Scott Snyder & Greg Capullo: Batman: Pöllöjen hovi

Egmont 2013 - Lisätietoja, Risingin tietokannassa

Vuonna 2011 DC Comics uudelleenkäynnisti koko DC-universumin The New 52 -projektilla. Kaikki julkaistavat sarjakuvat peruttiin ja 52 uutta ja vanhaa sarjakuvaa aloitettiin numerosta yksi. Hahmoista pyrittiin tekemään moderneja ja helposti lähestyttävämpiä uusille lukijoille. Nyt suomalaisille tarjoillaan 52:n Batman Pöllöjen hovin merkeissä.

The New 52 on jyrännyt historian uusiksi, mutta Batmanissa uudistuksen merkit eivät ole suuria. Batman on yhä vahvempi, viekkaampi ja pahempi kuin kukaan muu Gothamin kaduilla, sanoivat legendaariset psykopaatit siihen mitä tahansa. Uudistus on kuitenkin tehnyt yllättävän valinnan ja Batman-sarjakuva lähtee uusille teille luomalla vihollisen mystisestä Pöllöjen hovista.

Scott Snyderin, joka on käsikirjoittanut aiemmin muun muassa Amerikan Vampyyria, kirjoittama Pöllöjen hovi on erinomaista sarjakuvaviihdettä. Vaikka alkuun harmittaisikin, etteivät jo valmiiksi rakastetut ja pelätyt viholliset pääse parrasvaloihin, on ratkaisu hyvin toimiva. Snyder on tehnyt uudesta vihollisesta pelätyn ja vakuuttavan, ja lukija itsekin haluaa selvittää, mistä Pöllöjen hovissa on oikein kyse. Batmanille on luotu todella vakuuttava vastus, jossa on vaaran tuntua, mikä ei ole helppo saavutus sarjakuvamaailmassa.

Teos näyttää samaan aikaan, miten Batman pyörittää koko alamaailmaa ja miten hänet murretaan pieniksi sirpaleiksi ylivoimaisen vastustajan edessä. Pöllöjen hovin ujuttaminen Bruce Waynen historiaan ei tunnu vakuuttavalta ja aivan lopussa oleva selitys aiemmista tapahtumista menee hieman yli hilseen. Muuten Snyder on luonut jännittävän Batman-tarinan. Vaikka hän ratkeaa muutamaan helppoon ratkaisuun, ei hän päästä yön ritaria helpolla.

Piirroksesta vastaava Greg Capullo on todella taitava piirtäjänä. Kuvat ovat yksityiskohtaisia ja kauniita. Yksityiskohtia ei myöskään ole liikaa, mikä on joidenkin kuvittajien ongelma. Kuvitusta jää kuolaamaan pitkäksikin aikaa ja varsinkin itse sankariin Capullo on saanut vakuuttavaa voimaa. Toisinaan Bruce Wayne itse näyttää poikamaiselta verrattuna Batmanin karuun jykevyyteen. Muissa hahmoissa tätä ongelmaa ei ole, ja varsinkin vastustajat näyttävät uhkaavilta. Ainoat satunnaiset ongelmat kuvissa ovat epäselvän sommittelun tulosta. Toisinaan on vaikea nähdä selvästi, missä mikin on, ja missä kaksi eri kuvaa eroavat toisistaan.

Pöllöjen hovi on ehdoton hankinta kaikille jännittävän ja kauniin supersankariviihteen ystäville. Taide on alusta loppuun silmiä hivelevän kaunista ja juonen mysteerit ja käänteet pitävät tarinan mielenkiintoisena. Viimeistään teoksen cliffhanger-lopetus saa lukijan janoamaan lisää Batman-sarjakuvaa, jota tarjoillaan myöhemmin tänä vuonna ilmestyvässä Pöllöjen kaupungissa.

Log in to comment
Keskustele aiheesta foorumilla (4 vastausta).
LordStenhammar
Uusin jäsen: Kim Rintamäki