Tuomas Karhumieli (Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia #1) - Ritva Toivola 6.78   18

Kansi: Jussi Kaakinen. Sidottu.

Lasten luku-Varkaus -palkinto 2010.

Mitä tapahtuu kun Tuomas pukee ylleen noidan karhunnahkaturkin?

Tapahtui kauan sitten, että kuuluisan noidan kuoltua kaikki hänen taikaesineensä varastettiin. Niiden joukossa oli myös karhunnahkaturkki, joka katosi salaperäisellä tavalla. Se oli aikaa, jolloin maata peittivät vielä tiheät metsät. Metsien läpi kiemurtelevat kapeat maantiet yhdistivät toisiinsa kestikievareita, joissa matkustavat saattoivat yöpyä ja joista sai myös hevoskyydin eteenpäin. Synkän korven läpi oli parasta ajaa nopeasti, sillä sen kätköissä piileksi ryöväreitä, joille moni oli menettänyt sekä hevosensa että rahansa.

Mutta mitä tapahtuukaan, kun Kellokosken kievarissa työskentelevä Tuomas pukee ylleen noidan karhunnahkaturkin?

Ritva Toivolan Tuomas Karhumieli on huima seikkailutarina, joka ammentaa aineksia suomalaisten kansantarinoiden aarteistosta.

Ritva Toivola on palkittu ja arvostettu kirjailija, joka on julkaissut yli 30 lasten- ja nuortenkirjaa. Toivolan nuorten novellikokoelma Kummitusjuna sai vuoden 2004 Topelius-palkinnon. Palkinnon perustelujen mukaan ”Toivolan fantasia- ja kauhunovellit houkuttelevat lukijan oikulliseen todellisuuteen, jossa tuttuun ja turvalliseen leikkautuu arvaamattomia ja pelottavia piirteitä”.

Kirja-arvioita:

”Tuomas Karhumielessä heijastuu useaan otteeseen teksteistään palkitun Ritva Toivolan pitkäaikainen kirjoittajan kokemus sekä tekstien parissa työskentely. On ilo seurata kotimaisen fantasiakirjallisuuden kehitystä kohti uusia omaperäisiä suuntia. Vanhan kautta rakentuu uutta hienolla tavalla, kuten Tuomas Karhumielen tarina todistaa. Lisää tällaisia tarinoita!’’ – Maria Loikkanen, Onnimanni 2010/1

”Tuomas Karhumieli on huima seikkailutarina, joka ammentaa aineksia suomalaisten kansantarinoiden aarteistosta.’’ – Systeri 2/2010

Tuomas Karhumieli on täyteläinen pienyhteisön kuvaus, jonka ansio on kansanperinteen käyttämisessä. – – Kirjaa voikin suositella sekä kansanperinteen ystäville että nuorille johdatukseksi suomalaiseen tarinaperinteeseen.’’ – Portti 4/2009

Kirjassa on paljon yllättäviä tapahtumia. – Tuomas Karhumieli on kaikin puolin jännittävä, seikkailumielinen ja heti mukaansa tempaava tarina.” – Helmi Pusenius (Sanattaren Koulu, Joensuu), Vinski 4/2009

Toivola sekoittaa romaanissaan historiaa ja kansanperinteestä nousevaa fantasiaa taitavasti. Romaanin maailma on ehjä ja maagisuudessaan uskottava.” – Mervi Heikkilä, Ilkka 17.10.2009

Kirja julkaistu heinäkuu 22, 2009 (Tammi)
Tietoja muokattu huhtikuu 26, 2017

Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia

Sarjalla ei ole virallista nimeä.

Tuomas Karhumieli (Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia #1) 6.78   18
Anni Unennäkijä (Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia #2) 6.34   6
Lumottu lehmus (Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia #3) 8.00   1

Höpsis
lokakuu 25, 2010

Ritva Toivolan Tuomas Karhumieli-kirjan kansikuva ja takakannen teksti todella iskivät minuun. Ajatus tarinasta, jossa pojalla on mahdollisuus taikakapistuksen keinoin muuntautua karhuksi kuulostaa minulle aivan mahtavalta. Suurien ennakko-odotuksieni takia jouduin kuitenkin pettymään. Toivola on luonut mukavan maailman haltioineen ja luonnonläheisine ihmisineen. Tarina etenee rattoisasti, vaikkakaan juoni ei ole järisyttävä eivätkä kirjan mutkat tosiaankaan ole suuria. Toivolan keksimistä aineksista olisi mielestäni saanut ammennettua paremmankin sadun. Eniten minua kuitenkin harmitti se, että Tuomas tallusteli karhuna ainoastaan kaksi kertaa. Teoksen lukemiseen ei kauaa aikaa kulunut, sillä Toivola osaa kirjoittaa mielenkiintoisesti mitään ylimääräistä löpisten. Oli ihana päästä kirjaa kahlatessa maailmaan, joka muistuttaa etäisesti omaamme, mutta jossa kuitenkin tiedetään noitien, haltioiden ja muiden satuolentojen olemassaolo. Ja tietysti on mahdollisuus saada esine, jonka avulla voi muuttua eläimeksi. Keikuttelin tähtiä kahden ja kolmen välillä. Lopulta tuon kolme tähteä annoin, sillä voipi olla, että olenkin itse liian vanha tämän kirjan lukijaksi.

Ilona
Ilona