Kirjasto Stephen King Callan sudet
loka 24
perjantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Callan sudet

(Musta torni, #5) Seuraava Edellinen

Julkaisupäivä lokakuu 17, 2005
Muokannut Jussi 14.02.2009

Kustantanut Tammi. Teoksen alkuperäinen nimi on Wolves of the Calla.

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus ja kannen kuva: Bernie Wrightson. Kannen suunnittelu: Laura Lyytinen. Sidottu.

Stephen Kingin Musta torni -sarja on ainutlaatuisen laaja yhtenäinen kokonaisuus, jossa on aineksia niin fantasiasta, kauhusta kuin scifistäkin. King on luonut sarjaan taianomaisen tunnelman, joka imaisee lukijan mukaansa ja saa haluamaan jatkoa.

Revolverimies Roland ja hänen seuralaisensa jatkavat edelleen matkaansa kohti Mustaa tornia. He siirtyvät Keski-Maailman metsistä tielle, joka vie heidät rauhalliselle maanviljelijöiden asuttamalle rajaseudulle. Rauha on kuitenkin tilapäistä, sillä yhteisöä uhkaa suuri vaara: Callan sudet ovat kokoontumassa jälleen. Maanviljelijäyhteisö ei voi selviytyä ilman apuvoimia.

Roland ja kumppanit ovat kahden vaiheilla: toisaalta pitäisi jatkaa matkaa, toisaalta jäädä auttamaan pulassa olevia. He panevat kaikkensa peliin ja valmistautuvat kohtaamaan tuntemattoman vihollisen. Vaarat ovat moninaiset, sillä vastustaja on arvaamattoman viekas, mutta taistelu on käytävä Keski-Maailman tulevaisuuden vuoksi.

Stephen King on ollut kauhun kuningas jo parikymmentä vuotta. Hän on myös lahjakas ja työhönsä vakavasti suhtautuva kirjailija, meidän aikamme Mark Twain tai Charles Dickens, väittää Publishers Weeklyn kriitikko. Musta torni -sarjan neljä ensimmäistä kirjaa – Revolverimies, Kolme korttia pakasta, Joutomaa, Velho – ilmestyivät uusintapainoksina keväällä 2005. Callan sudet ilmestyy nyt ensimmäistä kertaa suomeksi.

Symmetrian opettaja Nokian nuoriso-ohjaaja Rautakalan kaupunki Helvetin piirit (Helvetin piirit, #1) Aitoa peliä (Kvanttipainovoima, #1) Konekansan satuja ja tarinoita Fantastinen Espoo
 Kirja-arvioita (yhteensä 2 kpl)
- Jussi
27.10.2008

Callan sudet oli ihan kelvollista luettavaa, kyllä sille uskaltaa kolme tähteä antaa. Suurin ongelma minulla oli siinä, etten enää muistanut edellisten osien tapahtumia. Luin neljä ensimmäistä Musta torni -kirjaa putkeen noin viisi vuotta aiemmin, enkä ollut edes selaillut niitä uudestaan. Onneksi King laittoi kirjan alkuun lyhyen kertauksen aiemmista tapahtumista. Suosittelen romaanin Painajainen lukemista ennen Callan susia, sillä yksi sen päähenkilöistä saa suuren roolin tarinassa.

Callassa häiritsi aivan liian suuri pituus tapahtumien määrään nähden: yli 800 sivua kovakantisena. Kirjaa olisi voinut tiivistää huomattavasti. Oli tämä sentään lyhyempi kuin neljäs osa, eikä aikaa käytetty ainoastaan menneiden tapahtumien kertomiseen. Juoni jopa eteni. Kirjan päätös oli myös onnistunut ja toi mieleen Sofian maailman. Lopetus antoi hyvät lähtökohdat viidenteen osaan, joka on onneksi selvästi lyhyempi.
Tykkää

- Nyna
05.02.2007

Yllättävän hyvä ollakseen melkein pelkkää odottelua. Siinä odotellessa kyllä ehti tapahtumaan yhtä sun toista. Torni lähenee ja koko tarina menee entistä hullummaksi. Minä kuitenkin tykkäsin. Kingiä on joskus kiva lukea senkin tähden, että sitä tuntee itsensä huomattavasti vähemmän hulluksi kuin noiden kirjojen kirjoittajan täytyy olla.
Tykkää
  (+1 tykkää tästä)