Vedenpaisumus (Lyran kirjat, #1)
Julkaistu: huhtikuu 25, 2018 (fantasia, nuoret)

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Helene Bütsow. Kannen kuva: Chris Wormell. Sidottu.

The World Science Fiction Society Award for Best Young Adult Book -ehdokas 2018.

Asta kiskoi tammenterhoa takin povitaskusta. Kaiverretun esineen sisällä oli pieneksi taiteltu paperilappu. "Tämä on muiden ihmisten salaisuus. Meidän ei pitäisi tutkia tätä", Malcolm sanoi daimonilleen.

Fantasian mestarin uusi sarja vie aikaan ennen Universumien tomu -trilogian jännittäviä tapahtumia.

Eräänä keskitalven päivänä Troutin majataloon tulee vieraita, jotka ovat erilaisia kuin tavalliset kävijät. Läheisen luostarin askareissa autteleva yksitoistavuotias Malcolm kuulee, että sisaret ovat ottaneet hoiviinsa pienokaisen. Miksi Lyra-vauva kiinnostaa majataloon ilmestyneitä miehiä? Mitä Malcolmin haltuunsa saama merkillinen tammenterho haluaa viestittää, ja miksi salainen järjestö on kiinnostunut pojan liikkeistä? Malcom ja palvelustyttö Alice lähtevät hurjalle pakomatkalle vauva mukanaan.

Philip Pullman on Ison-Britannian merkittävimpiä lasten- ja nuortenkirjailijoita. Hänen Universumien tomu -trilogiansa on kaikkien aikojen palkituimpia fantasiasarjoja.

”On etuoikeus saada taas palata Pullmanin ihmeelliseen, kauniiseen ja pelottavaan maailmaan. En ole pitkään aikaan rakastanut päähenkilöä yhtä paljon kuin rakastan Malcolm Polsteadia!” – fantasiakirjailija Maria Turtschaninoff

Lue lisää: Vedenpaisumus - Philip Pullman

Darkki, Eija