huhti 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Lumottu

(Yön talo, #6) Seuraava Edellinen

Julkaisupäivä elokuu 4, 2012
Muokannut Jussi 07.08.2012

Kustantanut Otava. Teoksen alkuperäinen nimi on Tempted.

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Inka Parpola. Sidottu.

Pimeys nousee, ikiaikainen lumous kietoo kaiken seitteihinsä - voitko vastustaa kiusausta?

Zoey Redbird on karkottanut viettelevän mustasiipisen paholaisen ja langenneen ylipapittaren Yön talosta, mutta Afroditen näyt varoittavat uudesta vaarasta. Zoey on ainoa joka voi vaikuttaa asioiden kulkuun. Pelastaakseen läheisensä hänen on kuljettava kohti pahuutta ja kohdattava muinainen Kalona. Uskaltaako hän altistua lumoukselle?

Univieraiden kivi Narnian tarinat Sysimetsän poika (Tarinoita Maan reunalta, #1) Ovi hiljaisuuteen Ruohometsän tarinoita Vaihtokaupat (Siskoni, vampyyri, #1) Kauhun ja kauneuden valtakunta
 Kirja arvosteluja (yhteensä 14 kpl)
- XXX
23.01.2014

Tosi hyvä niin kun muutkin Yön talo kirjat, ehkä vähän parempikin kun si lisää tietoa muistakin kun Zoeysta.
<3RAKASTAN SUA YÖN TALo<3

- Mai00
09.11.2013

[ juonipaljastuksia ]

Oiih, siis mahtavaa! Lumottu on ehdottomasti sarjan paras osa tähän mennessä. Rakastin Heathia, hän sopi Zoeylle, mutta toisaalta ihanan romanttista, että hän kuoli puolisekaisin olevan tyttöystävän pelastamisyrityksessä.
Minua häiritsi hieman se, että tarina kerrotaan monen henkilön näkökulmasta, sillä olisin mieluiten lukenut koko ajan Zoeysta <3.
Yön talo on parhaita lukemiani sarjoja ikinä! <33
Suosittelen ehdottomasti kaikille!!

- Myrsky10
04.09.2013

Kirja oli hyvä. Itse en kauheasti välitä kirjoista, joissa tarinaa kerrotaan monen ihmisen näkökulmasta, mutta kirja on kyllä silti yksi sarjan parhaista.

- Nage
28.07.2013

ahh ei riemulla rajaa kun Heat kuolee <3

Mutta jooh kirja oli mielestäni oikein kiva kuten kaikki muutkin sarjan osat, varsinkin nyt kun päästiin tästä koko sarja ärsyttävimmästä osasta eroon(siis Heat). Välillä tuntuu rasittavalta että Zoey tuntee kokoajan kaikkiin miehin milloin minkäkinlaista vetoa mutta onneksi se on vain pieni haitta koko sarjassa.
Kirja oli mielestäni kuitenkin mielenkiintoinen lukea sekä hyvin kirjoitettu.

- Kitsusi
20.02.2013

[ juonipaljastuksia ]

No huhhuh. Vasta nelos-vitoskirjan kohdalla jäin aidosti koukkuun tähän sarjaan, ja nyt en malta odottaa loppujen osien julkaisua. Olin jo toivonutkin, että tarinaa kerrottaisiin muidenkin, kuin Zo'n näkökulmasta, ja yllätyinkin positiivisesti toiveeni toteutuessa. Olen myös hyvin tyytyväinen kirjailijoiden päättämään ratkaisuun jätkäongelmien suhteen (Erikistä ja Heathista en ole koskaan pitänyt). Sarjan osat ovat olleet tätä lukuunottamatta liian ennalta arvattavia. Satunnaisesti minua myös ärsyttää kun en saa minkäänlaisia "ahaa" elämyksiä, vaan tiedän/arvaan hahmojen todellisen luonteen / runon ratkaisun tms. monta lukua ennenkuin itse hahmot sen tajuavat: tässä kirjassa he tuntuivat onneksi fiksummilta, ja toivon sitä jatkoonkin. Kahlittua odotellessa..

- ciru
25.01.2013

Rakastin kirjaa! juoni oli ihana mutta loppu aikamoinen järkytys. Eniten haluan tietää miten Stevie Raen ja Refaimin juttu etenee...!
  (+3 tykkää tästä)

- Zumototoka
21.10.2012

[ juonipaljastuksia ]

Kuten jo useimpien muiden mielestä, pidin tästä osasta todella paljon. Sanoisin melkeinpä itsekin, että tämä on se parhain kuudesta suomeksi ilmestyneestä osasta. Hyvä puoli tässä oli se, että se ärsyttävä poikaystäväsähellys on jo lieventynyt huomattavasti. Onneksi Zoey osaa heivata vihdoin Erikin. Huhhuh. Starkia minä en vain tahtoisi sellaiseksi 'oikeaksi' poikaystäväksi Zoeylle, koska hän vaikuttaa jotenkin isovelimäiseltä tytölle. Mutta ties mihin asiat nyt ajautuvat kun Heathkin siirtyi Tuonpuoleiseen. Vääryyttä, että juuri hänen piti kuolla, vaikkei ihan ykköshahmoihini kuulukaan.

Suurta plussaa myös sille, että kirjassa oli monen hahmon näkökulmasta kerrottua tarinaa. Se tuo mukavaa vaihtelua lukemisen ohessa, eikä tarvitse koko ajan stressata Zoeyn mukana. Nyt myös Afroditeen pääsi paremmin käsiksi ja hänen syvintä olemustaan pääsi helpommin tarkastelemaan. On huojentavaa tietää, että hän ei ole sellainen mitä esittää olevansa koko ajan.

Odotan innolla tulevia osia ja tahdon päästä katsomaan mitä Stevie Raen ja Refaimin välille kehkeytyy, mitä muut hänestä ajattelevat ja mitä loppupeleissä tapahtuu. Tahdon myös päästä seuraamaan Zoeyn reaktiota Heathin kuolemaan ja kaikkeen mitä on tapahtunut, sillä tottahan toki Zo herää henkiin, koska miksikäs muuten sarja jatkuisi vielä 12-osaan asti?

- MintFirefly
15.10.2012

[ juonipaljastuksia ]

Kiva kun tarinaa kerrotaan muidenkin näkökulmasta, eikä pelkästään Zoeyn. Innostuin hirmuisesti kun Refaim tuli kuvioihin! Loppu oli kyllä järkytys ja samalla helpotus. Zoeylla pyörii liikaa miehiä ympärillä ja pieni harvennus ei haittaa, mutta säälittää Heathin puolesta! Paras osa tähän mennessä! En malta odottaa seuraavaa osaa millään, ja eniten haluan tietää, miten Stevie Raen ja Refaimin tarina jatkuu..

- Dreamfly
06.10.2012

Mielestäni Lumottu oli sarjan parhaimpia kirjoja, sanoisinpa että jopa paras. Juoni eteni kivasti, vaikka olisin halunnut ,että Zoey olisi ollut Starkin kanssa ihan kunnolla :) Edellisissä kirjoissa se jatkuva 'säätäminen' lähinnä ärsytti, tässä kirjassa ei sellaista ollut. Kirjan loppu oli yllättävä ja todella haikea. Heath ei ole ikinä kuulunut lempihenkilöihini kirjassa, mutta lopussa kyllä tippa meinasi tulla linssiin. Odotan innolla seuraavaa osaa! :)

- EndlessMoment
02.09.2012

[ juonipaljastuksia ]

Ehdottomasti paras sarjan kirja tähän mennessä! Loppu jäi kutkuttamaan, ensimmäistä kertaa tämän sarjan kohdalla odotan seuraavaa kirjaa! Loppu oli ihana itkin silmäni kipeiksi (en siis siksi että Heath kuoli vaan siksi että Stark itki) Stark on ehdoton suosikkini sarjassa ja no.... odotan innolla seuraavaa kirjaa. Mielestäni jälkinäytös oli aika turha. Paljon parempi loppulause olisi ollut mielestäni: Sitten James Stark, Zoey Redbirdin soturi painoi päänsä js itki.

- Serafia
22.08.2012

Pidin tästä kirjasta eniten, nyt suomeksi ilmestyneistä. Kirja jatkui siitä, mihin Vainottu päättyi. Vaikka vasta kirjan lopussa alkoi tapahtumaan, kirja ei käynyt tylsäksi. Tämän asian vain kirjailijat osaavat kirjoittaa.
Nyt sain otteen punaisesta langasta, vaikka välillä tuntuukin juonen jumittavan paikoillaan. Myös poikaystävädraamaan saatiin jonkinlainen järjetys ja Kalonan menneisyydestä paljastui jotain.
Tässä kirjassa ei kerrottu tapahtumia ainoastaan Zoeyn näkökulmasta, vaan myös Stevie Raen, Rephaimin ja Afroditen näkökulmista.
Kirja jäi jännittävään kohtaan ja jäin janoamaan lisää Yön taloa.

- Li
17.08.2012

Kirja oli hyvä tykkäsin kovasti. Juoni kun ei ollut ennalta arvattava. Minua
jäi ärsyttämään se, että kalonalle ei tapahdu mitään. Toki Zoeyn tunnekuohut ja ajatusten vaihtaminen on ihan mukavaa luettavaa, mutta haluaisin todella tietää jo miten tässä käy. Seuraavaa kirjaa odotan innolla, sillä tarina jä jotenkin ärsyttävästi tosi kesken.

- Q_Black
17.08.2012

Vau! Sanoisin, että tässä kirjassa kirjailijat pääsivät todella taas vauhtiin. Olin totaalisen onnellinen, että hyvin rasittavaa poikaystävä-kuviota ei ollut kauheasti ja tämän kirjan sivuilla siihen kyllä saatiin jonkinlainen järjestys. Ja sitä kautta Zoey sai hahmona lisää pisteitä minun silmissäni. Upeaa, että tähän kirjaan oli kirjoitettu muidenkin henkilöiden näkökulmasta kuin Zoeyn. Se toi kirjaan tervetullutta piristystä. Lisäksi tämä Stevie Raen kuvio ja uusi mielenkiintoinen hahmo saivat kuolan suorastaan valumaan suupielistäni, heistä luen mielelläni lisää - aivan mahtava juonikuvio! Kirjassa oli paljon tapahtumaa, hiukan vähemmän turhaa teinimeininkiä ja loppu oli suorastaan järisyttävä. Edellisen kirjan jälkeen en niinkään jäänyt odottamaan jatkoa, mutta nyt janoan sitä!

- loraliz
15.08.2012

Voi järkytys! Nyt kyllä oli niin erikoinen lopetus, että en tiedä miten kestän odottaa seuraavan osan ilmestymistä! Kirja oli todella koukuttava ja se piti ahmia läpi hetkessä. Hassua näissä kirjoissa on se, että aika ei juurikaan etene tarinan aikana, mutta aivan kauheasti ehtii tapahtua kuitenkin. Kivana plussana oli, että välillä tarinaa kerrottiin muidenkin kuin Zoyn näkökulmasta. Loistava kirja ja vielä parempi sarja. :)
  (+4 tykkää tästä)