Veden alla

@ Kat Falls
Veden alla (Veden alla #1) - Kat Falls 7.34   124

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Arja Gothóni. Ulkoasu: Terhi Haikonen. Sidottu.

Sukella suureen seikkailuun valtamerten syvyyksiin.

Valtameret ovat peittäneet alleen suuren osan mantereista, ja 16-vuotias Ty-poika on elänyt koko ikänsä meren pohjassa. Maan päälle jääneet karsastavat outoa siirtokuntaa. Huhutaan, että sen jäsenillä on ihmeellisiä kykyjä. Voiko ihmisille pinnan alla kehittyä kalojen ominaisuuksia? Uudisraivaajien elämää häiritsee yhä aggressiivisempi lainsuojattomien joukko. Ja kun Ty sitten tapaa Gemman, kovistytön maan päältä, muuttuvat hänen tutut kuvionsa kertarysäyksellä. Pian parivaljakon perässä on pahamaineinen Krottiliiga, joka kummastuttaa oudoilla kyvyillään.

Myös Ty on outo tapaus: hänellä on hämäränlahja, jollainen voi kehittyä vain koko elämänsä veden alla asuneille. Ty tekee kaikkensa pitääkseen kykynsä piilossa, sillä hän ei halua olla erilainen. Onko Ty’n kuitenkin viimein tullut aika paljastaa suurin salaisuutensa?

Veden alla on mieleenpainuva seikkailu ja rajoja rikkova rakkaustarina uudenlaisesta maailmasta. Elämä meren pohjalla muistuttaa Villiä länttä: työtä pelkäämättömien uudisraivaajien yhteisö yrittää sinnitellä lainsuojattomien ja epäoikeudenmukaisten vallanpitäjien puristuksessa.

Kirja vilisee oivaltavia ja hauskoja yksityiskohtia siitä mitä kaikkea vedenalainen maailma pitää sisällään, kalalemmikeistä rauskulauttoihin. Suuri seikkailu ja taistelut lainsuojattomien kanssa yhdistyvät teoksessa romanttisiin aineksiin.

"Veden alla on mukavasti kirjoitettu teos, joka vilisee herkullisia merenalaisen maailman yksityiskohtia. – – Falls koukuttaa lukijan yllätyksillä, jotka pitävät otteessaan loppuun saakka." – Salla Erho, Uusi Rovaniemi 15.4.2011

"Fallsin esikoisteos herättelee lukijaa elämän monimuotoisuuteen sekä siihen, että sydämen kuunteleminen voi vaikeuksista huolimatta avata oven parempaan tulevaisuuteen. Tervehenkinen ja oivaltava kertomus on suositeltavaa lukemista etenkin seikkailutarinoita kaipaaville." – Maria Loikkanen, Savon Sanomat 4.4.2011

Kirja julkaistu maaliskuu 23, 2011 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Dark Life
Tietoja muokattu kesäkuu 13, 2017

Veden alla

Sarjan nimi ei ole tiedossa.

Veden alla (Veden alla #1) 7.34   124
Vastavirta (Veden alla #2) 7.26   90

Nella
joulukuu 6, 2018

Kirja on todella koukuttava ja yllätti minut positiivisesti tasollaan. Teksti on hyvin luotua ja juoni on hienosti rakennettu. Se etenee nopeaan tahtiin eikä väliin ehdi jäämään yhtään toimetonta hetkeä.

Kaikki hahmotkin ovat kiinnostavia, etenkin päähenkilö Ty. Kirjan maailmakin on huolella kehitetty ja todella mielenkiintoinen. Teksti sisältää paljon tarkkaa kuvailua, joka pitää kyllä kiinnostuksen yllä.

Suosittelen ehdottomasti lukemaan tämän teoksen, aivan mahtava.

Niko Heikkinen
maaliskuu 5, 2018

Aloin lukemaan kirjaa mielenkiinnolla ja varovaisin odotuksin mutta kirja yllättikin minut positiivisesti loistavalla kuvauksellaan merestä. Oli mielen kiintoista lukea kirja vain Tyn näkökulmasta.

heinäkuu 28, 2014

Uusi mielenkiintoinen kiva aihe ja ihan mukavasti toteutettu kirja. Oisin ehkä hieman enemmän sitä rakkaustarinaa tähän kaivannut ja myös nuo hämäränlahjat jäivät vielä hieman lievälle kuvailulle, jonka takia niiden toiminnasta ei oikein saanut selvää kuvaa. Hahmot olivat pääasiassa kivoja, Tyn äiti vaikutti rasittavalle piipittäjälle, mutta esim Hämystä pidin kovasti.

Heidi Kristina
maaliskuu 26, 2014

Ekokatastrofin jälkeisessä maailmassa, jolloin valtameret ovat peittäneeet alleen melkein kaiken maan. Ihmiset elävät joko pinnan päällä yläpuolisina tai pinnan alla siirtokuntalaisina. Nämä kaksi erillään asuvaa elinkuntaa eivät kuitenkaan paljoa toisistaan perusta, mikä luo pienen jännitteen kirjan juonelle, muttei perusta sille mitään laajempaa jänniteverkkoa. Ei veden alla tosin aivan rauhallistakaan ole, sillä keskellä erilaisia vedeneläviä kauhua kylvää lainsuojattomien Krottiliiga. Mutkia tulee matkaan, kun Osavaltioiden yhteisö haluaa vedenalaisten siirtokuntalaisten pidättävän liigan. Vedenalaisen siirtokunnan ainoa teini-ikäinen, Ty, löytää sukellusretkellään merenpohjasta käyttöiältään nuoren, vaikkakin hylätyn sukelusveneen. Tutkiessaan sukellusvenettä tarkemmin hän löytää siellä olevan Gemman, joka on karannut yläpuolisten lasten- ja teinien hoitokodista löytääkseen veljensä. Tyn ja Gemman tarina tarjoaa pientä, suloista jännitettä mikä sopii hyvin, kun ottaa huomioon, että kirja on kirjoitettu nuorille. Harmillisesti Kat Falls on kuitenkin jättänyt henkilöhahmot varsin ohuiksi, eikä lukija löydä heistä juuri mitään pintaa syvempää, johon ihastua. Tyn omituinen sairaalatausta paljastuu vasta yli puolen välin jälkeen ja tässä vaiheessa paljastus ei enää tunnu mitenkään järisyttävältä. Myöskään Gemman veljen henkilöllisyys ei saa hätkähtämään. Veden alla on viihtyisä lukukokemus ja kiehtova erilaisine vedenalaisine piirteineen, mutta lämmittää lukijan hitaasti. Kun kirja alkaa mennä lujaa, se ehdoitta menee lujaa. Itselleni henkilökohtaisesti hyvin epäselväksi jäivät lähes kaikki tapahtumapaikat ja se, milloin henkilöt todella olivat vedenalla ja milloin taas eivät. Siirtymävaiheet olivat ongelmallisia. Veden alla sopii parhaiten nuorelle lukijakunnalle, vaikka viihdyttää tämä myös hieman vanhempaakin. Erityisesti pisteet kirjalle sen erikoisesta, dystooppisesta aiheesta! Harvoinpa sitä sukeltelee veden alla samaan aikaan, kun lukee kirjaa. Jatko-osa on lukulistalla. Kirjan heikkouksista huolimatta tämä jätti vampyyritursaan kokoisen jäljen!

Janski_
helmikuu 5, 2014

Ensimmäiset ajatukset eivät olleet kovinkaan kummoisia kirjasta, mutta mielipide vaihtui kun aloin kunnolla lukemaan kirjaa. Hyvä kirja :D

satunnainen
marraskuu 25, 2013

En ihmeemmin ihastunut tähän teokseen. Se vei kyllä mukanaan ja oli ihan hyvääkin luettavaa, mutta siinäpä se sitten oli. Sen vain luki, mutta se ei herättänyt ihmeemmin ajatuksia ja myöhemmin ei tulisi mieleenkään, että lukisinko uudelleen. Ei vain saanut minua menemään mitenkään pintaa syvemmälle. Kirjan idea on kuitenkin erillainen ja toimiva. Kukapa nyt ei kiinnostuisi tulevaisuudesta, joka sijaitsisikin maan sijasta veden alla? En kuitenkaan tahdo viedä keneltäkään intoa. Lukekaa jos sille tuntuu, ei siinä mitään menetä.

Allisia
tammikuu 27, 2012

Takakansi lupaa seikkailuja ja romantikkaa. Ainakin toinen toteutui. Ekokatastrofista kärsinyt maailma on muuttanut veden alle meren pohjaan rakennettuun terratorioon. Maan päälle jääneet ihmiset asuvat tiukasti yhdessä. Kun Gemma tulee etsimään veljeään ja tapaa Ty:n kirja lähtee käyntiin - siis melkein heti. Kirja oli hyvä, mutta "rajoja rikkova rakkaustarina" ei aivan ollut maineensa mukainen.

Matti Karjalainen
heinäkuu 5, 2011

"Olla tahtoisin alla mainingin tuolla tursaan puutarhassa turvassa [...] Me tsimmattais, ja gimmat sais korut koralleista syvyyden Joka boitsu, giltsi olis ihan et voi piltsi kun hiffaisivat mestan hyvyyden [...] Niin se on joo, ei kukaan oo ees tursaan puutarhassa turvassa ei edes tursaan puutarhassa turvassa..." (Freud, Marx, Engels & Jung: Tursaan puutarhassa) Kat Fallsin "Veden alla" on kohtalaisen onnistunut nuorten scifi-romaani, jossa lähitulevaisuuden maailmaa on kohdannut pahemmanlaatuinen ekokatastrofi; jäävuoret ovat sulaneet ja melkoinen osa maailmaa on jäänyt veden alle. Niinpä pieni osa ihmiskunnasta onkin siirtynyt merenalaisiin siirtokuntiin, joissa he kuvainnollinen hiki hatussa viljelevät merilevää ja kasvattavat tonnikalalaumoja. Siirtokuntien asukkaiden elämä ei ole muutenkaan järin helppoa, sillä esivalta on kelvotonta ja meret kätkevät syvyyksiinsä ikäviä salaisuuksia, mutta suurinta kauhua herättää kuitenkin Krottiliigaksi kutsuttu lainsuojattomien joukko, joka ei kaihda veritekoja ja jota johtaa kammottava Hämyksi kutsuttu mies. Tähän seikkailuun tempaistaan mukaan 15-vuotias Ty-poika sekä pinnan yläpuolelta saapunut, kadonnutta veljeään etsivä Gemma-tyttö. Nopealukuisessa ja viihdyttävässä romaanissa teemoja etsitään niin ekoscifin kuin perinteisen western-kuvastonkin puolelta, ihan söpöä rakkaustarinaa unohtamatta. Suositellaan seiskaluokkalaisista ylöspäin.

Nafisan
toukokuu 17, 2011

Kirjan alottaessani toiveeni olivat korkealla: kerrankin (näennäisesti) "kielletty rakkaus" uudessa paketissa. Ensimmäiset sivut luettuani olin harmissani, tämähän on täyttä teinihömppää! Kirjoitustyyli on samanlainen kuin R.L.Stinellä tai Rob Kiddillä ja kutsuu 10-13 vuotiaita, mutta hahmot ovat jo 15-kesäisiä (tämän huomaa toisinaan myös rivien välistä lukiessaan). Tämä tapa kirjoittaa saattaa karsia vanhempia lukijoita pois, vaikka kertomus herättää ajatuksia ja luo muuttuneen maailman meidän jälkeemme. Maailman, joka on tuhoutunut meidän tekojemme takia. Ideahan on aika pitkälti sama kuin mm. Waterworld-leffassa: jäätiköt ovat sulaneet ja ihmisten elialueet pienentyneet. Kirjassa pieni joukko uudisraivaajia on muuttanut asumaan veden alle, viljelemään maata. Vedenalisilla ja maanpäällisillä ihmisillä on yhteiskunnassa hyvin eriarvoinen asema, jonka musta-valkoinen asettelu sympatisoi rohkeita toisinajattelijoita, niitä, jotka uskalsivat ottaa riskin elämässään toisten hyväksi. Päähenkilö Ty tutustuu pinnan yläpuolelta tulleeseen tyttöön Gemmaan, joka etsii kadonnutta veljeään. Vasta loppupuolella kirjaa päästään tosissaan latteiden henkilöiden ja juonen kehittämisen kanssa alun kankeudesta ja onpa sinnekin päri käännettä luotu. Jos vain tyyli saataisiin kohdalleen, voisi kirja potentiaalisesti menestyäkin, nyt se valitettavasti eksyy nuoriso-osaston geneeriseen massatyyliin. Mukaan on heitetty myös rikollinen Krottiliiga, joka on muutakin kuin mitä pinnalle näyttää. Plussaa teos saa ainoastaan hyvin luodusta vedenalaisesta maailmasta ja sen kuvaamisesta. Niin vedenelävät kuin ihmisten asumusmuodot on kekseliäästi ja uskottavasti kirjoitettu. Hauskasti (jos ekokatastrofista voi sitä sanaa käyttää) kirjan lukemiseen kuluu vain pari iltaa, ei todellakaan mikään järkäle, kevyt välipala. Tästä voisi joku tusina elokuvaohjaaja napata idean seuraavaan The day after tomorrow-epookkiin.

Murtunut Varjo
Murtunut Varjo