Kirjasto Niemi, Tero ja Salminen, Anne
joulu 18
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Kirjaudu

Lisää suosikiksi

Niemi, Tero ja Salminen, Anne

Muokannut Thialfi 17.12.2014
Lisännyt Sini 16.08.2004

Tero Niemi (s. 1974) ja Anne Salminen (s. 1976) voittivat Nimbus-kertomuksillaan Portti-lehden novellikilpailun ensimmäisen ja jaetun toisen sijan vuonna 2002. Vuonna 2004 ilmestynyt romaanimuotoinen tarinakokoelma Nimbus ja tähdet on heidän esikoisteoksensa. Nuoren tytön näköinen Nimbus lambda kulkee Unicornis-laivallaan loputonta matkaansa avaruuden halki. Kun aika ja elämä venyvät lähes päättymättömiksi, esiin kuoriutuvat ihmisyyden peruskysymykset: Kuka minä olen? Kuka sinä olet? Minne olemme matkalla? Teos oli ehdokkaana Helsingin sanomien kirjallisuuspalkinnon sekä Tähtivaeltaja-palkinnon saajaksi.

Niemi ja Salminen voittivat vuoden 2005 Atorox-palkinnon kirjassa ilmestyneellä novellillaan ”Matka Reformaan”. Vuonna 2003 suomalainen scifi-fandom oli palkinnut heidät Atorox-palkinnolla novellista ”Äärettömän taivaan valot” (Portti 1/2003). Nimbus-novelli Eräitä kevätpäiviä, eli Taivaallisen laatikon tapaus” (Usvazine 2/05) oli Atorox-palkintoehdokkaana 2006 ja sijoittui kolmanneksi.

Jotkut ovat ihmetelleet Nimbuksen muuttumatonta viattomuutta. Kirjailijat ovat todenneet, että lapsenomainen viattomuus on jollain tavoin Nimbuksen perusluonne. Siihen liittyy toisinaan avuttomuus vieraiden ihmisten kanssa. Se on niin selkeästi hänen luonteensa, etteivät kirjailijat voi asialle mitään. Annen käsityksen mukaan Nimbus on elänyt niin paljon yksin, että yhteydet toisiin ihmisiin ovat hänellä tavattoman ohuita ja aina jonkin verran vaivaannuttavia. Tero taas on sitä mieltä, ettei Nimbus ole täysin ihminen. Jokin hänen rakenteessaan estää yhtä aikaa sekä muuttumisen että oppimisen.

Linkkejä

Nimbus-λ.
Nimbus-aiheisia kuvia Tero Niemen Elfwood-galleriassa.
Pasi Karppanen: Ja Jumala kutoi mattoja omista hiuksistaan. Kosmoskynä 1/2003.
Jarmo Karonen: Äärettömän taivaan valot. Kosmoskynä 3/2003.
Sari Peltoniemi: Kuten ihmiset tekevät. Kosmoskynä 4/2003.
Tero Niemen ja Anne Salmisen haastattelu (Atorox-voittajat 2003). Risingshadow.net 28.10.2003.
Tero Niemen ja Anne Salmisen haastattelu, osa 2. Risingshadow.net 17.9.2004.
Irma Stenbäck: Scifin kautta toisiin todellisuuksiin. Helsingin sanomat 2004.
Jussi Ahlroth: Nimbus ja tähdet. Helsingin sanomat 2004.
Heidi Strengell: Nimbus ja tähdet. Kiiltomato.net 4.10.2004.
Toni Jerrman: Nimbus ja tähdet. Tähtivaeltaja 4/2004.
Jenny Kangasvuo: Nimbus ja tähdet. Kaltio 6/2004.
Anne Leinonen: Nimbuksen matkassa. Usva 1/2005. (PDF)
Tero Niemi ja Anne Salminen: Eräitä kevätpäiviä, eli Taivaallisen laatikon tapaus. Usva 2/2005. (PDF)

Kuva: Ari Nakari.

listaus / tarkat
  Niemi, Tero ja Salminen, Anne kirjoja (yhteensä 1 kpl)
2004  Nimbus ja tähdet
Tyyli: scifi, novellikokoelma