Kirjasto Eoin Colfer Artemis Fowl: Viimeinen vartija
huhti 24
torstai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

[klikkaa suuremmaksi]

Artemis Fowl: Viimeinen vartija

(Artemis Fowl, #8) Edellinen

Julkaisupäivä lokakuu 8, 2012
Muokannut Rinja 12.10.2012

Kustantanut WSOY. Teoksen alkuperäinen nimi on The Last Guardian.

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Sidottu, kansipaperi.

TÄHÄNKÖ KAIKKI PÄÄTTYY?

Kohtalon täyttymys on käsillä. Hetkellä millä hyvänsä.

Mikään ei tunnu säikyttävän Artemista, nuorta rikollisneroa. Keijumaailmassa on kuitenkin eräs, joka on jo ennenkin saanut hänet tolaltaan: ilkeä tonttunainen Opal Koboi. Tällä kertaa Artemiksen perivihollinen on onnistunut herättämään kuolleista Fowlin sukutiluksille haudatut muinaiset keijusoturit. Niiden henget ryhtyvät riivaamaan myös Mylesiä ja Beckettiä, Artemiksen jo valmiiksi vilkkaita pikkuveljiä. Henget eivät tunnu myöskään tajuavan, että taistelu, jossa Oro Danulaisen johtamat berserkit saivat surmansa, päättyi jo 10 000 vuotta sitten.

Artemiksella on aikaa vain auringonnousuun asti. Siihen mennessä hänen tulee saattaa kuolleet keijut lopullisesti manan majoille ja vapauttaa berserkkiarmeijaan värvätyt veljet henkien otteesta. Vain sen takia, että yksi mielipuolinen tonttu haluaa maailman valtiattareksi, ihmiskuntaa uhkaa ennennäkemätön Harmageddon…

Eoin Colfer – Irlannin satusaaren ikioma fantasiavelho – heittää Viimeisessä vartijassa huikeat hyvästit Artemis Fowl -menestyssarjalleen!

Verenvahti Piiri (Engelsfors-trilogia, #1) Suuri purskitsa Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille Soturi Matiaksen miekka (Redwallin taru, #1) Ovi toiseen maailmaan Rumo Ylämaailmassa (Pimeyden ihmeet, #1)
 Kirja arvosteluja (yhteensä 7 kpl)
- HourglassEyes
20.03.2014

Enpä ajatellut jokunen vuosi sitten, kun uteliaisuuttani otin Artemiksen luettavakseni, että jäisin tuota nuorta neroa kaipaamaan...
Kaikelle on aikansa ja paikkansa. Ja tämän myötä sanon hyvästit tälle epäsosiaaliselle neropatille.
Sitä yhtä vain jäin kaipaamaan - ja siksi et ihan 4 tähteä saanut Artyseni... ;)

- Katjuska
15.12.2013

En voi uskoa, että tämä on viimeinen Artemis Fowl!!

Todella jännittävä ja monipuolinen juoni, jonka vuoksi luin kirjan todella nopeasti. Colfer osasi todellakin keksiä todella hyvän lopetus osan Fowl-sarjalle. Kirjasta ei keksi muuta sanottavaa kuin NEROKAS ja MAHTAVA. En olisi millään hallunut sarjan loppuvan.
Lopussa itkin ja kirjan viimeisen lauseen luettuani itkin ja sitten tuli tyhjä olo: Artemis Fowl-sarja on ohi. OHI!!!

Tämä sarja oli todella hyvä ja hauska lukukokemus. Sarja kuuluu ehdottoman mahdottoman ehdottomasti suosikkeihini. Jos minulla on joskus aikuisena lapsia, varmistan, että hekin edes yrittävät lukea tätä sarjaa.
Minulle tuli haikea ja surullinen olo kirjoittaessani tätä arvostelua,sillä se muistuttaa minua siitä, että Artemiksen seikkailuja ei enää tule....
Artemis Fowl-sarjan rakastaja ikuisesti.

- Molekyyli
14.05.2013

[ juonipaljastuksia ]

Aivan ihana loppu! Itkin (taas) kun Artyni kuoli. Ja niin tein myös kun opalin klooni kuoli. Mutta loppu oli aivan täydellinen! Eoin Colfer se vasta osaa! Kirja oli täynnä hauskoja kohtauksia, kuten se miten Artemis miettii mikä olisi pahin tapa kuolla. Verenhimoiset ankat vaiko hullut heinäsirkat?

- w-a-r-i
14.04.2013

Ihan mahtava lopetus mahtavalle sarjalle :) Jännittäviä juonen käänteitä ja hupaisia yksityiskohtia! Ihana <3

- kissafani
03.02.2013

Mahtava kirja! Odotin paljon muiden Artemusten jälkeen mutta odotukseni ylittyivät silti. Ehdottomasti paras lukemani kirja.

- Serafia
12.12.2012

Mitä voisin sanoa?
Kirja oli mahtava ja kirjoitettu suhteellisen hyvin. Joissain kohdissa kuitenkin tuli tunne, että sitä ei ollu kirjoitettu niin hyvin kuin joitain muita kohtia.

Kirjan lopussa minulla tuli kyynel silmään kahdessa kohtaa.
"Pysy loitolla. Et tiedä, minkä kanssa olet tekemisissä." Artemis sanoi noin Foalylle, Butlerille ja Hollylle. Hollyhän oli sanonut nuo samat sanat Artylle, mutta pujauttaen ihminen -sanan vain sinne sekaan.

Ja toiseksi, ihan viimeiset lauseet. Holly sanoi ne, ne sanat olivat täsmälleen samat, joilla ensimmäinen Artemis Fowl kirja alkoi.

Nyt on haikea olo, kun olen lukenut Artemis Fowl sarjan päätökseen. Se oli ihana ja rakastan tätä sarjaa. Hyvästi, Artemis Fowl!

- The Big Bad Wolf
25.11.2012

[ juonipaljastuksia ]

Alun perusteella kritisoin kirjan valitettavasti huonoimmaksi Artemis Fowliksi, mutta loppu totaalisesti pelasti kaiken.

Tarkemmin ajatellen en ole ikinä lukenut parempaa lopetusta mihinkään sarjaan. Mutta aloitetaan alusta...

Onko Arty kasvanut niin isoksi, että huumori on kuihtunut? Hahmot yleensäkin alkoivat vähän tylsistyttää, vaikken huomannut suuriakaan muutoksia. Kirjoittiko Colfer turhan hätäisesti viimeisen kirjansa? Ja miksi? Halusiko hän päästä siitä eroon, vai vaatiko kustantaja paperia pöydälleen nyrkillä uhaten? Halusiko Colfer päästä kirjoittamaan kohtausta, johon koko sarja huipentuu?

Mutta kuten sanoinkin, loppu pelasti kaiken. Vaikkei kukaan sitä olisikaan epäillyt, nyt tiedämme ettei edes kuolema voi pysäyttää Artemis Fowl toista.

Kun kirja loppui Hollyn lausumiin sanoihin, joila ensimmäinen Artemis alkoi, aloin itkeä. Koska jokin siinä niin paljon kosketti, ja koska sarja vain... Se on ohi nyt.
  (+4 tykkää tästä)

Kirjasto Eoin Colfer Artemis Fowl: Viimeinen vartija