Kirjasto Laini Taylor Karou, savun tytär
huhti 23
keskiviikko

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Karou, savun tytär

(Karou-trilogia, #1) Seuraava

Julkaisupäivä lokakuu 24, 2012
Muokannut Jussi 21.09.2013

Kustantanut Tammi. Teoksen alkuperäinen nimi on Daughter of Smoke and Bone.

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu, kansipaperi.

Yllätyksellinen tarina kertoo suuresta rakkaudesta, kohtalosta, itsensä etsimisestä, rinnakkaismaailmoista ja ikiaikaisesta sodasta enkelien ja hirviöiden välillä.

17-vuotias Karou opiskelee Prahan taidelukiossa ja hengaa kahviloissa kuten kuka tahansa nuori. Mutta Karou ei ole tavallinen tyttö. Hän osaa puhua 20 kieltä ja on loistava piirtäjä, jonka luonnoslehtiöt ovat täynnä hirviöiden kuvia. Muut eivät tiedä, että hirviöt ovat oikeasti Karoun ystäviä: Issa, joka on käärme vyötäisistä alaspäin ja nainen vyötäisistä ylöspäin, Jasri, jolla on papukaijan nokka ja ihmisen silmät. Ja Brimstone, oinaansarvinen toivomuskauppias, jonka salaperäinen puoti on Karoun koti. Ja hassua kyllä - hirviöiden mielestä ihmiset näyttävät vajavaisilta - hirviöille tavallinen keho ilman muilta lainattuja osia on hukattu mahdollisuus.

Karou auttaa Brimstonea ja käy salaisilla matkoilla ympäri maailmaa hakemassa tälle erilaisten otusten hampaita. Palkkioksi Karou saa toiveita, joilla hän voi toteuttaa toivomuksiaan, tehdä pieniä taikoja. Yhdellä näistä matkoista Karou kohtaa Akivan, enkelin, joka melkein tappaa Karoun, mutta ei voikaan tehdä sitä, koska rakastuu Karouhun.

Kuka Karou on? Miksi hänellä on hamsatatuoinnit kämmenissään? Miksi hänestä tuntuu, että jossakin on toinen elämä, jota hänen kuuluisi elää?

"Kirjan teksti on elävää ja yksityiskohtaista. – – Lukukokemuksena teos on aivan loistava! Kirja kestää monia lukukertoja ja sopii erityisesti fantasian ystäville." – Elina Patamo, Forssan Lehti 20.2.2013

Enkelimysteerio Historian vartijat: Myrsky nousee (Historian vartijat, #1) Aia Rosvoruhtinas Suden veli (Muinainen pimeys, #1) Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit, #1) Karnin labyrintti (Mustien ruusujen maa, #1)
 Kirja arvosteluja (yhteensä 14 kpl)
- Myrsky10
05.01.2014

Todella hyvä kirja. Juoni kulki sujuvasti koko kirja läpi. Kirja oli ehkä hieman ennalta arvattava, mutta silti sopivan arvoituksellinen.

- H.K.S
21.09.2013

Suhtaudun tähän kirjaan aikamoisen ristiriitaisin tuntein: yhtäaikaisesti olen todella ihastunut ja silti pudistelin päätäni yhtenään lukiessani. Kirjassa on paljon asioita, joihin rakastuin ennemmin tai myöhemmin ja kohtia, joiden kanssa kompuroin miltei koko kirjan läpi.

Laini Taylorin kirjoitustyyli ei osoittautunut itselleni helpoksi. Päinvastoin. Koin tyylin paikoittain kompuroivaksi, töksähteleväksi, joskus ei tiennyt missä ajassa tai paikassa oltiin, kenen silmin lukija sillä hetkellä luki. Välillä hypittiin sinne tänne, jätettiin hyviä kohtia kertomatta. Nämä seikat saivat minut kiristelemään hampaita ja olin vähällä palauttaa kirjan takaisin kirjastoon. Onneksi en palauttanut! Kompastuskivistä huolimatta Taylor on keksinyt mitä mahtavimman idean ja juonen, joka kiihtyy vasta aivan lopussa lukemiin, jotka vastaavat lukijan maailmassa sitä tosiasiaa, ettei lukemista voikaan lopettaa. Karuus oli positiivista ja monet hahmot saivat rumuudellaan ja julmemmilla piirteillään vain ihastuksen valtaan. Rakastuin Brimstoneen ensimainitsemalta. Razgut on ihanan iljettävä. Alkuperäinen Madrigal puolitti Brimstonen kanssa suosikkihahmon tittelin. Karou oli alusta saakka mielenkiintoinen päähenkilö, Akivaan oli hankala tutustua ja häneen alkoi päästä sisään vasta myöhemmin.

Sinänsä harmittaa, että Karou ja Madrigal yhdistyivät, koska Karou oli ehyt kovapäisenä ja rohkeana, mitään pelkäämättömänä ja hätkähtämättömänä. Kirjan loppu oli mielestäni todella onnistunut, Akivan teko repi rikki juuri kokonaiseksi kursitun onnellisen lopun ja kruunasi tuskallisen ihanan lukunautinnon kuin mansikka kakun. Mietin pitkään, että pidänkö tästä niin paljon, että tämä pääsisi suosikkeihini. Olin sitä mieltä, etten anna edes kolmea pistettä ja nämä mielipiteet pätivät vielä noin kolmensadan sivun kohdalla. Kunnes... Jatko-osa on ehdottomasti luettava ja kyllä vain: suosikkeihin meni!

- Elys
20.09.2013

[ juonipaljastuksia ]

Olin kierrellyt ja kaarrellut kyseistä kirjaa useasti kirjastossa, lukenut takakannen moneen kertaan, mutta silti jättänyt kirjan hyllyyn ja voi kuinka tyhmästi tehtykään! Ensinnäkin rakastuin kirjan eri tapahtumapaikkoihin, oli virkistävää, että tapahtumat sijoittuivat uskottavasti myös muuallekin kuin Yhdysvaltoihin. Ah, Prahan kadut oltiin saatu herätettyä todella hyvin henkiin ja kaupungin vetovoiman todella pystyi tuntemaan.

Skeptisyyteni kimeerejä kohtaan varisi heti, eivätkä ne tuntuneet väkisin kootulta sakilta, "koska kaikki muu on jo keksitty". Niiden tarina tuntui uskottavalta ja ilahduttavan uudelta. Väärin tehtynä kirjassa olisi ollut valtava määrä katastrofin aineksia. Ja Karou.. kaikessa täydellisyydessään Karou onnistui olemaan samalla haavoittuva, hieman hukassa ja eksynyt, mutta myös vahva, omaperäinen ja rohkea. Niin ja sinitukkainen! Toisaalta Karoun vastapainona toiminut Akiva oli loistava hahmo, eikä jäänyt juurikaan toiseksi Karoulle. Pidin erityisesti kirjan alkupuolella olevista lyhyistä katkelmista Akivan näkökulmasta. Tämä toi tarinaan syvyyttä.

Kirja onnistui olemaan tuore. Pidin siitä, että nuorten fantasiakirjallisuudelle usein tyypillistä yliromantisointia oltiin osattu välttää. Kaikki ei ollut kaunista, helppoa tai yksinkertaista. Langennut enkeli saattoi olla runnottu rampa ja enkelillä saattoi olla tatuoituna irvokkaat kirjanpidot tapoistaan. Tarina kykeni myös osoittamaan, että kaikki tekevät virheitä ja niillä voi olla tuhoavia vaikutuksia, emmekä me ole enää samoja henkilöitä kun pöly vihdoin laskeutuu.

Tottakai mikään kirja ei ole täydellinen, kuten ei tämäkään. Omasta mielestäni Madrigal-juoni venyi lopussa hieman liian pitkäksi ja sen olisi ehkä voinut kirjoittaa hieman lyhyemmin. Potkua loppuun kuitenkin tuli "petoksen" paljastuminen, joka tulee muuttamaan kaiken. En yleensä ole kauhean haltioitunut karvaista lopuista, mutta tämä kirja onnistui siinäkin kategoriassa, tosin se ei estä minua toivomasta asioiden paranemista tulevaisuudessa kaksikolle. Harvoin kuitenkaan kirja onnistuu enää yllättämään näin totaalisen positiivisesti allekirjoittaneen ja jo se on iso suoritus. En voi kun jatkaa kehumista ja suositella kaikille.

- Quine
17.09.2013

Esimmäiseksi miksi kukaan muu kirjailia osaa tehdä yhtä taitavasti kirjoja. Laini Taylor on taiteilia joka osaa tehdä lukemisesta kevyttä ja helppoa kuin hengittäminen.

Kirja on ainut laatuinen jota ei kukaan voi tehdä yhtä täydellisen ihanasti.Kirja on pitkä, mutta ei mielestäni tarpeeksi.Tähän asiaan pätee sanonta: "Ei makeaa mahan täydeltä".

Ihmeellinen taikamaailma jonka rinnalla on kaupunki ja tavallisia ihmisiä.Kertoja vaihtuu sulavasti jonka ansiosta kirjaan tulee monta näkökulmaa.

Kirjan ihmeelinen maailman voi kuvailla. Itse kun luin kirjan ensimmäisen kerran näin silmien edessäni kirjan kuin elokuvana. Kirja on kuin elokuva, eikä mikä tahansa elokuva paras ikinä.

Odotan jännityksellä toista osaa. Toivon että kirjailia jatkaa kirjoittamista.

Kun olen lukenut kirjan uudelleen ja uudelleen mietin: Voiko tähän kirja koskaan kyllästyä.
Ei kovin kiinostava aihe, mutta kun menosta tulee hurjaa kaikki on kaunista.

- The Big Bad Wolf
04.09.2013

Miksei tämän kaltaista kirjallisuutta ole enemmän???

Hahmot toimivat, ehjiä, taitavia, uskottavia tapauksia. Karou oli ihana päähenkilö. Vain Akiva jäi vähän ohueksi. Hiukan. Karoun exä huvitti allekirjouttanutta kaikessa kusipäisyydessään ja Brimstone herätti vahvan turvallisuudentunteen.

Juoni oli mukava. Rakkauselementti vain hätiköi turhan paljon makuuni, vaikka siihen löytyi selkeät ja hyväksyttävät perusteet. Ehkä hiukan ennalta arvattava, mutta ei häiritsevästi.

Kaksi maailmaa eli kirjassa kauniisti. Praha tuntui toisinaan mystisemmältä paikalta kuin Brimstonen kauppa kimeereineen. Kaunis, onnistunut miljöö.

Ehdottomasti luen seuraavan osan kun sen tassuihini saan. Nopealukuinen, koukuttava... Ihana kirja ja ehdottoman suositeltava.

- Nage
04.09.2013

Pidin kirjasta todella paljon, vaikak sen arvosanaa laskikin se etten olisi jaksanut lukea niin paljon menneitä tapahtumia.
Harmittaa toki myös että Karou jätti Akivan, mutta lohduttaudun sillä että eiköhän ne takaisin yhteen mene =D

- Arwina
02.05.2013

Tyttö, jolla ei ole menneisyyttä ja hän asuu kimeerien kanssa. Vieraat hamsat käsissään. Tuosta ei kirja voi oikein paremmaksi mennä. Hieno miljöö, rakastin tapaa, jolla Laini Taylor kuvasi ympäristöä. Toivomustaikoja... Se on loistavaa vaihtelua, Harry Potter-taikoihin verrattuna. Odotan innolla jatko-osaa!

- millinen
02.05.2013

Minäkään en kovin paljoa odottanut tältä kirjalta ja yllätys olikin suuri kun tarina imaisi minut mukaansa. Juoni ja kerronta olivat sujuvaa, sekä mielenkiintoista. Hahmona Karou oli hyvällä tavalla erinlainen ja varsinkin loppupuolella hänestä tuli hyvin kiinnostava. Odotan innolla toista osaa, sillä haluan tietää mitä Karoun ja Akivan suhteelle käy. Suosittelen!

- Akvaariokala
03.04.2013

KIrja oli tosi mielenkiintoinen ja mukavaa vaihtelua! odotan innoissani seuraavan osan käsiini päätymistä. Karou on yksi harvoista päähenkilöistä, joista todella pidän. Hänessä on voimaa, päättäväisyyttä ja tarpeeksi oikeamielisyyttä.
Kirja eteni vauhdikkaasti ja rakkaustarinanakin se oli mukiinmenevä. Loppu ei yllättänyt, mutta oli koskettava ja mieleenpainuva.
Lisää tämänkaltaista nuortenkirjallisuutta kiitos!
  (+2 tykkää tästä)

- tuu-t1kk1
08.12.2012

Hmm, epäilyksistäni huolimatta todella hyvä kirja, suosittelen lukemaan jos vampyyrit kyllästyttävät! Kimeerit ovat hauskoja hahmoja ja kirja oli todella omaperäinen

tietääkö kukaan että tuleeko kirjalle jatkoa?

- Q_Black
24.11.2012

En oikein tiennyt mitä odottaa ja oikeastaan odotukset eivät olleet kovinkaan korkealla tämän suhteen, en tiedä miksi. No, kun pääsin viisi sivua tekstiä eteenpäin, se oli menoa se. Näppärästi kirjoitettu tarina, joka alkaa kertomaan tyystin tavallisen (ainakin melkein) lukiolaistytön elämästä keskellä koristeellisten rakennuksien ja siltojen Prahaa. Mukana on mielenkiintoisia hahmoja ja eritoten nämä kimeerit oli aika erikoisia. Lisäksi kuvioissa oli enkeleitä, joista oli tehty ihan jotain muuta kuin yleensä.

Kirjan alku kulkee aika kevyeen tyyliin, mutta loppua kohden sitten kiihdytetään ihan urakalla. Kivasti kirjoitettuun tekstiin on saatu myös huumoria ja taas pitää ihmetellä kirjailijan kekseliäisyyttä erilaisten olentojen osalta. Ja ainakaan minulla ei ollut oikein mitään käsitystä siitä, mitä tulisi tapahtumaan jatkossa, joten juoni oli sitä ajatellen aika hyvä ja piti lukijaa koko ajan otteessaan.

Hiukan ehkä ihmettelin Karoun ja Akivan välistä tutustumista, se oli jotenkin liian hätäistä ainakin siellä kirjan alkupuolella. Lopussa meinaa vähän seota onko kyseessä kertomus nykyhetkestä vai menneisyydestä koska jutut menevät ristiin ilman mitään ennakkovaroitusta, mutta aika nopeaan sitä sitten sai taas tarinan päästä kiinni. Mielenkiintoinen ja mukaansa tempaava tarina jälleen kerran. Suosittelen lämpimästi. Miten tämän jatkoa malttaa edes odotella?
  (+1 tykkää tästä)

- Emppu101
11.11.2012

[ juonipaljastuksia ]

Karoun tarina oli koskettava. Oli kiinnostavaa seurata hänen elämänsä etenemistä, hänen reaktioitaan ja yksinäisyyttään. Mutta oli sääli, että tarina menetti sisältönsä, koska Karou säälitteli itseään toisinaan liikaa. Muut hahomtkin olivat kinnostavia: Zuzana, Akiva, Brimstone, Yasri, Issa... Ja lopussa, kun Karolle selvisi, kuka hän oli, minä petyin. Olisi ollut parempi että Karou olisi pysynyt Karona, että hän olisi vain saanut tietää olleensa joskus Madrigal, eikä olisi muuttunut mieleltään täksi. Karou oli parmpi kuin Madrigal, vahvepi, temperamenttisempi ei niin avuton. Ja olisi ollut parempi, että hän ei olisi totuuden selvittyä alkanut rakastaa Akivaa, vaan olisi saanut rakastua uudestaan, saada omat kokemukset eikä vain Madrigalin muistoja.
  (+1 tykkää tästä)

- Riley Charlotte
09.11.2012

Luin kirjan kahdessa päivässä ja otin sen kouluunkin mukaan:D Mukaansa tempaava kirja. Karou oli jotenkin tosi mielenkiintoinen hahmo ja oli mielenkiintoista lukea sen elämästä. Akivakin oli ihan kiva hahmo ja Zuzana varsinkin. Muutamat kohdat oli hauskoja ja toiset taas surullisia. Loppu vaan meni selaillen kun se mitä tapahtui menneisyydessä oli tylsää luettavaa. Jään kuitenkin odottamaan antaako Karou Akivalle anteeksi ja mitä muuta seuraavas kirjas tapahtuukaan.
  (+3 tykkää tästä)

- lina
07.11.2012

Aivan mahtava kirja!! Rakas´tuin siihen heti alussa, mutta haluaisin kipeästi tietää mitä tapahtuu Akivan kanssa.
Niin ihana soturienkeli. Ehdotan kaikille!

Kirjasto Laini Taylor Karou, savun tytär