Ikuisen hämärän vaeltaja

@ Timothy Findley
Ikuisen hämärän vaeltaja - Timothy Findley 7.28   11

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Heikki Salojärvi. Kannen kuvat: Lehtikuva Oy ja Fennopress. Kannen suunnittelu: Pirjo Toroskainen. Sidottu, kansipaperi.

”Olen elänyt monta elämää, tohtori Jung. Ken tietää, Ledana olen ehkä synnyttänyt Helenan – tai Annana pyhän Marian... Olin myös rampa paimen, jota Avilian Teresia Pyhä piti vallassaan; olin irlantilainen tallipoika ja lasimaalausten tekijä Chartresin tuomiokirkossa... Näin Hamletin ensimmäisen esityksen ja näyttelijä Molièren viimeisen. Olin Oscar Wilden ystävä ja Leonardon vihamies... Minä olen sekä mies että nainen. Olen iätön eikä minulla ole pääsyä kuolemaan.”

Huhtikuun 15.päivänä 1912 Pilgrim otetaan Burghölzlin psykiatriseen sairaalaan Zürichissä, kun hänen itsemurhayrityksensä on – jälleen kerran – epäonnistunut. Niin alkaa valtaisa henkien taistelu itseoppineen mystikon ja tiedemiehen Jungin sekä Pilgrimin välillä – miehen joka ei kykene kuolemaan ja jonka alitajuntaan on piirtynyt kaikkien hänen vaeltajanmatkallaan kohtaamiensa ihmisten ja lukemattomien elämänkohtaloiden toiveet ja kärsimykset.

Pilgrimin elonkaari kattaa pitkän jakson ihmiskunnan historiaa; hänen salaperäinen menneisyytensä johdattaa meidät ensimmäistä maailmansotaa edeltäneestä Zürichistä halki vuosisatojen syvälle ihmisen tiedostamattomaan. Hänen menneet elämänsä avautuvat eteemme kunnianhimon ja kaipauksen hilpeänä kuvaelmana, jossa esiintyy joukko värikkäitä, omalaatuisia henkilöhahmoja – myyttisiä, sepitettyjä ja historiallisia.

Samalla sekä intiiminä että maailmojasyleilevänä elämää tihkuvana draamana Ikuisen hämärän vaeltaja on tarina taistelusta tuhon ja luomisvoiman välillä, haastava ja väkevän omaperäinen työ yhdeltä aikamme merkittävimmältä taiteilijalta.

Luokitus: Fantasia

Kirja julkaistu 2000 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Pilgrim
Tietoja muokattu tammikuu 11, 2009