Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille

@ Ransom Riggs
Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille (Neiti Peregrinen eriskummalliset lapset #1) - Ransom Riggs 7.16   147

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Virpi Vainikainen. Sidottu. Atschi!-pokkari 2016. Elokuvakansi.

Locus-palkintoehdokas 2012.

Viisitoistavuotias Jacob on kasvanut kuunnellen erikoisen isoisänsä kummitusjuttuja eriskummallisista orpolapsista ja hirviöistä. Jacob lähtee hirvittävän perhetragedian seurauksena isoisän tarinoissa esiintyneelle kaukaiselle saarelle Walesin edustalla. Hän löytää saarelta Neiti Peregrinen lastenkodin rauniot.

Jacob tutkii merkillisen talon hylättyjä makuuhuoneita ja käytäviä, ja vähitellen käy selväksi, että taloon aikoinaan majoitetut lapset olivat vähintäänkin eriskummallisia: he saattoivat olla myös vaarallisia. Lapset oli ehkä viety kaukaiselle saarelle karanteeniin, mutta miksi?  Ja jotenkin – niin mahdotonta kuin se onkin – lapset tuntuvat olevan yhä elossa…

Goottisävyinen fantasiaromaani yhdistää unohtumattomalla tavalla aitoja vintage-valokuvia kihelmöivän jännittävään kerrontaan. Hyytävä lukuelämys ei jätä kylmäksi ketään.

Fox Entertainment osti teoksen oikeudet jo ennen sen ilmestymistä ja siitä tuli myyntimenestys ilmestyessään kesällä 2011 Yhdysvalloissa.

”Kun J. K. Rowling päätti lopettaa supersuositun Harry Potter -kirjasarjansa, jäi maailmaan fantasiasarjan mentävä aukko. Nyt näyttää siltä, että tuo aukko on saamassa täytteen. – Heli Keskinen, Aamulehti

Tärkeän osuuden muodostavat aivan upeat vanhat valokuvat… kertomus neiti Peregrinen turvakodista erottuu myönteisesti monista muista fantasia- ja kauhukirjallisuuden kliseisistä menekkiteoksista. – Erkki Kanerva, Turun sanomat

...tavattoman kiehtova teos.– Tommi Aitio, Salon seudun sanomat

...oikea goottiunelma" – MS, Me Naiset

...omaperäinen fantasiakirja. Surrealistiset vanhat valokuvat tuovat lukuelämykseen ytyä. – Laura Honkasalo, Ilona

Kirja julkaistu toukokuu 15, 2012 (Schildts & Söderströms)
Tietoja muokattu helmikuu 20, 2023

Neiti Peregrinen eriskummalliset lapset

Kuusiosainen sarja, jonka suomentaminen jätettiin kesken.

Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille (Neiti Peregrinen eriskummalliset lapset #1) 7.16   147
Kolkko kaupunki (Neiti Peregrinen eriskummalliset lapset #2) 6.98   39

syyskuu 29, 2019

Kirja onnistui olemaan samaan aikaan kiehtova ja tylsä. Ehkä kyse oli siitä, että juoni oli kiinnostava ja jännittävä, mutta en pitänyt kirjoitustyylistä. Katsoin kirjasta tehdyn elokuvan, josta minulle jäi samanlaisen tunnelma, kuin kirjasta. Eivät päässeet lemppareitteni listalle.

Sara
huhtikuu 15, 2018

Hieman erilaisempi, kuin odotin. Ehdottomasti lukemisen arvoinen, vaikka juoni olikin mielestäni hieman tylsä paikoittain.

MustaParonitar
marraskuu 1, 2016

Tiedättekö sen tunteen, kun teillä on kauhea nälkä ja avaatte jääkaapin oven? Kuvittelette löytävänne sieltä eilisen pitsan jämät, mutta niitten tilalla siellä onkin mustikkapiirakka. Hetken mietit, että ootko pettynyt vai tyytyväinen, koska pidät mustikkapiirakasta yhtä paljon kuin pitsasta. Just tältä minusta tuntui, kun aloin lukemaan tätä kirjaa. Olin odottanut jotain ihan muuta, mutta en voi väittää kauheasti pettyneeni, kun löysinkin sieltä jotain tällaista.

Kirja oli todella nautittava ja hyvä. Ehdottomasti lukemisen arvoinen, kuvat olivat persoonallista boonusta.

Niksu
toukokuu 2, 2014

Tämä oli ihan mielenkiintoinen kirja, jonka lukemista en kadu, mutta joka ei myöskään ollut mitenkään erityisen ikimuistoinen lukukokemus. Jossain kohtaa kirjoitustyyli oli ehkä hieman tylsä, varsinkin alussa, mutta kirjassa oli myös hyviä juttuja ja toisinaan se oli ihan jännittävä. Ei kuitenkaan mikään huippukirja.

mörrimöykky
lokakuu 9, 2013

Minäkin odotin kirjalta enemmän... Kuvat tekivät kirjasta mielenkiintoisen, ja siksi sen ehkä aloitinkin. Luulin kirjan olevan erilainen,keskittyvän enemmän eriskummaallisuuteen pysyen mahdollisen rajojen sisällä. Ehkä vähemmän fantasiaa olisi tehnyt tästä mielenkiintoisemman. Aion kyllä lukea, jos jatkoa tulee!

Iltaneth
maaliskuu 7, 2013

Odotin kirjalta vähän enemmän. Luulin sitä aluksi jonkinlaiseksi kauhukertomukseksi tms. mutta kyseessä olikin aika tavanomainen fantasiakertomus. Pidin kyllä paljon kirjan ideasta ja aikasilmukoista, mutta päähenkilöt eivät napanneet, ei yksikään heistä. Juonikin oli mielestäni aika tylsä, ja minun täytyi pakottaa itseni lukemaan viimeiset 100 sivua - ja nekin nopeasti silmäilemällä. Kirja ei ollut missään vaiheessa kovinkaan yllättävä ja loppukin oli hyvin ennalta-arvattava. Se antaa kyllä mahdollisuuden mielenkiintoisille jatko-osille, ja voisinkin vilkaista seuraavaa kirjaa, jos sellainen tulee.

Emelie
joulukuu 1, 2015