Ilmari
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Leikkimökki
|
 |
« : 23.Huhtikuu 2007, 18:02 » |
|
KOMPAKTIT TÄHDET
Minä olen poika. Asun äitini kanssa. Oikeastaan hän on mies, mutta hän on silti äitini. Se äiti, joka minut synnytti, kuoli kun olin kuusi lääkkeiden yliannostukseen. Minulla ei ole hänestä kuin hyviä muistoja. Hän ei koskaan ollut julma, piittaamaton tai pelottava. En muista häntä humalaisena tai lääketokkuraisena. Hän oli lämmin, turvallinen ja minusta hän vaikutti onnelliselta. Kuulopuheiden mukaan hän kuitenkin käytti alkoholia ja lääkkeitä liikaa, yhdessä ja erikseen, jo ennen minun syntymääni. Raskausaikana hän kai yritti vähentää. En tiedä onnistuiko. Minä ainakin olen terve. Olin jo lapsena. ehkä vähän liiankin terve, en koskaan ollut korvatulehduksessa tai oksennustaudissa. Minulla ei ole myöskään mitään epämuodostumia tai aivojen hidastutunutta toimintaa, mitä nyt toinen jalkani on sentin lyhyempi, kumpikaan vanhemmistani ei halunnut kasvattaa sitä. Ystäväni sanoo, että liiallinen terveyteni johtuu niistä lääkkeistä joita äitini sai. Äidin elämäntavoista sikiön terveenä pitävät estolääkkeet.
Hautajaiset olivat kauniit. Muistan kuinka nykyinen äitini lauloi jollakin kaukaisella kielellä hymniä, aariaa, jotakin mikä kohosi hallissa. Sitten ensimmäinen äitini syöstiin liekkeihin. Oranssit, keltaiset ja punaiset leimut kipinöivät silmissäni. En muista, että olisin itkenyt. Ehkä minulle oli annettu jotakin rauhoittavaa vanukkaan mukana. Sillä välin kun odotimme loppuun palamista, istuimme toisen äitini kanssa punaisella sohvalla ja söimme lakritsaa. Hän puhui jotakin uudesta alusta. Voisimme muuttaa kauas muista ihmisistä, kauas sinisestä talostamme, vanhoista kuolleista omenapuista ja äidin tuoksusta. Minulle tuo hetki oli kuin lapsuuden loppu. Olin vasta kuusi, mutta tiesin, että muuton myötä minun olisi unohdettava leikit ja keskityttävä muuhun.
Valkotakkinen henkilö ilmoitti, että saisimme tuhkan mukaamme. Äiti otti pussin isoon, kuivaan käteensä ja kävelimme hiljakseen kotiin. Purkin hän asetti pöydälle ja pisti kynttilän viereen. Sitten keräsimme tavarat. Kaikkea en saanut mukaan. Tyynyn, viltin, muutaman kirjan ja astioita pakkasin jätesäkkiin, laatikkoon muita välttämättömyyksiä, pesuaineita, lääkkeitä, verhot, ruokaakin. Uusi asunto sijaitsisi kaukana muista. Eikä siellä kuulemma ollut rikasta maaperää. Hautasin aarrelippaani sen suurimman omenapuun alle, kissan viereen. Tuuli kuljetti kyyneleeni kauas, minä istuin hetkisen rapuilla ennen kuin kannoin tavarat autoon. Äitini toi uurnan, jukka palmun ja ison nojatuolin ulos. Minä kysyin valokuvia. Hän sanoi polttaneensa ne.
Ajoimme muutaman vuorokauden. Katselin maisemia. Kaupungin harmaus vaihtui jäätikköön, auto liukui penkkoihin ja palelsi hirveästi, äiti kertoi että kylmyys johtui isovanhemmista ja isoisovanhemmista. Me kannamme heidän ahneutensa tuskaa, hän tuhahti ja painoi kaasua. Yön jälkeen huomasin, että maisema vaihtui jälleen. Suuret rotkot ja repeämät, sekä puurykelmät muodostivat vanhan kartan näköisen kokonaisuuden. Kuvittelin mielessäni sinne eläimiä, suuria lintuja ja syöksyhampaisia torakoita. Äiti heitti tunnin välin jotakin suuhunsa. Niin hän kuulemma jaksaisi ajaa putkeen. En saisi kysellä.
Olin nukahtanut. Auto pysähtyi nykäisten ja turvavyö kiristi kaulaani. Avasin silmäni ja mietin miksi olin suuressa hiekkalaatikossa. Ei se ollut hiekkalaatikko. Se oli meidän uuden kotimme piha. Äiti nosti minut ulos, sitten nojatuolin, ja pallogrillin. Tunsin kuinka kenkiin ja housuihin meni hiekkaa. Viistosti takanani näkyi rakennus, auringon haalistama puutalo, jonka vasemmanpuoleinen ikkuna oli rikki. Huomasin, ettei mitään ääniä oikeastaan kuulunut. Äitini nosteli helmojaan ja pinosi tavaroita pihaan. Kaikki oli vain kuumaa ja kuivaa. Odotin joka hetki näkeväni kamelin tai skorpionin. Kysyin asiasta. Ehei, tällä aavikolla ei mikään elävä enää asu. siksi tämä olisikin niin hyvä. Siitä hetkestä alkaen pelkäsin yksinäisyyttä.
Muutamassa päivässä kaikki oli nähty, päivän kuumuus ja öiden hyinen viima. Kuu loisti niin kirkkaasti, etten saanut unta. Mietin kuollutta äitiäni. Hänen tuhkansa lepäsi nyt tuulen mukana. Minä toivoin joka ilta rukouksessani siipiä, vahvoja siipiä joilla lentää takaisin. Äitini katseli usein ulos. Hän ei syönyt juuri koskaan, mutta joi vettä litroittain. Öisin hän hiipi ulos. Kiersi taloa ja näin kuinka hänen huulensa liikkuivat kiivaasti. Joskus hän kertoi minulle talon muista asukkaista. Luulin niitä saduiksi. Nauroin välillä kippurassa. Kunnes eräänä iltana hän kattoi pöydälle tusinan verran lautasia, kaikki meidän lautasemme. Jutteli tyhjille tuoleille ja kehotti minua esittäytymään kaikille kädestä. Mainitsin, ettei keittiössä ollut kuin me kaksi. Silloin hän suuttui ja lukitsi minut arkkuun. ”Manalaan sinä joudatkin!” hän huusi perään. Sitten nuo kummalliset kestit alkoivat. Minä kuuntelin äitini humaltumista, jälkiruuan tarjoilua, tanssimista. Kuinka hän puhui niin sivistyneesti uudenajan murroksesta ja mahdollisuudesta tuoda uudet saari-implantit markkinoille. Sellaiset olisivat haluttuja. Luonnon omat saarethan olivat tuhoutuneet vedennousun myötä jo 50 vuotta sitten. Nyt siihen kipeään kaipuuseen tulisi ratkaisu. Hän taputti käsiään, skoolasi ja sitten olikin hyvästelyjen aika. Tärisin arkussa ja itkin sukkani märäksi. Äiti avasi arkun ja nosti minut niskavilloista syliinsä. Pyysi anteeksi ja vei sänkyyn nukkumaan. Vatsani murisi.
Minun olisi pitänyt päästä kouluun sinä syksynä. Äitini kuitenkin sanoi, ettei sellaisella muutaman vuoden tyhjänjauhannalla tehnyt mitään. Hän opettaisi minulle tärkeitä asioita. Niinpä minä opettelin outoja sanontoja, tähdistä ennustamista, virkkaamista, kummallista kieltä, sitä hautajaiskieltä, äitini hiustenlaittoa ja yrttien nimiä. Pilleripurkit lisääntyivät hiljakseen liesituulettimella. Äitini katse oli muuttanut horisonttiin. Minä luulin olevani unessa, painajaisessa. Ajalla ei ollut enää väliä. Me molemmat kiersimme omaa sieluamme ympäri. Minä en tuntenut sitä poikaa, jonka näin heijastuvan lusikan pinnasta. Minä en tunnistanut sitä naista, joka puhui ilmalle, jonka silmät olivat jo kuolleet, jonka seurassa minä pelkäsin omia ihmisiäni. En muista ajasta paljoakaan. Päivät olivat kai hyvin samanlaisia. Minä odotin jotakin. Odotin ehkä äitini ystävien näkyväksi tuloa tai kenties että hän hakisi ensimmäisen äidin takaisin. Vuodet kuluivat omassa tasapainottomassa harmoniassaan. Olin poika, mutta liian isoilla kengillä. Meidän pieni vaelluksemme oli kuin ahtaassa lasikuvussa oleva ylämäki. Onneksi kaikki kuitenkin muuttui, muuten minä olisin lähtenyt kävelemään poispäin alamäkeen.
Minä sairastuin sinä syksynä kun täytin kymmenen. Makasin viikkoja sängyssä. Näin katon täplät ja tunsin kuinka yöt kylmenivät jokaisena yönä hiukan enemmän. Äitini suuret, lommoiset kasvot ilmestyivät ajoittain oviaukkoon. En suostunut syömään hänen lääkkeitään, enkä juomaan liemiä. Hänen kasvonsa olivat harmaat, karvaiset ja vanhat. En tuntenut tuollaista olentoa. Ääni oli matala kuin kalliolla. Olisin halunnut kysyä, miksi hän muuttui niin erilaiseksi. Miksi hän näytti isältä, sellaiselta kuin historiantietosanakirjassa. Hän toivotti minulle pikaista paranemista monta kertaa päivässä. Sitten äitini taas meni ulos. Pihalle oli ilmestynyt puu. Näin sen oksien varjon peitollani. Yritin kohottaa käteni, saada varjot sormieni väliin, mutten jaksanut. Voimat ehtyivät aina vain lisää. Turtumus oli lopettanut kummalliset kivut, vain ontto tunne nenän ja otsan takana säilyi. En enää pelännyt yksinäisyyttä. Kuume nosti mieleen välkkyviä olentoja. Ne jakoivat lämpöä, turvaa ja rauhaa pienistä kottikärryistä. Sellaisista kuin naapurin pojalla oli ollut. En halunnut puhua niille, olla kuten äiti. Mieluummin annoin niiden vetää korvastani ulos ajatuksiani. Rihmasto kiertyi kuin side pääni ympärille ja pienet ystäväni tavasivat siitä kirjaimia minkä ehtivät.
Usein suljin silmäni, tiesin, etten koskaan enää kävelisi. Se ei huolettanut minua. Ulkona ei juuri nähtävää ollut. Sen sijaan minua harmitti, etten tiennyt elämästä mitään. Tiesin vain kuoleman. Jos äiti olisi suostunut tilamaan lehden tai jonkin muun tiedonkulkutavan olisin ollut tyytyväinen. Mutta hän ei halunnut. Mehän tulimme tänne aloittamaan uudestaan. Hän sanoi ja juoksi ulos, pois. Minä näin unia ensimmäisestä äidistä. Hänen hymystään ja sylistä johon kiipesin pienenä. Unissa me juttelimme pikkuveljistä ja hän sanoi, ettei jakaisi vielä, mutta ehkä joskus. Kyllä varmasti. Hän keitti kaakaota ja jutteli toisen äidin kanssa työasioita niin kuin ennen. Miten verottomat ammatit kasvattivat suosiotaan ja miten raha oli epämuodikasta. Kai se oli vieläkin, kun äiti ei halunnut koskaan lähteä kauppaan aavikolta. Päivästä toiseen minä sitten vain makasin varjojen vierellä. tunsin kuinka tyhjä uurna hehkui valoa iholleni, pilvet kulkivat outoina terttuina ikkunan ohi ja huoneeni peittyi siniseen hämärään.
Yhtenä yönä, muutama päivä ennen syntymäpäivääni, minä tajusin kuolevani. Se ei ollut pelottavaa, vain mykistävää. Tunsin helpotusta. Pääsisin taas äidin luo, mutta samalla minulle tuli suru tätä äitiä. Hän kyllä selviäisi. Näkymättömät lohduttajat pitäisivät tarpeen tullen hänet suojassa surulta. Mutta minä en halunnut tyhjän uurnan viereen toiseksi uurnaksi. minä halusin omenapuun alle, kirpeään syksyn tuoksuun, valokuvien tuhkakasan poukamaan.
Kuume veti minut pois. Näin vihreitä tähtiä, kiiltomatoja ja tähdenlentoja. Kuulin sen pihan ainoan puun oksien raapivan ikkunaa. Huminan keskellä äitini tuli huoneeseen. Hän sanoi että paranen, mutta enhän minä enää ollut sairas. Minä vain liikuin pois. Hän silitti otsaani. Minä tunsin kämmenelläni kyyneleet, kuin vettä matkalle. Äiti vavahti, veti peittoani paremmin. Lauloi matalalla, unisella, kaukaisella äänellä. Minä huomasin että lopetin hengittämisen. Se oli outo tunne. Sydän pakahtui, vereni jäätyi ja jäin katsomaan eteeni. Äiti huomasin seinälle piirtyneen varjon. Hän käänsi katseensa minuun. Sulki luomeni, siirsi hiukset sivuun ja avasi ikkunan. Tuuli heitti hiekkaa sisään, kasvoni olivat himmeiden kiteiden peitossa. Äiti käveli ulos. Yö oli rauhallinen ja taivas tummansininen. Kylmyys kietoutui kaiken ympärille, se oli kaikki. Äiti käveli kauas, vanhalle pellolle. Hän riisui kaiken. Sen kulkushameensa, kengät, sukat. Hän istui hiekalle, se upotti ja painui varpaiden rakoihin. Hetkien kuluttua äiti räpäytti silmiään, antoi selkänsä painua alas. Hän hengitti kerran ja sulki silmänsä. Kun lämpöasteet taas tulivat, me kumpikin olimme muuttuneet tähdiksi hiekkaerämaan ylle.
|