Kirjasto Andrzej Sapkowski Haltiain verta
huhti 25
perjantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lukulistalle

Julkaisupäivä kesäkuu 17, 2012
Muokannut Jussi 01.08.2013
Tyyli: fantasia

Kustantanut WSOY. Teoksen alkuperäinen nimi on Krew elfów.

Alkuteos ilmestynyt 1994. Suomentanut Tapani Kärkkäinen. Sidottu, kansipaperi.

David Gemmel Legend -palkinto 2009

Puolalainen Noituri-sarja tarjoaa laatufantasian ystäville lajityyppiin kauan kaivattua rentoutta ja harmaiden alueiden viehätystä. Saagan ensimmäinen täysverinen romaani vakuuttaa lujalla, energisellä tekstillä sekä kirjailijan tavaramerkiksi muodostuneella kitkerällä dialogilla.

Noituri Geralt elää syrjässä sotaa enteileviltä huhuilta. Suurin syy piiloutumiseen on palavasta kaupungista pelastettu Ciri-tyttö, prinsessa, jonka suonissa virtaa haltiakansan taikavoimainen veri. Legendat kuitenkin kulkevat Geraltin edellä. Kun ne saavuttavat vihollisten korvat, noiturin on nieltävä ylpeytensä ja pyydettävä apua entiseltä rakastetultaan, velhotar Yenneferiltä.

Cirin ja velhonaisen välille syntyy vahva ja syvä suhde, mutta Cirissä elää kostonhimon siemen. Samalla kun Geralt jäljittää tyttöä uhkaavaa salaperäistä hahmoa, Yennefer huomaa löytäneensä Ciristä arvoisensa vastuksen…

Nilfgaardin keisarin ja Neljän kuningaskunnan välinen rauhanaika näyttää päättyneen. Ihmisten ja epäihmisten – haltioiden, menninkäisten, maahisten ja puolituisten – väliset jännitteet alkavat purkautua taisteluin ja poliittisin juonitteluin. Oraviksi kutsutut scoia’tael-haltiasissit nousevat ihmisiä vastaan.

Cintran kuningatar Calanthe surmaa itsensä Nilfgaardin hyökätessä valtakuntaan. Hänen tyttärentyttönsä Cirilla – Ciriksi ja Cintran Leijonanpennuksi nimetty – onnistuu pakenemaan palavasta kaupungista. Salaperäisenä pysyttelevä taho palkkaa Rience-nimisen velhon etsimään tyttöä.

Cirin kohtalo on noituri Geraltin käsissä. Tämä vie tytön noiturien piilopaikkaan Kaer Morheniin, jossa Ciri oppii tunnistamaan epäihmiset, taistelemaan niitä vastaan ja käsittelemään miekkaa noiturien tapaan. Geralt on kutsunut Kaer Morheniin myös naispuolisen velhon Triss Merigoldin, sillä Cirillä on voimakkaita unenkaltaisia näkyjä, jotka saattavat olla merkki tulevista onnettomuuksista.

Geralt lähtee Kaer Morhenista aikoen saattaa Cirin Ellanderin Temppelikouluun, jossa papitar Nenneke voi tarjota tytölle normaalin kasvatuksen. Cirin painajaiset eivät kuitenkaan lakkaa, ennen kuin velho Yennefer alkaa opettaa tytölle taikuuden saloja. Samalla Geralt yrittää etsiä Rienceä, joka onnistuu kerran toisensa jälkeen pakenemaan teleportin avulla – jonka joku muu tälle aukaisee…

Arvosteluotteita:

”Sapkowskin luoma fantasiamaailma eroaa muista yrittäjistä erinomaisesti käsikirjoitettujen hahmojen ja napakan dialogin avulla. (...) Tapani Kärkkäisen erinomainen suomennos takaa sen, että rujonkaunis maailma välittyy myös lukijalle asti. (...) Sapkowskin tuotokset edustavat eittämättä nykyfantasian parasta tarjontaa.” - Juho Kuorikoski, Pohjalainen

”Romaani on hienoa fantasiaa. (...) Tarina (...) juoksee sutjakkaasti. Suureen saagaan kuuluvassa romaanissa ei oikeastaan ole alkua eikä loppua, mutta silti se muodostaa ihmeen eheän paketin pohtiessaan taikuutta, tiedettä, taidetta ja kaaosta.” - Marika Riikonen, Hämeen Sanomat

Varjojen marssi 2: Pimeä kaupunki (Varjojen marssi, #1) Eläinten vallankumous Kristallisauvan käskyläinen (Palkkasoturit, #1) Arthur Gordon Pymin selonteko Hiljaisen poukaman himolisko Naurujen maa Haltian varjo (Laulut ja miekat, #1)
 Kirja arvosteluja (yhteensä 2 kpl)
- Jossu89
09.11.2013

Täytyy sanoa heti alussa, että olen hyvin ihastunut tähän sarjaan. Vaikka edelliset osatkin olivat hyviä, vasta tämä sai minut kunnolla innostumaan. Yllätyksekseni suurimmassa osassa tässä kirjassa ei ollutkaan Geralt, vaan Ciri. Hänestä lukikin mielellään, sillä minusta Ciri on hyvin mielenkiintoinen hahmo. Geralt oli edelleen sopivan mystinen, mutta hänen roolinsa kirjassa oli yllättävän pieni verrattuna siihen, että aiemmissa osissa Geralt oli selkeästi pääosassa. Myös vanhat tutut Yennefer ja Valvatti esiintyivät kirjassa, vaikka heidänkään osuutensa ei ollut kovin suuri.

Kirjan tunnelma oli selkeästi erilainen kuin aiemmissa osissa. Nyt kirja oli enemmän jatkuvajuoninen. Kirjan loppukin oli sellainen, että jatkoa on selkeästi tulossa. Mitään kunnollista loppua, kun ei ollut. Kirja vain loppui jättäen melkein kaiken kesken. Se sai janoamaan lisää.

Tykkäsin tästä kirjasta valtavasti ja innolla odotan,että pääsen seuraavan osan kimppuun. Pidän sarjan huumorista ja tämän kirjan tarina vei mukanaan, muutamaa hiukan tylsää hetkeä lukuunottamatta. Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli edellisistä osista tutut satuviittaukset, joita en tässä osassa huomannut ainuttakaan. Se ei kuitenkaan vaivannut paljon, kun kirja muuten oli niin hyvä.
Tykkää
  (+1 tykkää tästä)

- Jussi
04.01.2013

[ juonipaljastuksia ]

Haltiain verta on hieno kirja, mutta vähän vaisumpi kuin novellikokoelmat Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka. Tarina jäi lopussa täysin auki, sillä teos on selkeä jatkuvajuonisen sarjan osa. Jos WSOY olisi keskeyttänyt Noiturin suomentamisen tähän, olisi se harmittanut valtavasti...

Ciri-tyttö sai yllättävän suuren roolin kirjassa, jopa isomman kuin Geralt. Minua tämä ei haitannut, koska pidin kovasti Cirin hahmosta. Vaikka Haltiain verta onkin sarjan ensimmäinen romaani, on sen rakenne yhä episodimainen. Esimerkiksi Geraltin, Cirin ja Trissin vankkurimatkasta kääpiöiden kanssa kertova luku olisi pienillä muokkauksilla toiminut novellina. Tämä osuus oli muuten suosikkini kirjassa.

Teosta lukiessa tuli tunne, että tarvitsen ehdottomasti kartan poliittisen tilanteen hahmottamiseen. Onneksi netistä löytyikin sellainen (englanninkielisenä). Sapkowski onnistui Haltiain veressä todella hyvin maailman rakentamisessa, ehkä vielä aiempaa paremmin. Seuraava osa Halveksunnan aika ei voi ilmestyä liian nopeasti...
Tykkää
  (+3 tykkää tästä)