01.Elokuu 2014, 04:41 *

Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Murteet  (Luettu 7794 kertaa)
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #40 : 03.Toukokuu 2007, 19:26 »

Kah, kiitän palijon. Eipä kyllä tosissaa kantasanan muistae ihmekkää.
kitu

Asuinpaikka: Ikisumumetsä, Valuen torni
« Vastaus #41 : 06.Toukokuu 2007, 00:15 »

Kah, täällähän puhutaan iha murteilla. Ompa hauskaa! Minäpä puhun iha sekasikiää, kun olen kulkenuu tätä rannikkoa hiukan suuntahan jos toisehenkin.

Tosiaan, toolilla täällä istua kytjötän ja yritän muistella miten meilläpäin niinkui oikeesti puhutaan. Ainakin lehemä oli iha tyhymä ja kahaveli tippu laattialle. -Wirnistelee tyhmänä-

Eipä oikee tuo pää anna myöten ja ajatus kulje rasvattuna. Olokoo.
Eelo
Noviisi

« Vastaus #42 : 31.Toukokuu 2007, 22:14 »

Mää oon alunperin kotosi jyväskylästä, mutta oon asunu nyt 6 vuotta vihdissä.
Ku muutti jyväskyläästä tänne niin ihmiset kyseeli et oonko mää karjalasta ku näin puhun

Toisaalta. Vihdissä ei oo mitään murretta paitsi tämmöne stadinseudun teinimurre. Jyväksylän murre unohtunut ja jäänyt pois koska mä oon jo täällä sen verran asunu ja ku täällä asuvia tapaa päivittäin niin oppii siinä samalla puhumaan niin ku paikalliset. Vanhemmilta mää ja sää ei lähtenyt niin helposti pois  Hymyilee
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #43 : 05.Kesäkuu 2007, 15:57 »

^ Aika hämmentävää..

Kyllä vihtiläiset ihan tasan ovat itsekin alkujaan "määkineet", vaikkeivat sitä myönnäkään.  Hymyilee  (Senpä tähden heitä onkin asiasta niin hauskaa aina välillä muistuttaa.) Ilmeisesti nykypolvet eivät sitten vaan enää tämmöisistä asioista ole niin perillä.. saati sitten, että itse murretta käyttäisivät.
(Tosin täällä päin Vihdin metikköä ei onneksi mitään teinislangiakaan pahemmin yritetä solkata.)

Ja että Karjalasta? Voi herttinen.. .

Tavallaan.
Camaro

Asuinpaikka: Kotikontu
« Vastaus #44 : 05.Kesäkuu 2007, 22:19 »

Hah.

Tämähän on mielenkiitoonen topiikki. Murtehet teköö ihimisistä helepommin tunnistettavia. Munei oo koskaa tarvinnu selittää mistoon kotoosin. Murtehien mukana tuloo sellaanen tietynlaanen asenne föliys. Ku minoon pohojammaalta, sitä tuloo käyttäyryttyä ehkä pikkuusen orotusten mukaasesti. Ollahan äänekkähiä, kaikki on nii ristus suurta ja komiaa, eikä mitää oriaalla. Ku jutteloo sillä oman kranninsa kielellä, tuntuu oikiasti kuuluvansa johonki. Tämon sellaanen meirän juttu, eikä kaikkien ristuksen nappopäiren tarvitte siitä mitää käsittääkkää. Kyllä sitä saa olla ylypiä juuristansa ja puhua niinku on äireet ja isät opettanu. Tottahan mäki täälä netis pruukaan kirioottamaha yleeskielellä, notta tuun eres ymmärretyksi. Son kyllä vaikiaa. Oikiasti. Välihin ei eres käsitä kiriottavansa murreta. Minen välttämättä eres hoksaa, notta joku yksittäänen sana onki murreta, ja sitten tierä sen kiriakielistä vastiketta...

Sanotahan vaan notta "Siunaa ittes, pohojalaane tuloo"
Rid

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #45 : 06.Kesäkuu 2007, 15:49 »

Sanotahan vaan notta "Siunaa ittes, pohojalaane tuloo"

Nyt on pakko käyttää teinimerkkejä mutta : <3

Mikään ei oo komiampaa ko kunnon leviä etelä-pohojammaan murre. Varsinki jos sen kuulee "livenä" jonku mukavahkon herrashenkilön suusta. Kyllä kuulkaa tämä tyttö jämähtää silmät lasittuneena sitten kuuntelemaan.

Tunnistatteko muuten sanat amma ja lavuaari?

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Metusalem

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #46 : 06.Kesäkuu 2007, 15:57 »

Lainaus käyttäjältä: Rid
Tunnistatteko muuten sanat amma ja lavuaari?

Onko lavuaarille joku muukin merkitys kuin käsienpesuallas? Ammasta en ole kuullut. Samalla linjalla jos jatketaan niin se voisi olla amme.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #47 : 08.Kesäkuu 2007, 11:27 »

En oo kyllä ikiin kuullu sellaasta ku amma. Lavuaari on kyllä tuttu juttu ku on täytyny siinä pestä käet moneen kertaan elämän aekana...  Hymyilee (siis kädet)

Mutta on vaan komiaa kuulla tollaasta pohjan murretta. Onko kukkaan Kaenuusta? Siällä vasta kunnon murretta veännetään. Mä oon oppinu enoolta vähä kunnon Kaenuun murretta enkä väliillä peäse siitä erroon.

Tää on elämätä...  Hymyilee <3

Pft, teinimerkkejä...
Skie
***

« Vastaus #48 : 10.Kesäkuu 2007, 15:05 »

heh, tosiaan nama suomen murteet ovet kylla... mutta sitten kun kuuntelee viela jonkun ulkomaalaisen vaantaessa esim. skottienglantia, tai mika pahempaa, ulkomaalaisen puhuvan suomea sekoittaen eri murrealuieden sanoja keskenaan. siina vaiheessa sita alkaa olla jo etta mita ihmetta. kun joskus noiden murteiden ymmartaminen ihan suomalaisten suustakin on vaikeaa.

Add oil la!

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #49 : 12.Kesäkuu 2007, 12:18 »

Mä tapasin just eilen yhen englantilaisen miehen joka oli mun serkun tuttuja, se ja sen suomalaisvaimo. Englantilaistyyppi ei osannu kunnoll suomee vaan oli kyllä hauska kuunnella ku se yritti...
Adaera

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #50 : 12.Kesäkuu 2007, 16:12 »

Minä ossaan puhhuu savvoo. Oottakaas jiäkuopin ovi jäi auki, mut en mä kyl kehtoo mennä sitä sulkemaan.    Kuka tajuu? Isäni on savosta joten isovanhempani sieltä puolen puhuvat savon murretta, se on hassua kun vaihdan useimmiten savomurteelle puhuessani heidän kanssa. Samoin käy isälle, on hauska kuunnella kun se puhuu vaikka isänsä kanssa puhelimessa. Ku se alkaa viettää savvoo. No enpäs enään nyt viennä ja kiennä. Normaalisti puhun ns. yleiskieltä ripauksella tampereen murretta ja joitain muitakin murteita.
Mitäh onks lavuaari joillekkin outo sana???

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #51 : 14.Kesäkuu 2007, 14:25 »

Mistä murteesta oekein tullee nää verbit dumpata ja ja digata? Ehkä viimessiin vois tulla tualta Hesan suunnalta, en kylläkää tiiä...
Aimée
Velho

« Vastaus #52 : 15.Kesäkuu 2007, 11:57 »

En usko että ne tulee varsinaisesti mistään murteesta, sillä ne on suoria lainasanoja englannista.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #53 : 15.Kesäkuu 2007, 12:00 »

Niin joo... mä vaa löysin ne jostai ja mietin mistä ne ois tullu. No, iha miten vaa...
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #54 : 22.Kesäkuu 2007, 05:19 »

No nyt se suomi-kaenuu-suomi-sanakirja esiin: Mitä nuo tarkoittavat? Varsinkin viimeinen kuulostaa kiehtovalta.

Koppeuta, koppeutua = joutua, ehtiä (kuten vaekka: ei koppeunu vastaamaan ku kesäkuussa)
hohhaella = koettaa aekaotua = saada tehdyksi (hohhaeli jo oamusella kaopunkiin lähöstä)
ähötteä = satunnaene vahavennosana (oli kuuma nukkua ähöttää)
Raatopeijjoona
Kokelas

« Vastaus #55 : 12.Marraskuu 2010, 21:08 »

Hä? No mää oon tuolta Nivalasta. Mitäköhän murretta tää ny onkaa. Varmaa jottai pohjoispohjalaista kai. No mitäköhä tähä kirjottas. En ny keksi paljo mittää kirjotettavaa. No täs vaik jotaki esimerkkei: "Tuukko nää kohta" "Mihi nää menit"
:D
Jaa, ei tähä näköjää kirjotettu vuottee. Juu juu. No murtteet o kiva juttu, kyl tää murre o paras ja selvin. Raatopeijjoona! Se jo moro! lol
Skie
***

« Vastaus #56 : 18.Marraskuu 2010, 02:35 »

Kävin tuossa viime viikolla katsomassa Napapiirin sankarit, ja sen jälkeen mieleni on tehnyt kirjoitella taas tähän murrekeskusteluun jotain mutta... en vaan keksi mitä tässä sanois. No, elokuva herätti tunteita suuntaan jos toiseen, ja heitänpä kysymyksen ilmoille, että kuinka paljon teitä häiritsee, jos "omaa" murretta yritetään matkia tai sitä puhutaan jotenkin väärin?

Itse kun on tullut huomattua monissa erinäisissä yhteyksissä, kuinka helposti sitä kärsii murteen väärinkäytöstä. Iskee silm&#228;&#228; Korvia oikein joskus vihloo kun "eteläläiset" koittaa pihsthää shen hoon hjokha paihkhan matkiessa meiän puhetta. Meillä oli tässä suomen kieltä opiskelevan ystäväni kanssa hedelmälliset keskustelut murteista (erityisesti oman alueen), ja siinä tuli esille jo hirveän suuret murre-erot meidän kahden välisissä puheissa, vaikka kotiemme välillä on vain 30 kilsaa. Innostuin jotenki murteista nyt tuon elokuvan ansiosta uudestaan, ois kiva kuulla taas ihmisten mietintöjä omista murteistaan.

Add oil la!
Lune

Asuinpaikka: Pieni pirtti pusikossa
« Vastaus #57 : 20.Marraskuu 2010, 23:26 »

Kah, johan lööty hyvä aehe. Vaikka täytyyp se myöntää, että mää oon joku ihme murresotku meinaan, ku puhun hianosti sekaesin tamperetta ja savvoo ja nyt altistun Rovaniemen laphalaisille vaikutteillekin etenkin asijakaspalavelussa töröttäessä... Tästä johtuen en viännä tai kiännä kovinkaan voimakkaasti mitään murretta, mutta savon kaanis kielj on kovin lähellä syväntäni ja vaikka ikäni olen Hämeessä asunut, sukuni on niin maan savolaenen kuin olla ja voi, joten huastellaan nyt mänemään kerta pyyettiin murteilla huastelemmaan. Kaet sitä savvoo oekee vualimalla koettaa vähän pittää omista sukujuuristaan kiinni tiällä "vieraalla" mualla. Tae jottae, onko tuon nyt niinkään välijä...

Noh. Kuten kaekki Savon maelta kottoesin olevat tai muuttii siellä idempänä asuvat tietääpi, ohan noella paekkakunnilla vähän erroo. Oma suku molemmin puolin sattuupi olemaan Kuopion suunnilta ja sen alueen kieliä oun tottununna kuuntelemmaan. Vieläpä oekeen vahvasti viännettynä, kun vanhat ukot piäseevät kerran vaahtiin vanahojen muistelussaan tae kalajutuissaan... niille ee ou loppua (eekä niitten virsiin hoeloomiselle, mutta ne onnii aeka monet körttejä), mutta kyllähän nuorj tyttönen niitä ihan mielellään kuuntelloo. Eevät oo, kuulkaa, huonoja puhujia ne ukot.

Muuten, Kaenuun immeiset, tiijättäkö työ sannoo "havukka", jotta mitä se meinoo? Kun kävin tuossa joku aeka sitten kahtomassa Huovisen Havukka-ahon ajattelijan ja katohan mokomaa, kun Kaenuun maellahan se Havukka-ahokin. Mietin vuan, kun kovin moni Kuopijosta kaavempana ee tiijjä, mitteekä se havukka meinoo, mutta tietäesköhän Kaenuun väkj?

Ataera! Minä tajjuun! Enpähän tiennykkää, jotta sinunnii sukus on Savon seuvuilta!  Hymyilee No, mutta savolaesia löötyy ilmeisesti joka nurkan takkoo. Meillä tietää hetj, että nyt sukulaeset soittaa, kun oli se sit äet tae isä, niin puhelimmeen vastataan "No päevee!" eekä suinkaan jottae muuta vähemmin viännettyä.

Minusta parraita ovat savolaeset elämänviisauet, kuten  "Sittenhän tuon näkköö, kun vastaan tulloo" ja "Ee se puatti huopoomalla etene". Ja savolaeset vitsit on parraeta. Kukkaan ee vaan naara niille, ellei ne kerro ite savolaesten pöllöyestä. ^^

Nii ja ne halot on sitten aeka kieroja tappauksia.
« Viimeksi muokattu: 20.Marraskuu 2010, 23:33 kirjoittanut Lune » tallennettu
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #58 : 20.Marraskuu 2010, 23:46 »

Havukka on itämurteissa haukka. Mainitaan esim. Kantelettaressa. Kotikylällä on nykyisin nuorisokoti Havukka.
Lune

Asuinpaikka: Pieni pirtti pusikossa
« Vastaus #59 : 21.Marraskuu 2010, 18:37 »

Ajattelin vaan kysäistä, kuinka moni sen havukan tietää... Kun itse oon tienny sanan lapsuudesta asti ja jonkun verran kummastuin kun suurin osa tapaamistani itäsuomalaisista ei havukkaa tienneet (murteet tuli heidän kanssaan puheeksi), tosin ovat tainneet olla etelämpää. Kun jos se havukka on joku Pohjois-Savon oma sana... ja ajattelinpa vaan jotain galluppia mielenkiinnosta tehdä, mutta oishan tuon voinu toisin muotoilla ton kysymyksen...
Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry ylös