Kirjasto Essi Tammimaa Noaidin tytär
elo 30
lauantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Julkaisupäivä elokuu 5, 2013
Muokannut Dyn 09.02.2014

Kustantanut Otava.

Sidottu.

”Äkkiä huomaan liikkuvia varjoja metsässä. Ne lähestyvät molemmilta puolilta. Sydämeni alkaa hakata. Näkyjeni laukkaavat sudet. Nyt ne vaanivat minua.”

Aura on oikeastaan ihan tavallinen 16-vuotias tyttö, yhtä asiaa lukuun ottamatta. Hän on alkanut nähdä näkyjä. Pahaenteiset näyt susista ja soturitartytöstä ajavat hänet kirjoittamaan tarinoita saamelaissoturittarista ja heidän maagisesta maailmastaan.

Kun tarinat julkaistaan kirjana, Aura huomaa, että hänen näkyjensä tyttö onkin täyttä totta, ja vihainen hänelle. Uhkaako hänelle käydä samoin kuin Risten-äidille, joka katosi metsien pimeyteen? Ja miten kaikkeen liittyy Maailman reunalla -bändin ihanan salaperäinen laulaja? Miksi Paju valitsi keikalla yleisön joukosta juuri Auran?

Noaidin tytär aloittaa tiheätunnelmaisen trilogian, jossa yhdistyvät jännittävällä tavalla saamelainen mytologia ja lukiolaistytön todellisuus.

Lintukansan poika Lumotut Silta salaiseen maahan Suden veli (Muinainen pimeys, #1) Tähystäjäneito (Kuparisaari, #1) Lammenneidon laulu (Spiderwickin kronikat II, #1) Kuningas Salomon kaivokset
 Kirja-arvosteluja (yhteensä 11 kpl)
- Ruusy
26.07.2014

Hyvä kirja sivut vaan vaihtu kun kirjaa ahmin tosi hyvää sujuvaa tekstiä. suosittelen

- ShadowMoon
17.05.2014

Kirja oli hyvä ja juoni oli arvaamaton! Seuraavaa odotellessa <3!

- Janski_
08.05.2014

Hyvä kirja tää oli. Juoni oli minulla ainakin ihan arvaamaton. Lukiessa mieleen tuli paljon kysymyksiä, mutta ne selvisivät kirjan edetessä.

Kirjan lukemisen aloittaminen kesti, koska takakannen teksti oli omalla tavalla houkutteleva, mutta ei sitten kuitenkaan. Etukansikaan ei oikein houkutellut, mutta jokin sai minut lukemaan tämän kirjan, ja olen oikein tyytyväinen lukemaani. Suosittelen lukemaan <3

- Myrsky10
25.01.2014

Todella hyvä kirja. Kirja oli pakko lukea kerralla loppuun. Jatkoa odotellessa!
  (+2 tykkää tästä)

- Darknikato
19.01.2014

Mie tykkäsin todella paljon ja odotan innolla jo seuraavaa osaa. Nykyään ilmestyy melko paljon mytologiasta innoitusta ammentavia kirjoja ja jotkin ovat hirmu suosittuja. Miksihän tämä on sitten vähän tuntemattomampi?

- Snowshadow
06.01.2014

Ihan hyvä kirja... Tykkäsin tosi paljon ideasta ja tarina oli muutenkin hyvä. Loppu oli vähän pettymys. Kirja alkoi todella jännästi mutta jotenkin loppu kyllä jäi vaivaamaan. Meinasin kyllä kaks seuraavaa kyllä lukea. Aika ohut kirja sai luettua todella nopeasti..

- Emttuh
20.11.2013

Rakastuin täydellisesti!!!
Jään innolla odottamaan seuraavaa osaa.

Tarina oli mukaansa tempaava ja kirjaa ei millään halunnut päästää käsistää.
Pystyin samastumaan todella hyvin päähenkilöön. Suosittelen lämpimästi kirjaa!!

- Subbe93
16.11.2013

Pidän kyllä yleensä kaikesta mytologioihin liittyvistä fantasiakirjoista, mutta en tiedä, tämä oli pieni pettymys. En tiedä, odotinko tältä sitten paljon enemmän. Minun makuuni tämä oli jotenkin hitaasti etenevä ja tylsä, ja loppupuolella luin tätä hieman tylsistyneenä, niin menikö loppukin sen takia "piloille"? Lopusta jäi mietityttämään kaksi asiaa: Kuinka kauan Aura oli poissa kotoa ja susien koko. Kyllähän tämän luki, mutta ei noussut mitenkään minun suosikikseni. Ajattelin kuitenkin lukea uteliaisuudesta jatko-osat, koska yksi asia jäi kiinnostamaan minua, ja muutenkin, mistä tietää, jos ne vaikka on hieman parempia :)

- Nage
25.09.2013

Kirja oli mukava ja mielenkiintoinen luettava. Kirjassa oli välillä pari kohtaa jossa tuli sellanen olo että "häh?", mutta muuten se oli ihan ok. Jään kyllä odottamaan seuraavaa osaa ihan innolla!

- Q_Black
28.08.2013

Tämän ainakin luki hetkessä! Kirja on melko ohut ja helppolukuinen joten ei tämän kanssa ainakaan tarvitse märehtiä. Tykkäsin suuresti kirjan aloituksesta jossa oli selvästi aistittavissa normaalin lukiolaisnuoren elämän kaikkine onnistumisineen ja epäonnistumisineen, ja jotenkin salaa toivoin, että koko juonikuvio olisi keskittynyt sen ympärille vaikka onhan se sanomattakin selvää ettei se nyt oikein ole mahdollista kun on kyse saamelaismytologiasta.

Kirja oli musta alusta loppuun melko tasapaksu. Välillä tuntui, että lukiolais-tytön ja lappi-tytön osiot kirjoitti eri ihminen. Pariin kertaan joudun kelaamaan lukemaani taaksepäin koska jotkut asiat tapahtuivat aivan merkillisesti ja piti jäädä miettimään miten mikäkin juttu oikein menikään eli hiukkasen sekavuutta aistin muutamassa kohtaa.

Aura oli melko erikoinen tyttö, johon pystyn joltain osin samaistumaan, mutta muut hahmot jäivät minulle todella etäisiksi koko kirjan ajaksi. Kyllähän tällä itseään viihdytti sen aikaa kun sivuja riitti, mutta ei tämä kirja oikein jaksanut ihastuttaa ainakaan minua. Jatko-osan mahdollisesti kuitenkin luen.

- Fade
27.08.2013

Erikoisen mielenkiintoinen ja yllättävän viihdyttävä tarina näkyjä näkevästä lukiolaistytöstä ja komeasta rocktähdestä. En olisi uskonut, että kirja olisi niinkin hyvä. Tammisen tyyli kirjoittaa on virkistävää, aivan kuin aihekin. En ole kauheasti lukenut saamelaisuuteen viittaavia fantasiakirjoja, tai sitten en vain ole osannut etsiä sellaisia. Näin Varsinais-Suomalaisena oli mukava lukea kirjaa, jossa oli käytetty hieman erilaisempaa murretta. Jotkut sanoista tosin jäi pieniksi kysymysmerkeiksi mieleen, mutta suurimman osan "uusista" sanoista ymmärsin helposti.
Kirja ei ehkä tulisi heti mieleeni jos joku asiasta jotain kysyisi. Siinä mielessä kirjasta ei jäänyt kovinkaan paljoa mieleen, vaikka se hyvä olikin. Juoni eteni omalla painollaan, mutta jotenkin siitä vain jäi puuttumaan se jokin mikä sykähdyttäisi lukijan sisintä. Myöskään kirjan hahmot eivät tuntuneet kovinkaan erikoisilta, vaikka monen heidän luonne tuli hyvin esiin.
Jotenkin minua jäi jollain tasolla häiritsemään Pajun toiminta ja se, miten hyvin Aura häneen luotti kaikesta huolimatta. Yhdellä sivulla Aura on vihainen Pajulle ja seuraavalla sivulla he ovat taas kiinni toisissaan kuin olisivat juuri sillä hetkellä kuolemassa. Eikä välissä todellakaan puhuttu, vaan Aura mietti asioita omassa päässään ja katseli maisemia. Tällaiset pienet asiat jäivät ärsyttämään, mutta muuten kirja oli todellakin lukemisen arvoinen.
Tosin, vaikka pitäisikin fantasiasta, ei tämä kirja ehkä ole sellainen josta jokainen tykkää. Kirjaa lukiessa pitää olla ehkä edes jonkinlaista kiinnostusta saamelaisuutta kohtaan, ja heidän mytologiaa. Itsekin valitsin kirjan vain tuon saamelaisuuden takia, muuten ei tuo takakansikaan oikein napannut..

Kirjasto Essi Tammimaa Noaidin tytär