huhti 23
keskiviikko

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lisää suosikiksi

Lukulistalle

Julkaisupäivä tammikuu 27, 2011
Muokannut Jussi 25.09.2013

Kustantanut Tammi. Teoksen alkuperäinen nimi on The Thirteen Treasures.

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kansi: Terhi Haikonen. Sidottu, kansipaperi.

Waterstonen lastenkirjapalkinto 2009.

Englantilaisen keijutrilogian ensimmäinen osa.

13-vuotias Tanya on aina nähnyt ympärillään keijuja. Keijujen aiheuttamat selittämättömät sotkut saavat Tanyan äidin lopulta menettämään hermonsa, ja Tanya lähetetään isoäidin kartanoon kesänviettoon. Hän lähtee sinne vastahakoisesti, sillä isoäiti Florence on aina suhtautunut häneen hyvin torjuvasti – syystä, joka selviää Tanyalle vasta myöhemmin.

Kartanossa Tanya törmää vaarallisiin salaisuuksiin. Vanha valokuva johdattaa hänet ratkaisemattoman mysteerin jäljille. 50 vuotta aikaisemmin kartanoa ympäröivässä synkässä metsässä on kadonnut jäljettömiin tyttö, josta Tanyan isoäiti ei halua puhua sanaakaan. Tilanhoitajan Fabian-poika ei saa katoamista mielestään. Hänen isoisänsä oli viimeinen, joka näki tytön elossa, ja on siitä lähtien elänyt epäilyksen varjo yllään. Yhdessä Tanya ja Fabian päättävät ratkaista arvoituksen, mutta edes Fabian ei tiedä Tanyan poikkeuksellisesta kyvystä.

Eräänä yönä asiat saavat kohtalokkaan käänteen, kun Tanya yllättää talosta salaperäisen tunkeilijan ja saa kuulla, ettei hän ole ainoa tällä kyvyllä siunattu ja kirottu. Kartanon synkkä menneisyys on vaarassa toistaa itseään…

Kirjan juoni on sangen imevä. Tarina soljuu jouhevasti eteenpäin ja pitää jännityksen yllä. Trilogian keijut eivät ole mitään hyviä haltijattaria, vaan halutessaan aikamoisia ilkimyksiä. Michelle Harrison on ammentanut innoitusta vanhoista keijutarinoista ja rakentanut niiden pohjalta jännittävän ja kiehtovan keijumaailman, joka ei ole sokerilla kuorrutettu. 13 lahjaa voitti Waterstone's-kirjakauppaketjun lastenkirjapalkinnon vuonna 2009, ja sen oikeudet on myyty yli 15 maahan. Trilogiaa on myyty pelkästään Isossa-Britanniassa jo yli 100 000 kappaletta.

"13 lahjaa onnistuu olemaan mukaansatempaava, koska siinä on riittämiin toimintaa ja päähenkilöt ovat sopivan erehtyväisiä." – Anne Leinonen, Tähtivaeltaja 2011/1

"Juoni tarjoaa edellytykset melkoiselle fantasiamatkalle. – – Kirja vaikuttaa pyjamabileiden toivelukemistolta, sillä Harrison kyllä tietää, mistä narusta pitää vetää, että saadaan nuorten tyttöjen ja poikien jännityshermoja kutkutelluksi." – Jouko Varonen, Värtsilän verkkolehti 11.4.2011

"Hyvin kulkeva keijuseikkailu avaa keijumaailman salaisuuksia — — Juoni vie mukanaan aikuistakin lukijaa." – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti 9.6.2011

"Kirjassa riittää jännitystä, ja se on helppolukuinen. Juoni tempaa mukaansa, ja henkilöhahmot ovat kiinnostavia. Teos tarjoaa elämyksiä yli 300 sivun edestä." – Laura Mikkola, Forssan Lehti 21.9.2011

Samarkandin amuletti (Bartimeus-trilogia, #1) Tyttö tulevaisuudesta Lyran Oxford Matka alkaa (Etsijät, #1) Merlin-salaliitto Artemis Fowl (Artemis Fowl, #1) Tähystäjäneito (Kuparisaari, #1)
 Kirja arvosteluja (yhteensä 6 kpl)
- Katjuska
25.03.2014

Tämä kirja muistutti paljon Brandon Mullin teosta Myyttihovi.
Oli hieno idea tehdä keijuista inhottavia otuksia, jotka eivät vastanneet yleistä kuvitelmaa, mutta tämä kirja ei kuitenkaan kuulu suosikkeihini.

Juoni alkoi ihan mukavasti ja kirja eteni ihan hyvään tahtiin aluksi. Mutta... Vastoin odotuksiani kirjassa ei tapahtunut juuri mitään ennen loppua ja suurin osa kirjan tapahtumista oli vain sitä, kun Tanya oleili isoäidinsä kartanolla, muutamaa hyvää kohtausta lukuunottamatta. Minusta tuntui, että juoni oli jätetty hieman tyhjäksi. Sen lisäksi Tanya ja Fabian olivat mielestäni hieman naiiveja hahmoja ja se ärsytti minua. Loppua kohden kirja kuitenkin parani (varsinkin kun salaisuuksia alkoi paljastua).

Tämä kirja oli kevyttä ja ei mitenkään erikoista fantasia luettavaa.

- Emmashadow
19.07.2013

Kirja kumosi tavallisen ajattelun keijuista. Alussa hiukan sekavasti kirjoitettu. Petyin hiukan kun Morwenna Bloom ei ollutkaan se joka hiiviskeli käytävissä, eikä se ollut läheskään niin ''pelottava'' mitä olisi uskonut :D

Silti ihana ja hauska kirja ;) suosittelen nuorille lukijoille.

- Myrsky10
28.06.2013

Valitsin kirjan kansikuvan perusteella ja se kannatti. Kirja oli hyvä. Lainasin kirjan ensin kirjastosta, mutta pakkohan se oli itsellekin saada!

- Dark Angel
17.03.2013

Tämä oli vähän erikoinen kirja, ainakin minulle. En ymmärtänyt pääpointtia, vaikka se tuntuukin olevan ihan selvä. Hyvä kirja tämä kuitenkin oli, kunhan vain jaksoi lukea sitä keskittyneesti.

- MintFirefly
08.07.2012

Tykkäsin jännityksestä ja keijiusta jotka eivät ole kuten kiiltokuvissa.Juoni on mukaansatempaava joten en voinut muuta kuin lukea teoksen yhdeltä istumalta. Hahmot ovat persoonallisia. Hyvä juoni, hahmot, ja maaginen miljöö luovat jännittävän seikkailun keijujen ja Tanyan suvun historiaan.

- Pirita
23.06.2012

Pakko sanoa että tykkään. Erityisesti se, että keijut ei ole pastellinsävyisiä pikkuisia tyttöjä leijumassa ja kikattamassa luo kirjaan oman maagisen tunnelman, joka jatkuu joka hetki alusta loppuun. Henkilöhahmot ovat hyviä ja tarkalleen mietittyjä, ja koko keijujen maailma, joka ei valitettavasti ollut kovin suuressa roolissa kirjassa, kuulosti kuitenkin mielenkiintoiselta. SUOSITTELEN.
  (+1 tykkää tästä)