Bram Stoker: Draculan vieras ja muita kauhukertomuksia

Tammi 2012 - Risingin tietokannassa

Bram Stokeria (1847–1912) tuskin tarvitsee esitellä kenellekään, sillä kaikki tuntavat Draculan: kirjan, joka on ollut suuri vaikuttaja modernille kauhukirjallisuudelle. Bram Stokerin Draculaa voidaankin pitää ensimmäisenä askeleena muutokselle, jossa vampyyrit ovat muuttuneet hirviöistä kiehtovan romanttisiksi ja traagisiksi olennoiksi.

Minulla oli suuret ennakko-odotukset novellikokoelmasta. Pidän vanhanaikaisesta kauhusta, jonka kerrontatyyli ei nojaudu liikaa yksityiskohtiin. Verijäljillä ja irtopäilläkin on paikkansa (komero), mutta liian suuret määrät tämän tyyppisiä yksityiskohtia puuduttavat ja vievät tilaa tarinalta.

Toivoin Draculan vieraasta yhtä taidokasta kirjaa kuin Dracula oli, ja novellikokoelma suureksi osaksi täytti odotukseni. Kirja on täynnä riipivää kauhua.

Kirjan aloittaa Draculan vieras -niminovelli, joka oli alun perin osa Draculaa, mutta jonka Stoker myöhemmin irrotti omaksi tarinakseen. Tätä ei tehty siksi, että kappale olisi ollut huonompi, vaan koska kyseessä oli erillinen oma tarinansa.

Kirjan muut tarinat ovat yhtä mielikuvituksellisia tuoden minulle mieleen Lovecraftin. Novellien juonet käsittelevät laajasti aikakauden myyttisen ja taikauskosta ammentavan goottilaisen kauhun teemoja.

Strokerin novellit ovat hyviä esimerkkejä tunnelman välittämisestä. Kirjoittajia suosittelenkin tarkkailemaan lukiessaan, kuinka välittää pelkoa ilman toimintaa. Novellit ovat myös tasapainossa toistensa kanssa, kirjan nimeä kantavan novellin lisäksi on vaikea korottaa novelleista yhtä muiden ylitse.

Kokoelma on lukemisen arvoinen, ja sitä voi suositella kaikille kauhun ystäville.

Keskustele aiheesta foorumilla (0 vastausta).