Kirjasto J. R. Ward Pimeyden rakastaja
huhti 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lisää suosikiksi

Lukulistalle

Julkaisupäivä maaliskuu 2, 2009
Muokannut Jussi 17.04.2010

Kustantanut Basam Shakti. Teoksen alkuperäinen nimi on Dark Lover.

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Marke Ahonen. Nidottu.

Kun yön varjot laskeutuvat New Yorkin Caldwellissa, alkaa kuolettava ajojahti vampyyrien ja heidän metsästäjiensä välillä. Tämä on salaisen veljeskunnan aluetta – kuuden vampyyrisoturin, jotka ovat lajinsa viimeiset puolustajat. Kukaan heistä ei nauti vihollistensa tuhoamisesta yhtä paljon kuin Wrath, Mustan Tikarin Veljeskunnan johtaja.

Maapallon viimeinen puhdasverinen vampyyri, Wrath, hautoo kostoa tappajille, jotka murhasivat hänen vanhempansa kauan sitten. Wrath saa kuitenkin muuta ajateltavaa, kun hänen luottosoturinsa saa surmansa. Tältä jää puoliverinen tytär, Beth, jolla ei ole aavistustakaan synkästä verenperinnöstään eikä siitä, mitä kohtalo on hänen varalleen tarjoamassa. Wrathin on johdatettava tyttö kanssaan epäkuolleiden maailmaan…

Bethiä kalvaa kummallinen, ennenkokematon levottomuus. Hänen on mahdotonta vastustaa vaarallisen houkuttelevaa miestä, joka ilmestyy yöllä hänen luokseen outo palo silmissään. Miehen tarinat veljeskunnasta ja verestä pelottavat Bethiä, mutta hänen kosketuksensa sytyttää nälän, joka on tuhota heidät molemmat.

Pimeyden rakastaja
on ensimmäinen osa suuren suosion saavuttaneesta Black Dagger Brotherhood -sarjasta.

Ashleyn kissat
 Kirja arvosteluja (yhteensä 24 kpl)
- Kaneli88
10.04.2014

Tämä kirja sai minut kiinnostumaan tästä kirjasarjasta. Tykkäsin henkilöistä. Suhde eteni hieman nopeaan tahtiin, mutta eipä se liiemmin haitannut.

- Lilli
06.01.2014

Mukaansa tempaava tarina, ahmittava suorastaan. Tykkäsin kirjasta tosi paljon, mutta en tykännyt lessereiden osuuksista, teki mieli hyppiä ne yli, mutta en viitsinyt kun ajattelin että loppuakohden homma jotenkin nivoutuisi yhteen. Näin ei kuitenkaan käynyt, enkä mielestäni olisi menettänyt mitään vaikka olisin lessereiden osuuden skipannutkin. Wrath oli myös pienoinen pettymys, kun alkuun kirjassa hänestä sai niin pelottavan ja eristäytyneen kuvan ja lopulta ukko osoittautuikin varsinaiseksi lällyksi. Plaah. Mutta eniveis, tykkäsin tosi paljon! :)

- BookSolder
23.12.2013

Ihana kirja!

Kirjan kansi on lumoava kuten itse kirjakin! Tarina oli hyvin kirjoitettu ja loppu oli ilmiömäinen, mutta itse en pitänyt herra X kappaleita hirveän kiinnostavina joten siksi en anna täysiä. Mutta jos tykkäät vähemmänkin vampyyri kirjoista.. Lue tämä tai et ole nähnyt vielä mitään.

- satunnainen
17.11.2013

Yllätyin totaalisesti, kun luin tämän kirjan. Luulin, että luvassa on taas teinejä ja suuria tunteita vampyrismin kera, mutta mitäpä sainkaan? Kuvan kauniita naisia ja maskuliinsia miehiä seksin kera. En siis lukenut takakantta ennekuin tämän lainasin. Wardilla on aivan omanlainen tapansa kuvata vampyyreja ja täytyy myöntää, että pidän siitä jollakin kierolla tavalla. Kirjassa on hyvin paljon erotiikkaa, mutta juonikin on siinä sivussa muistettu kirjoittaa loppuun asti ja hahmojen persoonat ovat hyvin luonteikkaita. Välillä juonta kuitenkin vedetään todella nopeasti- tai liian hitaasti- eteenpäin. Ja välillä sitten taas luettavana on useita kymmeniä sivuja lempimistä. Kirjan henkilöt ja heidän romanssinsa ovat kuitenkin sen verran koukuttavia, että olen jaksanut lukea sarjaa eteenpäin. Jos joku kaipaa vähän siirappisempaa menoa ja kovistelua samassa paketissa, niin lukekaa pois vain, ette te siinä ainakaa mitään menetä.

- Nage
28.07.2013

Pidin kirjasta todella paljon ja luenkin sarja etenpäin. Pidin päähenkilöistä paljon ja veljeskuntalaisetkin olivat minusta mielenkiintoisia, ainoa asio josita en niin paljoa välittänyt oli lessereiden osuudet. Muuten kirja oli mielestäni hyvin toteutettu.

- Hiiru
30.06.2013

Mukaansatempaava ja mahtava kirja! Juoni eteni helposti ja jouhevasti. Henkilöt oli monipuolisia ja erilaisia. Ronski kirjoitustyyli yllätti minut, mutta se kesti kuitenkin pysyi hyvän maun puitteissa. Tämä kirja ei ole perinteistä vamppyyri lässytystä vaan sisältää toimintaa ja jännitystä! Tykkään! :)

- Ferren
14.05.2013

Aluksi epäilin kirjaa, koska en yleensä lue ronskeja ja eroottisia kirjoja, mutta muutin nyt mieltäni. Kirjaan koukuttuu todella helposti, sillä juoni kulkee hyvin vaivatta. Yksinkertaisuudestaan huolimatta tarina on kuitenkin loistava. Hahmoihin on helppo rakastua, etenkin Dariukseen, vaikka hän onkin mukana vain muutaman sivun verran. Kirjoitustyyli on juuri sellainen, josta pidän.

Ainoa seikka, minkä vuoksi en anna kirjasta täysiä pisteitä on ensinnäkin se, että saumattomasta juonesta huolimatta kaikki tapahtuu ehkä hieman liian äkkiä. Tietysti tällekin seikalle löytyy rivien välistä selitys, mutta itse olen sen verran nopea lukija, että olisin halunnut jäädä nautiskelemaan kirjasta vielä enemmän. Ja toisekseen eroottiset kohtaukset ovat liian lyhyitä ja epäinhimillisiä, sillä akti on heti alkaessaan jo aivan huipussaan. Vielä viimeisenä seikkana päähenkilö Wrath vaikuttaa melko ristiriitaiselta. Häntä oli toisinaan hiukan vaikea ymmärtää. Jännitystä kirjasta löytyy kyllä sopivasti, vaikka taistelukohtaukset ovatkin lähes aina ennalta-arvattavia.

Voisin kuvitella, että kirja sopii Underworld- elokuvia katsoneille, sillä tässä kirjassa on hyvin sama tunnelma ja asetelma: kaksi eri lajin edustajaa rakastuu ja kahden eri ryhmittymän ikuinen taistelu... Ehdottomasti haluan lukea muutkin sarjan kirjat.

- Iltaneth
20.03.2013

[ juonipaljastuksia ]

En pitänyt kirjasta ja se oli alun jälkeen suuri pettymys, koska:

- Päähenkilöiden parisuhde etenee aivan liian nopeasti.
- Kolmiodraama-aineksia ja exiä ei hyödynnetä ei sitten millään tavalla.
- Päähenkilönainen on niin kaunis, että joka ikinen mies himoaa häntä.
- Päähenkilömies on niin komea, ettei siihen voi olla rakastumatta.
- En yksinkertaisesti pitänyt henkilöiden nimistä.
- Pahis on tylsä ja hyödytön, ei tapahdu mitään.
- Kukaan ei pistä mitään esteitä päähenkilöparin yhdessäolon tielle.
- Wrathin pitäisi olla sokea, mutta välillä tuntuu näkevän oikein hyvin. Ei kovin uskottavaa.
- Luulin Wrathia kovikseksi, mutta onkin ärsyttävän pehmo.
- Tottakai päähenkilön pitää olla vamppi, joka pystyy kävelemään päivänvalossa.
- Ei minkäänlaista juonta, pelkkää parisuhteen ja omien himojen puintia puolin ja toisin.
- Se vähäinenkin jännitys lässähti todella nopeasti.

Ainoa, mistä tykkäsin, oli kirjoitustyyli. Vilkaisen seuraavaa kirjaa ihan vain nähdäkseni, onko se yhtä huono kuin tämä.
Seksikohtauksista pitää jopa sanoa, että ne oli kirjoitettu hyvällä maulla eivätkä olleet liian ällöjä jopa siveellisemmän lukijan mieleen.

- Angel of Darkness
03.03.2013

Yllätyin kirjan ronskista tyylistä. Lainatakseni aikaisemmasta arvostelusta "Pimeyden rakastaja pureutuu kunnolla vampyyrielämän raakaan ja kuumaan puoleen. Ei mitään Edwardin tai Stefan Salvatoren "voi ei olen ollut hirviö ja nyt kylven itseinhossa" kamaa vaan kuumia itsevarmoja vampyyrimiehiä." Tämä tyyli yllätti minut ja sai mielenkiintoni heräämään ja halusin heti tietää mitä seuraavalla sivulla tapahtuu. 2 päivää meni kun kirja oli luettu ja seuraavaa kirjaa hankkimaan. Toisin sanoen jäin koukkuun...
  (+2 tykkää tästä)

- Fade
02.02.2013

Aivan mahtava kirja. Ja Wardin tyyli kirjoittaa on tässäkin kirjassa mitä mainioin. En voinut olla lukematta kirjaa yhdeltä istumalta, niin koukuttava ja toiminnan täyteinen kun se oli.
Kirjan jokaisella henkilöllä on ihanan erilaiset luonteet mikä on todellakin vain plussaa. Wrath oli mielestäni aivan ihana, vaikka aina välillä tuli sellainen olo, että hän on täysi idiootti. Mutta onneksi sellaisia tilanteita oli vain muutama.
En millään malta odottaa että voin lukea lisää sarjan kirjoja, onneksi tuo toinen osa on jo vieressä, odottamassa avaamistaan. Ja suosittelen kyllä kaikkia niitä lukemaan, joita edes hieman kiinnostaa tämäntyyppinen kirjallisuus. Oikeastaan itsekin yllätyin siitä miten hyvä kirja oli, ja miten eritavalla vampyyrit kuvailtiin muihin sarjoihin nähden. Toiminta oli erilaisempaa ja juoni toimi moitteettomasti.

- Me&MyBooks
04.01.2013

Mä rakastuin tähän kirjaan. Kirja on AIVAN MAHTAVA! Aluksi, meinasin lopettaa koko kirjan Bethin emsimmäisten kohtausten tämän college pojan kanssa. Mutta jatkoin kuitenkin, kun jatkoin rohkeasti kokutuin koko kirjaan. Ahmin sen päivässä. Onneksi sain pukilta toisenkin osan. Noh, muiden mielipiteistä välittämättä, minä rakastuin Wrathiin. Zsadistin huumori ja kokemukset olivat mahtava mauste kirjaan. Olen aivan 100 % varma, että tästä jos jostain kannattaisi tehdä ELOKUVA! Okei, joo mulla on aika omalaatuinen oma historia - OKEI MÄ SELITÄN OMASTAKIN ELÄMÄSTÄ. Mutta siis harrastan näyttelemistä, ja olen kiinnostunut todellapaljon elokuvien tekemisestä.. Mutta siis kirja kannattaa lukea vaikka tulisikin pienimuotoisia vaikeksia alussa.. Mustan Tikarin Veljeskunta <33

- janiza
16.10.2012

tarttu ihan sattumalta käteen kirjakaupasta ennen lentoa!
ja oli aivan mahtava kirja.onneksi oli pitkä lento =)
nyt ihan koukkussa tähän kirja sarjaa
suosittelen ehdottomasti kaikille..

- MintFirefly
09.07.2012

Löysin kirjan netin kautta ja olen iloinen että luin sen. Monet vampyyreistä kertovat kirjat ovat olleet aika rauhallisia verrattuna tähän. Pimeyden rakastaja pureutuu kunnolla vampyyrielämän raakaan ja kuumaan puoleen. Ei mitään Edwardin tai Stefan Salvatoren "voi ei olen ollut hirviö ja nyt kylven itseinhossa" kamaa vaan kuumia itsevarmoja vampyyrimiehiä.
Juoni jatkui jännittävänä eikä päästänyt pihdeistään kertaakaan, vaikka lessereistä kertovat kappaleet eivät olleet nyt niin mielenkiintoisia. Vaikka kirja sisältää paljon seksiä ja julmia kohtia, oli kiva lukea näinkin pitkä kirja.
Ihastuin mielenkiintoisiin sivuhenkilöihin, mutta toisaalta taas pidin Bethiä Wrathia hieman tylsempinä vaikka ne ovatkin päähenkilöt. Onneksi Butch ja ehkä jopa kiinnostavin henkilö Zsadist korvaavat päähenkilöiden viat.
Toivottavasti saan seuraavan osan kirjastosta pian! Suosittelen kaikille verenimiöiden faneille!

- Fallen angel
29.06.2012

Kirja imaisi alusta asti mukaansa ja siitä se sitten alkoi... Kirjasta ei voinut mitenkään päästää irti, kun juoni rullasi koko ajan mukavasti eteenpäin. Aivan uskomaton vampyyreitä käsittelevä kirja. Pakko myöntää, että kirja antoi taas vaihteeksi aivan erilaisen vampyyri maailman ja vielä minkälaisen <3 Hahmot ovat vahvoja ja mielenkiintoisia.
Ja vaikka kirjassa oli tosiaankin paljon väkivaltaisia kohtauksia sekä paljon seksiä, ne eivät millään tavalla haitanneet, vaan toivat kirjaan todellisuuden tuntua. Mutta jos sellainen kirjassa häiritsee, ei kannata lukea.
Ja ainoastaan itseäni kirjassa oli lessereiden näkökulmasta kertomiseen käytetty runsas sivumäär, sillä ne eivät kamalasti jaksaneet innostaa.
Suosittelen kyllä lämpimästi.
Uskomaton aloitus tälle sarjalle.
****

- Liliales
13.04.2012

Korjailen vähäsen arvosteluani, koska se sai mut miettimään että mitähän helvettiä mää oikein puhun :D. Kun sanoin, että luulin että kirja sarja tulee olemaan sitä Twilight -henkistä draamaa, täytyy sanoa että erehdyin TOSI paljon. Se ei ole sitä, ei sinne päinkään! Mutta niin, ennakkoluulot, minkäs niille voi..

Onneksi kuitenkin lähdin kokeleimaan kauan aikaa mietittyäni sitä ja yllätyin todella paljon ja positiivisesti. Bella ja Wrath ovat yksi lempipareistani ja kiinnostus heräsi myös moneen muuhunkin henkilöön. Tosin, lesser kohdat teki mieli skipata.

Koko kirja sarja on seksikäs seksikkäiden veljesten ansiosta, se on jännittävä ja se herättää kaikenlaisia tunteita eikä lukemiseen väsy vaikka kirjan sivut vain lisääntyvät kirja kirjalta.

I like! Ja suosittelen lukemaan, ette varmasti kadu sitä.

- hulluhaaveilija
15.01.2012

Tartuin kirjaan ystäväni houkuttelemana ja luinkin sen innokkaasti läpi. Beth oli mielenkiintoinen hahmo, mutta Herra X:lle oli mielestäni varattu liikaakin sivuja.

Tuntuu, että kirjasta puuttuu Se Jokin, mutta aion varmasti lukea jatko-osan.

- Allisia
29.12.2011

Näin useita sarjan kirjoja kaupassa ja painoin nimen mieleen. Kun aloitin lukemisen mietin voi ei kieli on paksua ja tylsää. Jatkoin kuitenkin sinnikäästi lukemista ja palkinnoksi sain hienon lukukokemuksen.

Wrathin ja Bethin suhde alkaa molemminpuolisesta kiinnostuksesta ja päättyy mutkien kautta onneliseen loppuelämään. Välillä kirja oli ennalta-arvattava, mutta mielenkiinto jatkui loppuun asti.

- Chrysanthe
29.11.2011

Kirjastossa näin tämän ja mietin et kiva kansi. Lainasin sen sitte ja se oli menoa tähän maailmaan!

Suosittelen jos ollenkaan tykkää tälläisistä!

Tämä kirja sarja on toinen elämäni.

- janki
16.11.2011

Kirja on aivan loistava alku koko sarjalle! Kirja on pitkästä aikaa jotain muutakin kuin Houkutus-sarjan jäljittelijä ja kirjailijalla aivan oma ihastuttava tyylinsä!

Kirjassa kerrotaan mukavasti molempien osapuolten kannalta juttua, samoin myös lessereiden ja muiden veljien. Kirja tuo mukavasti uutta vampyyrien elämään ja tarinoihin ja tämä on niin mukaansatempaava, että se on pakko lukea kerralla.

Pituuskin on mukava, ei ole vain sellainen 5 minuutin lukunautinto ja siltikään ei liian raskas.
Rakastuin tähän sarjaan heti ensisilmäyksellä ja odotan malttamattomana että pääsen lukemaan seuraavia osia!

- Q_Black
27.05.2011

Kirja koukutti alkumetreillä ja luin kieli poskella alusta loppuun. Wrath itse ei oikeastaan herättänyt mitään mielenkiintoa. Mieluummin luin Bethin näkökulmasta. Ei kuulu parhaisiin kirjoihin vaikka siltä se tuntui kun ensimmäisenä tämän luki koko sarjasta. Lessereiden kohdat oli turhia vaikka kai niillä on jonkinlainen tarkoituskin... aina ei vain siltä tunnu. Kuitenkin ihan pätevä kirja muiden joukossa.

- JenWy
31.01.2011

Olen J.R.Wardin suuri fani, ja pidän paljon hänen kirjoitustyylistään. Valitettavasti kirjan suomennos ontuu mielestäni jopa siinä määrin etten aio lukea niitä suomeksi.
Itse kirja ja sen luoma maailma on koukuttava, hahmoihin samaistuu helposti, jokainen veljes on erilainen -ja omaa omat demoninsa joilta aito rakkaus pelastaa. Luvassa huimia seksi- ja tappelukohtauksia, mahtavaa sanailua ja suomalaiseen makuun olevaa kettuilua veljesten kesken.
Wrath on yksi suosikeistani, onhan hän se viimeinen aito vamppyyri maailmassa!

Kirja hyvä- suomennos huono. :)

- Pennywere
29.03.2010

Viimeisten lauseiden jälkeen kirja yllätti positiivisesti. Nimi, takakansiteksti ja varsinkin kirjan alku viittaa vahvasti tummaan jännitystarinaan. Lopussa ennakkoluulot osoittautuvat vahvasti vääriksi. Pimeyden rakastajassa on romantiikkaa ehkä jopa enemmän kuin jännitystä, ja kohtaukset eivät suinkaan ole tummia ja ikäviä. Kirjassa on paljon väriä ja mahtavaa huumoria. Henkilöhahmot toimivat onnistuneesti, joskin Wrathin muuttuminen alun jämäkästä ja kylmähermoisesta soturista lähes säälittävän rakastuneeksi siirappipalloksi oli hieman outoa. Plussaa myös mukavanpituisista kappaleista ja helposti ja nopeasti etenevästä tekstistä, jossa käytettiin termejä joihin ei yleensä edes fantasiakirjoissa törmää; naaras, uros.. Kirjassa oli yhdistetty onnistuneesti kahden ihmisen sulautuminen vampyyrimaailmaan. Oli positiivisen hupaisaa lukea Butchin ystävystymisestä vampyyriköriläiden kanssa. Myöskään itse vampyyrit eivät olleet ihan "tavallisia", vaan kirjailija oli luonut uuden merkityksen sanalle vampyyri.
Vaikka kirjassa olikin paljon painavia kohtauksia, väkivaltaa ja seksiä, se ei pilannut ollenkaan tunnelmaa vaan pikemminkin sai opuksen maailman tuntumaan todelliselta. Suosittelen ehdottomasti kaikille fantasian, jännityksen ja romantiikan ystäville.

- Eija
10.09.2009

Romanttinen vampyyrikirja, jossa pääpaino on romantiikalla. Yllätyksellellisyyttä ei siitä löytynyt vaan juonikuvio on hyvinkin ennalta arvattava ja tavallinen. Pääosassa vampyyriveljeskunta, joka taistelee pahoja vampyyrinmetsästäjiä vastaan. Veljeskuntalaiset, jotka ovat pääsääntöisesti komeita ja kauniita, ovat siis hyviksiä, vaikka tappajia ovatkin. Vampyyrinaaraat ovat myös jumalaisen kauniita. Mitä tästä nyt sanoisi ... romanttista lukemistoa, jossa vähän jännitystäkin mukana. Kirjan luki sujuvasti ilman suurempaa ärsytystä, mutta turhan imelä se oli makuuni ja en todennäköisesti tule lukemaan sarjan muita kirjoja. Arvosana 3-

- Xariel
20.03.2009

En odottanut tältä kirjalta suuria, mutta yllätyin. Kerrassaan tyylikäs, katseen vangitseva kansikuva. Takakansiteksti mukiinmenevä, vaikka lopetus on hieman kuin Nora Robertsin seuraavan romaanin takakannesta, jossa sellaista on totuttu näkemään.

Minä pidin tästä. Pidin, ja paljon. Alku on kiehtova, ensimmäisten viidenkymmenen sivun jälkeen olin koukussa. Vampyyrit ja heidän jahtaajansa elävät samassa maailmassa ihmisten kanssa, mutta omaperäisyyksiäkin löytyi useita. J.R. Wardin vampyyrit ovat vahvoja ja nopeita. Heillä on terävät kulmahampaat, mutta ihmisten verta he eivät juo. Tai heidän ei tarvitsisi, koska se ei ravitse heitä yhtä paljon kuin heidän oma verensä. Vastakkaista sukupuolta olevan vampyyrin veri. Ruumisarkussa ei nuku kukaan, valkosipuli ei tee mitään... mutta auringonvalo tappaa.

Wrath on viimeinen puhdaverinen vampyyri, ja mitä puhtaampaa veri on, sitä voimakkaampaa se on. Siksi päähenkilö Bethin isä pyytää juuri Wrathia auttamaan Bethiä siirtymävaiheessa vampyyriksi. Silloin Bethillä on suuremmat mahdollisuudet jäädä henkiin. Ja niin käykin, sillä miten muuten olisi mahdollisuus täyttää takakannen lupailut romantiikasta ja rakkaudesta? ;)

Beth on kaukana Twilightin Bellan kaltaisesta eteerisestä olennosta joka taipuu vampyyrin tahtoon ja odottaa suojelua. Päinvastoin. :) Hän sopeutuu Wrathin avulla vampyyriuteensa, ja hänen ihmisperimästään on etuakin; auringonvalo ei polta häntä ja hän voi olla päivälläkin ulkona.

Kirjassa on Wrathin ja Bethin lisäksi muita henkilöitä, joiden tarinoita kerrotaan yhtä lailla. Toinen romanttissävytteinen juonilinja alkaa kulkea erään Bethin ystävän kohdalla, ja se yllätti ainakin minut. Muutenkin hahmoista löytyy mielenkiintoisia tyyppejä; varsinkin Mustan Tikarin Veljeskunnan muut jäsenet Wrathin lisäksi.

En odottanut sitä, mutta jos/kun seuraava osa tulee niin tuurilla voi pompata jopa odotetuimmaksi kirjakseni, jos jatko on yhtä tyylikäs kuin alku. :D

Ainiin, HUOMIO.

Yhdestä asiasta on kyllä mainittava. Kirjassa on useita seksikohtauksia, ja väkivaltaakin esiintyy, samoin kuin ronskia huumoria ja paljon puhekielen värikkäitä ilmaisuja. Jos jokin näistä häiritsee liikaa, ei kannata. Muuten suosittelen lämpimästi! :)
  (+19 tykkää tästä)

Kirjasto J. R. Ward Pimeyden rakastaja