on aina se kannattavin vaihtoehto. Kirpputorilaareihin viemällä joutuu luultavasti luopumaan kirjastaan vieläkin pienemmällä korvauksella, kuten Zisatto totesi.
tallennettu
Kuurankukka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 29.Maaliskuu 2007, 22:42 »

Olin silloin viime Tammermiitissä jossakin divarissa, ja siellä oli kyllä kallista... jokukin kirja maksoi enemmän kuin kaupassa uutena. Onpa reilua, olen aina ajatellut että divareista voisi saada halvalla kirjoja.

Omiani ei kyllä sellaiseen ihan äkkiä tulisi mieleen viedä... ei millään pahalla niitä kohtaan, mutta en tahtoisi luopua kirjoistani (josta tietysti voisi jatkaa siinä toisessa topikissa). Muuten kai ihan hyvä paikka, ainakin jos siellä on jotain kivaa johon vaihtaa... ^^'

Kirpputoireilla kyllä on joskus ihan hyviä kirjoja (vaikka tietenkään ei koskaan sitä, mitä etsin... toisaalta. Eipäs kun, nyt muistankin mitä etsin.) ja ainakin ne saa halvall joten mitä väliä jos ei niistä nyt ihan varma olisi. Divareissakaan en ole kovin usein käynyt, pari kertaa vain, mutta ihan mukavaa on ollut.
tallennettu

viha heikentää sydämistä voimakkaimmankin ja ennen kuin huomaat olet itsesi vankina murheidesi kahleilla kytkettynä katkeruuteen
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #8 : 30.Maaliskuu 2007, 08:14 »

Mun pitäisi käyttää divareita useammin, niin oppisin niiden paremmaksi arvioijaksi, mutta jotenkin ei tule tehtyä. Pari kertaa on harmittanut, kun olen vienyt isohkon pinon esim. englanninkielistä fantsua divariin ja palannut yhden kovakantisen suomenkielisen kanssa, jota en sitten edes ole lukenut. Vakidivarini ottaa englanninkielisiä fantsu- ja scifipokkareita kyllä vastaan, mutta ei anna niistä juuri hintaa, kun niitä on siellä ennestäänkin paljon, eivätkä ne kai oikein kulje. Hinta-laatu-suhde ei siis mulla ole aina kovin ihmeellinen, mutta turhasta hyllyntäytteestä pääsee kyllä useimmiten helposti eroon (huuto.netissä joutuu aina odottelemaan, josko joku sen kirjan ostaisi, ja useimmiten ei osta, ainakaan kovin pian). Nyttemmin en juuri koskaan ota divareista kylmää käteistä (koska sitä saa niin vähän), vaan yritän löytää vastineeksi jotain, jota en uutena kirjakaupasta löytäisi.

Jos joku tietää hesalaisen divarin, joka maksaa englanninkielisistä genrepokkareista edes kohtuullista hintaa, voisi kertoa.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Emerentia
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #9 : 04.Huhtikuu 2007, 13:50 »

Itse en ole koskaan vienyt kirjoja divariin tai kaupannut kirpputorilla (josta todellakin löytää naurettavan halvalla kirjoja, tästä esimerkkinä vaikkapa täysin uuden veroinen kovakantinen viidellä eurolla, en tiedä oliko edes luettu kertaakaan, päällyspaperikin oli täysin ehjä).

Tulipa tässä kuitenkin lukiessa mieleen eräs kerta kun olin ostoksilla yhdessä divarissa, ja sinne tuli myyjälle ilmeisesti tuttu nainen tuomaan kirjoja. Mitä nyt siinä sivukorvalla uteliaisuuttani kuuntelin, niin nainen oli saanut kirjat jostain, ja ei tehnyt niillä itse mitään. Kirjat eivät ilmeisesti olleet myöskään mitään uusimpia tai harvinaisimpia, koska myyjä tarjosi niistä jotain naurettavan pientä hintaa (tyyliin 10 senttiä kappale tai jotakin), vaikka ne ilmeisesti olivat kuitenkin kohtuu hyväkuntoisia. Lisäksi hän ilmoitti että ne todennäköisesti myytäisiin hyllyntäytteeksi johonkin huonekaluliikkeeseen, aivan yhtä pienellä hinnalla. Kun ei kaikkia kirjoja edes kannata heidän pistää myntiin.

Asiasta sitten kolmanteen, tuli noista huonekaluliikkeistä se mieleen, että yhdessä liikkeessä oli kyllä hienoja antiikkikirjoja hyllyssä, jotakin 1800-luvun lopun lääketiedettä ja psykologiaa näytti olevan. Kauniita nahkakantisia kirjoja, hiukan kultaustakin vielä jäljellä. Eli ei ihan sitä tavallisinta hyllyntäytemateriaalia. [/off]
tallennettu
jukkahoo
Leopardihattu

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #10 : 06.Huhtikuu 2007, 03:41 »

Jos Lachesis etsit Helsingistä divaria, joka tarjoaa paremman diilin, kuin se, johon olet kirjojasi jo vienyt (uskallan epäillä kyseessä olleen erään Kampin kauppakeskuksen lähellä sijaitsevan liikkeen), niin voi olla aikas hankalaa. Sielläkin kirja kyllä liikkuu, mutta paljon huonommin kuin ennen.

Tällä hetkellä käytettyjen kirjojen markkinat pelaavat aika lailla ostajan ehdoilla: kirjoja tarjotaan markkinoille aivan liikaa ja divareilla alkaa olla melkoisia ongelmia saada kirjaa liikkeelle ja kauppaa kannattamaan. Hinnat eivät ole varsinaisti nousseet juurikaan ja selainen perstuntuma olisi, että ostohinnassa on tapahtunut jopa pientä laskua.

Se ainakin on selvää, että aivan mikä tahansa kama ei ollenkaan kelpaa edes vaihdossa. Hyväksi havaittu lontoon kielinen sf/f-pokkari alkaa olla jo sen verta tavanomaista kauraa näissä tietyissä, alaan jollakin tavalla edes keskittyneissä liikkeissä, että valinnanvaraa on. Joka siis tarkoittaa sitä, että tavaran on oltava kohtuullisen hyväkuntoista, jotta minkäänlaisesta korvauksesta voidaan edes alkaa jutella. Ja vaihdossahan saa aina enemmän kuin myytäessä kirjoja.

Meikäläisen kirjahyllyissä on jokusenkin verran nimenomaan divareista hankittuja kirjoja, olen nuo kirpparit jättänyt suosiolla Zizatolle ja muille aamuvirkuille viikonloppukukkujille. Ja ainakin toveri Z:n viesteistä olisin ymmärtäväni, että minua nimen omaan kiinnostava lontoon kielinen materiaali ei kirkaimpana soihtuna loista näiden establismenttien valikoimissa. Ja onhan noissa hyllyissä noita lukemattomia kirjoja sen verran, että hyvin voisi suosiolla lopettaa osteskelun ja vain lukea niitä kirjoja, ehtimättä koskaan lukea kaikkia kuitenkaan. *huokaus*
tallennettu

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.
serena
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: vantaa
« Vastaus #11 : 28.Huhtikuu 2007, 18:50 »

Menetteköte muuten ystävienne kanssa - tai siis ihan porukalla divareihin, vai yksin? Minä en saa ketään mukaani, kun sanon sanat divari ja kirjat  Näyttää kieltä pitäisi tehdä parempi sotasuunnitelma

/edit.
ainiin, ja minusta on aivan ihanaa kuljeskella divareissa! Kaikki ne kirjat ja halvat (ainakin pitäisi olla) hinnat..  Hymyilee leveästi
tallennettu
Ninni
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #12 : 29.Huhtikuu 2007, 21:46 »

Minä en uskalla edes mennä divariin sisään ilman kaveria... ei niin että se juuri auttaisi. Lopputulos on kuitenkin se, että kannan kirjoja ulos enkä sisään. Luettuja genreltään sopivia kirjoja olen joskus lahjoittanut klubin kirjastoon sikäli kun niitä ei jostain syystä valikoimiimme ole vielä kuulunut, useimmat kuitenkin jäävät hyllyyn keräämään pölyä.

Voisihan niitä tietysti divariinkin viedä, omasta puolestani vaikka ilmaiseksikin, mutta luulen, että ne kirjat joista olisin valmis luopumaan ovat sellaisia, jotka divareillekin ovat suuremmaksi riesaksi kuin hyödyksi. Viime aikoina olen alkanut harkita kirjojen vapauttamista, mutta enpäs ole vielä saanut aikaan (sitä paitsi siihenkin haluaisin varata edes jotenkin hyviä kirjoja, ei mitään ihan tusinapokkareita). Joka tapauksessa minusta on huomattavasti kiehtovampi ajatus vain jättää kirja löydettäväksi kuin mennä erikseen tapaamiseen niitä vaihtamaan.

Tätä ongelmaa ei kuitenkaan onneksi tarvitse ratkaista ihan vielä, viimeisimmän kirjahyllyhankinnan ja organisaatioprosedyyrin jäljiltä kun hyllyssä on - hämmästyttävää kyllä - tällä hetkellä vielä jonkin verran vapaata tilaa. (Ja edes kaikkea katonrajaakaan ei ole vielä hyödynnetty, sinne voisi laittaa lisää hyllyjä ainakin muutaman metrin...) Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut