Kaksi tornia (Taru Sormusten herrasta #2) - J. R. R. Tolkien 8.96   438

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentaneet Kersti Juva ja Eila Pennanen. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Päällys: Matti Louhi. Tarkistettu laitos 2002. Päällys: Sami Saramäki. Vuoden 2024 laitoksessa tarkistettu suomennos. Kannen kuvitus: J. R. R. Tolkien. Painostiedot Kontuwikissä.

Kaikenikäisten rakastettu fantasiaklassikko

Taru Sormusten herrasta sijoittuu omaan maailmaansa Keski-Maahan ja sen romanttiseen muinaisuuteen, jolloin maata asuttivat uljaat haltiat, pelottomat ihmiset, sitkeät kääpiöt – ja hobitit.

Hobitit ovat vähäpätöinen kansa, joka rakastaa elämän yksinkertaisia iloja, maalaisruokaa, olutta ja kessua. He ovat pienikasvuisia ja iloluontoisia, laiskojakin, mutta pohjimmiltaan sisukasta lajia. Kun tummat pilvet alkavat kerääntyä Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien silmät ovat muualla, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä.

Kaksi tornia jatkaa kolmiosaista Taru Sormusten herrasta -saagaa, joka alkoi kirjassa Sormuksen ritarit. Sormuksen saattue on hajonnut. Merri ja Pippin joutuvat örkkien käsiin, mutta Frodo ja Sam jatkavat matkaa kohti Mordorin häämöttäviä varjoja. Samalla Rautapihassa käydään toista taistelua. Hobitit joutuvat nyt todistamaan kuuluisan sitkeytensä ilman Gandalfin suojelusta.

"Poikkeuksellinen teos – puhdasta jännitystä, soljuvaa kerrontaa, moraalista lämpöä, kauneuden kainostelematonta ylistystä, mutta ennen kaikkea jännitystä." – Donald Barr, The New York Times

Kirja julkaistu 1974 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Two Towers
Tietoja muokattu helmikuu 29, 2024

Taru Sormusten herrasta

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko.

Sormuksen ritarit (Taru Sormusten herrasta #1) 8.72   560
Kaksi tornia (Taru Sormusten herrasta #2) 8.96   438
Kuninkaan paluu (Taru Sormusten herrasta #3) 9.10   421
Taru Sormusten herrasta 9.10   892

EveMoon
tammikuu 13, 2021

Ymmärrän Tolkienin arvon fantasiagenren uranuurtajana, vaikken itse kaikkein eniten hänen tekstiinsä osaakaan uppoutua. Jos on intohimoinen fantasiagenren suhteen niin nämä kirjat kannattaa kyllä lukea jossain vaiheessa ihan jo pelkästään sivistääkseen itseään.

Poison Girl
elokuu 12, 2015

Vähän parempi kuin edellinen osa. Kirjan ensimmäinen osio oli mielenkiintoisempi, kuin toinen. Toisessa osassa tuntui olevan kauheaa junnaamista, vaikka kyllä joitain mielenkiintoisia juttuja tapahtui ja kirja loppui myös yllättävästi. Tolkienin tyyli nyt vain on sellaista, että välillä teksti menee ihan ohi, mutta en antanut sen tässä kirjassa enää haitata vaan yritin ymmärtää joka kappaleesta vain pääkohdat.

Milzu
toukokuu 23, 2015

Liian raskasluontoista tekstiä minulle... Kirja jäi sitten puoleenväliin.

Rauros
maaliskuu 30, 2014

RAKASTAN TÄTÄ SARJAA <3! Tämä osa oli yhtä hyvä kuin ekakin! Huumoria löytyi! Pidin siitä miten asioita katzottiin eri henkilöiden näkökulmasta! SUOSITTELEN !

lnx
heinäkuu 1, 2011

Toinenkin osa oli mielenkiintoinen, ja huumoria löytyi. Päähenkilöt hajaantuivat ja tarinaa kerrottiin mukavasti vuorotellen luvuittain eri henkilöiden näkökulmasta.

Lukijatar
lokakuu 19, 2019