Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *

arvosanoja (123)
kirjahyllytilastot

13 lahjaa

(Keijutrilogia, #1)

Julkaistu: tammikuu 27, 2011 (Tammi)
Alkuperäinen nimi The Thirteen Treasures

Avainsanat: keijut
Osallistu keskusteluun (viestejä 1 kpl)

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kansi: Terhi Haikonen. Sidottu, kansipaperi.

Waterstonen lastenkirjapalkinto 2009.

Englantilaisen keijutrilogian ensimmäinen osa.

13-vuotias Tanya on aina nähnyt ympärillään keijuja. Keijujen aiheuttamat selittämättömät sotkut saavat Tanyan äidin lopulta menettämään hermonsa, ja Tanya lähetetään isoäidin kartanoon kesänviettoon. Hän lähtee sinne vastahakoisesti, sillä isoäiti Florence on aina suhtautunut häneen hyvin torjuvasti – syystä, joka selviää Tanyalle vasta myöhemmin.

Kartanossa Tanya törmää vaarallisiin salaisuuksiin. Vanha valokuva johdattaa hänet ratkaisemattoman mysteerin jäljille. 50 vuotta aikaisemmin kartanoa ympäröivässä synkässä metsässä on kadonnut jäljettömiin tyttö, josta Tanyan isoäiti ei halua puhua sanaakaan. Tilanhoitajan Fabian-poika ei saa katoamista mielestään. Hänen isoisänsä oli viimeinen, joka näki tytön elossa, ja on siitä lähtien elänyt epäilyksen varjo yllään. Yhdessä Tanya ja Fabian päättävät ratkaista arvoituksen, mutta edes Fabian ei tiedä Tanyan poikkeuksellisesta kyvystä.

Eräänä yönä asiat saavat kohtalokkaan käänteen, kun Tanya yllättää talosta salaperäisen tunkeilijan ja saa kuulla, ettei hän ole ainoa tällä kyvyllä siunattu ja kirottu. Kartanon synkkä menneisyys on vaarassa toistaa itseään…

Kirjan juoni on sangen imevä. Tarina soljuu jouhevasti eteenpäin ja pitää jännityksen yllä. Trilogian keijut eivät ole mitään hyviä haltijattaria, vaan halutessaan aikamoisia ilkimyksiä. Michelle Harrison on ammentanut innoitusta vanhoista keijutarinoista ja rakentanut niiden pohjalta jännittävän ja kiehtovan keijumaailman, joka ei ole sokerilla kuorrutettu. 13 lahjaa voitti Waterstone's-kirjakauppaketjun lastenkirjapalkinnon vuonna 2009, ja sen oikeudet on myyty yli 15 maahan. Trilogiaa on myyty pelkästään Isossa-Britanniassa jo yli 100 000 kappaletta.

"13 lahjaa onnistuu olemaan mukaansatempaava, koska siinä on riittämiin toimintaa ja päähenkilöt ovat sopivan erehtyväisiä." – Anne Leinonen, Tähtivaeltaja 2011/1

"Juoni tarjoaa edellytykset melkoiselle fantasiamatkalle. – – Kirja vaikuttaa pyjamabileiden toivelukemistolta, sillä Harrison kyllä tietää, mistä narusta pitää vetää, että saadaan nuorten tyttöjen ja poikien jännityshermoja kutkutelluksi." – Jouko Varonen, Värtsilän verkkolehti 11.4.2011

"Hyvin kulkeva keijuseikkailu avaa keijumaailman salaisuuksia — — Juoni vie mukanaan aikuistakin lukijaa." – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti 9.6.2011

"Kirjassa riittää jännitystä, ja se on helppolukuinen. Juoni tempaa mukaansa, ja henkilöhahmot ovat kiinnostavia. Teos tarjoaa elämyksiä yli 300 sivun edestä." – Laura Mikkola, Forssan Lehti 21.9.2011

Muokannut Hiistu (16.12.2014)
Tietoa kirjailijasta :: Michelle Harrison
Michelle Harrison

Englantilainen Michelle Harrison (s. 1979) työskentelee kirjoittamisen ohella osa-aikaisesti lastenkirjakustantamossa ja on myös taitava kuvittaja. Hän asuu Oxfordshiressa.

Linkkejä

Maria Loikkanen: 13 lahjaa. Keskisuomalainen ... (lisää kirjailijasivuilla)

Keijujen sota (Keijujen sota, #1)Vihreän saaren lauluIlki ihana (Ilki ihana, #1)Tulimieli (Kapinaenkelit, #1)Artemis Fowl (Artemis Fowl, #1)
 Kirja-arvioita (7 kpl)
Kirjoittanut Pirita (23.06.2012)

(+1 tykkää)

Pakko sanoa että tykkään. Erityisesti se, että keijut ei ole pastellinsävyisiä pikkuisia tyttöjä leijumassa ja kikattamassa luo kirjaan oman maagisen tunnelman, joka jatkuu joka hetki alusta loppuun. Henkilöhahmot ovat hyviä ja tarkalleen mietittyjä, ja koko keijujen maailma, joka ei valitettavasti ollut kovin suuressa roolissa kirjassa, kuulosti kuitenkin mielenkiintoiselta. SUOSITTELEN.
Kirjoittanut Kingi (11.08.2015)

Alotin tän lukemisen eniten siks, et tää tuo vahvasti mieleen kirjan Myyttihovi (Kirjailija on Brandon Mull) ja Myyttihovi on ehdottomasti mun lempikirja. Tässä oli paljon samanlaista, mut on silti oma tarinansa jännittävillä juonenkäänteillä, ja selkeellä juonella. Jokin täs jäi häiritsee, ehkä ois voinu olla vähä enemmän semmosta jännitystä ja toimintaa. Mut oli silti todella hyvä kirja, ja aion lukea loputki osat sarjasta, heti ku mahollista.
Kirjoittanut Katjuska (25.03.2014)

Tämä kirja muistutti paljon Brandon Mullin teosta Myyttihovi. Oli hieno idea tehdä keijuista inhottavia otuksia, jotka eivät vastanneet yleistä kuvitelmaa, mutta tämä kirja ei kuitenkaan kuulu suosikkeihini. Juoni alkoi ihan mukavasti ja kirja eteni ihan hyvään tahtiin aluksi. Mutta... Vastoin odotuksiani kirjassa ei tapahtunut juuri mitään ennen loppua ja suurin osa kirjan tapahtumista oli vain sitä, kun Tanya oleili isoäidinsä kartanolla, muutamaa hyvää kohtausta ... (lue lisää)
Kirjoittanut Emmashadow (19.07.2013)

Kirja kumosi tavallisen ajattelun keijuista. Alussa hiukan sekavasti kirjoitettu. Petyin hiukan kun Morwenna Bloom ei ollutkaan se joka hiiviskeli käytävissä, eikä se ollut läheskään niin ''pelottava'' mitä olisi uskonut :D Silti ihana ja hauska kirja ;) suosittelen nuorille lukijoille.
Kirjoittanut Myrsky10 (28.06.2013)

Valitsin kirjan kansikuvan perusteella ja se kannatti. Kirja oli hyvä. Lainasin kirjan ensin kirjastosta, mutta pakkohan se oli itsellekin saada!
Kirjoittanut Dark Angel (17.03.2013)

Tämä oli vähän erikoinen kirja, ainakin minulle. En ymmärtänyt pääpointtia, vaikka se tuntuukin olevan ihan selvä. Hyvä kirja tämä kuitenkin oli, kunhan vain jaksoi lukea sitä keskittyneesti.
Kirjoittanut MintFirefly (08.07.2012)

Tykkäsin jännityksestä ja keijiusta jotka eivät ole kuten kiiltokuvissa.Juoni on mukaansatempaava joten en voinut muuta kuin lukea teoksen yhdeltä istumalta. Hahmot ovat persoonallisia. Hyvä juoni, hahmot, ja maaginen miljöö luovat jännittävän seikkailun keijujen ja Tanyan suvun historiaan.
Paikalla 0 jäsentä ja 15 vierailijaa:

Uusin jäsen: ai