Simon Lelic: Laitos

Like 2012 - Risingin tietokannassa

Simon Lelic on brittiläinen kirjailija, jolta on aikaisemmin käännetty kirja Katkeamispiste. Laitos on hänen toinen julkaistu kirjansa ja ensimmäinen matkansa spefin maailmaan.

Tom Clarkella, naiivilla toimittajalla on omat ongelmansa. Kuitenkin hänen elämänsä kääntyy ylösalaisin, kun Julia Priestley saapuu hakemaan hänen apuaan vieraantuneen aviomiehensä Arthurin löytämiseksi.

Arthur, viattomalta vaikuttava hammaslääkäri, on pidätetty uuden tiukan terrorisminvastaisen lain perusteella. Viranomaiset myöntävät vieneensä hänet, mutta eivät sano missä häntä pidetään tai miksi. Tom ja Julia alkavat etsiä Arthuria ja selvittää totuutta hänen pidätyksestään. Jokin taho ei halua laitoksen salaisuuden paljastuvan.

Minulle tarinan asetelma muodostuu kirjan ongelmaksi. Valitettavasti tunsin, että kirjan juoni oli vahvasti tuttu. Samanlaisesta aihepiiristä voi toki kirjoittaa useampia kirjoja, mutta jokin asetelmassa ärsytti minua: kenties se, ettei kirja nouse millään osa-alueella dystopiaverrokkiensa ohitse. George Orwellin Vuonna 1984 oli mullistavampi, sarjakuvapuolella V niin kuin verikosto on visuaalisempi, Franz Kafkan Linna filosofisempi, John Wyndhamin dystopiateokset monisyisempiä, ja listaa voisi jatkaa vielä pitkään. Laitos ei ole tästä huolimatta huono, se ei ainoastaan erotu.

Lelic onnistuu luomaan kirjansa puitteet eläviksi. Hän myös rytmittää tarinansa juonen tarkasti. Lukija ei ehdi tylsistymään, koska tapahtumia viedään eteenpäin toiminnalla. Tämän tiukan toiminnallisuuden seurauksena Tomin ja Julian henkilöhahmot jäävät tapahtumien varjoon. Kirjan syvällisimmäksi hahmoksi nouseekin vankilanjohtaja Henry Graves, joka on omistautunut vankienhoitojärjestelmälle, mutta joutuu uuteen tilanteeseen Laitoksen johtajana.

Kokonaisuutena Laitos jättää vajavaisen vaikutelman. Kenties kaikki toimivat tarinan osat ovat olemassa, mutta niitä ei ole hiottu tarpeeksi yhteen. Kirja kaipaisi kenties ripauksen lisää yksityiskohtia juoneen: selityksiä siitä, miten ja miksi asiat ovat tapahtuneet niin kuin ovat tapahtuneet.

Log in to comment
Keskustele aiheesta foorumilla (0 vastausta).
Uusin jäsen: Mona