Magiaa (Septimus Heap #1) - Angie Sage 7.48   278

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kuvittanut Mark Zug. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

”Älä kerro kenellekään, että hän on löytölapsi. Hän on syntynyt teille. Ymmärrätkö?”

Perusvelho Silas Heap taivaltaa hyisessä pakkassäässä halki talvisen Metsän kohti Linnan Sokkelikkoa ja löytää maasta kummallisen nyytin. Miksi ihmeessä avuton kapalolapsi on pensaan alla piilossa? Silaksen ja hänen vaimonsa Sarahin perheeseen oli aiemmin samana päivänä syntynyt jo seitsemäs poikalapsi, Septimus, mutta hyväsydäminen Silas päättää majoittaa kotiinsa vielä yhden nälkäisen pikkusuun. Kun hän ehtii kotiovelleen, hän on törmätä kätilöön, joka kiiruhtaa ulos talosta kuollut Septimus-vauva sylissään.

Niinpä tummakutrinen löytölapsi Jenna varttuu Heapien hellässä huomassa vihreäsilmäisten ja pellavapäisten velhoveljiensä rinnalla. Velhojen elämä joutuu ahtaalle, kun magian opetus kouluissa lakkautetaan ja taikuus julistetaan laittomaksi. Kymmenvuotispäivänään Jenna saa tietää olevansa salamurhaajan aikoinaan surmaaman kuningattaren tytär – siis oikea prinsessa.
Kuningattarenvesa on pian suuressa vaarassa, sillä manaaja DomDanielin vakoojat ja vainolaiset ovat jo hänen jäljillään. Apuun rientää kaikin puolin mahtava Marcia Overstrand, parasvelho, jonka ehtymättömän taikavaraston avulla Jenna ja hänen saattueensa livahtavat hetkeksi saalistajiltaan.

Mutta mitä maagista tapahtuikaan Septimukselle, seitsemännen pojan seitsemännelle pojalle, jota ikävöivät vanhemmat eivät saa mielestään?

Magiaa on lumoavan fantasiasarjan aloitusosa, humoristinen ja hyväsydäminen tarina taikojen ja loitsujen valtakunnasta. Romaani osoittautui Britanniassa välittömäksi myyntimenestykseksi ja oli myös useita viikkoja New York Timesin bestseller-listalla.

Kirjailija Angie Sage syntyi ja varttui Lontoon seudulla ja opiskeli Leicesterissä graafista suunnittelua sekä kuvitusta. Angie Sage asuu nykyään (kolmen ujohkon aaveen kanssa) Cornwallissa Englannissa. Magiaa on hänen ensimmäinen romaaninsa, mutta hän on julkaissut myös toistakymmentä lasten kuvakirjaa.

”Magiaa on täynnä ihmeitä, loitsuja ja yllätyksiä. Kauniisti kirjoitettu kirja on osoitus loistavasta mielikuvituksesta ja vie lukijansa maailmaan, josta ei enää tahtoisi poistua.” – Clive Barker

Kirja julkaistu helmikuu 23, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Magyk

Pimeä (Septimus Heap #6) 8.10   74
Tuli (Septimus Heap #7) 8.42   57

WindWizard
elokuu 8, 2015

En tietenkään voi antaa muuta kuin täydet, koska hirja on mukavan kevyttä luettavaa, ja kaikki hahmot ovat upeita. Erityisesti pidin Septimuksesta, Stanleysta ja Zelda-tädistä myös. Ihana kirja, kuuluu parhaimpiin mitä olen ikinä nähnyt. Suosittelen erityisen lämpimästi tätä kirjaa kaikille.

Reta Anna Maria
toukokuu 20, 2015

Tämän kirjan lukemisesta on jo aikaa, mutta muistan, kuinka tarinan satumaisuus viehätti minua. Erityisen vahvasti mieleen ovat jääneet upeat lyijykynäkuvitukset.

kuvajainen
maaliskuu 30, 2015

Erittäin söpö ja hauska satumainen kertomus - mukavan kevyttä ja lapsenmielistä luettavaa! Toisinaan ehkä tosin liiankin lapsenmielistä ja -luultavasti osin myös suomennoksen takia- sekavaa luettavaa, siitä tulee vähän miinusta. Hahmot olivat kaikki erittäin sympaattisia, pidin niin Septimuksesta, Marciasta kuin Stanleystakin! Sopii varmasti melko laajalle ikähaarukalle, itse ainakin voin kuvitella itseni lukemassa tätä keski-iän ylittäneenä omassa pehmeässä nojatuolissa vilttikasan alla. Suosittelen ehdottomasti.

anmamat
tammikuu 25, 2015

Hauska kirja, jonka luki hujauksessa! En malta odottaa, että pääsen käsiksi kirjasarjan muihinkin osiin. Turun pääkirjastossa kirja on lastenosastolla, mutta sijaintipaikan ei kannata antaa hämätä - kirjaa sopii aivan yhtä hyvin meille aikuisillekin. Angie Sage on todella taitava kirjoittaja, ja Kaisa Katteluksen suomennostyö loistavaa. Suosittelen!

Niittysalvia
lokakuu 22, 2014

Aivan loistava ja mukaansatempaava kirja! Luettu on jo useampaan otteeseen, eikä kyllästytä varmaankaan koskaan. Silloin tällöin vähän liiankin arvattava, mutta toisaalta osa yksinkertaisimmista selityksistä on jätetty pois, mistä plussaa. Hahmoja on monipuolisesti oikeastaan jokaiseen makuun ja heissä kaikissa on myös sitä jotain. Jossain määrin verrattavissa myös Harry Pottereihin, vaikka juoni eroaakin suuresti.

Ruusy
heinäkuu 26, 2014

Aivan loistava kirja! Luin tämän joskus vuosi sitten ja innostuin se miten kirjailija on lopussa ratkaissut kaikkien kohtalon yhteen on huikeaa kertakaikkiaan loistava kirja! Ja se miten tapahtumarikas tämä on kunnon fantasiakirja ehdottomasti!

toukokuu 15, 2014

Hyvä ja mukaansa tempaava kirja! Kannen perusteella valittu kirja, joka kannatti lukea.

Velma
toukokuu 12, 2013

Odotin kirjalta ja sarjalta jotakin enemmän, niin petyin tähän. Tarina ei tuntunut kunnolla etenevän ja jotenkin jäi sellainen olo, että sivumäärästä huolimatta tässä ei tapahtunut oikein mitään. Annoin tälle osalle kolme tähteä ja aion antaa mahdollisuuden vielä sarjan toiselle osalle.

Tempeste
joulukuu 11, 2012

Rakastin ensimmäisesti sivusta aivan loppuun asti! Pidin Sagen kirjoitustyylistä. Kuvailu oli tarkkaa ja kaunista, mutta se ei hyppinyt silmille. Miljöö oli huolellisesti suunniteltu, ja juoni kulki sujuvasti ja yllätyksellisesti (lukuunottamatta yhtä kohtaa, jonka lukijat varmaankin arvaavat). Henkilöihin oli helppo samastua, ja Marciaan ihastuin aivan heti. Kaikenkaikkiaan aivan ihana kirja. Suosittelen todella lämpimästi! Kuuluu lemppareihini.

JJJ777
elokuu 21, 2012

Hei! Angie Sagen kirja Magiaa on minusta huono, koska juoni on todella sekava ja tarina ei mielestäni etene selkeästi. Minusta oli todella yllättävää lukea, että tämä kirja on ollut myyntimenestys. Itse annoin kirjalle arvosanaksi vain yhden tähden.

<strong><i>Guest-2597</i></strong>
Guest-2597
huhtikuu 15, 2009

En tiedä tarkkaa syytä, mutta minulle Magian lukeminen oli kuin kiinalaista vesikidutusta. En pitänyt kerrontatyylistä ollenkaan, onnellinen Jenna-kupla ja loppu pelkästään ällöttivät, enkä kokenut kirjan lukemista kovinkaan suositeltavaksi kokemukseksi. Tarina oli alusta loppuun asti teennäisen oloinen, ja orpolapsiteema tekee jo hulluksi. Ainoa kohta, josta kirja ansaitseekin yhden tähtensä, on aika suomökillä ja suo-otusten tarina. En tahdo kuitenkaan jatkaa lyttyyn haukkumista, joten mahdollinen lukija päättäköön itse, mihin aikansa käyttää.

Jehudiel
maaliskuu 29, 2009

Ihastuttava kirja. Pidin erityisesti sen miljööstä ja henkilöhahmoista, jotka ovat hiukan mustavalkoisia, mutta kuitenkin rakastettavan ihania. Heapien koti ja koko kaupunki on mielestäni aivan ihastuttavan rönsyilevä ja rehevä paikka. Kuvat jokaisen luvun aluissa olivat hienoja, mutta jokaiselle luvulle olisi voinut kyllä olla omansakin. Joka tapauksessa, ihanan värikylläistä fantasiaa, jota lukee ilokseen.

Scifi kid
maaliskuu 25, 2009

Luin tämän kirjan n.vuosi sitten. Kuuluu kymmenen ensimmäisenä luetun kirjan joukkoon. Hyvä kirja, jonka jälkeen lainasin toisen osan. Kun aloitin lukemisen, odotuksenia ei ollut. Kirjan kansi on aika jännittävä oudolla tavalla. Heapin perheestä ei kuitenkaan kerrota paljon mitään, joka on harmi, koska jos lukee kirjan,haluaa tietää perheestä lisää. Mielestäni hyvä kirja Fantasia kirjojen lukioille. =)

Jackalbury
kesäkuu 1, 2007

'Magiaa' yllätti minut, takakannen perusteella odotin huonompaa, mutta tarina olikin onneksi paljon parempi. Vaikka tarina ei olekaan kovin syvällinen tai filosofinen, se korvaa sen kaikialle tunkevalla huumorilla. Tässä asiassa Sage tuo mieleen vähän Pratchettin. DomDaniel pahiksena ei tehnyt kovinkaan vaarallista tai voimakasta vaikutelmaa. Jopa entisen parasvelhon haamu pystyi kiusaamaan häntä vähän väliä. Loppu oli hyvä, varsinkin Hotep-Ran laivan paljastuttua eläväksi olennoksi. Alussa tehtiin aikamoinen loikka Vanhan Kuningattaren murhasta Jennan kymmenvuotispäivään. Septimus Heapin kohtalo oli yllätys, jonka tosin saattoi arvata parista vihjeestä edelläpäin tarinassa. Tarina jätti jonkin verran auki ja lukija jäi odottamaan jatkoa. Heapin suurperhe oli mielenkiintoinen hahmogalleria, josta tosin valotettiin vain muutamaa. Tarina hauskimmat henkilöt olivat parasvelho Marcia Overstrand kenkineen ja Valkea Noita, joka hössötti kaniineistaan. Kirjassa oli muutama kaksimielinen kohta, jotka oikeammin antoivat ymmärtää seksuaalisuudesta, mutta sen ihmeemmin asiaa ei kirjassa puitu eikä se sopisi kirjan tyyliinkään. Suosittelen kirjaa kaikille jotka etsivät hauskaa luettavaa. Arvosana: 8-.

Camaro
huhtikuu 18, 2007

Magiaa yllätti positiivisesti tuoreilla ja persoonallisen hykerryttävillä hahmoillaan. Tarinassa on sadunomainen juoni ja tunnelma. Suloinen tarina, josta ei jännitystä ja käänteitä puuttunut. Vauhdikkaasti etenevä juoni ei kuitenkaan kovin usein osannut yllättää. Satufantasiassa kun aina kaikki päättyy hyvin ja paha saa palkkansa... Lisäksi kirjasta jäi pieni opettamisen maku suuhun, joka myös lisää sadun tunnelmaa. Kuitenkin kirja oli vaivaton lukea, sujuva teksti ja dialogit. Tähän kannattaa tutustua, koska ei ole täysin perinteistä fantasiaa.

Raspode
maaliskuu 27, 2007

Arvosana: 8+ Angie Sage osaa kirjoittaa, ja se näkyy. Hauskat ja persoonalliset henkilöhahmot imaisevat lukijan heti kirjan syövereihin. Kuitenkin pienet yllätyksettömättömyydet härnäävät takaraivossa. Myös lihavoidut sanat ärsyttävät, mutta jotkut saattavat pitääkin siitä. Magiaa on kuitenkin jännittävä kirja magian maailmasta