01.Elokuu 2014, 10:47 *

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Palautetakuu  (Luettu 8322 kertaa)

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #20 : 24.Maaliskuu 2008, 13:43 »

Kuulkaas, ihmiset, ajattelin muistuttaa tästä Hymyilee Tiedän, että meillä on hurja määrä taitavia kommentoijia täällä, joten olisi mukavaa nähdä teidän kriitikonkynänne heiluvan. Ei meillä kovin moni teksti ole nytkään jäänyt kommentitta, mutta muutamia sellaisia olen nähnyt, joten hus kommentoimaan.

Lisäksi haluaisin näin ihan sivuhuomautuksena todeta, että erityisesti kannattaa muistaa kommentoida uusien tekstejä - se piristää mieltä ja rohkaisee jatkamaan kirjoittamista. Iskee silmää

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #21 : 31.Heinäkuu 2008, 17:49 »

Lainaus käyttäjältä: Vehka
Kuulkaas, ihmiset, ajattelin muistuttaa tästä Hymyilee

Muistutanpa minäkin. Jos risingshadowin mikään erottaa muutamista muista (itseäni kiinnostavista) scifi-foorumeista, niin se, että täällä on aktiivista kirjoituselämää. Jos sen aikoo pitää yllä, niin postattuihin tarinoihin pitää antaa kommenttia. Tuolla edellisellä sivulla olikin jo juttua "peruspelisäännöistä" eli vähintään pitäisi kommentoida niiden tekstejä, jotka ovat kommentoineet sinun tekstejäsi. Mielestäni sekin olisi hyvä, että kommentoisi enemmän kuin kirjoittaisi (ts. yhtä omaa tekstiä kohti vähintään kaksi palautetta muille).

Ylläoleva on tähdätty erityisesti uusille kirjoittajille; kommentoi muiden tekstejä, niin saat omillekin kommentteja.

Lainaus käyttäjältä: Vehka

Niinpä eikä kenenkään pitäisi suosia "klikkiytymistä" eli sitä, että pieni piiri kommentoi toistensa tekemisiä. Rohkeasti vain kommentoimaan, niin uudet kuin vanhatkin kirjoittajat. Ainakin itselleni ei ole juuri väliä sillä, millaisen kommentin saa; se voi kannustava tai kriittinen, olla pitkä tai lyhyt, mutta lyhytkin kriittinen kommentti kertoo sen, että joku on edes lukenut pätkän :D Ei kritiikki kirjoitusharrastusta tapa, vaan kritiikin puute eli välinpitämättömyys.

EDIT: Eikä kaikkea ole pakko kommentoida. Itse jätän lähes systemaattisesti runot kommentoimatta, koska en itse kirjoita runoja eikä mulla ole niihin yleensä mitään järkevää sanottavaa. Olisi ehkä mukavaa, jos tekstin otsikkoon lisäisi alla olevan tavaran laadun (runo/scifi/fantasia/...).

Velhoruhtinatar

« Vastaus #22 : 01.Elokuu 2008, 13:44 »

Lainaus käyttäjältä: MaKo

Minä vastustan henkilökohtaisesti (ei nyt mitenkään virallisena kannanottona) tällaista käytäntöä: mielestäni se kahlitsee kirjoittajaa määrittelemään genrensä ja toisaalta ohjaa lukijoita valitsemaan vain oman suosikkigenrensä tekstejä, noin kärjistäen. Itse nimittäin koen äärimmäisen harvoin kirjoittavani suoraan scifiä tai fantsua, useimmiten liikutaan (kun tarkasti määritellään) jossain siellä välimaastossa tai sitten aivan muualla. Ja minä olen niitä, jotka väittävät StarWarseja etc. fantsuksi. ;) Kirjoittajan arvioon on vaikea luottaa: toistaalta, jos määritelmien tekeminen on normi, näkisin tämän vaikeuttavan niiden ihmisten julkaiskynnystä, jotka eivät halua tai edes osaa määritellä genreään.

Tekstilajin kohdalla sama juttu: ei se topin klikkaaminen auki niin suuri vaiva ole. Jos näyttää runolta, sori. Jokin teksti voi parin kappaleen lukemisen jälkeen paljastua ennemmin runoksi kuin perusproosaksi. Sitten on vielä tämä oma kategoriansta teksteistä, joita ollaan jatkamassa - ja jatkamassa - ja jatkamassa... Itse luen mielelläni novelleja, en tuhatosaisia jatkotarinoita. Runoja on kiva kommentoida, koska ne a. lukee nopeasti ja b. niistä minulla on yleensä sanottavaa.

Poikkeuksena jatkiksiin kuitenkin: scifitarinani Kuun yö kaipaa niitä scifistä kiinnostuneita lukijoita, ja stna, nyt se on ihan oikeasti scifiä.

Until one day, the boundary gives way.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #23 : 01.Elokuu 2008, 17:53 »

Lainaus käyttäjältä: MaKo

Olipa sellainen kommentti, että ei voi muuta kuin nostaa hattua onnistuneesta telepatiasta. Tuossa oli nimittäin suurin piirtein sanottuna kaikki, mitä ajattelin kirjoittavani systeemin kritiikiksi, mutta jätin sitten kirjoittamatta...

Mun nähdäkseni asia voi olla edelleen kirjailijan oman päätöksen varassa niin kuin tähänkin saakka. Genren liittäminen otsikkoon toisaalta karsii joitain lukijoita pois, toisaalta se taas automaattisesti vetää paikalle tietyt lukijat (yleensä ne, jotka genrestä pitävät ja joilla voi olla sanottavaakin asiaan, jos ei muuta, niin ainakin voit saada palautetta käyttämistäsi kliseistä [joita siis genreä tuntematon ei tiedä]).

Lainaus käyttäjältä: Dyn

Hihhih, saamarin telepaatti, salakavalasti ajattelin, että jos otsikossa olisi "Runo", niin se säästäisi multa auki klikkaamisen vaivan Nolostunut Ei vainenkaan, ainakaan ihan tosissaan; vaikka scifi onkin mieligenre, niin siitä huolimatta avarran itseäni lukemalla myös muunlaisia tarinoita sekä runoja. Niihin mulla vain ei ole monestikaan kauheasti sanottavaa.

Lainaus käyttäjältä: Dyn

No mutta sehän nyt on saanutkin varsin pitkää ja monitahoista palautetta! Kirjallisena tuotoksena se menee kokeilevalle puolelle, joka taas ei ehkä ole mun ominta alaani. Scifi-ainekset ovat kasassa, mutta tarina ei sinällään keskity rakastamaani tekniikkaan ja tekniikan kuvaamiseen, joten itselläni on aika vähän sanottavaa noiden kommentteina olevien kirjallisuusanalyysien jälkeen - luettu kyllä on.

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #24 : 16.Joulukuu 2008, 19:11 »

Pling pling.

Aion kommentoida tai hankkia kommentin jokaiselle Tuokiolla/Nuotiolla seuraavan kolmen kuukauden aikana ilmestyvälle tekstille, jatkotarinoita lukuun ottamatta (en koe järkeväksi kommentoida vain ensimmäistä osaa, ja seuraamiseen ei riitä aika, valitan). Ilmoitan sen näin julkisesti tasan yhdestä syystä:

Jos et saa minulta kommenttia, lähetä yksäri, korjataan asia tai selitän, miksi olen patistanut jonkun muun kommentoimaan puolestani.

Ja hei muutkin, kommentoikaa. Tehdään kummikarhuista jälleen suuria.
« Viimeksi muokattu: 12.Tammikuu 2009, 12:34 kirjoittanut Huurre » tallennettu

Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #25 : 16.Joulukuu 2008, 19:27 »

Olen kirjautunut tänne vasta pari päivää sitten ja minulla olisi kyllä jo kritisoitavaa matskua täällä. Toivoisin, että Huurteen kehotus pistäisi sitä kommenttia tulemaan, katsoisin mieluusti, mitä mieltä olette pätkistäni. Radoxeald Lectuniumilta on jo tullut kritiikkiä, kiitos siitä hänelle.

Tässä olisi minun joululahjatoiveeni,  Hymyilee leveästi.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
MistwoodSage
Noviisi

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #26 : 20.Joulukuu 2008, 09:11 »

Palautetakuutoimintaa kannatan minäkin!

Kommentoijat! Hyödyntäkää palstan järjestelytoimintoa vanhojen vähäpalautteisten lähetysten löytämiseksi: klikkaa vastattu-otsikkoa aihe-listan yläpuolelta; ensimmänen painallus järjestelee vähiten palautteita saaneet listan kärkeen heti ankkuroitujen aiheiden jälkeen. Nopealla silmäyksellä löytyy kolme vähintään kahden viikon ikäistä yhden viestin ketjua. Yhden palautteen kirjoitelmia näkyy olevan jo usean liuskan edestä. Pitänee kuitenkin varoa, että vanhoja kirjoituksia arvioimalla ei huuhdella uusia etusivulta pois liian nopsaan. Ne pitäisi takoa kuumina.

Siellä olisi hyviäkin kirjoituksia odottamassa ensimmäistä kosketustaan.

Lähden yötorkkujen jälkeen kiertelemään etelän osavaltioita joululoman ajaksi, joten nyt en ehdi ajateltua palautetta antamaan. Kunhan palaan, aion parantaa palstaa itsekin. Hymyilee

Aion saada paluuseeni mennessä työstettyä pienen kappaleen kirjatrilogiastani ~esityskelpoiseksi luonnokseksi saakka. Lausuttu takarajoitus kannustaa yrittämään - näin siis toivon  Hymyilee. Innoitusta lisää tieto varmasta palautteesta.

Nukkumaan ->
Windark

Asuinpaikka: Kaijonharju, Oulu
« Vastaus #27 : 26.Joulukuu 2008, 11:40 »

Tarvitsisin hieman lisää kommentoijia pitkälle jatkotarinalleni, Elementtisaarille. Kommenttia on tullut hiukan, mutta haluaisin hieman lisää erilaisia näkökulmia. Uskonpa että kommentti per luku on pikkiriikkisen liian vähän.

Tarinani on tyylilajiltaan raskasta korkeafantasiaa (vrt. raskas scifi), joten se kai selittää kommenttien vähäisyyden (vaatii liikaa kärsivällisyyttä).

Tykkään kirjoittaa juuri pitkiä jatkotarinoita, mutta työn alla on lyhyempiäkin juttuja: Elementtisaaret vaan on se pääjuttu.

Tämä viesti voipi kuulostaa anelulta, mutta ehkä minä vain kaipailen liikaa wanhan Tarinatuokion hyperaktiivista kommentoimista.

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #28 : 26.Joulukuu 2008, 14:47 »

Windie: Minä lupaan yrittää. Iskee silmää En ole maailman paras kommentoija ja muutenkin kiireinen, mutta saat kattavan (tai kattavan ja kattavan :roll:) yleispalautteen viikon sisään, ellei konettani syödä sitä ennen.

Liekit <3, muuten.

Siniset liekit

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #29 : 26.Joulukuu 2008, 15:48 »

Kiitos, Huurre. Minäkin sinua.

Etusivulla ei ole yhtäkään palautteetonta tarinaa. o/ Nyt vain niiden muiden kimppuun, ihmiset, ahkerasti!

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #30 : 26.Joulukuu 2008, 19:35 »

Se on meidän kaikkien kirjoittajien vastuulla, että niin tapahtuu. Sen lisäksi, että kirjoittelee itse tarinoita, niin pitäisi kommentoida ainakin tuplamäärää, mieluummin suurempaakin määrää muiden tarinoita.

Lainaus käyttäjältä: Siniset liekit

Jo se, ettei ole yhtään kommentoimatonta tarinaa, on mielestäni aika hyvä juttu :)

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #31 : 19.Toukokuu 2009, 15:33 »

Lainaus käyttäjältä: Siniset liekit

Heips, haluaisin muistuttaa kaikkia Leirinuotiolle kirjoittavia tästä asiasta, erityisesti kahta ryhmää: aktiivisia tarinankehittäjiä (joiden osallistumisen varassa leirinuotio aika pitkälle elää) sekä uusia kirjoittajia.

Olisi kiva, jos tänne kirjoittavien periaate olisi:

"Kirjoita 1, kommentoi 2"

Silloin voitaisiin pitää kiinni siitä, että jokainen kirjoitus saisi ainakin yhden palautteen, koska osa tarinoista kerää palautetta enemmän, osa vähemmän. Muiden teksteihin palautteen antamisen näkisin tärkeimmäksi uusille kirjoittajille, koska se edesauttaa huomattavasti palautteen saamista omalle tekstilleen!

Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #32 : 16.Kesäkuu 2009, 12:18 »

Lainaus käyttäjältä: MaKo

Sitä paitsi, kommentoiminen on yhtä mukavaa kuin kirjoittaminen, eikä siinä tarvitse olla mikään kirjallisuudprofessori. Minä tosin en jaksa kovin pitkää tekstiä ruudulta lukea, mutta runoille annan palautetta lähes varmasti.

(Kunpa joku vain viitsisi kommentoida takaisin... siis runojen saralla)

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #33 : 16.Kesäkuu 2009, 13:42 »

Ja sitä paitsi kommentoimistaito on kirjoittajalle aika tärkeä, siihen törmää heti, jos on tekemisissä muiden kirjoittajien kanssa (kerhot, piirit, yms. yms). Eli rohkeasti vain sitäkin harrastamaan!

Minä taas annan palautetta pitkillekin teksteille (ennätys on +1000-sivuiselle kaksiosaiselle romaanille), sen sijaan runoille todella harvoin, kun en niitä kirjoita :/

(Kunpa joku vain viitsisi kommentoida takaisin... siis runojen saralla)

(Kaikki foorumin runoilijat, HUOM!)

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #34 : 05.Elokuu 2009, 00:00 »

Ihan vaan muistutuksena sellainen, että notskin runoilijat, aktivoitukaa myös palautteen antamisessa, jookos?

Ja muutenkin ihan kaikille, muistakaa, että palautteen antaminen ei ole kenenkään yksittäisen käyttäjän tehtävä, vaan kaikkien tarinoita ja runoja kirjoittavien tehtävä.

Kirjoita yksi ja kommentoi kaksi, kiitos?

Olkoon tässä MaKon lähetyskäsky: "Menkää, kirjoittakaa ja antakaa palautetta!"

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #35 : 21.Syyskuu 2009, 14:55 »

Palautteen antaminen on vieläkin aivan liian harvojen harteiden päällä. Ryhdistäytykää, kirjoittajat, ja rustatkaa toisillenne palautetta!

Lukemisen merkityksestä kirjoittamisessa kehittymisessä onkin jo aiemmin puhuttu. Lukeminen on nopea tapa saada uusia ajatuksia ja ahaa-elämyksiä. Hyväksi kirjailijaksi pyrkivän pitäisi lukea kirjoja laidasta laitaan - hyviä kirjoja, huonoja kirjoja ja kaikkea siltä väliltä. Miksei siis myös Leirinuotiolle postattuja tarinoita???

Palautteen ei tarvitse olla mikään megapalaute tai syväluotaus. Muutama sanakin riittää ja kirjoittajalle tulee hyvä mieli, vaikka muutaman sanan palautteen antaa senkin jälkeen, kun joku on intoutunut ruotimaan tekstiä oikein pohjamutia myöten. Palautteen ei siis tarvitse sisältää mitään "uutta", uutta ja ennen näkemätöntä on jo se, kun saa tekstiinsä jonkun toisenkin näkemyksen!

Palautteen antaminen on harjoittelemalla opittava taito. Se tuntuu ensin työläältä ja tuskalliselta, mutta ajan kuluessa se käy helpommaksi. Aivan yksinkertaisimmillaan lähdetään liikkeelle kysymyksestä: pidinkö tekstistä vai en? Seuraavaksi voi kysyä, miksi pidin tai en pitänyt? Pidinkö jostain kappaleesta tai enkö pitänyt jostain käänteestä? Pidinkö alusta vai lopusta? Mikä alussa, lopussa tai juonen kaaren kehittelyssä mielestäni tökki? Mikä toimi? Millaisia mielikuvia hahmoista heräsi? Mitä mielikuvia heidän tekonsa herättivät? Kysymyksiä on loputtomiin. Aloita palautteen antamisen harjoittelu kirjoittamalla muutama sana siitä, piditkö vai etkö pitänyt tekstistä ja missä kohti homma toimi ja missä tökki.

Palautetta antaessa kannattaa huomioida se, ettei palautteen antajan velvollisuus ole korjata tekstin puutteita. Se on kirjoittajan tehtävä. Jos teksti ei mielestäsi toimi, niin se ei toimi - voit sanoa sen, vaikket tietäisi, kuinka sen voisi korjata toimivaksi. Kirjoittajalle ei siis tarvitse antaa valmiita korjausehdotuksia, jos sellaisia ei tule mieleen - jos tulee, niin totta kai sellaisten maininta ruokkii kirjoittajan mielikuvitusta.

Palautetta voi antaa, vaikkei itse osaisi kirjoittaa sellaista tekstiä, jota on arvioimassa. Palautteen antajan ei tarvitse olla kirjoittajana "pätevämpi" pystyäkseen antamaan arvokasta palautetta tekstin kirjoittajalle. Lukijoiden mielipiteet ovat kaikille kirjoittajille tärkeitä, itse asiassa aivan ensiarvoisen tärkeitä - tekstit kirjoitetaan luettavaksi, siis lukijoille, ei kirjoittajalle itselleen.

Palautteen antaminen on tekstin analysoimista. Yritystä löytää sanoja sille, miten hahmoihin ja juonen kaarroksiin liittyvät abstraktit asiat voidaan ilmaista. Palautetta antamalla nämä abstraktit asiat alkavat hiljalleen muuttua utuisesta hötöstä konkreettisiksi, käsiteltäviksi asioiksi.

Kun tarkastelet toisen tekstiä ulkopuolisen silmin ja osaat kertoa itsellesi, miksi jokin asia toimi tai ei toiminut, niin opit samalla myös katselemaan omia tekstejäsi ulkoa päin ja arvioimaan, miksi tekemäsi valinnat toimivat tai eivät toimi ja mitä niille voisi tehdä saadakseen ne yhä paremmiksi. Saat uusia ahaa-elämyksiä piristämään ja virkistämään omia tarinoitasi - ai jaa, tämän asian voi kertoa näin ja silloin se toimii noin! Oho, jos tuon asian tekee tuolla tavalla, niin se ei toimikaan sillä tavalla! Ja niin edelleen.

Sen lisäksi, että palautteen antamista harjoittelemalla kehityt itse kirjoittajana, tarvitset sitä myös aina kohdatessasi muita kirjoittajia. Tarvitset sitä kirjoittajaringeissä, -piireissä, -treffeillä, kursseilla ja leireillä ja monessa muussa paikassa.

Jos siis haluat kehittyä kirjoittajana, niin kirjoita, lue (myös Leirinuotion tarinoita) ja anna palautetta!
« Viimeksi muokattu: 21.Syyskuu 2009, 15:08 kirjoittanut MaKo » tallennettu

Wanda
Velho

« Vastaus #36 : 04.Lokakuu 2009, 14:23 »

Itse en pysty arvostelemaan runoja, en ole asiaan perehtynyt enkä luultavasti koskaan edes tule perehtymään. Tarinoita lupaan itsekin kommentoida, se on kaikkien edun mukaista. Itselleni ei ole enää yhtä tärkeää kuin pari vuotta sitten saada kommentteja, mutta ymmärrän hyvin kirjoittajia, jotka niitä tarvitsevat - ei meistä yksikään pysty kehittymään ilman rakentavaa kritiikkiä. Tosin kirjoittajien täytyisi muistaa, että kun sitä kritiikkiä annetaan, sitä kuuluisi myös käyttää; sen avulla täytyisi parantaa tulevien tarinoiden laatua ja voisi kanssa jatkotarinoissa edellisen osan korjauttaa. Mutta nytten keskityn kokeisiin lukuun, olen uudelleen viehtynyt foorumiimme niin paljon, että aina on joku topikki auki - vaikka sitten muiden asioiden kustannuksella.

Itse aion siis kommentoida.

"I see now that the circumstances of one's birth are irrelevant. It is what you do with the gift of life that determines who you are." -Mewtwo
Féowyn
Velho

« Vastaus #37 : 20.Lokakuu 2009, 15:48 »

Humm, tiedän että minun ei pitäisi kirjoittaa tätä koska en ole kovin ahkera kommentoija, mutta eikös olisi hyvä saada kommentoitua myöskin näitä juttuja mitkä ovat vajonneet jo kolmannelle sivulle ilman kommentteja? Ei ole varmaankaan kivaa odottaa monta kuukautta kommentointia..

Ja minäkin yritän nyt tarttua itseäni niskasta kiinni ja saatua jotain kommentoitua.
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #38 : 20.Lokakuu 2009, 17:19 »

Vanhojen tekstien kommentoiminen on jees, etenkin jos ovat jääneet ilman kommenttia kokonaan. On ollut sellaista kommentointivähäistä aikaakin tässä, mutta ei paniikkia.

A good many dramatic situations begin with screaming.
Knox-setä

Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #39 : 17.Joulukuu 2009, 11:44 »

Itse olen havainnut itseni turhauttavan laiskaksi viime aikoina. Nyt kuitenkin edellisten kahden viikon aikana olen alkanut viettämään enenevissä määrin aikaa foorumilla ja Nuotiolla(/Tuokiolla). Koska muutenkin aion omistautua ensisijaisesti tälle osalle foorumia, voisin ilmoittautua mukaan 'kommenttirinkiin'. Pyrin kommentoimaan mahdollisimman montaa uutta tekstiä ja sen lisäksi motivaation ja kiireen mukaisesti joitakin vanhoja tekstejä.

Olen aika kehno arvioimaan runoja tai scifiä, mutta yritän toki parhaani niidenkin kanssa.

Your body and soul,
Each others' mate,