Keskustelut
kesä 18
tiistai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Mainonta

Mainospalkki

Keitä paikalla

Yhteensä paikalla:
  • 32 vierasta

Facebook

Lähetä sivu

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rautataivas  (Luettu 6605 kertaa)
Jaragil
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #60 : 20.Huhtikuu 2012, 21:14 »

Iron Skyssa näkyi kyllä se, että elokuvan puitteisiin oli panostettu. Erikoisefektit olivat kevyesti Hollywood-tasoa, joskaan eivät ihan sitä parhainta kärkeä, koska tietty kumimaisuus paistoi parista otoksesta läpi. Mutta avaruusaluksiin ja natsitukikohtiin oli käytetty mukavasti mielikuvitusta ja ne näyttivät hyviltä, eikä puvustuksessa ollut mitään moitittavaa. Lisäksi musiikki oli erittäin onnistuneesti toteutettu. Välistä se oli aivan hitusen otokseen soveltumatonta, mikä loi hienon kontrastin, kun taas välistä se oli juuri niin pauhaavaa ja kansallishymnimäistä kuin vain olla pitikin.

Valitettavasti vain se juoni jätti paljon toivomisen varaan. Echramathin kommentti siitä, että tästä olisi pitänyt tehdä suora ja rehellinen seikkailuelokuva meni itse asiassa suoraan asian ytimeen. Elokuvan huumori oli hirvittävän väkinäistä ja tekemällä tehtyä. Aina välistä se osui kohdalleen ja koko elokuvasali hykerteli, mutta useimmiten reaktiona ainakin minulla oli suoranainen facepalmaaminen. Lisäksi juonenkäänteet olivat suht ennalta arvattavia, eivätkä siten kovin jännittäviä. Näyttelijäsuoritusten taso vaihteli myös suuresti. Useimmat natsit olivat varsin hyviä rooleissaan, kun taas amerikkalaisten näyttelijät olivat lähinnä tuskallisia.

Kokonaisuutena kuitenkin katsomisen arvoinen, koska ei tällaisia elokuvia kuitenkaan Suomessa muuten tehdä.
tallennettu

But the raven, sitting lonely on the placid bust, spoke only
That one word, as if his soul in that one word he did outpour.
 - Edgar Allan Poe: The Raven
Hillo
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #61 : 23.Huhtikuu 2012, 22:23 »

Joo, olen minäkin käynyt sen katsomassa.

Olen edellisten kanssa osittain samaa, osittain eri mieltä. Tuntuu, että minulle jäi ehkä piirun positiivisempi kuva kuin joillekin edellä mielipiteensä ilmaisseilta, mutta toisaalta odotukseni eivät olleet mitenkään korkealla. Odotin lähinnä (suomalaisittain) korkealla budjetilla toteutettua scifiroskakomediaa, ja sellaisen sain. Ei sellaiselta voi odottaa vakavasti otettavaa juonta, huippunäyttelyä tai pelkästään hyviä vitsejä.

Puitteista minulle ei ole hirveästi nillitettävää. Tehosteet olivat vaihtelevaa tasoa, enimmäkseen hyvää, ja selvästi hyvin ja mielikuvituksella suunniteltuja, mutta parissa kohdin jäi toivomisen varaa.

Musiikkiin olisi tarvittu enemmän Laibachia, ei sillä että noissa tosiasiallisissakaan sinänsä varsinaisia vikoja olisi ollut.

Itse asiassa vitsit olivat pääasiassa parempia kuin odotin, ja tuntuu, että niistä juonen tai näyttelyn kannalta hyvään toteutukseen pyrkivät naurattivat vähemmän. Facepalmata ei tarvinnut kuin parissa kohdassa. Lähinnä pressan markkinointipäällikkö oli huono, niin kirjoitettuna hahmona kuin näyttelijäsuorituksensakin puolesta. Samaa mieltä olen muutenkin Jarren kanssa näyttelyn tasosta amerikkalaisten ja natsien kohdalla.

Sinänsä tykkäsin myös siitä, että varsinaisen actionin hoitivat naiset, joista vain yksi esiintyi edes jossain määrin paljastavassa asussa. Korkokenkä äkillisenä tappovälineenä ja asianmukainen hoipertelu puree aina. Ja siitä, että actionia oli suhteellisen vähän ja kohtaukset olivat lyhyitä. Toi mukavaa vaihtelua ja yllätyksellisyyttä nykyelokuvan pitkiin tappeluihin, takaa-ajoihin, räjähdyksiin ja muuhun sälään.

Kokonaisuutena ehdottomasti katsomisen arvoinen, mutta varsinainen tykkääminen vaatii ehkä indie- ja roskaelementtien sietämistä ja niiden odottamista vakavasti toteutetun elokuvan sijaan.
tallennettu

Mietin vasta
mitä ajatella.
Echramath
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #62 : 24.Huhtikuu 2012, 02:25 »

Huomasin vasta jälkikäteen, että Klaus Adleria esittävät Götz Otto oli tosiaan – paitsi tehnyt melko kattavan uran saksalaisessa TV:ssä – myös Perikadossa Hitlerin adjutantti Otto Günsche. Ilmankos vaikutti tutulta.
tallennettu

What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #63 : 24.Huhtikuu 2012, 10:16 »

Huomasin vasta jälkikäteen, että Klaus Adleria esittävät Götz Otto oli tosiaan – paitsi tehnyt melko kattavan uran saksalaisessa TV:ssä – myös Perikadossa Hitlerin adjutantti Otto Günsche. Ilmankos vaikutti tutulta.

Ai, menee aika metaksi kun Perikadon kuuluisaa Hitler suuttuu -kohtausta myös parodioitiin... 
tallennettu

tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #64 : 24.Huhtikuu 2012, 11:36 »

Ei ole Perikato ns. ihan tuoreessa muistissa, mutta olen antanut kertoa itselleni, että asetelmakin on mukailtu siinä määrin, että Otto jopa seisoo molemmissa elokuvissa vastaavassa paikassa joukkoa...
tallennettu
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #65 : 25.Huhtikuu 2012, 15:31 »

Mä sanoisin niin, että leffalla kesti kauhean kauan käynnistyä. Kun itse avaruusnatsi-invaasio alkoi, nautin leffasta. Käsikirjoitus, tarinan kuljetus tai yhteiskuntakriittiset vitsi (ja "vitsit") eivät häirinneet nyt niin kauheasti, vaikka olisivatkin kaivanneet vielä hiomista.

Natsien tekniikka ansaitsee tosiaan täyden kympin. Minulta meni hetken aikaa uskoa, että kuulin moottorin ruputusta avaruusaluksessa  Hymyilee leveästi

Kyllä kannatti katsoa, vaikka olisi ollut "vain" yksi jenkkipätkä muiden joukossa. Mutta nyt sentään oli suomipojan tekele, joten pakko antaa ylimääräisiä pisteitä siitä.
tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Mr.Kirja
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Etelä-Pohjanmaa
« Vastaus #66 : 25.Huhtikuu 2012, 18:23 »

Mä sanoisin niin, että leffalla kesti kauhean kauan käynnistyä. Kun itse avaruusnatsi-invaasio alkoi, nautin leffasta. Käsikirjoitus, tarinan kuljetus tai yhteiskuntakriittiset vitsi (ja "vitsit") eivät häirinneet nyt niin kauheasti, vaikka olisivatkin kaivanneet vielä hiomista.
Niin ne mielipiteet vaihtelee, itse pidin elokuvan alkupuoliskoska kaikista eniten, mutta sitten loppua kohden vähän petyin kun ei tullutkaan niitä avaruustaisteluita niin paljon kuin olin odottanut. Muutenkin alussa oli hauska huomata kuinka erilainen leffa oli, verrattuna odotuksiin trailerien perusteella, mutta lopussa leffa kuitenkin kääntyi ennalta-arvattavampaan suuntaan joten sekin vähän söi itseltä katselunautintoa. Hyvä leffa kuitenkin kokonaisuutena, ja toivottavasti huhut pitää paikkansa, että Director's Cut sisältäisi tunnin enemmän avaruustaisteluita (edit: tai siis että olisi tunnin pidempi ylipäätään, kai nyt muutakin on lisätty kuin avaruustaisteluita) Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 25.Huhtikuu 2012, 18:36 kirjoittanut Mr.Kirja » tallennettu
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #67 : 25.Huhtikuu 2012, 19:06 »

Täytyy muuten tarkentaa, että alun alustusten jälkeen tarina ja tarinankuljetus ryhdistäytyivät (ei ainoastaan toiminta). Tai ainakin aloin nihkeän "nojoo"-alun jälkeen päästä samalle aaltopituudelle tekijöiden kanssa.

Führer muuten jäi todella pieneen ja mitättömään osaan. Jos poistettua materiaalia on, niin se saa olla heikompaakin tavaraa kunhan vain laittaa lisää luita kyseisen hahmon päälle. Nyt ainoaksi luonteenpiirteeksi jäi mieleen yskiminen ja katkera kuittailu "Heil Hitlerin" käytöstä.
tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Astorethein
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #68 : 29.Huhtikuu 2012, 21:44 »

Näin elokuvan ihan hetki sitten ja teatterista kotiin kävellessä oli aikaa sulatella koettua. Siihen nähden, että tätä oli odotettu vuosikausia, lopputulos oli aivan tarpeeksi vakuuttava. Joiltakin osin oli aivan pakko pettyä, mutta kokonaisuus jää plussan puolelle. Tuskinpa niitä suunnattomiksi paisuneita odotuksia ja mielikuvia oltaisiin koskaan voitu ahtaa puoleentoista tuntiin, joten ihan hyvä näinkin.

Elokuvan huumori oli melko valjua ja usein todella väkinäistä, vaikka monet vitsit maaliinsa osuivatkin. Mitään hulvattoman hauskaa mahtiläppää ei heitetty, mutta se yleinen vinksahtanut fiilis kattoi hyvin koko elokuvan. Juonelliset kompastelut ja hahmojen epälooginen käytös häiritsivät välillä, vaikka sellainen myös kuului elokuvan luonteeseen. Punainen lanka oli kuitenkin usein hukassa ja samaten dynamiikka, vaikka koko ajan oltiinkin kovasti tekemässä jotain ja menossa jonnekin.

Ulkoasun osalta en keksi nillittämistä, natsien steampunk-henkiset koneet ja viritelmät olivat älyttömän tyylikkäitä ja aluksetkin komeita ilmestyksiä. Götterdämmerung erityisesti, harmi vain ettei tämä tuhokone näkynyt kankaalla lopulta kovin pitkään.

Hahmoista ei kukaan herättänyt erityistä innostusta, paitsi tietysti Julia Dietzen naispäähenkilö, joka olikin maailmanhistorian suloisin ja ihanin natsi koskaan. Udo Kier oli kyllä mainio Führer, joka olisi voinut pysyä kuvioissa pidempäänkin. Sankarineekerin kuvittelin olevan vain yksittäinen vitsiaihio, enkä kyllä arvannut että hänestä tulisi niinkin olennainen osa tarinaa.

Kyllä tämän parissa viihtyi, sen voin sanoa ihan rehellisesti. Mutta meininki olisi saanut olla vieläkin kahjompaa ja ylilyödympää, jotta oltaisiin ylletty selkeästi sinne keskiviivan yläpuoelle. Sellainen totaalinen kreisivaihde olisi tehnyt terää, nyt kaikesta jäi kuitenkin hiukan vaisu ja korrekti fiilis.
« Viimeksi muokattu: 29.Huhtikuu 2012, 22:18 kirjoittanut Astorethein » tallennettu

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Ansa
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: SJK/VSA
« Vastaus #69 : 11.Toukokuu 2012, 09:31 »

Kun tämän näin, muistan jälkeenpäin Vuorensolan pyytävän valoja saliin. Ovelta kuului tyly ei.

Leffa itse oli hyvin viihdyttävä ja siinä jaksoi nauraa. Tätä oli kyllä odotettu ja syystäkin. Näyttelijätyö oli onnistunutta ja elokuva oli visuaalisesti nautittava kokemus. Tykkäsin. Olisin vain halunnut katsoa lopputekstit ihan loppuun asti, mutta ei se tuossa näytöksessä oikein onnistunut...
Eipä se paljoa harmita. Ennakosta jäi käteen t-paita ja nimmareilla varustettu iso juliste. Hymyilee leveästi
tallennettu

The world is changing, the sun sets, and the vodka is coming to an end.
- Dandilion
Moonlord
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #70 : 20.Heinäkuu 2012, 00:50 »

Rautataivas tuli nähtyä vähän jälkijunassa. Ei ollut ollenkaan niin paha kuin mitä odotin. Tylsäksi sitä olivat monet haukkuneet mutta se ei kyllä pitänyt paikkaansa. Huumorin laatua etukäteen pelkäsin mutta sekin menetteli, pari kertaa tuli naurettuakin. Näyttelytyö oli paikoitellen odottamaani heikompaa. Näytti upealta, ihan parissa kohtaa vain tehosteet olisivat kaivanneet parantamista. Juonikaan ei ollut niin huono kuin mitä etukäteen pelkäsin...

Mutta, se mikä elokuvassa tökki oli leikkaus. Kuten joku sanoikin elokuva tuntui kasalta irrallisia kohtauksia. Näytetään pieni pätkä jotain, ja sitten taas kovalla vauhdilla muualle. Suvantokohdat ja hahmonkehitys puuttuivat. Juuri missään vaiheessa elokuvaan ei päässyt "sisälle". Star Wreck kulki eteenpäin kuin juna, ja odotin sen perusteella että tämäkin olisi toiminut. Oli hienoja kohtauksia mutta niistäkään ei saatu revittyä kaikkea irti, menivät liian nopeasti, ei päästy mässäilemään niillä. Ja kuten joku sanoikin romanssin syntymistä ei näkynyt ollenkaan. Mitä hahmoihin tulee niin kampanjapäällikkö olisi saanut jäädä maapallolle, oltaisiin voitu laittaa parempi hahmo loppuun hänen tilalleen. Fuhrer jäi liiaksi sivuosaan ja astronautin muodonmuutos ei kertakaikkiaan toiminut.

Toivon tosiaan directors cuttia missä on puoli tuntia lisää materiaalia. Nyt elokuva jäi vähän torsoksi. Mutta kuitenkin, hieno tähti suomalaiselle scifitaivaalle. Kyllä tämän katsoo vielä toisenkin kerran. Arvosanaksi (7/10) missä on kyllä vähän genrebonusta mukana.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut