Kirjasto Robin Hobb Narrin palvelija
huhti 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

(Lordi Kultainen, #2) Seuraava Edellinen

Julkaisupäivä huhtikuu 18, 2005
Muokannut Jussi 25.06.2010
Tyyli: fantasia

Kustantanut Otava. Teoksen alkuperäinen nimi on The Golden Fool.

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Sauli Santikko. Kansi: John Howe. Otavan fantasiaromaani. Sidottu.

FitzUljas Näkijä on vastentahtoisesti palannut Peuralinnaan, minne hänet on kutsuttu prinssi Velvollisuuden salaiseksi taitomestariksi. Lordi Kultaisen palvelijana esiintyvän Fitzin mieli on matalalla: hän kaipaa kuollutta kumppaniaan susi Yönsilmää, on huolissaan kasvattipoikansa Onnin puuhista peuralinnassa ja yrittää epätoivoisesti oppia lisää Taitoa, jotta pysyisi oppilaansa edellä.

Näkijöiden hovi on juonittelujen hämähäkinverkko, ja sinisilmäisyydessään Fitz tulee astuneeksi monien varpaille. Myös hänen ystävyytensä Narrin kanssa on vaarassa: sitä uhkaavat niin narrin oikukas luonne kuin tämän menneisyyteen kätkeytyvä yllättävä salaisuus.

Metsärosvo (Ensimmäisen kuninkaan saaga, #1) Vanha koira Löytöretkeilijä ja muita eksyneitä Huispaus kautta aikojen Hyviä enteitä Basiliskin laulu Tom Bombadilin seikkailut
 Kirja arvosteluja (yhteensä 3 kpl)
- Denizen
28.08.2008

No niin, lordi Kultaisen toinen osa toimii. Siinä missä ensimmäinen osa lähtee valtavan hitaasti liikkeelle, ei tässä osassa ole sitä ongelmaa, vaikkakin aloituksessa jonkin verran hämää suora jatko ensimmäiseen osaan. Siinä missä aiemmassa kirjasarjassa oppi siihen, että uusi osa lähti kuukausia myöhemmin kuin aiempi (vaikkakin aina melko muuttumattomasta tilanteesta) niin tämä kirja aloittaa liikkeensä samasta hetkestä, mihin edellinen loppuu.

Sinällään tämä on hämmentävää, kun ensimmäinen kirja varsinaisten tapahtumien loputtua hieman valotti eteen päin asioita, ja nyt hypätään niiden taakse taas.

Vaikka alku onkin ensimmäisen osan alkua nopeampi, niin tässäkin kirjassa huomasin lukutahdin nousevan loppua kohden. Puolivälistä eteenpäin on vaikea enää lopettaa, kun haluaa tietää vielä hieman lisää miten mikäkin mutka kiertyy. Jännitys on suuri, ja hämmennys sitäkin kovempi, kun jotain loppuratkaisun näköistä ilmenee sata sivua ennen loppua.

Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että ehkä pisin koskaan lukemani kirjan loppu (vaikkakin Sormusten herra saattaisi vetää vertoja, ja toisaalta minkä verran olen kolmatta kirjaa lukenut, näyttäisi siinä yltyvän vielä pidemmäksi).

Suosittelen edelleen, kasvavalla vakaudella.
  (+6 tykkää tästä)

- Jackalbury
03.03.2007

Narrin matkassa pohjusteltu tarina lähtee käyntiin Narrin palvelijassa. Narrin palvelijassa alkanut tarina saakin sitten huipennuksensa Narrin kohtalossa.
Kirjassa ei tapahdu paljoakaan, enemmänkin pyöritään diplomatian ja politiikan kiemuroissa ja henkilöiden ihmissuhteet menevät välistä pahasti solmuun. Fitz jatkaa vanhoja hommiaan opettaen samalla Velvollisuutta ja sivussa samalla Chadea. Nokkonen ilmaantuu tässä kirjassa enemmän esiin. The Liveship Traders-trilogian lukeneet löytävät tästä osasta tuttuja hahmoja jotka saapuvat Peuralinnaan. Kirja ei tylsistytä vaan vie rauhallisesti mukanaan ja lopummassa saadaan taas huimaa jännitystä. Hobb osoittaa mestarillisuutensa viemällä tarinaa rauhallisesti eteenpäin pitkiä matkoja ilman että lukija kyllästyy. Tarina oli kiinnostava ja hauskakin paikoin sekä Hobbin tapaan traaginen ja dramaattinen. Kirja kannattaa lukea Narrin matkan jälkeen ja ennen Narrin kohtaloa, muuten tarinasta ei ehkä pääse kunnolla kiinni. Suosittelen kaikille Narrin matkan lukeneille.
Arvosana: 10.
  (+2 tykkää tästä)

- Fantasyfan
25.02.2007

Ensimmäisen kirjan pohjustuksesta on päästy siirtymään jo itse päätarinaan ja tarinan päätapahtumat ovat jälleen tutussa (joskaan ei turvallisessa) Peuranlinnassa. Diplomatia (juonittelu) on tärkeää suhteiden luomisessa rankan sodan jälkeen ja Fitz saa yksinkertaisen maalaiselämän jälkeen taas tottua kivilinnan maailmaan.
  (+1 tykkää tästä)

Kirjasto Robin Hobb Narrin palvelija