China Miéville: Toiset

Karisto 2011 - Risingin tietokannassa

China Miéville on kirjailija, joka on maailmalla onnistunut luomaan uransa olemalla erilainen: Mieville sanoo kirjojensa kuuluvan ”weird fiction” -genreen, ja nimitys on sangen kuvaava. Kirjailijana hän on maailmalla varsin arvostettu, ja hän onkin voittanut mielettömän määrän palkintoja mm. juuri Toiset-kirjallaan Arthur C. Clarke-palkinnon, Hugon ja World Fantasy-palkinnon.

Kun olin saanut kirjan luettua, yritin ryhtyä kirjoittamaan arvostelua suoraan. Hetken näyttöä tuijotettuani totesin, etten saisi mitään aikaiseksi. Ei sillä, etten olisi pitänyt kirjasta, mutta en yksinkertaisesti keksinyt, miten selittää kirjan teema.

Kirjassa on korkealentoinen konsepti. Tarkoitan tällä, että kirja esittelee yhden idean ja tutkii sitä. Se ei missään vaiheessa eksy pois ideasta, vaan pitää idean jatkuvasti lukijan läsnä. Konsepti on pähkinänkuoressa seuraava: kaksi kaupunkia Besźel ja Ul Qoma ovat yhtä aikaa olemassa samassa paikassa ja muodostavat yhdessä kokonaisuuden. Kaupunkien välillä ei ole fyysisiä rajoja, osa kaduista kuuluu toiseen kaupunkiin, osa toiseen. Välillä samalla kadulla on molempien kaupunkien osia ja näiden asukkaat väistelevät toisiaan huomioimatta toisiaan.

Vahvoista teemoistaan tunnettu Miéville on tässä kirjassa keskittynyt sosiaalisen identiteetin rakentumiseen. Vieraalle ja sekavalle kaksoiskaupungille ei ole suoranaista vastinetta maailmassamme ja juuri sen takia rinnakkain asetetut Beszelin ja Ul Ooman asukkaiden erot korostuvat. Beszel on kahdesta köyhempi Ul Ooman ollessa kiinni kehityksessä paremmin.

Kaupunkien asukkaat hämärästi aistivat toisen kaupungin asukkaat ja tapahtumat, mutta heitä on kovien rangaistusten uhalla kielletty vaikuttamasta toiseen maailmaan. Kaupunkien välillä toimii poliisiorganisaatio Rikko. Kaupunkeja voisi ajatella metaforana modernille elämälle, missä meidän tapamme karsivat tietoisuudestamme sellaiset asiat, mitkä eivät suoranaisesti kosketa meitä. Kirjan maailmaa aletaan tarkastella murhamysteerin lävitse.

Nuoren naisen ruumis löydetään Beszelistä ja tapausta alkaa tutkia komisario Borlú. Alusta alkaen hänelle on selvää, että murhassa on jotain suurempaa takana. Hän epäilee että tapahtumaan liittyy kaupunkien välisen rajan rikkonutta toimintaa. Murhaa ei kuitenkaan siirretä Rikon tutkittavaksi vaan joku taho haluaa pitää tapauksen tavallisena poliisijuttuna. Tutkimuksen tapahtumaketju kuitenkin vie Borlún toiseen kaupunkiin ja mysteeri alkaa kasvaa.

Miéville rikkoo tarkoituksellisesti genrerajoja nitoen yhteen murhatrillerin ja fantasian. Kirjan maailma ei kuitenkaan vaikuta keinotekoiselta ja kestää läpi kirjan toimivana. Toiset on vaikea kirja aloittaa, mutta se kasvaa teokseksi, jota on vaikea laskea alas käsistään. Sitä voi suositella ennakkoluulottomille lukijoille; varauksellisesti myös dekkaritarinoiden ystävät saattavat löytää tämän kirjan myötä China Miévillen.

Keskustelu kirjasta jatkuu Lukusalissa.

Log in to comment
Keskustele aiheesta foorumilla (0 vastausta).
Uusin jäsen: Emilia Suzi