Kirjasto Terry Pratchett Maanalainen elefantti
heinä 30
keskiviikko

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

(Kiekkomaailma, #24) Seuraava Edellinen

Julkaisupäivä maaliskuu 10, 2009
Muokannut Thialfi 09.03.2010
Tyyli: fantasia

Kustantanut Karisto. Teoksen alkuperäinen nimi on The Fifth Elephant.

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Josh Kirby. Sidottu, kansipaperi.

Toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiakirjat) 2000.

Diplomaattista läskisotaa

Kuten tiedetään, Kiekkomaailma lepää litteänä neljän elefantin varassa, jotka puolestaan seisovat jättiläiskilpikonnan selässä. Tarujen mukaan elefantteja oli alkuaan viisi – viides kuitenkin kellahti maan uumeniin jo kauan sitten. Maan kuumuudessa se hitaasti tirisi valtavaksi rasva- ja läskivarannoksi, mittaamattoman arvokkaaksi aineeksi, jonka hallinnasta maailmassa nyt kamppaillaan.

Rasvaa ja läskiä löytyy erityisen runsaasti kääpiöiden hallitseman Überwaldin maankamarasta. Kun kaupunginvartioston kapteeni Sam Vimes saa sinne komennuksen lordi Vetinarin suurlähettiläänä, kehkeytyy hankaluuksia. Vimes joutuu keskelle juonittelevia kääpiöitä ja riitaisia vampyyreja, ja hänen vähäiset diplomaatin taitonsa joutuvat kovalle koetukselle.

Maanalainen elefantti on jo 24. kiekkomaailmaromaani. Luvassa on vahvaa satiiria, kielellistä ilottelua ja terävää pohdintaa mm. päivän politiikasta, monarkiasta ja näyttämötaiteesta.

Viivamaalari Viimeinen yksisarvinen Tuulen nimi (Kuninkaansurmaajan kronikka, #1) Lohikäärme – hoito ja kasvatus Dirk Gentlyn holistinen etsivätoimisto (Dirk Gently, #1) Kaukaiset kaiut Eläinten vallankumous
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 1 kpl)
- Jackalbury
03.06.2009

'Maanalainen elefantti' on jälleen yksi Pratchettin mestarillista sieluntuotoksista. Se on kyllä synkempi kuin moni muu Kiekkomaailma-kirja, tosin miljöönä toimiikin pääasiassa oudosti Itä-Eurooppaa muistuttava Überwald, jossa ihmiset ovat vähemmistö ja sen sijaan kääpiöt, vampyyrit ja ihmissudet enemmistö.
Kääpiöiden parissa kuohuu, uuden Alhaisen Kuninkaan vaali on repinyt juopia Ankh-Morporkin vapaamielisten kääpiöiden ja vuorilla yhä elävien vanhoillisten välille. Tilanne on poliittisesti kimurantti ja Patriisi Lordi Vetinari lähettää kaikkien yllätykseksi tai järkytykseksi Ankhin Herttuan eli Komentaja Samuel Vimesin Ankh-Morporkin edustajaksi kruunajaisiin Überwaldiin. Nimityksestään niinkään iloinen Vimes, Lady Sybil ja kääpiö Ilona Pikkuperä ja peikko Detritus lähtevät matkaan kohti Bonkin kaupunkia, jossa kruunajaiset järjestetään. Mukaansa he saavat mystisen Inigo Skimmerin, kirjurin, joka vaikuttaakin olevan jotain aivan muuta kuin viaton kirjuri.
Omia teitään Überwaldiin päätyvät Angua ja hänen perässään Porkkana, sillä Anguan perhe on sotkeentunut salahankkeeseen jolla pyritään estämään 'väärän kuninkaan' eli Rhysin valtaannousu maan alla. Kääpiöiden pyhä ja valtaistuimen virkaa toimittava Kiviskonssi katoaa ja kruunajaiset ovat vaarassa, samoihin aikoihin Ankh-Morporkin kääpiöleipämuseosta varastetaan Kiviskonssin jäljitelmä.
Bonkissa Vimes saa huomata joutuneensa syviin vesiin, kun diplomaatit ja politiikot ottelevat keskenään varjomaisessa sodassaan. Samalla taustalla kummittelee rikos, Kiviskonssin varkaus ja poliisina Vimes on heti tutkimassa asioita.

'Maanalainen elefantti' on synkempi kuin monet aiemmista Kiekkomaailma-kirjoista, kenties siksi, että kuolema on siinä läsnä koko ajan ja sen käsittelemät aiheet vakavia, kuten diplomatia, politiikka, varsinkin öljyyn liittyvä, perhe ja perinteet sekä valta. Pratchett naurattaa ja lumoaa lukijansa tarinallaan, samalla kun hän rivien väleissä vetää filosofista luentoa. Mestariteos Pratchettilta. Itse eniten pidin hänen irvailustaan Tsehovin näytelmille kolmella sisaruksella kirsikkapuiston ympäröimässä talossa.

Suosittelen 'Maanalaista elefanttia' kaikille.

Arvosana: 10.
Tykkää