Kirjasto Robin Hobb Salamurhaajan taival
huhti 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

(Näkijän taru, #3) Edellinen

Julkaisupäivä 1998
Muokannut Jussi 26.08.2012
Tyyli: fantasia

Kustantanut Otava. Teoksen alkuperäinen nimi on Assassin's Quest.

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Sauli Santikko. Kannen kuva: Steve Youll.

1. laitos: Otava, 1998. Sidottu.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. 2. painos 2004. Nidottu.

Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1998.

Kuuden herttuakunnan kohtalo on vaakalaudalla vanhan kuninkaan kuoltua. Kruununprinssi Totuus on kadonnut matkallaan Vuorimaille etsimään tarujen ikiaikaisia, jotka voisivat pelastaa valtakunnan punalaivojen kauheilta hyökkäyksiltä. Valta on anastanut kruunun veljeltään, rosvonnut Peuralinnan ja jättänyt kansansa merirosvojen armoille. Tukenaan hänellä on ryhmä, joka ei arkaile käyttää muinaista magiaa pahuuden ja kuninkaansa palvelemiseen.

Ainut joka voisi pelastaa valtakunnan on salamurhaaja Fitz, mutta hänen uskotaan kuolleen. Vain harva tietää, että ystävät ovat pelastaneet FitzUljaan kauhistuttavalta lopulta. Vähä vähältä hänen voimansa palautuvat, ja hän lähtee pitkälle, vaaralliselle matkalle kostaakseen Vallalle.

Koko valtakunnan kohtalo riippuu nyt Fitzin ja hänen susikumppaninsa Yönsilmän toimista. Mutta riittävätkö heidän taitonsa ja voimansa palauttamaan Kuuden herttuakunnan mahdin?

SALAMURHAAJAN TAIVAL päättää Robin Hobbin mahtavan Näkijän taru -trilogian. Se on fantasiakirjallisuuden hienoinpia helmiä, unohtumaton tarina, jossa on klassikon aineksia.

Alkumetsä (Alkumetsä, #1) Lankhmarin varkaat (Lankhmar, #1) Jumalten tuho Aavekauppiaan tytär (Rikoskomisario Chen, #1) Oswald-eno Veriyö (Dragonlance: Minotaurisodat, #1) Ruttokoirat
 Kirja arvosteluja (yhteensä 5 kpl)
- Shjaawen
16.06.2009

Aivan mahtava kirja, kartan tarkkuutta jäin kaipaamaan en oikein muuta. Kirja oli ehdottomasti sarjan paras. Mistä tän voi ostaa? Ehkä yksi parhaita kohtia oli se alku, kun se kerto siitä eläimellisestä elämästä, toinen oli kyllä vuorimaat ja niiden takana. Etenkin Patsas metsä nousi mielikuviin niin upeaksi, että taidan haluta piirtää sen... Hyvin kuvailtu se lohikäärmeen veisto... mahtavat keskustelut ja pohdinnat. Hiukan surullisen sävyinen, ja siinä surullisen sävyisyydessään niin koskettavan mahtava. Tämä kirja haittasi nukkumistani, mutta se oli sen arvoista.
  (+1 tykkää tästä)

- Denizen
12.08.2008

Ensimmäinen huomio: Kirja on pitkä... Luettuaan pitkän ikuisuuden huomaa, että vieläkään ei ole edetty paljon mihinkään, ja ekassa kirjassa oltaisiin jo lopuilla. Tämä ei silti ole haitaksi, vähemmälle jätetty toiminnallisuus oli ihan mukavaa välistä.

Päähenkilön hahmo syvenee kirjassa entisestään, sen lisäksi että tämä on tyhmä, tämä myös järjestelmällisesti epäonnistuu kaikissa aikeissaan, ja saa pahasti turpiinsa jokaisen koettelemuksen yhteydessä. Ja aina paetaan tuurilla. Tehokas koukku, mikä saa vahvasti samaistumaan epäonniseen hahmoon.

Kirja oli yllättävä siinä, että toisen kirjan luettua odotti jotain kaikki kääntyvät taas valoisaksi -tyyppistä teosta. Sellainen tämä ei ole, vaikka lopulta paha häviäisikin, ei hyvän voida sanoa voittaneen. Sota on käyty ja jättänyt jälkensä. Lopetus on monella tapaa surullinen, ja sitä haittaa vain hieman jokaiselle sarjan kirjalle tyypillinen loppurysäys tietoa siitä, mitä sitten tapahtui.

Kirjan heikkona puolena on tietty epäloogisuus, ja lukiessa alkaa olla sellainen olo, että trilogiaa ei oltu suunniteltu loppuun asti kirjoittaen alkaessa, faktat muuttuvat, pienien yksityiskohtien kerrotaan jatkuvasti olevan eri lailla kuin aiemmin annettiin ymmärtää.

Kuitenkin kaiken kaikkiaan loistavaa luettavaa.
  (+2 tykkää tästä)

- Greenbolt
22.07.2008

Kolmannessa osassa ei ole kahden edellisen tapaista riehakkuutta, mutta se ehdottomasti tunteikkain. Lukija saa kokea Fitzin mukana epätoivon hetkiä ja saa vastauksia elämää suurempiin kysymyksiin. Todellisen arvonsa kirja saa vähän vanhempien lukijoiden kautta.
Kirja saa miettimään minkä kaiken olisi itse tehnyt toisin ja mitä Fitz olisi voinut sanoa. Varsinkin loppu saa haluamaan erilaisia vaihtoehtoja. Näitä haluaville on luvassa Lordi Kultainen-trilogia.
Suosittelen vähän vanhemmille lukijoille, mutta myös nouremmat tulevat nauttimaan täysin rinnoin.
  (+1 tykkää tästä)

- Jackalbury
02.03.2007

Minusta Salamurhaajan taival on koko trilogian parhain osa, ehkä siksi että siinä sielullinen traagisuus nousee suurenmoiseen konserttoon. Minä pidin kirjassa käydyistä laajoista keskusteluista ja pohdinnoista joissa oli jälleen paljon filosofiaa ja koskettavia elämän totuuksia. Narrin hahmo kasvoi kiinnostavammaksi ja syvemmäksi, samoin Yönsilmä. Vuorimaa ja sen takaiset mannut sekä kaivos olivat ehkä trilogian parasta antia. Kirja loppui kauniisti ja haikeasti ja koko trilogian mukanaan tiukasti pitänyt huimaava tarina sekä juoni saivat arvoisensa päätöksen. Suosittelen kaikille.
Arvosana: 10+.
  (+4 tykkää tästä)

- Fantasyfan
25.02.2007

Fitzin tarinaan on pakko olla koukusta kahden mukanaan vievän kirjan jälkeen, mutta tämä on lievä pettymys kahden loistavan kirjan jälkeen. Tarina tuntuu väliin jaarittelevan ja venyvän turhista syistä, mutta tällekin trilogialle on saatava loppu. Ehdottomastin trilogian heikoin osa, mutta kirjana ihan ok-tasoa.
  (+3 tykkää tästä)

Kirjasto Robin Hobb Salamurhaajan taival