Linnunradan ääret

@ Vernor Vinge
Linnunradan ääret (Ajattelun Vyöhykkeet #1) - Vernor Vinge 8.34   96

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Hannu Tervaharju. Kansi: Tommi Hänninen.

1. painos: Like, 2001. Like-scifi. Nidottu.
2. painos: Like, 2008. Like-pokkari. Nidottu.

Hugo-palkinto 1993, Nebula-palkintoehdokas 1992.

Mittasuhteiltaan häkellyttävä avaruussaaga ja mukaansatempaava romaani rakkaudesta, menetyksestä ja selviytymisestä.

Avaruusalus haaksirikkoutuu tuntemattomalle planeetalle. Eloonjääneet – kaksi lasta – jäävät paikallisen, keskiaikaa elävän susimaisen kansan armoille. Rikkoutuneen aluksen hätäsignaalit leviävät avaruuteen ja pelastusretkikunta kamppailee aikaa vastaan ehtiäkseen pelastamaan lapset. Retkikunnan tavoitteena on myös saada haltuunsa maailmankaikkeuden voimakkain ase.

Tämä ainutlaatuinen yhdistelmä tiedettä, suurta draamaa ja ylivertaista kerrontaa on voittanut sekä Hugo- että New York Times Notable Book of the Year -palkinnot.

”Vinge on yksi aikamme suurista visionääreistä. Kukaan muu ei pysty esittämään niin vaikuttavia näkymiä avaruudesta ja ajasta.” – David Brin, Tähtisumu täyttyy- ja The Postman -romaanien kirjoittaja.

”...odotus palkitaan tällä kiehtovalla tarinalla, joka on täynnä ajatuksia, toimintaa ja viehättäviä, uskottavia ihmis- ja muukalaishahmoja.” – Publisher's Weekly

Kirja julkaistu 2001 (Like)
Alkuperäinen nimi A Fire Upon the Deep
Tietoja muokattu joulukuu 19, 2014

Ajattelun Vyöhykkeet

Sarjalle ei ole virallista suomenkielistä nimeä. Kolmatta kirjaa The Children of the Sky (2011) ei suomennettu.

Pääsarja Like-scifi

Linnunradan ääret (Ajattelun Vyöhykkeet #1) 8.34   96
Taivaan syvyydet (Ajattelun Vyöhykkeet #2) 8.46   75

Jackalbury
huhtikuu 19, 2007

Linnunradan ääret kilpailee minusta scifin huipusta Dan Simmonsin ja Alastair Reynoldsin teosten kanssa. Kirja sijoittuu kauas, kauas tulevaisuuteen Linnunradalle, missä ihmiskunta on vain yksi laji miljoonien joukossa. Leikkiessään tulella ihmiset vapauttavat Laboratoriossaan jotakin jumaliakin suurempaa. Eikä se jokin ole hyväntahtoinen. Kirjassa kulkee useita eri juonia rinnakkain, pelastusretkikunnan matka, Johannan ja Jefrin elämä maahansyöksyneen aluksen jälkeen ja Piikkien kulku kehityksen portaita ylöspäin. Kirja vei heti alussa mukanaan ja Vinge käyttää kynää taitavasti. Tarina vie mukanaan ja kuvailukin on niin värikästä että maisemat voi lähes aistia. Linnunradan ääret käsittelee seikkailun ja jännityksen ohessa suuria filosofia kysymyksiä ja tuo siten kertomukseen syvällisyyttä. Tämä kirja sai minut katharsikseen ja sen on yksi parhaimpia scifi-kirjoja joita olen lukenut. Tarinassa on komediaa, tragediaa ja dramatiikkaa ja tuskallisuutta. Suosittelen kaikille. Arvosana: 10+.

TP
TP