Keskustelut
touko 26
sunnuntai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Dyn
  • Rituri
  • Maailmanherra
  • Iivari
  • Boogahbo
Yhteensä paikalla:
  • 5 käyttäjää
  • 30 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Kesäprojekti 2013 - ideointitopicDyn21 vastaustaklo 23:47
4.6.2012Dyn1 vastausklo 23:36
Suokki 29.6.2013Elthadora4 vastaustaklo 23:04
Valkeiden ruusujen puutarhaFates3 vastaustaklo 22:34
Runo suoraan sydämestä: VirvoitusFates4 vastaustaklo 22:30
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Adams: Ruohometsän kansa  (Luettu 1837 kertaa)
Mirja Fell
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Vantaa
« : 27.Huhtikuu 2007, 11:53 »

Adamsin Ruohometsän kansa on tarinana sujuva ja vauhdikas. Innostuin sen lukemaan kun olin nähnyt 10-20 vuotta vanhan videon siitä. Pähkinä ja hänen pikkuveljensä pienikokoisempi Viikka ovat ihania kaniineja.  Hymyilee Toisen yhdyskunnan ruodut ovat hyvin keksitty idea, joka toi oman lisänsä.

Lisäksi Isopää ja kumppanit ovat Pähkinän rinnalla todella hyviä kaniineja, jotka porukalla pakenevat. Sen toisen yhdyskunnan (en muista nimeä=Efrafa) johtajakani ja pääpahis (en muista sitäkään, jos joku muistaa, kertokoon minullekin!=Ratamo) saa ansionsa mukaan kun Pähkinä keksii hyvän idean.

Kokonaisuudessaan ihan hyvä kirja, vai mitä luulette?  Huh

Sini-edit: Boldatut nimet meille muisti Mustarastas. Ja sitten oikeaa keskustelua, kiitos...
« Viimeksi muokattu: 30.Huhtikuu 2007, 18:07 kirjoittanut Sini » tallennettu
JallaJalla
Espoon mafioso

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #1 : 27.Huhtikuu 2007, 17:04 »

Hyvä kirja oli. Itse sain kimmokkeen lukea kirjan, koska siihen viitattiin Lostissa tyyliin "Tässä on jotain kaneja".
tallennettu
Dark Clark
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 27.Huhtikuu 2007, 17:13 »

Niin, hyvä kirja. Mutta minua todellakin häiritsi se, että kun kirjan takakannessa mainostettiiin: "Tämä kirja on valloittanut maailman!" (jne.), niin elokuvan takakannessa luki: "Tämä elokuva on valloittanut maailman!"
Pienenä pelkäsin koko elokuvaa sen verisyyden takia. Ehkä verisin näkemäni piirretty. ^^
tallennettu

we maybe hidden by rags but we've something they'll never have
serena
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: vantaa
« Vastaus #3 : 28.Huhtikuu 2007, 18:48 »

hei eikös tästä ole tehty jokin tv-ohjelmakin? siis lasten ohjelman tv-sarja :) ainakin muistaisin jotakin sellaista joskus katselleen..

/edit
Aivan joo.. pitäisi alkaa lukea tarkemmin :P

Sini lainaa avausviestiä...
Adamsin Ruohometsän kansa on tarinana sujuva ja vauhdikas. Innostuin sen lukemaan kun olin nähnyt 10-20 vuotta vanhan videon siitä.

« Viimeksi muokattu: 30.Huhtikuu 2007, 12:23 kirjoittanut serena » tallennettu
kaisahelena
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 01.Kesäkuu 2007, 21:20 »

About vuosi sitten otin ja luin kyseisen klassikon, oli todella sen arvoista.
Ihana kirja.

Pakko myöntää, että miullakin kimmoke kirjan lukemiseen tuli siitä vanhasta elokuvasta, josta muistin hädintuskin puoliakaan.
tallennettu
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #5 : 01.Kesäkuu 2007, 21:37 »

Minä en saanut lukemiseen kimmoketta elokuvasta, vaan Risingistä, vanhalta foorumilta. Taisi olla Sennalta... muistaakseni. Pitäisi varmaan joskus huvikseen se elokuvakin jostain etsiä ja katsoa.

Tiedättekö, minusta kirja osasi olla todella pelottava. Varsinkin kun kohdattiin se "outo yhdyskunta" siellä pihalla -- ei tarvittu mitään ihmismäisiä kauhuelementtejä, vain kaniinien selvästi poikkeava ajattelutapa, joka tuli yllättävän selvästi kirjassa esille. Ei yhtäkään avaruusoliota saada kyllä tuntumaan samalla tavalla epäihmismäiseltä kuin Adams saa kaniininsa. Niillä on ehkä nimet ja kaikkea, mutta koko kirjasta henkii vankka tieto siitä, että ihmiset eivät ole nyt rooleissa, eivät saa edes pientä sivuosaa. Juuri tuo Adamsin "kaniinistamisen" taito taitaa olla se kirjan vahvin koukku. 
tallennettu
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #6 : 01.Kesäkuu 2007, 21:58 »

Minulla on muistikuva, että Adams ei yhtään tykkää kaniineista.

Minä en ole koskaan tarkalleen ottaen lukenut Ruohometsän kansaa. Kuuntelin ne pienempänä kasettikirjoilta. Enkä siksi oikein muista hirveästi. Lukija oli kyllä ihan hyvä.

Kuitenkin siinä oli asennetta. Ja kaniineja tosiaan kuoli. Se oli raakaa peliä. Aivan järjetön, ahdistavampi kuin Tintti.
tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Dark Clark
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 01.Kesäkuu 2007, 22:06 »

Jossakin tosiaan puhuttiin, ettei Adams juurikaan perustanut kaniineista, vaan Tolkienin tapaan hän kirjoitti kirjan tapahtumapaikasta, tässä tapauksessa Watershipin ylängöstä.
tallennettu

we maybe hidden by rags but we've something they'll never have
Dragondance
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 09.Heinäkuu 2007, 17:03 »

Luin kirjan vuosia sitten, kun innostuin valtavasti eläinhahmoisista kirjoista. Takaraivossa kuitenkin jyskytti pienenä näkemäni tv- sarja (lauantai tai sunnuntaiaamun ratoksi esitettynä) jossa taisi veri lentää pientä päätäni säikäyttämään. (Joku taisi astua ketunrautaan)
No, kirja itsessään oli hyvä ja toivoisinpa näkeväni tämän traumaattisen tv- sarjan uudestaan, ties vaikka olisin nyt tarpeeksi kypsä kestämään sen kauhut.
Kirja on kuitenkin tällä hetkellä aika huonossa muistissa, mutta tämä keskustelu antoikin hyvän kimmokkeen sen uudelleen lukemiselle!
tallennettu
Murzim
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #9 : 09.Heinäkuu 2007, 19:43 »

Kappas, täällähän oli tosiaan ketju tästä kirjasta. Luin sen juuri äskettäin, ja pidin kovasti. Luulen lukeneeni sen joskus lapsena, mutta en muista siitä lukukerrasta juuri mitään.

Pidin erityisesti siitä, miten Adamsin kaniinit käyttäytyvät niin aidon kaniinimaisesti: he jähmettyvät paikalleen, säikkyvät, eivät kykene tasaiseen matkavauhtiin vaan hajaantuvat jatkuvasti pomppimaan sinne tänne. Adams ei siis vain ota kaniineja ja tee heistä ihmisiä, vaan antaa heidän säilyttää kaniinimaiset piirteensä, vaikka sitten lisääkin myös joitain piirteitä joista tiedeyhteisö ei välttämättä olisi aivan samaa mieltä. Tarina on myös hyvin jännittävä, ja koska kaniineja tosiaan kuoleekin, jännitys on aitoa eikä lukija voi olla aivan varma yhdenkään päähenkilön selviämisestä. Kaniinitarut olivat myös hauskoja, ja toivat hyvin esille sen, miten kaniinit eivät voi olla käymättä pahanteossa - hyvä vihannesvaras on arvostettu tässä yhteiskunnassa. Onneksi Adams ei missään vaiheessa ala moralisoida ja kehitä kaniinia, joka saa muut ymmärtämään, että varastaminen on väärin.  Iskee silmää
tallennettu
Jackalbury
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 14.Heinäkuu 2007, 12:34 »

Minäkin luin kirjan juuri tuon piirroselokuvan innoittamana. Taisin olla jotakin 10 paikkeilla. Verisyys ei minua häirinnyt, sillä Hopeanuolen nähneenä Ruohometsän kansa oli kesympää tyyliä. Pidin kirjasta siksi että siinä kaniinit ovat kaniineja ja Richard Adams kirjoittaa realistisesti niiden normaalista elämästä. Mielenkiintoista luettavaa oli myös kaniinien näkökulma maailmaan ja ihmisiin. Varsinkin Hruduru (vai millä ne nyt nimittivätkään traktoria?) selitys oli hauska. Kirja on hyvä ja ei täyttä fantasiaa.

El-Ahrairah oli kiinnostava hahmo, minusta hän muistutti aika paljon Odysseusta tai Gilgameshia.

Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei kirjasta ole, arvosanaksi antaisin 8+.
tallennettu
Mustarastas
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 15.Heinäkuu 2007, 15:32 »

Todella hyvä kirja! Taisin olla kolmannella luokalla, kun luin sen ensimmäisen kerran.
Myös minä olen nähnyt tämän piirroselokuvan, olin silloin aika pieni. Taisi tulla joskus telkkarista. Äitini kauhisteli sen verisyyttä, mutta minä vain kyselin huolestuneena: "Menihän se kaniohjelma nauhalle?"
Jackalbury, se on hrududu.
tallennettu
Aurinkoinen
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Uusimaa
« Vastaus #12 : 07.Elokuu 2007, 20:13 »

Minäkin olen tuon kirjan lukenut, ainakin kolme kertaa Hymyilee leveästi Aivan loistavaa luettavaa, kirja oli(on) niin hyvä että sitä on miltei mahdoton laskea käsistään.

Itse sain idean lukea tuon aika monimutkaista tietä. Telkkarista tuli sarja "Kaukametsän pakolaiset" kun olin ihan pieni. Ihastuin sarjaan ja myöhemmin luin sitten kirjankin. Etsin sitten kirjastosta, josko löytäisin samantyylisiä kirjoja ja niin löysin ruohometsän kansan  Hymyilee
Pidin kyllä enemmän tuosta ruohometsän kansasta, vaikka kaukametsän pakolaiset oli sekin hyvä!
tallennettu
Iria
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jns/Hki
« Vastaus #13 : 15.Elokuu 2007, 21:09 »

Jooh, Ruohometsän kansa ja Ruohometsän tarinat tuli luettua jossain vaiheessa ala-astetta. Vallan loistavia kirjoja, hyvin omalaatuista fantasiaa. Minun pitäisi varmaan jossain vaiheessa lukea ne uudestaan, mitään yksityiskohtia en enää muista, ja muutenkin tuntuu, että ala-asteella en ehkä tajunnut kirjoista ihan kaikkea. Kaneista kertovia kirjoja kun yleensä luulee lastenkirjoiksi, mutta kaikki ei sitten olekaan sitä miltä näyttää.

Lainaus
Telkkarista tuli sarja "Kaukametsän pakolaiset" kun olin ihan pieni. Ihastuin sarjaan ja myöhemmin luin sitten kirjankin. Etsin sitten kirjastosta, josko löytäisin samantyylisiä kirjoja ja niin löysin ruohometsän kansan

Hmm. Itse en kyllä näe noiden kirjojen välillä muita yhtäläisyyksiä kuin sen, että ne kertovat kumpikin ns. älyllisistä villieläimistä. Minäkin pidän enemmän Ruohometsästä, se on syvällisempi ja kummallisempi ja ehkä vähemmän tylsä kuin Kaukametsän pakolaiset. ;>

tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #14 : 24.Joulukuu 2007, 10:01 »

Adamsin Ruohometsän kansa on tarinana sujuva ja vauhdikas.

Olen samaa mieltä tästä kirjasta.

Luin Ruohometsän kansan (Watership Down) aikanaan suomeksi ja jokin aika sitten englanniksi. Mielestäni tämä kirja on hyvä, vauhdikas ja mielenkiintoinen. Adams kuvasi kaniinien elämää hyvin.

Ruohometsän kansa on omalla tavallaan ainutlaatuinen ja kiehtova kirja, jota voi suositella kaikenikäisille lukijoille.
« Viimeksi muokattu: 24.Joulukuu 2007, 10:07 kirjoittanut Seregil of Rhiminee » tallennettu
Sawa
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #15 : 27.Joulukuu 2007, 22:42 »

Aivan ihana kirja <33 ^^ Itse olen sen hankkinut kirjahyllyyni (vaikeamman kautta) ja lukenut sen neljä kertaa ja siltikin itken aina lopussa... :) Ekan lukukerran jälkeen loppu puolella järkytyin. Viikka oli poika! xD En tiedä mistä olin sen käsityksen saanut että se olisi, jotain oli jäänyt huomioimatta tai sitten en vain reagoinut siihen mitenkään :D
Itsekkin muistan vanhasta versiosta (lastenohjelma) vain pätkiä... Pienen pätkän alkuvideta missä se traktori tulee mäen yli xD Mutta ihana kirja. Vaikka toisella lukukerralla hyppäsin El-Ahrairah-tarinat yli :)

Suosittelen ^^
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut