Kirjasto Stephen King Musta torni
marras 28
perjantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Musta torni

(Musta torni, #7) Edellinen

Julkaisupäivä marraskuu 23, 2006
Muokannut Jussi 14.02.2009

Ilmainen lahjapaketointi Adlibriksellä 28.11.-4.12.2014 (lue lisää)

Kustantanut Tammi. Teoksen alkuperäinen nimi on The Dark Tower.

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Kari Salminen. Sidottu.

British Fantasy Award 2005. Locus-palkintoehdokas 2005 (fantasiaromaanit).

Musta torni -sarjan seitsemännessä osassa Rolandin ka-tet on yhä koossa vaikkakin hajallaan eri aikakausissa ja paikoissa. Susannah-Mia on viety synnyttämään Ukkosenjylyn Fediciin. Jake, Oi ja isä Callahan seuraavat hänen jälkiään Manhattanille Dixie Pig -nimiseen ravintolaan, joka on täynnä yllättäviä vihollisia. Rolandin ja Eddien puolestaan täytyy tavata John Cullum vuoden 1977 Mainessa, ennen kuin he voivat liittyä muun ka-tetin seuraan. Näin alkaa seikkailu, joka johtaa heidät maailmoista toisiin taistelussa Säteiden ja itse Tornin säilymisen puolesta. Susannah-Mian synnyttämä Mordred-hirviö kannoillaan ka-tet etenee yhä lähemmäs Rolandin lopullista päämäärää, Mustaa tornia.

Tässä Musta torni -sarjan päättävässä teoksessa kirjailija Stephen Kingillä on oma tärkeä osa esitettävänään...

Stephen Kingin Musta torni -sarja tarjoaa unohtumattoman lukuelämyksen niin fantasian, kauhun kuin scifinkin ystäville. Revolverimies Rolandin matka kohti salaperäistä Mustaa tornia muodostaa ainutlaatuisen laajan yhtenäisen kokonaisuuden, joka käsittää kaikkiaan seitsemän osaa.

Musta Torni I–III Helvetin piirit (Helvetin piirit, #1) Tuulen avain Konekansan satuja ja tarinoita Aitoa peliä (Kvanttipainovoima, #1) Kiduttajan varjo (Uuden auringon kirja, #1) Fantastinen Espoo
 Kirja-arvioita (yhteensä 3 kpl)
- Jussi
27.10.2008

Seitsemäs osa on hieno päätös sarjalle. Suuresta pituudesta huolimatta juoni eteni koko ajan vauhdikkaasti. Kirjan lopetus eli Rolandin kohtalon selviäminen oli minusta erittäin hyvä, vaikka jotkut ovat sen tyrmänneet. Pidin paljon myös teoksen eeppisestä tunnelmasta.

Kirjassa taphtuneet kuolemat järkyttivät, ja muidenkin päähenkilöiden kohtalot vetosivat tunteisiin. Se, miten tarinan pääpahikset hoideltiin, on herättänyt suuttumusta osassa faneista. Minusta tämä oli toimivaa lukijan odotusten keikauttamista.

Seiskaosa voittaa mielestäni kolme edellistä, mutta ensimmäisiin kirjoihin vertailu on vaikeaa. Niiden lukemisesta on yksinkertaisesti niin pitkä aika.

(+1 tykkää tästä)

- Khosmar
21.02.2007

Minä ainakin voin todeta, että tarinan loppuminen sai kiven putoamaan sydämmeltä. Tämä oli ehdottomasti (hirmuisesta pituudesta huolimatta) mahtava päätös koko tarinalle, jonka King suunnittele suurella vaivalla ainakin 30 vuotta. Minä voin kyllä sanoa, että loppukohtaus oli kyllä epäilemättä outo, mutta se kertoi, että tämä jatkuu... loputtomiin...
  (+1 tykkää tästä)

- Camaro
10.02.2007

Mustan tornin päätösosa antoi sen mitä edelliset osat lupailivatkin. Huikea sekoitus scifiä, fantasiaa, kauhua, westerniä... täysin omanlaisensa.
Kingin teksti on tyypillisesti helppolukuista, tarinaan on helppo hypätä mukaan ja unohtaa vain lukevansa sitä.
Pientä miinusta tulee vaihtoehtoisista loppuratkaisuista. "Lopullisesta lopusta" jäi paha maku suuhun.

(+3 tykkää tästä)

Kirjasto Stephen King Musta torni