Demonin merkitsemät

@ Sarah Rees Brennan
Demonin merkitsemät - Sarah Rees Brennan 7.68   88

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Helene Bützow. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

”Yritä käyttäytyä niin kuin kaikki muutkin…”

Nickin ja Alanin ei tarvinnut edes keskustella asiasta – uusi muutto olisi pian taas edessä. Ensin olivat demonien riivaamat korpit hyökänneet ikkunoiden lävitse, ja lopulta ovelle oli ilmestynyt kaksi kutsumatonta vierasta. Mae ja hänen ruipelo pikkuveljensä Jamie tarvitsivat kipeästi apua, sillä poika kantoi ihollaan kolmannen asteen merkkiä, mikä tarkoitti maagien jo valinneen demonien seuraavan uhrin.

Pinkkitukkaiseen tyttöön ihastunut Alan auttaa epätoivoista kaksikkoa luopumalla omasta suojatalismaanistaan, mutta saattaa samalla itsensä hengenvaaraan. Nickin on kaikin voimin keskityttävä hellämielisen veljensä pelastamiseen ja luotsattava riitasointuinen nelikko etsimään apua demoneja kuhisevasta Lontoosta. Kaiken kukkuraksi Musta Arthur tuntuu vihdoin päässeen vuosia sitten kadottamansa talismaanin jäljille…

Alan on ainoa ihminen, jonka kohtalosta kovaotteinen Nick piittaa, mutta voiko arvaamattomaan veljeen luottaa enää lainkaan?

Demonin merkitsemät, irlantilaissyntyisen Sarah Rees Brennanin esikoisromaani, on vauhdikkaan raadollinen seikkailukertomus maagien kostoa pakenevan perheen synkästä salaisuudesta.

Kirja julkaistu huhtikuu 22, 2009 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Demon's Lexicon
Tietoja muokattu huhtikuu 22, 2016

Arwina
toukokuu 6, 2013

Sarah Rees Brennanin romaani oli maaginen. Pakomatkat ja salaisuudet kiehtovat melkein jokaista, joka tähän kirjaan tarttuu. Lukeminen oli vaivatonta ja mukana pysyi hyvin. Ansaitsee hyvät arvosanat!

Lovis
elokuu 4, 2010

Demonin merkitsemät, on ehdottomasti erinlainen, kuin mitä muuta olen oikein lukenutkaan. Päähenkilö Nick, on aivan erinlainen kuin monissa muissa kirjoissa olevat päähenkilöt. Hän on agressiivinen ja kylmä, ei siis osoita minkäänlaisia tunteita ketään kohtaan, kun ei nyt itse niitä tunnekkaan. Kirja on todellakin mukaansa tempaava, enkä ainakaan itse meinannut pystyä lopettamaan sen lukemista. Nick on juuri sellainen henkilö, josta haluaa saada lisää tietoa, joka saa lukemaan kirjaa aina vain pidemmälle ja mitä enemmän tulee luettua, sitä parempi se oikeastaan kokonaisuudessa onkaan. Rakastuin itse ylipäätään loppuun, kun Nick saa tietää olevansa, noh se mikä on. Hän pääsee vapaaksi, mutta päättää sittenkin palata Alanin luo, jota on aina siihen asti luullut veljekseensä. Alan ainakin ilahtuu, sekä ehkä hieman pelästyy, huomatessaan Nickin ilmeettömät kasvot ja kuultavan mustat silmät, heh.

Lunis
syyskuu 4, 2009

Demonin merkitsemät on ehdottomasti omaa luokkaansa. Päähenkilö Nick on ainutlaatuisuudessaankin kammottava ja mielenkiintoinen henkilö, joka pessimistisyydessään ja murhanhimoisuudessaan lähentelee psykopaattia. Jos muu kirjassa ei sen kummemmin innosta, Nick on henkilö, josta on saatava tietää lisää. Kirja käsittelee vahvasti Nickin tunteiden synkkää kirjoa ja hänen monimutkaisia juuriaan - ilman muuta mukaansatempaavasti. Inhottavan Nickin tarina kannattelee omaperäistä tarinaa yllättävään loppuratkaisuun saakka ja herättää taatusti lukijassa tunteita lievästä vihasta shokeeraavaan jännitykseen. Kirjan takakansi ei tee sisällölleen lainkaan oikeutta, joten suosittelen vakavasti harkitsemaan kirjan lukemista vaikkei esittely houkuttelisikaan. Tiivistettynä: Ainutkertaisen jännittävä ja rankka kuvaus tökerötapaisesta pojasta nuorille aikuisille.

Kataja
heinäkuu 20, 2009

Idea ja kirjoitus olivat hyviä, en vain oikein päässyt kirjan mukaan, se ei tuntunut todelliselta. Vaikka (ilmeisesti) kirja sijoittuu nykyaikaan ja meidän maailmaamme, en saanut siitä oikein otetta. En myöskään samaistunut henkilöihin. Olin välillä vähän pihalla, mutta se voi johtua alhaisesta älykkyydestäni.

people
tammikuu 31, 2017