Locke Lamoran valheet

@ Scott Lynch
Locke Lamoran valheet (Herrasmiesroistot #1) - Scott Lynch 8.82   292

Locke Lamoran valheet: Herrasmiesroistojen ensimmäinen tarina. Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Tero Valkonen. Päällys: Sami Saramäki. Lista-sarja. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkintoehdokas 2007, British Fantasy -palkintoehdokas 2007, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2007, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2008.

Hurja ja hurmaava veijarifantasia

Muinaista Venetsiaa muistuttavassa Camorrin kaupungissa elää myytti tarunomaisesta mestarivarkaasta. Vainolaisen huhutaan kävelevän seinien läpi, ilmestyvän tyhjästä ja käyttävän miekkaansa mestarin tavoin. Puolet kaupungista uskoo taruun ja pitää sankariaan Robin Hoodin kaltaisena köyhien puolustajana, toinen puoli viittaa jutulle kintaalla. Kumpikaan ei ole täysin oikeassa.

Totuuden tietää herrasmiesroistoksi itseään kutsuva Locke Lamora, joka elää varasjoukkoineen kirjaimellisesti maan alla, piilossa vanhan Perelandron temppelin uumenissa. Turvatakseen elantonsa ja pitääkseen uteliaat silmät loitolla he antavat tarinan Vainolaisesta elää omaa elämäänsä. Jo vuosien ajan herrasmiesroistot ovat häpeämättä rikkoneet kaupungin kirjoittamatonta lakia ja putsanneet varakasta aatelistoa, jonka jopa rosvoruhtinas Barsavi on luvannut jättää rikoksilta rauhaan.

Huolella rakennettu selusta alkaa kuitenkin murtua, kun Locke kumppaneineen saa vastaansa haastajan, joka tunnetaan nimellä Harmaa kuningas. Juonien verkko tiivistyy ja panokset kovenevat. Kun Camorrin kujille alkaa ilmestyä poikkeuksellisen paljon ruumiita, myös Locke tajuaa kuinka vaarallisille vesille hän on ajautumassa…

Kirja-arvosteluja:

”Raikas, omaperäinen ja jännittävä kertomus. Fantasiakirjallisuuden uusi, kirkas ääni.” – George R. R. Martin

”Nautinnollinen, riehakas riemupläjäys. Juonenkäänteet tekevät kirjasta hellittämättömän lukukokemuksen. Locke Lamora muistuttaa Errol Flynniä parhaimmillaan.” – Hal Duncan

”Erittäin korkeatasoinen fantasiaromaani. Locke Lamoran valheet on täsmälleen kuten anti-sankarinsakin – rohkea, naseva ja lukijansa yllättävä.” – Dreamwatch

”Locke Lamoran valheet ei ole vain hervoton kirja – se on kaikkien hervottomien kirjojen äiti.” – Andrew Wheeler, Science Fiction Book Club

”Scott Lynchin esikoisromaani Locke Lamoran valheet tarjoaa kutkuttavaa epätietoisuutta ja taitavasti rakennettuja juonenkäänteitä. Se vie lukijansa rikos-ja fantasiaseikkailuun, joka on vastustamattoman mukaansatempaava.” – Times

”Juoni vetää alusta loppuun kuin jukuripää muuli amfetamiineissa.” – Elli Leppä, Tähtivaeltaja

”-- poikkeuksellisen hyvä hävyttömyydessään -- Fantasian kohdalla palkinnot ovat harvoin merkki omaperäisyydestä, mutta nyt poikkeus vahvistaa säännön.” – Markku Soikkeli, Turun Sanomat

”Esikoisromaanissaan Lynch on lähtenyt selkeästi luomaan omaperäistä fantasiamaailmaa, joka poikkeaa edukseen fantasialle niin tyypillistä miekka ja käärme -kuvioista.” – Juha K. Tapio, Kaleva

”Yhdysvaltalaisen Scott Lynchin (s. 1978) veijarifantasia Locke Lamoran valheet on esikoisteokseksi häkellyttävän rikkaasti kerrottu. -- Lynchin teoksessa parasta on tarinaniskemisen ilo. Lamoran ja hänen koplansa seikkailuja on nautinto lukea.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

”Rakenteeltaan älykäs ja juoneltaan jännittävä esikoisromaani huijareiden ja varkaiden maailmasta.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Keskustelu: Scott Lynch (87 viestiä)

Kirja julkaistu kesäkuu 21, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Lies of Locke Lamora
Tietoja muokattu syyskuu 9, 2017

Herrasmiesroistot

Herrasmiesroistoissa on ilmestynyt tähän mennessä kolme kirjaa:

1. Locke Lamoran valheet (The Lies of Locke Lamora, 2006)
2. Red Seas Under Red Skies (2007)
3. The Republic of Thieves (2013)

Sarjasta on tulossa seitsenosainen. Suomentaminen lopetettiin ensimmäiseen kirjaan.

Pääsarja Lista

Locke Lamoran valheet (Herrasmiesroistot #1) 8.82   292

Lukijatar
tammikuu 29, 2022

Locke Lamoran valheet on tullut luettua useamman kerran, myös alkukielellä. Se on vauhdikkuudellaan ja nokkeluudellaan mieleen jäävä teos, joka yllättää ja hauskuttaa aina uudelleen. Vaikka maailmanrakennuksessa on paljon tuoreita elementtejä, jotka vaativat pitkiäkin selityksiä lukijalle, on nämä johdatukset saatu punottua juoneen kiitettävän hyvin, eikä kovin montaa "irrallista" esittelyä teoksessa ole. Hahmokaartia seuraa mielellään, ja muutenkin ihmiskuvat ovat keskeinen osa teoksen terävyyttä ja hauskuutta. Väkivaltakohtauksissa ei säästellä yksityiskohtia, mikä sopii kyllä teoksen luomaan maailmaan, mutta johon herkimpien lukijoiden tulee varautua henkisesti.

Snapsu
tammikuu 15, 2018

Mielestäni kirja oli nopea tempoinen ja piteli minut näpeissään loppuun saakka. Locke Lamora oli henkilönä mielenkiintoinen ja samaistuttava, ehdottomasti kirjan moniuloitteisin henkilö. Kirjailija oli kuitenkin onnistunut luomaan monia herkullisia henkilöhahmoja jotka olivat varsin erilaisia toisiinsa verrattuna. Yllätyin kuitenkin siitä kuinka raaka kirja paikoitellen oli, sillä kirjoitustyyli toi vahvasti mieleen nuorille suunnatun fantasiakirjan. Kaiken kaikkiaan huikea tariana johon toivoisi lisää kirjoja.

Glaurung
maaliskuu 5, 2016

Rakasti kirjan juonnittelua. Loppuratkaisua ei pysytynyt arvaamaan samalla tavoin kuin monissa muissa kirjoissa. Toivottavasti muut osat suomennetaan joskus tai pitää vain lukea ne sitten alkuperäiskielellä.

Lepi
marraskuu 4, 2015

Kaikesta hehkutuksesta huolimatta, itse pidin kirjaa aika keskinkertaisena..

Milu
heinäkuu 17, 2014

Locke Lamoran valheet ei ollut lukukokemuksena niin mahtavan poikkeuksellinen kuin kaiken ylistyksen perusteella odotin, mutta silti selvästi positiivinen. Huumori oli hauskaa ja päähenkilön kohtalosta jaksoi välittää. Maailman historiasta oli kiinnostavia vihjauksia ja kulttuuria ja teknologiaa oli kiinnostavasti tuotu esiin. Muutamia ällöjä tai pysäyttäviä raakuuksia oli siellä täällä ja tämäkin edisti juonen seuraamista, mutta raadollisuus tuntui välillä hiukan itsetarkoitukselliselta (sentään suht. harvoin, kun vertaa moneen muuhun aikuisille suunnatun fantasian nykyedustajaan.) Kirja on toki viihdyttävä, mutta joitakin epätäydellisyyksiä oli havaittavissa. Joitakin kiinnostavia lankoja jätettiin turhaan roikkumaan. Jotkut hahmot eivät ehtineet herätä niin paljon eloon omana, selkeästi muista erilaisena persoonanaan kuin olisi suonut. Tarinan mysteerien paljastuksissa ei myöskään käytetty loppujen lopuksi mitään sellaisia aineksia, joita ei olisi osannut odottaa. Hauskinta kirjassa olivat ehdottomasti päähenkilön monimutkaiset juonittelut ja persoona, josta piti kirjan edetessä yhä enemmän.

lonelydragon
heinäkuu 8, 2014

Locke Lamoran valheet on mahtava kirja. Se on mukavan raikas ja hauska sekä tarjoaa yllättäviä juonenkäänteitä. Pidin siitä, että henkilöt eivät olleet liian sankarimaisia ja tarinaa kerrotaan roiston näkökulmasta. Kirjan huumori oli myös mieleeni.

Ana Nas
kesäkuu 20, 2014

Locke Lamoran valheet nousi heti yhdeksi parhaimmaksi kirjaksi jonka olen lukenut. Juoni oli todella ennalta-arvaamaton ja melkein jokaisen luvun lopussa tapahtui jotain todella odottamatonta, mutta silti kaikki oli todentuntuista ja realistisesti kerrottua. Hahmot ovat kaikki mielenkiintoisia ja aitoja. Locken salaisuudet ja temput olivat ällistyttäviä ja myöhemmin kun kaikki palaset loksahtivat paikoilleen kaikki oli selvää. Muutaman asian takia mietin pitäisikö antaa täydet 5 vai vain 4½: Monet kirjan henkilöt tuntuvat kuin ihmeen voimin selviävän mistä vain. Henkilö 1 hakataan melkein kuoliaaksi, mutta muutaman päivän päästä hän on aivan kunnossa. Henkilöä 2 viillellään ja pistetään teräaseilla, mutta muutaman siteen avulla hän on kuin mitään ei olisi tapahtunut jne. Toinen asia ei oikeastaan liity tarinaan vaan suomennokseen. Kirjassa kiroillaan mukavissa määrin ja suomennos kuulostaa lähinnä naurettavalta. Toimii englanniksi paremmin. Ällistyttävää miten hyvä nuorehkon kirjailian esikoisteos voi olla. Suosittelen kirjaa jokaiselle.

Waola
maaliskuu 21, 2014

Oooh, ihana kirja. Illalla ei olisi millään malttanut mennä nukkumaan ja laskea kirjaa kädestä. Juoni eteni koko ajan eteenpäin ja asiat loksahtelivat kohdilleen. Pakko luettavaa meilkein joka ikäiselle!!

Mostguilty
huhtikuu 16, 2013

Minulle suositeltiin kyseistä kirjaa, ja kaiken onneksi otin neuvosta vaarin; kyseinen eepos oli minulle järisyttävä kokemus. Rakastin kirjan kerrontaa ja omaperäistä tarinaa, henkilöhahmoja ja juonea. Luin kirjan kaksi kertaa perätysten! Odotan innolla että saan luettua jatko-osan, ja toivottavasti lisää on tiedossa. Scott Lynchille kiitos ja kumarrus Locke Lamoran tuomisesta keskuuteemme! :)

Saru
joulukuu 16, 2012

Kirja oli upea ja riemastuttava alusta loppuun. Herrasmiesroistot ovat hervottomia ja pilke silmäkulmassa - tyyppejä, jotka yllättävät teoillaan. Pidin juonesta, koska Locke osasi yllättää kerta toisensa jälkeen. Camorrin tapahtumat olivat synkkiä huijaamisia, murhia ja verta, mutta niiden toteutustapa oli nerokasta. Kaikki hahmot, joita kirjassa esiintyi, olivat kiinnostavia. Silti lempihahmojani ovat päähenkilön lisäksi Galdo ja Calo. Pidin kovasti, kun kirjoittaja kertoi Locken lapsuudesta tämän ollessa vasta alussa varkaantiellä. Kuulin, että kirjasta tulisi ehkä seitsemän osainen. Odotan innolla.

Lady Kissane
marraskuu 20, 2012

Kirjasta tekee kiinnostavan sen värikäs kieli ja veijarimaiset hahmot. Lukisin sarjan muutkin osat mielelläni suomeksi sillä käännöskin on hyvin onnistunut. Saksankielisestä käännöksestä en pitänyt yhtä paljon. Suosittelen lämpimästi.

Reta Anna Maria
syyskuu 26, 2012

Aina kun tarina kerrotaan konnan näkökulmasta, olen minä täysillä mukana. Nautin kirjasta, mutta loppu jäi hieman turhauttamaan. Jatko-osia ei kai ole suomennettu. Lukisin mielelläni.

Hopeakielo
elokuu 11, 2012

Kirja oli kaikin puolin erilainen kuin odotin, toisin sanoen siis jotain uutta, mitä ei voi aavistaa tai arvata ennalta. Ja tämähän on aina plussaa. Mitä vähemmän lukija voi arvata tulevista tapahtumista, sitä parempi. Ja tässä ei voinut kertakaikkiaan arvata laisinkaa. Kerronta on tyyliltään jotain erilaista, mielenkiintoista ja ainutlaatuista. Oli upeaa ujuttaa kirjaan kuin kaksi tarinaa: toinen kertoi takaumien avulla Locken lapsuudesta. Myös tapahtumat, Camorrin kullttuuri ja koko maailma oli hyvin erilaista, kuin mitä olen lukenut. Mutta silti en voinut antaa kirjalle kuin neljä tähteä. Valitettavasti kirja ei ollut tarpeeksi jännittävä ja koukkuttava, vaikka muuten loistava olikin. On silti todella harmi, kun seuraavia osia ei ole suomennettu, näin olen ymmärtänyt :(

Ingrid_
kesäkuu 8, 2012

Kertakaikkisen nerokas, upea ja hauska kirja. Mielettömän hyvä juoni, joka todellakin tempaa mukaansa. Aivan uskomattoman hieno lukukokemus; humoristinen, jännittävä ja uskottava. Erilaisuus viehätti, se että päähenkilö ei olekaan sankari vaan varas, pahis. Henkilöhahmot oli hyvin toteutettu ja tarina kulki juuri niiden voimalla eteenpäin. Tästä tulee uusi suosikkini, ehdottomasti!

Maneki neko
syyskuu 27, 2011

Maailman ihanin kirja. Hyvin taitavasti kirjoitettu, vaikka juonessa on välillä vaikea pysyä mukana. Henkilöihin on helppo samastua, sillä kukaan ei ole täydellinen. Camorrin maailma on hyvin koukuttava ja monimutkainen joten kannattaa todellakin pysyä tarkkaavaisena.

sansa
joulukuu 17, 2010

Tässä on tarjolla tarina, joka latoo esiin toinen toistaan mieleenpainuvampia henkilöhahmoja. Tarina on niin hyvin kerrottu, ettei irti voi päästää:) alkuun juonen kulkuun voi olla vaikea päästä mukaan, sillä tarina hyppii päähenkilön, Locke Lamoran, menneisyydestä nykypäivään tiheäänkin tahtiin. harmittamaan jäi myös ajoittain puutteelliset paljastukset henkilöhahmoista, jotka olennaisesti kuuluvat tarinaan. Rakastin sitä, että Camorrin Vainolainen veti minuakin useaan otteeseen nenästä! oli ihanaa saada tuudittautua tunteeseen, että päähenkilö selvittää tiensä jotenkin kuiville. Miljöö on virkistävä, eikä sinänsä haittaa, vaikkei juuri ymmärräkään esimerkiksi ajanlaskutapaa tai jokaisen juhlapyhän tarkoitusta, Lynch kyllä kertoo sen, mikä on oleellista. Menetin sydämeni herttaisen rosvokoplan perinteille.

Jehudiel
huhtikuu 4, 2010

Yksi persoonallimpia fantasiakirjoja pitkään aikaan. Ei kääpiöitä, ei haltioita, ei lohikäärmeitä. On Palkkavelhoja ja pirullisen ovelia rikollisia, sekä räävitöntä kieltä ja irstaita, itsekkäitä ihmisiä. Verta ja rapaa löytyy myös. Mielenkiintoinen kaupunki, löytyy. Sekä mutkikas, mutta kasassa pysyvä juoni, jonka päähenkilöjen taustoja selitellään omalaatuisissa välinäytöksissä, löytyy. Kaikki tämä täyteläisellä ja värikkäällä tekstillä kerrottuna. Enää tarvittaisiin syvällinen teema, ja tässä olisi kasassa vuosikymmenen fantasiaromaani. On harmi, ettei tällaisia teoksia tueta enempää kuluttajien taholta niin, että kustantajat uskaltaisivat julkaista niitä. Liian paljon hyvää fantasiaa jää kääntämättä, kun ihmiset ovat ennakkoluuloisia, eivätkä osta kirjoja. Me like!

satunen
marraskuu 17, 2009

Pidin valtavasti. En yleensäkään tartu kliseisiin,niiden puuttuminen ei tee kirjasta uutta. Kirjasta tekee uuden monikerroksisuus,yllättävyys. Ei ennalta arvaa mitä tapahtuu seuraavaksi. Visuaalinen, joka on se mikä minua aina kirjassa vetää puoleensa. Vanhatkin elementit,jos ne saadaan tekstiin mieleen nousevina kuvina, ovat puoleensa vetäviä. Odottelen jatkoa.

Nukkis
kesäkuu 9, 2009

Kirja on loistavan rikas kuvaillultaan ja henkilöhahmoiltaan, ja suosittelen lämpimästi sen lukemista oikein tarkkaan, jotta jokainen loistava kirous ja kuvailu eivät jää huomaamatta. Camorrin maailma on synkkä ja verinen, samaan aikaan kaunis ja persoonallinen. Juoni on monista kohtaa raa'ahko. vankien kiduttamisesta kerrotaan tarkkaan, eikä Lockekaan selviä ilman munaskuille potkua, ja montaa muuta ruhjetta. Suomennoskin on oikein onnistunut. Ainakin se tuntuu siltä, en ole lukenut englanniksi. Kirjasta on suunnitteilla elokuva. Toivottavasti siittä tulee yhtä loistokas, kuin tästä kirjasta.

Jackalbury
joulukuu 16, 2007

'Locke Lamoran valheet' on yksi tämän vuoden parhaimmista fantasiakirjoista ja kuuluu ehdottomasti fantasian ykkösluokkaan. Kirja oli arvaamaton ja lähes kokonaan vailla kliseitä. Lisäksi se teki realistisen vaikutelman, koska lähes Martinin tapaan ruumiita tulee ja verta valuu. Kirjassa uusi ja mielenkiintoinen tyyli olivat lukujen väliin sijoitetut Välinäytökset, joissa paljastettiin Herrasmiesroistojen menneisyyttä sekä myös kerrottiin Camorrista ja Camorrin maailmasta. Näin kirjailija onnistuu luomaan elävän, värikkään ja monitasoisen kuvan maailmasta jossa Locke Lamora ja Jean Tannen elävät. Juoni on todella mahtava, yllättäviä käännöksiä ja nopeita tempauksia tulee kuin vuoristoradassa. Locke kumppaneineen huijaa härskisti ja mestarillisesti rahaa ja muuta tavaraa Camorrin yläluokalta. 'Locke Lamoran valheissa' on syvällisempi filosofinen puolensa, jossa käsitellään epäoikeudenmukaisuutta, raakuutta ja ahneutta sekä kostoa. Kirja on mahtava ja katharsis-luokan teos. Ainoa mistä rokotan on kartan puute, sillä ilman karttaa minulle ainakin jäi epäselväksi Camorrin, Karthainin ja Emberlainin suhde toisiinsa. Muuten kirja on loistava mestariteos ja suosittelen sitä jokaiselle. Arvosana: 10-.

Nenive
elokuu 3, 2007

Maailma on synkkä ja vaarallinen, täynnä sääntöjä joita kaikki rikkovat ja täynnä ihmisiä joita ei kannata suututtaa ja Locke onnistuu varmaan suututtamaan kaikki sellaiset. Alkemistit ovat tehneet tässä maailmassa liki kaiken mahdolliseksi ja sen mikä on mahdotonta hoitavat palkkavelhot. Uskottavuudella ei välttämättä ole mitään tekoa maailman taikuuksien kanssa, mutta eipä se menoa juurikaan haitannut, ei tätä taatusti ole tarkoitettukaan luettavaksi suurella vakavuudella. Alun perin kovin yksinkertaiselta kuulostava juoni onnistutaan pyörittämään aika sekasotkuksi loppua kohden ja yllättäviä käänteitä tipahtelee niskan melkeinpä Martinmaiseen tyyliin. Kieli on hyvin hauskaa ja väritetty fantasiassa ennen vältellyillä sanoilla. Huumori on pirullista ja välillä aika mustaa, siis täydellistä.

Camaro
heinäkuu 19, 2007

Loistavaa! Vihdoinkin jotain uutta! Kirja kyllä sai silmäni pyöristymään jo ensimmäisellä sivulla. Selkeästi se on fantasiaa, koska toinen maailma löytyy... mutta se on todella erilaista. Mitään ei etsitä. Taikuudella ei mässäillä. Ei lohikäärmeitä, kääpiöitä tai haltioita. Ihmisiä. Uskomatonta. Lähes kaikki vakioelementit on onnistuttu välttämään. Kirjan hahmojen kieli on värikästä. Erilaista ja piristävää. Tätä ei kuitenkaan sovi suositella kovin herkille tai nuorille lukijoille. Kirjoitusasu, juoni, henkilöt, mistään en keksinyt mitään moitittavaa. Tarina eteni hyvässä rytmissä ja loppui liiankin nopeasti. Suosittelen kyllä kokeilemaan, koska tämä on haiskahtaa uudelta alulta. Kärjistetysti sanottuna, Locke Lamoran valheet: yhdistetty Juha Vuorista ja papa Tolkienia. Alkaako tästä muutos?