Liikkuva linna (Liikkuva linna #1) - Diana Wynne Jones 8.60   397

Alkuteos ilmestynyt 1986. Suomentanut Ville Viitanen. Kannen kuva: Sami Saramäki.

1. painos: WSOY, 2005. Sidottu.
2. painos: WSOY, 2006. Nidottu.

Boston Globe-Horn Book Award 1986.

Menestys kirjana ja elokuvana!

Hattukaupan Sophie on Hatterin kolmesta sisaresta vanhin, ja kohtalon mukaan hänen on turha toivoa menestystä elämässään. Eräänä päivänä kauppaan ilmestyy mahtava Erämaan noita, joka sanoo antavansa Sophielle opetuksen ja loihtii hänet vanhaksi eukoksi. Sophie jättää työnsä, rupeaa keppikiertolaiseksi ja hakee viluissaan yösijaa kaupungin laidalle ilmestyneestä liikkuvasta linnasta. Sen valtiaan, velho Howlin, huhutaan syövän nuorten tyttöjen sydämiä, mutta mitäpä pelättävää vanhalla Sophiella muka olisi?

Linnaa liikuttaa tulidemoni Calcifer, joka tarjoaa viekkaasti apuaan loitsun purkamisessa. Sophie lupaa vuorostaan vapauttaa tulidemonin Howlin kanssa solmitusta sopimuksesta. Samalla kun siivooja-Sophie tutustuu linnaan ja sen salaperäisen oven takaisiin paikkoihin, hän joutuu kallistamaan korvansa myös levottoman sydämensä sanomalle. Kauanko turhamainen nuori velho sietää nurkkiaan nuuskivaa omapäistä taloudenhoitajaansa?

Diana Wynne Jonesin humoristiseen fantasiaromaaniin perustuva samanniminen animaatio on Japanin kaikkien aikojen kolmanneksi katsotuin elokuva. Kirjaa ja Hayao Miyazakin (Henkien kätkemä) ohjaamaa elokuvaa yhdistää kaikkialle ulottuva yliluonnollisen luonteva maagisen läsnäolo.

Kirja julkaistu lokakuu 27, 2005 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Howl's Moving Castle
Tietoja muokattu tammikuu 18, 2023

Liikkuva linna

Sarjalla ei ole virallista suomenkielistä nimeä.

Liikkuva linna (Liikkuva linna #1) 8.60   397
Leijuva linna (Liikkuva linna #2) 6.92   242
Rönsyilevä talo (Liikkuva linna #3) 7.90   174

Dark Moon
tammikuu 8, 2021

Tykkäsin kirjasta todella paljon etenkin tarinallisesti.Tykkäsin etenkin siitä miten kaikkiin hahmoihin ja niiden luonteisiin oltiin panostettu, eikä niiden luonnetta oltu unohdettu tarinan jatkuessa.

Luinwen
joulukuu 20, 2019

Liikkuva linna on sellainen kirja, jonka ahmii yhdeltä istumalta ihan huomaamattaan. Se on hauska, jännittävä, mukaansatempaava, mielikuvitusrikas, hurmaava, sympaattinen – se on kirja, jota on pakko ylistää, se on vain niin täydellinen. Tämä on yksi niitä kirjoja, joita jokaisen tulisi lukea elämänsä aikana ainakin kerran. Ja ehkä toisenkin. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/12/kirja-arvostelu-diana-wynne-jones.html

elokuu 18, 2019

Tutustuin kirjan tarinaan alkujaan elokuvamuodossa, mistä pidin valtavasti. Kun sain jostain tietää, että tämä kirja löytyy lähikirjastostani, nappasin sen heti luettavaksi. Lukukokemus oli juuri niin ihana kuin olin uskaltanut toivoa ja tarinakin oli melko lailla sama kuin elokuvassa. Minulle tuli tunne, että pääsin maailmaan vielä syvemmälle lukemalla kirjan, koska tässä oli asioita, joita ei käsitellä tai mainita elokuvassa. Kirja oli myös kirjoitettu mukavalla tyylillä, mikä takasi mainion lukukokemuksen.

Lilli
kesäkuu 21, 2015

Risingin kirjasuosituksissa oli pitkään kummitellut kyseinen opus ja lopulta otin sen luettavakseni. Vaikka yleensä pidänkin nuorisolle suunnatuista kirjoista, huolimatta siitä että huitelen itse lähempänä kolmeakymppiä, niin tämä kirja oli kyllä jo liian lapsellinen jopa minun makuuni.. :P Mutta tulipahan luettua. En kyllä pitänyt elokuvastakaan.. Lienen liian vanha! :)

Selene
elokuu 2, 2014

Liikkuva linna on ehdoton suosikkini kaikista lukemistani kirjoista. Se on hauska, suloinen ja koukeroinen, nauran ääneen monessa kohtaa joka lukukerralla. Ihastuttavat ja inhimilliset hahmot ovat kirjan parasta antia. Suosittelen kaikella lämmöllä ja rakkaudella.

Rauros
toukokuu 3, 2014

Kirja oli niin täynnä taikaa! Rakastan tätä kirjaa <3<3

maaliskuu 7, 2014

Todella hyvä kirja! Kirjassa oli mielestäni todella vähän ennalta arvattavia asioita, mikä vain paransi kirjaa entisestään.

Janski_
joulukuu 30, 2013

Ihana kirja! Ensin kantta katsomalla ajattelin, että kirja tulisi tuskin olemaan mikään hyvä kirja, mutta mielipiteeni kirjan suhteen muuttui aika pian lukemisen aloittamisen jälkeen. Kirjassa on sitä jotakin... Sophien elämä kuullostaa todella monimutkaiselta ja välillä hänen ajattelutapansa rasittaa, mutta hyvä niin. Howlista tulee kirjan takakannen perusteella aika kamala kuva, mutta eihän hn sitten niin kamala olekaan. Samanlainen kuin kaikki muutkin. Ensin saadaan rakastumaan itseensä ja sitten jätetään. Näinhän se menee... Kirjan muut henkilön on saatu kuullostamaan mielenkiintoiselta. Kokonaisuudeltaan aivan mahtava kirja siis. Kun olin saanut luettua kirjan, olin niin surullinen kun se loppui, että aloitin lukemaan sitä uudestaan... Varsinkin kirjan kolme viimeisintä kappaletta olivat aivan ihania.

celeblith
lokakuu 10, 2013

Rakastan tätä kirjaa, se on niin täynnä taikaa. Tarina on hieno, eikä tylsiä hetkiä ole ja päähenkilö on erilainen. Kirjassa on niin monta erilaista elementtiä ja pientä juonta, ja asiat etenevät välillä liian vauhdikkaasti. Etenkin ensimmäisellä lukukerralla joutui välillä palaamaan hieman taakse päin ja lukemaan uudelleen, kun jotain ei oikein ymmärtänyt. Etenkin loppupuolella oli tälläinen ongelma. Toisella kerralla kun tarinan jo tunsi niin lukukokemus oli vielä parempi, kun kykeni sisäistämään pieniäkin asioita. Ja kirja vain parani. Ja kirja on sopivan lyhyt, jos voi sanoa, että sen saa rauhassa ahmia illalla, ilman pelkoa liian vähistä yöunista. Miyazakin elokuva versiotakin todella rakastan ja parasta minusta elkokuvassa ja kirjassa on se, että ne ovat sopivasti erilaisia vaikka tarina on selvästi kirjasta. Molemmat versiot ovat huippuja. Leijuva linna oli myös erittäin mukava lukukokemus, taisin lukea sen kyllä englanniksi, vaikka alkuun harmitti kun muutamaa tärkeää henkilöä ei ollutkaan mukana, mutta iloinen yllätys oli kun he olivatkin mukana pidemmän aikaa :) Rönsyilevä talo on minulta jostain syystä jäänyt aivan unholaan ja siis lukematta, mutta eiköhän sekin tässä vielä korjaannu.

Kirjaneito
toukokuu 17, 2013

Luin tämän kirjan joskus vuosia sitten ja tänään kirjastossa päätin tarttua tähän uudelleen. Olen nimittäin viime aikoina lukenut Jonesin Chrestomancin maailmat -sarjaa, johon suoraan sanottuna rakastuin. Nyt oli siis oiva aika virkistää muistojani tästäkin kirjasta ja katsoa, mitä siitä tällä kertaa tykkäsisin. Ja minähän tykkäsin paljon. Jo pelkästään Liikkuvan linnan alkuasetelma on kiehtova. Maa, jossa Jonesia lainaten; seitsemän peninkulman saappaat ja näkymättömyysviitat ovat totta. Silti näkymättömyysviittojakin kiehtovampi asia oli tuo vanhimman sisaruksen "kirous". Kaikkihan me tiedämme, että saduissa nuorin sisaruksista on aina se kaunein ja paras. Liikkuvan linnan päähenkilönä onkin Sophie, joka vanhimpana sisaruksena uskoo olevansa tuomittu epäonnistumaan. Sophie raataa pitkiä päiviä hattukaupassa, kun paha Erämaan noita saapuu, ja muuttaa hänet vanhaksi mummoksi. Sophie päätyy velho Howlin liikkuvaan linnaan, ja tekee sopimuksen tulidemoni Calciferin kanssa. Sophie vapauttaa Calciferin Howlin kanssa solmitusta sopimuksesta ja Calcifer koittaa purkaa Sophien kirouksen. Liikkuvasta linnasta tekee erilaisen jo se, että päähenkilönä on vanha nainen. Sophie onkin ihastuttava, sisukas ja hauska henkilö, kirjan parasta antia. Myös velho Howl hurmaa täydellisillä marttyrin taidoillaan ja turhamaisudellaan. Liikkuva linna on kirjoja, jotka luetaan lähes yhdeltä istumalta. Humoristisesti kirjoitettu teos lumoaa paitsi kielellään, myös juonellaan. Muistan vieläkin kuinka hämmentynyt olin luettuani tämän ensimmäisen kerran. Lopun juonikuvio tuntui mahdottoman sekavalta ja olihan se sitä myös toisellakin kerralla. Nyt onnistuin kuitenkin rakentamaan uusien ja vanhojen tietojen pohjalta varsin ehjän kuvan siitä, mitä tässä nyt lopulta tapahtuikaan. Suosittelen tätä siis ehdottomasti, täytynee uudelleen lukea myös seuraavat osat Leijuva linna ja Rönsyilevä talo.

Villapumi
helmikuu 23, 2013

Kolme sanaa: Rakastan tätä kirjaa <3

Uni
heinäkuu 25, 2012

En muista miten päädyin lukemaan koko kirjan, sillä muistan, että en siihen aikaan ollut vielä hirveä fantasian ystävä ja takakannen teksti ja nimi kuullostivat oudoilta. Onneksi luin, huolimatta kaikesta mitä kirjasta ulkoapäin saa irti, kirja on ehdottomasti yksi parhaista lukemistani kirjoista. Tätä lukiessa sai nauraa. Joudun lukemaan kirjan aina välillä uudelleen ja aina kun se on luettu, minulla tulee jokin outo ikävä Sophieta ja Howlia, onneksi he vähän vilahtavat myöhemmissäkin kirjoissa.

Tiittis
marraskuu 6, 2011

Liikkuvasta linnasta tekee mielenkiintoisen sen juoni, jota ei ymmärrä, ainakaan minä en ymmärtänyt, heti ensimmäisellä lukukerralla. Luettuani kirjan toisen ja kolmannen kerran, ymmärsin vihdoin kuka on Suliman ja kuka Prinssi Justin. Olen itse parantumaton romantiikan rakastaja, joten sitä olisi saanut puolestani kirjassa olla enemmän. Mutta Liikkuva Linna on ihan, rakastan juonta, henkilöitä, kerrontaa, kaikkea! Elokuva on huono, kirja tunnetusti paljon parempi. Tämä on niitä kirjoja, jotka pitää lukea ensi-istumalta loppuun asti!

Thialfi
lokakuu 2, 2009

Liikkuva linna alkaa erinomaisesti. Henkilöt ovat kiinnostavia, tilanteet hauskoja ja maailmassa tuntuu olevan taikaa arkisessakin muodossaan. Puolenvälin jälkeen saa kuitenkin huomata, että kirjailija panostaa lähinnä kimuranttiin juoneen ja teos jää kevyeksi komediaksi. Kerrankin tuntuu olevan niin päin, että kirjasta tehty elokuva on kiinnostavampi. Romaania voi suositella nuortenkirjallisuutena ja Diana Wynne Jonesin ihailijoille, joita epäilemättä riittää.

KirjojenAhmija
huhtikuu 28, 2009

Kirjan hyvä ja hupaisa teksti tempoo lukijan mukaan seikkailuun. Shophie on hattukaupan omistajan tytär. Eräänä päivänä erämaan noita muuttaa Shophien vanhaksi mummeliksi. Näin Shophie päätää lähteä maailmalle etsimään onneaan vihdoinkin. Näin alkaa mukava Dianan kirjoittama kirja. Suosittelen kirjaa muillekkin, jotka tykkäävät magiasta ja noitien höpsöilystä. Kirja on parempi kuin Hyao Miazakin elokuva Liikkuvasta linnasta.

Hattiwatti
huhtikuu 26, 2009

Kirjasta tehdyn elokuvan perusteella en ruvennut kirjaa lukemaan. En pitänyt elokuvasta, mutta kun äidinkielentunneilla jouduimme kirjan lukemaan, jäin heti kiinni. Tämä oli niitä kirjoja, jotka pitää lukea yhdeltä istumalta.Ilman Sophieta ei kirja kylläkään olisi ollut puoliksikaan näin hyvä, vahvat naishahmot olivat minusta parasta kirjassa.

tintti89
heinäkuu 31, 2007

Kirja on taattua Diana Wynne Jonesin laatua! Kirjan juoni on erittäin mukaansatempaava, eikä arvattavista juonenkäänteistä ole puhettakaan. Kirjailija oli selkeästi nähnyt vaivaa kirjan eteen keksien useita eri tapahtumapaikkoja, joista yksikään ei muistuttanut toisiaan. Kirjan henkilöt olivat aivan ihastuttavia. Kaikilla oli omat erityiset luonteenpiirteensä, jotka kuvasivat hyvin kyseisiä henkilöitä. Erämaan noita jäi itselleni hieman hämäräksi henkilöksi, samoin kuin hänen tulidemoninsakin. Pidin siitä, miten Howlin persoona muuttui kirjan edetessä. Kirjan loppu jäi itselleni hieman hämäräksi, kaikki tapahtui vähän turhan nopeasti. Loppu oli kuitenkin onnellinen, mikä sopi aivan loistavasti tähän kirjaan. Itse kirjailija kirjoitustyyli on aivan tajuttoman söpö hänen käyttäessään erittäin kuvailevaa kieltä olematta kuitenkaan mitenkään vaikeaa. Tästä syystä kirja on erittäin nopealukuinen. Voin suositella lämpimästi kaikille lapsille ja lapsenmielisille.

Jackalbury
helmikuu 23, 2007

Hyvä kirja ja seikkailurikas juoni joka tempaisee mukaansa. Ainoa asia mistä en pitänyt, oli loppu joka minusta hieman plörähti. Sophie ja Howl olivat mielenkiintoinen pariskunta ja Calcifer yliveto. Eniten minua nauratti kirjassa Sophien käynti Ingaryn kuninkaan luona ja hänen tapaamisensa prinsessan kanssa. Kirjan mieleen painuvin kohta oli se, jossa Howl vei Sophien kotiinsa joka paljastuikin tutummaksi kuin luulin. Elokuvan nähneenä huomasin Miyazakin paljolti poikenneen kirjasta. Siksi minusta elokuvaa ja kirjaa ei pidä pitää samana ja arvostella niitä sen perusteella. Kirja oli minusta hyvä ja hieno ja suosittelen sitä kaikille. Arvosana: 9+.

Varjolehti
helmikuu 18, 2007

Mielikuvituksekas, vilpitön ja sympaattinen kokonaisuus, jonka lukemisesta aidosti nauttii. Ehkä parasta antia ovat henkilöhahmot, jotka ovat todella persoonallisia ja vuorovaikuttavat pakottoman oloisesti. Ainoa, joka jättää toivomisen varaa, on ehkä loppuratkaisu (vähän liikaa vähän liian makeaa mehua). Myös elokuva sulatti sydämeni ja hiveli sisäistä lastani. Lukekaa, katsokaa ja rakastukaa!

Fantasyfan
helmikuu 4, 2007

Liikkuva linnan maailma on kiehtova ja sisälle imaiseva. Tässä tarinassa pienet yksityiskohdat syventävät juonta, eivätkä tylsytä sitä. On myös rohkeaa käyttää tarinassa päähenkilönä vanhaa mummoa, kun suurin osa tarinoista tuntuu edelleen käyttävät sitä köyhää sikopaimenta josta sittemmin tulee kuningas.