Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Vahvista email *

Ready Player One: Romaani

Ready Player One: Romaani /library_link/images/books/6636.jpg

Ready Player One: Romaani

Julkaistu: heinäkuu 27, 2012 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Ready Player One

Tyylit: scifi > dystopia
Avainsanat: elokuva, videopeli

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut J. Pekka Mäkelä. Kansi: Tuomo Parikka. Sidottu.

Alex-palkinto 2012. Locus-palkintoehdokas 2012, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2013.

PELI ALKAA. VOITTAJA LÖYTÄÄ AARTEEN JA PELASTAA MAAILMAN. OLETKO VALMIS?

2044. Wade Watts, niin kuin suurin osa ihmiskuntaa, pakenee kurjistuneen maapallon ahdistavaa todellisuutta viettämällä koko valveillaoloaikansa kirjautuneena OASISiin, rönsyilevään virtuaaliseen utopiaan, jossa jokainen voi olla ja tehdä mitä haluaa.

Miljoonien muiden lailla Wade pelaa peliä, jonka voittaja perii maailman rikkaimman miehen ja universumillisen virtuaalimaailmoja. OASISin luonut pelisuunnittelija James Halliday on testamentannut sen hallinnan sille, joka ratkaisee kolme kätkettyä arvoitusta. Arvoitukset ja vihjeet liittyvät Hallidayn nuoruuteen, 1980-luvun populaarikulttuuriin, josta Wade tietää kaiken viimeistä piirtoa myöten.

Wade törmää onnekkaasti ensimmäiseen ratkaisuun ja käynnistää pelin kiihkeätahtisen loppuvaiheen, jossa täytyy muun muassa pelata virheetön Pac-Man-peli ja osata Monty Pythonin vuorosanoja ulkoa. Äkkiä hän huomaa joutuneensa epätoivoiseen kilpajuoksuun tuhansien muiden kanssa. Kilpailu ulottuu pelottavalla tavalla myös todellisuuteen – ja tulee muuttamaan sekä Waden että koko maailman perinpohjaisesti.

Ready Player One on kuin Nick Hornbyn High Fidelityn ja elokuvan Paluu tulevaisuuteen risteytys, joka esittelee estottoman nostalgisesti 1980-luvun musiikkia, elokuvia, tv-sarjoja, kolikko- ja konsolipelejä, sarjakuvia, animea, roolipelejä ja kirjoja.

WWW.READYPLAYERONE.FI

"Ensimmäinen ajatukseni, kun olin saanut Ready Player Onen luettua oli: 'Ei voi olla totta! Tämähän on aikuisten Harry Potter!'" – Huffington Post

"Ihan pirun mieletön. Tämä kirja hiveli koko nörttiruumiini jokaista nörtähtävää kohtaa. Minusta tuntui, kuin se olisi kirjoitettu juuri minulle." – Patrick Rothfuss, kirjan Name of the Wind kirjoittaja

"Ready Player One ei mahdu mihinkään olemassa olevaan muottiin. Viimeinkin uuden sukupolven Neurovelho." – William Lavender, kirjan Obedience kirjoittaja

"Vili Vonkka kohtaa Matrixin […] pursuaa viittauksia 80-luvun idoleihin, triviaan ja nostalgiaan – Pac-Maniin, WarGamesiin, Zorkiin, Duran Duraniin, AC/DC:hin, Rushiin, Star Warsiin ja Star Trekiin, Blade Runneriin, Dungeons & Dragonsiin ja animeen." – USA Today

"Kasarinostalgia ja 1980-luvun populaarikulttuurin ihannointi pelastavat maailman valloittavan hauskassa peliromaanissa." – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Muokannut Jussi (26.02.2016)
Tietoa kirjailijasta :: Ernest Cline
Ernest Cline

Ernest Cline (s. 1972) kasvoi uskonnollisessa perheessä Keskilännen takapajuisessa pikkukaupungissa. Paikkakunnalla oli 25 kirkkoa ja yksi kirjasto. Paikkakunnan ahdasta ilmapiiriä paetakseen Ernest uppoutui elokuviin, sarjakuviin ja scifikirjoihin. Suoranainen pakkomielle hänelle tuli roolipeleistä, jotka antoivat paitsi mahdollisuuden vierailla fantasiamaailmoissa myös osallistua itse seikkailuihin. Myöhemmin intohimoksi tulivat videopelit. Cline sai ... (lisää kirjailijasivuilla)

Pyhän Venäjän palveluksessaMaailman lahjakkain tyttöHiekkaLabyrintti (Maze Runner, #1)Fahrenheit 451
Kirjoittanut Matti Karjalainen (02.09.2012)

(+1 tykkäystä)

Vuonna 2044 ihmiskunta on kohtalaisen heikossa hapessa. Sodat, nälänhädät ja muut katastrofit ovat ajaneet monet etsimään onnea eksentrisen miljardöörin James Hallidayn luomasta OASIS-virtuaalimaailmasta, joka on eräänlainen huippuunsa tuunattu Second Life tai World of Warcraft. Halliday on kuollessaan testamentannut omaisuutensa sille, joka onnistuu ensimmäisenä löytämään Pääsiäismunaksi kutsutun esineen, joka on kätketty jonnekin virtuaalimaailmaan ja jonka jäljille ... (lue lisää)
Kirjoittanut S.T.A.R. (29.03.2015)

Tämä kirja on aivan killeri! Hengästyttävä. Upea. Ready Player One käynnistyy hupaisana nörttifantasiana, jossa fanitetaan 80-luvun pop-kulttuuria tietokonepeleineen, elokuvineen jne. Samaan aikaan tarina on myös selvä dystopia, sillä suurin osa maailman ihmisistä viettää lähes kaiken aikansa ennennäkemättömässä virtuaalitodellisuudessa OASISissa, joka yhdistää nykyisen sosiaalisen median ja kaikki mahdolliset tietokonepelit yhdeksi moniaistiseksi kokonaisuudeksi. Näin ... (lue lisää)
Kirjoittanut Fantasyfan (14.07.2014)

[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjoittanut MustaParonitar (20.02.2014)

Älyttömän hyvä kirja! Kannattaa ehdottomasti lukea. Koko OASISin maailma on lumoava ja omalla tavallaan on surullista lukea tulavaisuudesta, jossa ihmisillä on elämä ainoastaan virtuaalimaailmassa. Alussa tykkäsin Wadestakin. Hän oli ensimmäisen osan aikana mukava, hauska ja söpösti nörtti. Tokassa osassa... Yäk. Wadesta tuli itseään täynnä oleva vastenmielinen riippuvainen kummajainen. Olin onnellinen kun kolmas vaihe alkoi ja havaitsin muutoksen Waden asenteessa ja ... (lue lisää)
Paikalla 3 jäsentä ja 42 vierailijaa:
maahinen, Fievre, Sini