Kirjeitä Tove Janssonilta

toim. Boel Westin‭ & ‬Helen Svensson

Schildts‭ & ‬Söderströms‭ ‬2014 - Risingin tietokannassa

Kunnianhimoinen.‭ ‬Työtä,‭ ‬ja merta rakastava.‭ ‬Vastavirtaan kulkeva.‭ ‬Tämä on kuva,‭ ‬joka rakastetusta muumikirjailijasta‭ Tove Janssonista piirtyy hänen kirjoittamiensa kirjeiden kautta.

Kirjeitä Tove Janssonilta‭ ‬on nimensä mukaisesti kokoelma tunnetun kuvataiteilijan ja kirjailijan ystävilleen,‭‬ rakastetuilleen,‭ ‬sukulaisilleen ja työtovereilleen kirjoittamia kirjeitä.‭ ‬Koko Janssonin elämänkaari tulee katetuksi kirjeiden myötä aina nuoresta parikymppisestä opiskelijatytöstä yli‭ ‬70-vuotiaaksi kypsäksi taiteilijaksi.‭ ‬Mukana on sekä lapsekkaita höpinöitä Tukholman taideopiskelujen kiemuroista että kiihkeitä rakkaudentunnustuksia lemmityille, biseksuaalisuuden ensitunnustuksia vanhalle ystävälle ja tuskastuneita tuhahduksia muumien ympärillä pyörineestä hulabaloosta.

Kiinnostavinta teoksessa on nähdä,‭ ‬miten Janssonin kasvava elämänkokemus heijastuu vähitellen hänen kirjeisiinsä ja tapaansa kokea asioita.‭ ‬Kuitenkin Janssonin itsekriittinen ja tilaa tarvitseva persoona pysyy vuosien vieriessäkin pohjimmiltaan samana.‭ ‬Jansson on myös mitä taitavin tarinankertoja ja kirjeiden yksityiskohtaiset kuvailut ulkomaanmatkoista ja kesäsaaren tapahtumista vyöryvät silmien eteen lähestulkoon aitoina heijastettuina näkyinä.‭ Sotavuosien raastava epävarmuus ja huikeisiin mittasuhteisiin nouseva menestys yhdessä taiteilijuuden kokemuksen kanssa maalavat nekin hienoa henkilökohtaista ajankuvaa.

Janssonin elämään aiemmin perehtymättömien lienee silti hieman vaikea pysyä tapahtumissa mukana.‭ ‬Koska olin itse juuri lukenut yhden Janssonin elämäkerroista,‭ ‬oli aikakausien ja henkilöiden asemointi hieman helpompaa.‭ ‬Teoksessa on kustakin kirjeenvaihtotoverista pieni esittely,‭ ‬mutta kirjeiden riveillä nimet ja tapahtumat vilahtelevat niin vilkkaasti,‭ ‬että kärryillä pysyminen on hiukan haastavaa.‭ ‬Niukat alaviitteet auttavat asiaa,‭ ‬mutta eivät riittävästi‭ – kunnollinen henkilöhakemisto runsaampine taustoineen olisi parantanut lukukokemusta.‭ ‬Lisäksi teos olisi ehkä antanut vielä enemmän,‭ mikäli kirjeiden määrää olisi hieman karsittu,‭ ‬mutta ne olisi liitetty mukaan alkuperäisasussaan piirustuksineen kaikkineen.‭ ‬Nyt mukana on vain joitakin pieniä näytteitä,‭ ‬jotka herättävät halun nähdä kirjeet kokonaisuudessaan.

Harmillista on myös se,‭ ‬että kirjeenvaihto on teoksessa yksipuolista,‭ ‬sillä kirjeenvaihtotovereiden vastauskirjeitä ei ole liitetty mukaan.‭ ‬Osin ehkä siksi,‭ ‬että mm.‭ ‬nuoruudenystävä‭ ‬Eva Konikoffin kirjeitä Janssonille ei koskaan löydetty,‭ mutta‭ (‬oletettavasti‭) ‬löydettyjen muiden kirjeiden tietoinen pois jättäminen teoksesta antaa sille jokseenkin surumielisen kaiun:‭ ‬Janssonin ääni kuuluu meille vuosikymmenienkin takaa,‭ ‬mutta vailla vastausta.

Kaikkiaan‭ ‬Kirjeitä Tove Janssonilta on kuitenkin mielenkiintoinen sukellus muumeista tunnetun,‭ ‬mutta repertuaariltaan paljon monipuolisemman taiteilijan maailmaan.‭ ‬Jokaisen,‭ ‬joka on ihastunut joko Janssonin olentojen mystiseen maailman,‭‬ aikuisnovellien kuivaan sarkastisuuteen tai moderniin kuvataiteeseen,‭ ‬kannattaa tehdä retki Toven kirjeiden ja ajatusten pariin.

Log in to comment
Keskustele aiheesta foorumilla (10 vastausta).
Pisania
Uusin jäsen: Meeri Saukkonen