Kirjasto Diana Wynne Jones
loka 21
tiistai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Arvosanoja 1265 kpl

Lisää suosikiksi

Diana Wynne Jones

Muokannut Thialfi 12.04.2013
Lisännyt FreakyMike 14.11.2003

Diana Wynne Jones (Britannia, 1934-2011) oli monipuolinen kirjailija, jonka tuotannossa sekoittuvat komediallinen fantasia ja tummasävyinen draama. Hänen kirjansa ovat löytäneet tiensä kaikenikäisten lukijoitten sydämiin. Vuonna 2007 Jones sai World Fantasy -palkinnon elämäntyöstään.

Diana Wynne Jones syntyi Lontoossa. Sodan vuoksi Diana ja hänen sisarensa olivat välillä sijaisperheessä Walesissa. Oudot maisemat ja kieli tekivät vaikutuksen. ”Luulen että kirjoitan sellaisia kirjoja kuin ne ovat siksi, että maailma muuttui oudoksi, kun olin viisivuotias.” He kokivat myös Lontoon pommitukset ja muut sodan pelot. Sittemmin perhe asettui Thaxtediin Essexiin.

Vanhemmat olivat saitoja ja jättivät Dianan ja hänen kaksi nuorempaa sisartaan pitkälti oman onnensa nojaan. Sisarukset saattoivat olla kylmissään ja nälissään, mutta he luulivat sellaisen olevan tavallista. Diana luki paljon, mutta kirjoista oli puute. Hän alkoi kehitellä fantasiatarinoita viihdykkeeksi itselleen, sisaruksilleen ja muille ystäville. Kahdeksanvuotiaana hän tiesi, että hänestä tulisi kirjailija.

Jones opiskeli kirjallisuutta St. Annen collegessa Oxfordissa ja kävi muun muassa J. R. R. Tolkienin luennoilla. Jones valmistui 1956 ja meni samana vuonna naimisiin keskiaikaisen kirjallisuuden tutkijan John Burrow'n kanssa. He saivat kolme poikaa. Perhe asui Oxfordissa kunnes muutti Bristoliin 1976.

Kirjailijaksi Jones alkoi vasta 1973. Uran alku oli vaikeaa. ”Kun lapseni olivat pieniä, en pystynyt kirjoittamaan. Heidän tultuaan kouluikään päätin yrittää uudelleen. Siihen aikaan kustantajilla oli melko tiukkoja ja outoja sääntöjä, ja minun tarinani rikkoivat niitä.” Hän sai ensimmäisen kirjansa julkaistuksi vasta vuonna 1970, mutta sen jälkeen tahti kiihtyi. Noidan veli (1977) voitti Guardian-lastenkirjapalkinnon.

Jones määritteli kirjoittamisensa tavoitteeksi kirjat, joissa on huumoria ja fantasiaa, mutta hänestä kirjojen on silti viitattava todelliseen elämään. Jones itse kaipasi tällaisia kirjoja lapsena ja havaitsi aikuisena omien lastensa nauttivan samanlaisista teoksista.

Kun kirjoittaminen pääsi vauhtiin, Diana Wynne Jonesin lapset toimivat äitinsä koeyleisönä ja lukivat hänen käsikirjoituksiaan. ”He antoivat loistavia neuvoja. Nyt kun he ovat kasvaneet ja muuttaneet pois kotoa, kirjoittaminen ei ole enää yhtä helppoa.” Jonesin kirjojen kohdeyleisöä ei kuitenkaan ole rajannut ikä.

Kirjailijan ideat tulivat oudoista asiayhteyksistä, kuten muiden ihmisten sanomisista tai päälaelleen kääntyvistä merkityksistä. ”Kirjoittaminen on kuin oudon unen näkemistä: yrität miettiä, mistä se oikein tuli päähäsi. Joskus tuntuu kuin kirjat kirjoittaisivat itse itsensä.”

Jonesin mielestä jokaisen uuden kirjan oli erotuttava edellisistä teoksista, mutta kaikkien kirjojen on yllätettävä, askarrutettava ja miellytettävä niin kirjailijaa kuin lukijaakin.

Jones kuoli keuhkosyöpään 76-vuotiaana vuonna 2011.

Kirjallisuutta

Ulkomaisia fantasiakirjailijoita. Toimittanut Vesa Sisättö. BTJ, 2003.
Mervi Koski: Ulkomaisia nuortenkertojia 2. BTJ, 2006.

Linkkejä

Diana Wynne Jones. Wikipedia.

Kuva: WSOY.

listaus / tarkat
 Diana Wynne Jones kirjoja (yhteensä 12 kpl)
1980  Noidan veli (Chrestomancin maailmat, #1)
1988  Tuli ja myrkkykatko
1990  Kyylän kyydissä
fantasia, nuortenkirjallisuus
2001  Derkinhovin musta ruhtinas (Derkinhovi, #1)
fantasia, nuortenkirjallisuus
2002  Aarnikotkan vuosi (Derkinhovi, #2)
2004  Merlin-salaliitto
fantasia, nuortenkirjallisuus
2005  Liikkuva linna (Liikkuva linna, #1)
fantasia, nuortenkirjallisuus
2006  Leijuva linna (Liikkuva linna, #2)
fantasia, nuortenkirjallisuus
2008  Rönsyilevä talo (Liikkuva linna, #3)
fantasia, nuortenkirjallisuus
2010  Tietäjän lapsuus (Chrestomancin maailmat, #2)
fantasia, nuortenkirjallisuus
2011  Taikuuden taakka (Chrestomancin maailmat, #3)
fantasia, nuortenkirjallisuus
2012  Kohtalon koukkuja (Chrestomancin maailmat, #4)
Kirjasto Diana Wynne Jones