Genesis - Bernard Beckett 7.40   50

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Kaisa Kattelus. Taitto: Sisko Honkala. Kansisuunnittelu: Eevaliisa Rusanen. Etukannen kuva: W. H. Chong. Sidottu, kansipaperi.

Utopia tulevaisuuden yhteiskunnasta

Mitä on olla ihminen? Mikä on sielu, entä tietoisuus? Jos tekoäly kehitettäisiin huippuunsa, mikä asema inhimillisyydelle jäisi?

Eletään 2000-luvun loppua. Yksinäinen saarivaltio on selvinnyt hengissä suurvaltasotien ja kulkutautien tuhoamassa maailmassa. Kansalaiset ovat turvassa mutta eivät vapaita. He elävät täydellisen eristäytyneinä ulkomaailmasta. Lähestyvät lentokoneet tuhotaan ja pakolaiset eliminoidaan suoralta kädeltä. Kunnes yksi mies, Adam Forde, pelastaa tuntemattoman tytön merestä ja muuttaa kaiken.

Vuosia myöhemmin nuori ja kunnianhimoinen tyttö nimeltä Anaksimandros astuu kolmihenkisen tutkintolautakunnan eteen. Seuraavien viiden tunnin aikana hänen on määrä esitellä historiallinen tutkielmansa jo kauan sitten kuolleen kapinallisen Adamin elämästä. Jos hän läpäisee testin, hänet hyväksytään jäseneksi Akatemiaan, tämän utopistisen yhteiskunnan ylimpään johtavaan elimeen. Anaxille käy kuitenkin pian ilmi, että se mitä hänelle on opetettu ei ole koko totuus…

Kirja kumartaa niin Vanhan testamentin alkukertomusten kuin antiikin filosofian suuntaan ja sovittaa ne tulevaisuuden huipputekniseen yhteiskuntaan. Rohkea ja nerokas trilleri päättyy yllättävään loppuratkaisuun, joka saa lukijan pään pyörälle. Tuhonjälkeiseen maailmaan sijoittuvan romaanin on povattu nousevan jopa nykyklassikon asemaan.

Erinomaista oheislukemistoa elämänkatsomustiedon ja filosofian oppitunneille!

Kirja julkaistu heinäkuu 11, 2009 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Genesis
Tietoja muokattu kesäkuu 14, 2017

Eija
marraskuu 6, 2021

Koko kirja on kuulustelun muotoon kirjoitettu kertomus. Kuulusteltava pyrkii Akatemiaan.  Hänen on esiteltävä tutkimansa Valtion historiassa vaikuttaneen Adamin tarina tulkintoineen Akatemian johtohenkilöille.  Noin 2040 luvulle sijoittuvassa historiassa tappavat kulkutaudit olivat vallanneet maailman. Platon oli perustanut Valtion saarelle, jossa joukko ihmisiä oli turvassa taudeilta.

Kirja käsittelee ihmisyyttä tekoälyn kautta. Mitä eroa on ihmisellä ja hyvin kehitetyllä oppineella robotilla – voiko tekoälyllä olla tietoisuus, tunne, sielu. Tarina sisältää filosofointia, mikä ei ole kovin tyypillistä nuorten kirjaksi luokitellulle teokselle. En muutenkaan oivaltanut mikä tästä tekee nuorten kirjan – nuori päähenkilö kenties? Kirjan formaatti on haastattelun muotoinen, joka tekee tarinan tyylistä hieman kuivakan, mutta ihan oli kannattava lukea. (27.2.2020)

Poison Girl
marraskuu 12, 2015

Voi hyvänen aika! Kirja jätti aika sanattomaan fiiliksen... Loppukappaleessa käännetään kaikki päälaelleen ja ei voi olla muuta kuin hämmästynyt. Teos pursusi filosofiaa, enkä meinannut pysyä keskusteluiden perässä, mutta joitakin mielenkiintoisia ajatuksia heräsi itsellekin.

rahanpesukarhu
tammikuu 22, 2015

Pidän todella paljon tällaisista filosofisista kirjoista, jotka saavat ajattelemaan sellaisia asioita, joita ei ole ennen tullut edes mieleen. Löysin kirjan listalta, johon oli listattu kirjat, joiden loppu oli yllättänyt täysin ja niin se yllätti minutkin. Suosittelen kirjan lukemista kaikille nuorille ja hieman vanhemmillekkin.

Kirjaneito
heinäkuu 3, 2014

Voi luoja. Voisinko mitenkään palauttaa aivojeni oletusasetukset? Minusta tuntuu kuin jokainen aivosoluni olisi käännetty ympäri, sitä olisi ravistettu eikä mikään olisi vielä palautunut ennalleen. Syyllinen on helppo löytää, sillä Bernard Beckettin Genesis on todella ainutlaatuinen kirja joka sekoitti päänuppini ja pahasti. Genesis on hyvin ainutlaatuinen kirja jonka kaltaista en ole koskaan ennen lukenut. Sitä on vaikea kategorisoida ja lukiessa on mahdoton arvata mitä tapahtuu. Aina kun kuvittelin saaneeni otteen kirjasta, minulta vedettiin matto jalkojen alta ja jouduin kyseenalaistamaan melkein kaiken. Puhumattakaan kirjan lopusta joka oli jotain yllättävää, koskettavaa ja järkyttävää. Luettuani Genesiksen loppuun istuin muutaman minuutin paikallani ja vain tuijotin kirjan kantta. En osannut prosessoida sitä mitä olin juuri tullut lukeneeksi. Bernard Beckett oli vielä aivan viime hetkilläkin kääntänyt kaiken ylösalaisin ja räjäyttänyt oletukseni taivaan tuuliin. Genesis on myös hyvin lyhyt kirja, vain 164 sivua pitkä. Etukäteen pelkäsin kirjan jäävän hiukan liian ohueksi lukukokemukseksi, sillä "eihän alle 200 sivuun voi millään laittaa tarpeeksi tarinaa". Hah, hah, mikä idiootti olinkaan. Tuohon sivumäärään pystyy hyvinkin ahtamaan aivan kaiken tarpeellisen, ei yhtään liikaa eikä yhtään liian vähän. Kirja on täydellinen juuri sellaisena kuin se on ja vaikka lukeminen oli sivumäärän vuoksi nopeaa, se ei tuntunut siltä. Genesis on pidempi kirja, kuin 300 sivuiset hömppäromaanit, se vaatii hitaampaa lukemista ajatuksen kanssa. Genesistä ei voi vain lukaista, kohauttaa olkiaan ja jatkaa seuraavaan kirjaan miettimättä edes hiukan.

Akvaariokala
huhtikuu 16, 2013

Outo kirja.. Idea oli toki erikoinen ja oli jotenkin oudon mielenkiintoista lukea tarinaa. Loppu oli pettymys kaiken sen jälkeen mitä päähenkilö oli höpöttänyt...

tuu-t1kk1
tammikuu 8, 2013

Kirja oli huomattavasti lyhyempi kuin mitä yleensä tulee luettua. Pidin kirjoitustyylistä, Beckett on kirjoittanut hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi. Kirja saa ajattelemaan asioita joita en olisi muuten välttämättä ikinä ajatellut. Siitä tekee erilaisen myös se, että kirja kertoo pelkästään anaxin kuuluatelusta, mutta silti siinä on kerrottu kaikki tarpeellinen Suosittelen kaikkia lukemaan, sillä teos avartaa todella ajattelua ... Jaa a avartaa ajattelua tarkottaakohan se edes mitään?

Tarstarkas
elokuu 30, 2014