Ainakin tuhat laivaa

@ Sari Peltoniemi
Ainakin tuhat laivaa - Sari Peltoniemi 6.84   19

Ainakin tuhat laivaa: Kertomuksia täältä ja muualta. Kansi: Markko Taina. Sidottu.

Tampereen kaupungin luovan työn palkinto 2006.

Sisällys:

• Kylmälle maalle
  • Lumikuningatar – Atorox-ehdokas 2006
  • Tavaroita rajan takaa
  • Varis-klaanin pojat – Atorox-ehdokas 2006
  • Tyttö, joka ei halunnut tietää
  • Kappelissa
  • Tuulen tuomaa – Atorox-ehdokas 2006
  • Ainakin tuhat laivaa

Ainakin tuhat laivaa täytyy taitella paperista. Ja jokainen laiva pitää ladata voimalla ja ajatuksilla, että sillä olisi merkitystä. Sen takia joka ikinen arkki täytyy piirtää tai kirjoittaa täyteen. Että tapahtuisi ihme. Että sairas paranisi.

Maailmassa tapahtuu ihmeellisiä asioita, niin tässä meidän maailmassamme kuin muissakin maailmoissa. Joskus ihmeitten tekeminen voi kuitenkin olla kovaa työtä. Varis-klaanin pojalle on jo syntymässä annettu tehtäväksi järjestää ihmeitä. Miten sellaista jaksaa, kun on heiveröinen ja sairas? Jos Meinradille sattuisi jotakin, kenelläkään ei olisi enää yhteyttä klaanieläimiin. Kukaan ei enää voisi puhua niitten kanssa ja kysellä neuvoja.

Ainakin tuhat laivaa on kokoelma kertomuksia sekä meidän maailmastamme että oudommilta seuduilta. Sari Peltoniemen seurassa tavallinenkin voi muuttua epätavalliseksi, harmaa kirkastua läpikuultavaksi, arki muuttua seikkailuksi. Kirjailija vie lukijan matkoille, joilta palaa uudistuneena, virkistyneenä ja aiempaa viisaampana.

Arvosteluotteita:

”Lukuvinkki teille kaikille: Peltoniemen Sarin uusin novellikokelma ”Ainakin tuhat laivaa” on järisyttävän hyvä novellikokoelma. Ainakin minä tykkäsin. Fantasian ja realismin häilyvässä rajamaastossa liikkuvia novelleja, napakoita ja ilmavia tarinoita, joiden kielessä ja toteutuksessa silmä lepää.

Erityisesti spefin kirjoittajien kannattaisi tarkastella, kuinka ihmeessä Sari sen tekee, siis sen ihmeen tunnun: jokainen novelli kuplii rivien välissä tarinoita suurempia oivalluksia. Lukijalle jää tilaa ajatella itse, ja novellien tarinat voivat jäädä rohkeasti auki. Koskettavia tarinoita, ja vaikka nuortenkirjana julkaistuja, niin napsahtaa kyllä aikuislukijankin makuhermoon. Ostakaa tai lainatkaa, lukekaa ja ihastukaa!” – Anne Leinonen, viesti Suomen Tieteiskirjoittajien postituslistalla

”Sari Peltoniemi kirjoittaa eettisiä kasvutarinoita, jotka pistävät lukijansa seinää vasten. Kieli on kirkasta ja tiivistynyttä. Kokoelman tarinoista aistii vaivattoman kirjoittamisen aiheuttaman mielihyvän tunteen." – Päivi Heikkilä-Halttunen, Aamulehti

Kirja julkaistu lokakuu 14, 2005 (Tammi)
Tietoja muokattu kesäkuu 22, 2023
Haltijan poika (Jouni #2) 7.10   19
Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni #1) 6.70   33

LarZa
helmikuu 19, 2015

Ihan ok. Ei niin omaa tyyliäni, mutta kyllä asian ymmärtää.

Pakkis
Pakkis