28.Marraskuu 2014, 22:07 *

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kuolevatko kirjat?  (Luettu 2045 kertaa)
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #20 : 25.Heinäkuu 2013, 17:28 »

Juu elikkäs kirjoissahan kyllä oli yleisesti kuvitusta vanhaan aikaan enemmänkin, ei se näihin sähköjuttuihin liity vaan siihen, että kuvittaminen on kallista.

Olen kuvitellut, että iso värillinen kuvitus nostaisi myös kirjan painokuluja.. mutta varmaan tosiaan se kuvituksen hankkiminen isompi rahareikä.

E-kirjojen kehitystä en ole kovin tarkkaan seurannut, mutta tähän mennessä ollaan kai keskitytty kehittämään tapoja siirtää paperisen kirjan lukukokemus mahdollisimman sellaisenaan sähköiseen muotoon. Siis mietitty esimerkiksi, millaiselta näytöltä olisi mahdollisimman vaivatonta lukea tekstiä...  Itse odotan lähinnä sitä aikaa, jolloin e-kirjojen kehittelijät ”huomaavat”, että tekniikalla pystyy nykyisin tekemään kaikenmoista muutakin kuin vain näyttämään tekstiä siten etteivät silmät mätäne päähän.

Tavallaan.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #21 : 25.Heinäkuu 2013, 18:10 »

Kaikenlaista glitteriä ja muuta vänkää laitetaan nykyään kirjojen kansiin, joten ei se painokustannus ole este - päinvastoin ulkoasuun satsaaminen saattaa jopa nostaa kirjan myyntiä. Ehkäpä sisäsivujen isot kuvat eivät sitä sitten romaaneissa nykyään tee? Toki kirjoja painetaan aikamoinen määrä kerralla, mutta mitä olen lehtiä yms. vähän pienempiä kustanteita ollut tekemässä, värisivujen hinta ei itseasiassa ole ratkaisevan paljon suurempi kuin mustavalkoisenkaan.

Until one day, the boundary gives way.
Marygold
Kokelas

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #22 : 01.Elokuu 2013, 17:15 »

Minäkin kaipaisin kirjallisuuteen nykyistä enemmän kuvitusta - se on piirre, josta pidän monissa vanhemmissa kirjoissa. Paksujen vanhojen tiiliskivien läpi kahlaaminenkin on mukavampaa, kun saa välillä hengähtää kuvien parissa. Uskoisin kuitenkin, että painokuluja merkittävämpi este ovat nimenomaan kuvittajien palkkiot, joita kustantamoilla ei ole varaa maksaa. "Kysyntää" ei varmaankaan ole riittävästi, jotta tämä koettaisiin kannattavana. Sinällään harmi.

Lainaus

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, ovat e-kirjan tämänsuuntaisen kehittämisen esteenä tällä hetkellä nimenomaan formaatit, jotka on suunniteltu jäljittelemään tavallista kirjaa. Yleisin e-kirjaformaatti EPUB ei ymmärtääkseni salli juuri minkäänlaista venymistä, ja oudompien formaattien käyttö taas ei välttämättä ole kannattavaa kustantamoille, koska sitten taas on liian vähän laitteita ja ohjelmia, jotka niitä tukisivat. Uskon (ja toivon) kyllä itsekin, että e-kirjat kehittyvät jatkossa myös muuhun kuin tavallisten kirjojen toisintamiseen.

Mitä kirjojen katoamiseen tulee, pidän huolenaihetta aika kaukaa haettuna. En myöskään osaa nähdä nykyistä mediankulutusta ja ilmapiiriä minään ADHD-kulttuurina, jollaiseksi jotkut täällä sitä ovat kuvanneet. Enemmän huolta kannan suomalaisten äidinkielentaidon heikkenemisestä ylipäänsä.

maxs
Noviisi

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #23 : 02.Elokuu 2013, 08:56 »

Kävin vähän aikaa sitten Ison Omenan kirjastossa pitkästä aikaa, se ei muutenkaan kuulu suosikkikirjastoihin mutta nyt sinne oli ilmestynyt lukusalin tilalle biljardisali. "Lukusali" taas oli pari kuppaista tuolia. Kai sekin jostain kertoo.. Keskustakirjastostakin halutaan joku "kansan olohuone", mikä nykyään taitaa tarkoittaa paikkaa jossa katsotaan Viidakon tähtiä ja Facebookia. Kuinkahan monella on olohuoneessaan kirjahylly nykyisin?

Kirjat tuskin kuolevat, mutta korkeakirjallisuus ja kaikki vähän vaikeampi viihdekirjallisuus tulee luultavasti muuttumaan melko pienen piirin harrastukseksi. Tuskin 20 vuodessa, mutta kun teinit tuijottaa ruutua pari sukupolvea, niin ehkä sitten, 200 vuodessa?
Marygold
Kokelas

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #24 : 02.Elokuu 2013, 18:56 »

Olen kuullut vähän vastaavia tarinoita muualtakin, mutta en itse toistaiseksi ole törmännyt missään samaan. Oma lähikirjastoni, samoin kuin kahden muun kotikaupunkini lähikirjastot, ovat pysyneet muuttumattomina vuodesta toiseen: samoina hiljaisina kirjastoina, joissa etusijalla ovat kirjat. En sinällään pidä pahana sitä, että tarjolla olisi enemmän julkisia oleskelu- ja harrastustiloja, mutta tietysti on hiukan sääli, jos jossain näitä tehdään kirjastojen kustannuksella.

Lainaus

Mutta onko korkeakirjallisuus todella koskaan ollutkaan mitään koko kansan lukemistoa? Minun kokemukseni jo tällä hetkellä on se, että korkeakirjallisuutta kuluttavat nimenomaan melko pienet piirit. Ehkä viihdekirjallisuuden määrä on lisääntynyt, jolloin suhde näiden kahden kulutuksen välillä on muuttunut? Mutta tämä on vain ihan lonkalta heitetty arvaus. En suinkaan tunne aihetta niin hyvin, että osaisin lähteä arvioimaan, onko lukukäyttäytyminen jotenkin muuttunut tässä suhteessa menneistä ajoista.

Sini
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #25 : 04.Elokuu 2013, 20:29 »

off-topic

Entisen lukusalin paikalle tosiaan muutti nuortenosasto, mutta kyllähän siellä lukusalissa on ainakin tusina tuoleja ja pöytiäkin. Siis siinä tilassa, missä nuortenosasto aiemmin oli.

/off-topic

Aiheeseen liittyen, paperilehdet ennemminkin ovat kuolemassa pois kirjastoista. Printtilehtien tilaushinnat nousevat jatkuvasti ja ulkomaisia sanomalehtiä on vähän turhauttavaa paperilla tilata, kun ovat aina vähintään päivän vanhoja ja netissä on ne tuoreet uutiset. Niinpä näkisinkin tulevaisuudessa kirjaston lehtisalin enemmänkin paikkana, jossa voi käyttää jotain ruutua lehtien lukemiseen tietokannasta - kirjastoissa pk-seudulla on jo käytössä sanomalehdissä ePress ja PressDisplay sekä aikakauslehdissä Zinio.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös