Robert Kirkman: The Walking Dead - Ensimmäinen kirja

Egmont 2012 - Risingin tietokannassa

The Walking Dead on ehkä suurelle yleisölle tunnetumpi tv-sarjasta, jota esitetään Suomessakin. TV-sarja perustuu sarjakuvaan, jonka julkaisu aloitettiin USA:ssa vuonna 2003. The Walking Deadin juonen ydin on seurata pienen selviytyjäjoukon elämää zombi-infektion pyyhkäistyä pois suurimman osan elämästä maan päältä. Näkökulmahenkilönä on Rick Grimes -niminen sheriffi. Robert Kirkmanin käsikirjoittama ja Tony Mooren ja Charlie Adlardin piirtämä sarjakuva on saanut Eisner Awardin parhaasta jatkuvasta sarjakuvasarjasta vuonna 2010.

Sarjakuva tarjoaa juuri sitä mitä voi odottaakin. Tarina on toimiva pienen joukon selviytymistarina, joka tasapainottelee ulkopuolisten uhkien ja sisäisten ongelmien välillä. Kaikista eniten iloa tuottaa se, että sarjakuva ymmärtää kertoa selviytymisestä. Vaikka maailma on pullollaan zombeja, itse ongelmat eivät lähellekään aina ole elävät kuolleet; milloin ongelmia aiheuttavat ihmissuhteet, milloin mielenterveys tai vaikkapa rajalliset resurssit.

Hahmot ovat eläviä ja toisin kuin perinteisissä sarjakuvissa myös kuolevaisia. Tämä on yksi sarjakuvan vahvoista puolista: kukaan selviytyjistä ei tunnu olevan turvassa kuolemalta. Pääsääntöisesti kuolemat ovat hyvin toteutettuja. Selvinneet hahmot reagoivat kuolleisiin ja kuolemilla on vaikutusta itse ryhmän tulevaisuuteen.

Sarjakuvan piirtäjät Tony Moore ja Charlie Adlard saavat molemmat aikaiseksi mielekästä jälkeä. Moore on piirtänyt ensimmäiset kuusi lehteä, jonka jälkeen Adlard on piirtänyt loput. Vaikka molempien piirrosjälki on aavistuksen verran samantyylistä, iskee muutos silmään. Adlard vaikuttaa kuitenkin paremmalta piirtäjältä realistisemman piirtojälkensä kanssa. Mustavalkoinen ilmaisu tuo tarinaan tumman sävyn, joka onnistuneesti korostaa sarjakuvan synkkää teemaa.

The Walking Dead on astetta vakavammin otettavaa zombieviihdettä, ja taatusti tutustumisen arvoinen niille, joita genre kiinnostaa.

Log in to comment
Keskustele aiheesta foorumilla (7 vastausta).
Skie
Uusin jäsen: Anni