Kirjasto Ernest Cline
syys 30
tiistai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Arvosanoja 50 kpl

Lisää suosikiksi

Ernest Cline

Muokannut Thialfi 22.04.2013
Lisännyt Jussi 28.03.2012

Ernest Cline (s. 1972) kasvoi uskonnollisessa perheessä Keskilännen takapajuisessa pikkukaupungissa. Paikkakunnalla oli 25 kirkkoa ja yksi kirjasto. Paikkakunnan ahdasta ilmapiiriä paetakseen Ernest uppoutui elokuviin, sarjakuviin ja scifikirjoihin. Suoranainen pakkomielle hänelle tuli roolipeleistä, jotka antoivat paitsi mahdollisuuden vierailla fantasiamaailmoissa myös osallistua itse seikkailuihin. Myöhemmin intohimoksi tulivat videopelit. Cline sai kuitenkin vieroitettua itsensä, ennen kuin hänestä kertomansa mukaan olisi tullut yksi niistä joiden oikean elämän tietokonepelit ja lumetodellisuudet ovat tuhonneet.

Ernest Cline on käsikirjoittanut Tähtien sota -faneista kertovan elokuvan Fanboys (2009). Hänen esikoisromaaninsa Ready Player One (2011) ansiosta Wired-lehti valitsi Clinen vuoden 2011 sadan merkittävimmän amerikkalaisen listalle. Cline asuu Austinissa Teksasissa. Clinen ehdottomia suosikkikirjailijoita ovat Douglas Adams ja Kurt Vonnegut. Kaikkien aikojen paras yhtye on Rush ja hienoin televisiosarja Monty Pythonin lentävä sirkus.

Linkkejä

Ernest Cline. Wikipedia.

Tekstilähde: Toni Jerrman, Ernest Cline – Mechagodzilla vastaan Pac-Man, Tähtivaeltaja 3/2012. Kuva: Larry D. Moore.

listaus / tarkat
 Ernest Cline kirjoja (yhteensä 1 kpl)
2012  Ready Player One: Romaani
science fiction